Olen noudattanut dharmaa jo vuosia ja se on vienyt minua eteenpäin. En ole ollut yhteydessä muihin "buddhalaisiin" koska täällä pohjolassa ei meitä joka nurkalla ole. Olen ollut tietoinen kolmesta jalokivestä mutta nyt luin erään vihkosen että ilman sanghaa ei voi olla buddhalainen ja ilman sitä ei voi harjoitella. Ensimmäistä kertaa vuosiin vaivuin syvään epätoivoon että kaikki tämä on ollutkin aivan turhaa. Onkohan täällä muita jotka tunnustavat olevansa buddhalainen mutta eivät ole missään yhteisössä? Miten jatkaa tästä? Lähin keskus on kaukana ja sielläkin on rituaaleja kun itse olen sukulaarinen harjoittaja.
Jos ei ole sanghaa?
5
1320
Vastaukset
- Anonyymi
Älä usko kaikkeen mitä luet. Opiskele ja harjoittele meditaatiota, näin edistyy. Ryhmät yms voi olla roskaa. Ja yksittäiset buddhalaiset vaikka ovat harjoittaneet vuosikymmeniä voivat olla kommunisteja.
- Anonyymi
Jos koet että "dharman noudattaminen" on tehnyt sinulle hyvää, miksi et jatkaisi samaa rataa?
Historiallinen buddha sanoi että olkaa lamppuja itsellenne.
Jos sinulla on ihmisiä ympärilläsi, he ovat sanghasi, vaikka he eivät tekisi buddhalaisia harjoituksia.
Jos haluat voit lisäksi liityyä vaikka johonkin sekulaarimpaan buddhalaiseen online yhteisöön missä meditoidaan yhdessä zoomissa tms ja vaihdetaan ajatuksia.
Näitä löydät varmasti googlailemalla, jos englanninkieli on hallussa. - Anonyymi
Jos alkaisimme käyttää Luojalta saamaamme tietoa totuudesta itsemme korostamiseen eli vääristä vaikuttimista, näkemyksemme olisi vääristynyt, olisimme hengellisesti sokeita.
Luojan Poika Jeesus varoitti sellaisesta Matt. 6:22, 23 "Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!"
Hengellisen sokeus sai Jeesuksen ajan uskonnolliset johtajat kompastumaan siihen, minkä piti olla heidän etunsa mukaista. He hylkäsivät Jeesuksen ja alkoivat murhanhimoisesti vihata häntä, saaden varoituksen tuomiosta:
Mat.21:42 "Jeesus sanoi papeille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi. Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."
Kun Gautama oli omasta mielestään saanut ’valaistumisen’, jota piti totuutena hän lähti ’opettamaan’ toisia. Ensimmäiset käännynnäiset olivat 5 viidelle bhikkhua eli oppilasta, kerjäläismunkkia.
Hän opetti että pelastuksen saavuttaakseen täytyy välttää aistillisten nautintojen tavoittelua ja askeettisuutta ja sen sijaan noudattaa keskitietä ja noudattaa Buddhan valaistumisessa löytämää neljää totuutta:
1. Koko elämä on kärsimystä. 2 Kärsimys johtuu haluista. 3. Himoista luopuminen saa kärsimyksen loppumaan. 4 Siitä luovutaan, kun noudatetaan 8-kertaista tietä, hallitsemalla käytöstään, ajatteluaan ja uskoaan.
Buddha ei väittänyt saaneensa saarnaansa Luojalta, vaan keksineensä se omasta päästään ja kuolinvuoteellaan kannusti oppilaitaan samoin sisäänpäin kääntymiseen, siihen että ”etsikää pelastus ainoastaan omasta totuudesta, älkää etsikö apua ja opetusta siihen keneltäkään muulta kuin ainoastaan itseltänne.”
Siis prinssi Gautaman mukaa valoa ei saada Jumalalta vaan valo tulee siitä, että kehittää oikeanlaista ajattelua ja tekee hyviä tekoja. Tällöin kukin voi omaksua oman totuutensa ja määrittää itse, mikä on oikein, mikä väärin.
Tietenkin tuollainen oppi sai valtavan kannatuksen tuon ajan Intiassa, koska se tuomitsi pappiskastin (hindubrāhmanoidit) ahneuden ja turmeltuneet uskonnolliset menettelytavat , ja samoin jainalaisten ja kaikkien mystisten kulttien äärimmäisyyksiin menevän askeettisuuden.
Lisäksi Buddhan opetus teki turhiksi uhrit, rituaalit, miljoonat jumalat ja jumalattaret sekä kahlitsevan kastijärjestelmän, joka rasittavana riesana hallitsi elämän kaikki puolet.
Saarnan ydin oli siis: ”Jos lähdet Buddhan viitoittamalle tielle, saat vapauden!”
Heti kun nuo 5 bhikkhua ottivat vastaan Buddhan opin, heistä tuli ensimmäinen sangha (munkkiveljeskunta). Niin olivat koossa buddhalaisuuden triratna (kolme jalokiveä), nimittäin Buddha itse, sitten dharma eli Buddhan tie eli opetus ja sangha.
Tuo ’kolminaisuus’ auttoi ihmiset valaistumaan ilman, että sen saavuttaakseen tarvitsisi Gautaman tavoin istua mietiskelemään pepulviikunapuun juurelle 4-7 viikoksi vastustamaan Mara-paholaisen hyökkäyksiä ja houkutuksia, kunnes saavuttaa valaistumisen eli aivot täyttyvät itseensä kääntyneenä tietämään kaiken tiedon ja ymmärryksen.
Buddha kuoli erittäin kunnioitettuna ja sanoi jäähyväissanoinaan sisäänpäin kääntymiseen kannustamilleen oppilailleen: ”Kaikki muodot katoavat. Ponnistelkaa hellittämättä vapautuksenne vuoksi.”
Vrt.
Jäähyväissanoissaan Jeesus kannusti opetuslapsiaan ponnistelemaan ulospäin suuntautuneina tarmokkaasti toistenkin vapautuksen vuoksi ja neuvoi, miten sitä tehdään ja missä laajuudessa:
Mat.28; Apt.1 "Jeesus sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää ... opetuslapsia... opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
"Te tulette olemaan minun todistajani aina maan ääriin saakka". - Anonyymi
Aikakaudelta jolloin buddha-uskonnon perustaja Gautama eli 500-luvulla eKr. Pohjois-Intiassa, ei ole olemassa hänestä kertovaa kirjallista lähdeaineistoa. Koska kuitenkin on olemassa kanonisia tekstejä, herää kysymys, että milloin ne laadittiin?
Perimätiedon mukaan Gautaman kuoltua 500 munkkia kokoontui ratkaisemaan, mitä hän oikeastaan oli todella opettanut. Olipa tuollainen kokous tai ei, niin joka tapauksessa Buddhan opetuksia ei kirjoitettu vaan ne painettiin muistiin. Kului todella pitkä aika, satoja vuosia, ennenkuin kanoniset tekstit saatiin aikaiseksi.
300-500-lukujen jKr. kronikat kertovat, että ensimmäiset paalinkieliset kanoniset tekstit kirjoitettiin kuningas Vattagamani Abhayan aikana 1. vs. ekr. Ja Buddhan elämästä kirjoitettiin ehkä 1.vs. jKr. tai jopa vasta 5. vs. jKr., ts. miltei 1000 vuoden kuluttua siitä, kun Buddha eli.
Tästä johtuen monet Buddha-oppineet ovat sitä mieltä, ettei voida varmuudella väittää ainuttakaan muistiinpanojen sanaa Buddhan esittämäksi.
Ovatko he oikeassa?
Lainaus sanskritinkielisestä Buddhacaritasta 100-luvulta jKr.:
Kun Buddhan äiti, kuningatar Mahamaya, hedelmöityi unessa ”4 suojelusenkeliä saapui nostaen vuoteineen vieden Himalajan vuorille. Sitten suojelusenkelien vaimot opastivat Anotattajärvelle ja kylvettivät hänestä pois kaikki epäpuhtaudet (synnit). Läheisen Hopeakukkulan kultaiseen palatsiin levittivät hänelle jumalallisen vuoteen.
Tulevasta Buddhasta oli tullut erinomainen valkoinen elefantti, laskeutuen myös Hopeakukkulalle ja 3 kertaa käveli äitinsä vuoteen ympäri tönäisten äitiään kylkeen, näyttäen tunkeutuvan kohtuun, jolloin tässä keskikesän juhlassa tapahtui hedelmöityminen.”
Kuningatar kertoi unen miehelleen, joka kutsui 64 merkittävää hindupappia ja pyysi heitä tulkitsemaan unen. He vastasivat:
”Sinä saat pojan. Ja jos pysyy kotona, hän tulee hallitsemaan koko maailmaa; mutta jos lähtee kotoaan ja vetäytyy maailmasta, hänestä tulee Buddha, joka siirtää pois tämän maailman synnin ja mielettömyyden pilvet.”
Siten tapahtui 32 ihmettä: ”Sitten kerrotaan tapahtuneen 32 ihmettä:
”Kaikki 10 000 maailmaa tärähtivät yhtäkkiä. Kaikista helveteistä sammuivat tulet ja ihmiset parantuivat. Kaikki 10 000 maailmaa muuttuivat yhdeksi äärettömän loistaviksi seppeleiksi.”
Sitten Buddhan syntyi Lumbini-puutarhassa. Komeimman puun oksasta kiinni pitäen synnytti seisaaltaan.
”Hän tuli äitinsä kohdusta kuin saarnaaja, joka laskeutuu saarnastuolistaan, vailla mitään äitinsä kohdun epäpuhtauden tahraa.”
”Heti kun (tuleva Buddha) on syntynyt, hän tarkastelee maailmaa joka suuntaan: Minä olen koko maailman johtaja, paras ja ensimmäinen; tämä on minun viimeinen syntymäni; en synny enää koskaan uudelleen.”
Hänen lapsuutensa muistelot ovat aivan yhtä ihmeellisiä tarinoita ja lähes kaikista elämänsä tapahtumista. Useimmat Buddha-oppineet hylkäävät jokaisen kertomuksen taruiksi ja legendoiksi, johtopäätöksenä, että niiden vuoksi on käytännössä mahdottomuus saada nykyään selville totuus Buddhan historiallisesta, todellisesta elämästä”.
Onkohan tuossa, ettei Buddhan todellisesta elämästä ja opetuksista ole mitään todettua tietoa, se syy, miksi buddhalaisuus, joka 1900-luvun alussa oli tunnettu ainoastaan Aasiassa, että se on valloittanut sen jälkeen kaikki maanosat ja tullut maailmanuskonnoksi? Yhä useampi perinteisen kristikunnan jäsen havaitsee, että naapurissaan asuu buddhalaisia.
Tästä johtuen ja lisävauhtia antaen yhdessä perinteisten kirkkojen sallivaisuuden ja hengellisen romahdusmaisen rappion kanssa se on saanut monia tulemaan tuon ’legendaarisen’ uskonnon käännynnäisiksi.- Anonyymi
Tiesitkö että Buddha oli syntyessään norsu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu621733Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet
PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollisjärjestön jäsenyys ja raiskaustuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise941345Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?
Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin771134Se oli siinä Ähtärin sairaala
Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019411099Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on461091- 651043
- 55993
Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan
"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne51903Suomalaisten enemmistö: YLE on puolueeton ja luotettava
EVA:n teettämän tutkimuksen mukaan 49%, siis käytännössä puolet kansasta, pitää YLEä puolueettomana ja 75% luotettavana.161903Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä66864