Puhuuko saamelaiset suomea?

Yksinkertainen

Olen tyhmä ja kaipaan sivistystä.

Puhuvatko kaikki saamelaiset saamea vai osaako osa heistä tai jopa kaikki suomea? Kuinka usein käytte "muualla Suomessa"? Tuntuuko muu Suomi teille vieraalta? Voisitteko esim. kuvitella koskaan muuttavanne Helsinkiin?

18

3904

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      Kaikki saamelaiset ovat joutuneet käymään suomenkielisen koulun, joten eiköhän ne kaikki osaa suomea? Kouluissa 1950-ja 1960-luvuilla lapsia jopa rangaistiin fyysisesti siitä, mikäli he erehtyivät puhumaan äidinkieltään = saamen kieltä.

      Kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa suomen kielen äidinkielenäni, vaikka saame on äidinkieleni. Sain siitä laudaturin...

      Saamelaisista jo yli puolet asuu saamelaisalueen (Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kunnat, lisäksi saamelaisalueeseen kuuluu Sodankylän kunnan pohjoisosa = Vuotso) ulkopuolella. Esimerkiksi Helsingin alueella asuu arviolta 500 saamelaista.

      Turhauttavaa vielä 2000-luvulla törmätä vanhoihin stereotypioihin... Ehkäpä opit tästä jotain :)?

      • lantalainen

        Eipä taida pitää paikkaansa. Kaikki suomensaamelaiset varmasti puhuvat suomea, mutta norjan-, ruotsin-, ja venäjänsaamelaisista aika harva.


      • Yksinkertainen

        Kyllä opin! Ja kiitos kun jaksoit valistaa!
        Stereotypioista:
        Ei minulle ole koskaan kukaan kertonut saamelaisista mitään, ja väittäisin kyllä että seuraan aika lailla medioita ja olen korkeasti koulutettukkin. Mutta tällä saralla myönnän tyhmyyteni. En tiedä yhtikäs mitään saamelaisista. Saistte pitää enemmän melua itsestänne, minua kyllä kiinnostaa kulttuurinne!

        Uskallan juuri ja juuri kertoa sen, että vasta teini-iässä opin että saamelaiset kuuluvat Suomeen ja ovat suomen kansalaisia. Ennen sitä en edes ajatellut asiaa, luulin että Suomen ainoa vähemmistö on suomenruotsalaiset :)


      • mie
        Yksinkertainen kirjoitti:

        Kyllä opin! Ja kiitos kun jaksoit valistaa!
        Stereotypioista:
        Ei minulle ole koskaan kukaan kertonut saamelaisista mitään, ja väittäisin kyllä että seuraan aika lailla medioita ja olen korkeasti koulutettukkin. Mutta tällä saralla myönnän tyhmyyteni. En tiedä yhtikäs mitään saamelaisista. Saistte pitää enemmän melua itsestänne, minua kyllä kiinnostaa kulttuurinne!

        Uskallan juuri ja juuri kertoa sen, että vasta teini-iässä opin että saamelaiset kuuluvat Suomeen ja ovat suomen kansalaisia. Ennen sitä en edes ajatellut asiaa, luulin että Suomen ainoa vähemmistö on suomenruotsalaiset :)

        ..mikään ihme ettet tiedä saamelaisista. Ja siitä on meidän saamelaisten ihan turha valtaväestölle räyhätä, kun ei itsekään asioista tiedetä. ja syynähän tähän on se, ettei esim. edes saamelasialueilla koulussa opeteta oman kansan historiasta juuri mitään. eli ei voi ihmisiä syyttää...


      • Yksinkertainen
        mie kirjoitti:

        ..mikään ihme ettet tiedä saamelaisista. Ja siitä on meidän saamelaisten ihan turha valtaväestölle räyhätä, kun ei itsekään asioista tiedetä. ja syynähän tähän on se, ettei esim. edes saamelasialueilla koulussa opeteta oman kansan historiasta juuri mitään. eli ei voi ihmisiä syyttää...

        Onpas ikävää.. Olisi kyllä oikeasti tosi kiva tietää enemmän teistä. Toivottavasti asialle voitaisiin tehdä jotakin. En nyt tiedä mitä, mutta kuitenkin. Jospa joku teistä saamelaisista tekisi jotain repäisevää ja sitä myötä pääsisi julkisuuteen ja puhumaan saamelaisista.

        Tyhmä ehdotus ehkä, mutta jotakin olisi varmaan tehtävä että teitä saisi enemmän näytille.


      • jurdi
        lantalainen kirjoitti:

        Eipä taida pitää paikkaansa. Kaikki suomensaamelaiset varmasti puhuvat suomea, mutta norjan-, ruotsin-, ja venäjänsaamelaisista aika harva.

        Luulen, että edellinen tarkoittaa juuri Suomessa asuvia saamelaisia, kun suomen kielestä kyseltiin. Melkein kaikki saamelaiset osaavat sen valtion pääkieltä, missä asuvat. Poikkeuksia toki löytyy varsinkin vanhinpien ihmisten joukosta.


      • mie edelleen
        Yksinkertainen kirjoitti:

        Kyllä opin! Ja kiitos kun jaksoit valistaa!
        Stereotypioista:
        Ei minulle ole koskaan kukaan kertonut saamelaisista mitään, ja väittäisin kyllä että seuraan aika lailla medioita ja olen korkeasti koulutettukkin. Mutta tällä saralla myönnän tyhmyyteni. En tiedä yhtikäs mitään saamelaisista. Saistte pitää enemmän melua itsestänne, minua kyllä kiinnostaa kulttuurinne!

        Uskallan juuri ja juuri kertoa sen, että vasta teini-iässä opin että saamelaiset kuuluvat Suomeen ja ovat suomen kansalaisia. Ennen sitä en edes ajatellut asiaa, luulin että Suomen ainoa vähemmistö on suomenruotsalaiset :)

        Hups - taisi lähteä tyhjä viesti :).

        Niin - toki tarkoitin tässä Suomen saamelaisia, enkä suinkaan kaikki neljän maan saamelaisia. Ja itse puhun saamen ja suomen lisäksi kolmea kieltä sujuvasti. Kaikki saamelaiset eivät puhua saamea. Tähän ovat vaikuttaneet mm. saamen kielen vähäinen arvostus, joka taas osaltaan on johtunut assimilaatiosta (vaikka ei se koskaan ollut virallista, niin kuin esimerkiksi Norjassa se oli laissa - esimerkiksi saamelainen ei voinut ostaa tai omistaa maata, ellei tämä osannut norjan kieltä). Vielä 1970-luvulla vallitsi yleinen käsitys siitä, että saamea ei kannata opettaa lapsilleen. Omassa sukupolvessani on monia saamelaisia, jotka eivät osaa saamea lainkaan.

        Mietit miksi saamelaisista ei tiedetä juuri mitään. Ei pelkästään se riitä, että pidämme itsestämme melua, vaan kyllä siihen vaikuttaa mm. Suomen koulutuspolitiikka. Esimerkiksi Suomen opettajankoulutuslaitoksessa ei ole pakollisia opintoja vähemmistökulttuureista. Tai no, ehkä joku 2 opintoviikkoa 160 opintoviikosta (kasvatustieteiden maisteriin vaadittava opintoviikkomäärä), mutta kyseiset kaksi opintoviikkoa eivät välttämättä sisällä tietoa saamelaisista tai esimerkiksi romaneista. Mielestäni tämä on käsittämätöntä. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni.

        Sinulle 'yksinkertainen' toivotan oikein mukavaa kevään jatkoa. Eale dearvan!


      • mie vaan
        lantalainen kirjoitti:

        Eipä taida pitää paikkaansa. Kaikki suomensaamelaiset varmasti puhuvat suomea, mutta norjan-, ruotsin-, ja venäjänsaamelaisista aika harva.

        Hei sinulle!

        Pieni korjaus. Monet rajapaikkojen ihmiset osaavat useaa kieltä, mutta pääsääntöisesti saamelaiset osaavat kunkin maan valtakieltä. Suurin osa sukulaisistani on vähintään kaksikielinen, mutta nuorempi sukupolvi (80- ja 90-luvulla syntyneet) puhuvat vähintään kolmea kieltä. Itse puhun sujuvasti viittä kieltä.


      • Yksinkertainen
        mie edelleen kirjoitti:

        Hups - taisi lähteä tyhjä viesti :).

        Niin - toki tarkoitin tässä Suomen saamelaisia, enkä suinkaan kaikki neljän maan saamelaisia. Ja itse puhun saamen ja suomen lisäksi kolmea kieltä sujuvasti. Kaikki saamelaiset eivät puhua saamea. Tähän ovat vaikuttaneet mm. saamen kielen vähäinen arvostus, joka taas osaltaan on johtunut assimilaatiosta (vaikka ei se koskaan ollut virallista, niin kuin esimerkiksi Norjassa se oli laissa - esimerkiksi saamelainen ei voinut ostaa tai omistaa maata, ellei tämä osannut norjan kieltä). Vielä 1970-luvulla vallitsi yleinen käsitys siitä, että saamea ei kannata opettaa lapsilleen. Omassa sukupolvessani on monia saamelaisia, jotka eivät osaa saamea lainkaan.

        Mietit miksi saamelaisista ei tiedetä juuri mitään. Ei pelkästään se riitä, että pidämme itsestämme melua, vaan kyllä siihen vaikuttaa mm. Suomen koulutuspolitiikka. Esimerkiksi Suomen opettajankoulutuslaitoksessa ei ole pakollisia opintoja vähemmistökulttuureista. Tai no, ehkä joku 2 opintoviikkoa 160 opintoviikosta (kasvatustieteiden maisteriin vaadittava opintoviikkomäärä), mutta kyseiset kaksi opintoviikkoa eivät välttämättä sisällä tietoa saamelaisista tai esimerkiksi romaneista. Mielestäni tämä on käsittämätöntä. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni.

        Sinulle 'yksinkertainen' toivotan oikein mukavaa kevään jatkoa. Eale dearvan!

        Kiitos vielä sinulle :)
        Hupaisaa ja ennen kaikkea aurinkoista kesää sulle myös!!!


      • Kultakieliä
        jurdi kirjoitti:

        Luulen, että edellinen tarkoittaa juuri Suomessa asuvia saamelaisia, kun suomen kielestä kyseltiin. Melkein kaikki saamelaiset osaavat sen valtion pääkieltä, missä asuvat. Poikkeuksia toki löytyy varsinkin vanhinpien ihmisten joukosta.

        On myös paljon lapsia, jotka osaavat vain saamea sekä nuoria ja aikuisiakin, joiden vahvin kieli on saame.


    • Risto

      Sinä et pysty kuulemaan saamelaisten puheesta, ovatko he saamelaisia vai eteläsuomalaisia. Niin täydellisesti he osaavat suomea. Väitän, että et edes uskoisi saamelaista saamelaiseksi, jos sellaisen tapaisit. Et nimittäin erota häntä muusta väestöstä. Käyn joka kesä Lapissa ja voin sanoa, että olen joskus yllättynyt, kun kysyn: "Osaatko sinä tuota saamen kieltä?"

    • veli_pantelei

      Kysytään hyvin samantapainen kysymys: puhuvatko saamelaiset saamea?

      Onko toisen sanottuna hyväksyttävää, että saamelaisena pitää itseään henkilö, joka ei lainkaan osaa saamea; pikkulapset ovat pois laskuista.

      Toisaalta eikö ole väärin puhua saamen kielestä tai saamesta? Meillähän puhutaan tunturisaamea, inarinsaamea ja kolttasaamea, jotka poikkeavat huomattavasti toisistaan, pitäisi siis puhua saamensukuisista kielistä.

      Se mitä nykyään tarkoitetaan saamella, lienee kuitenkin tunturisaamea. Ei kai mitään saamen "yleiskieltä" ole olemassa.

    • lapin neito

      Kyllä me saamelaiset puhutaan saamea ja meillä on monta kieltä ei murretta. Minä puhun itse pohjoissaamea ja sen on yleisin saamenkieli. Mutta nyt on monta saamelaista jotka ei osaa saamea, ne on yleensä ne jotka asuu etelämpänä lappia tai sitten etelässä asivat saamelaiset.

    • mustaporotokka

      Mongooliassa oli myös saamelaisia paimentolaisia

    • taisipaolla

      norjan puolella saamelainen kysyin jotain vastasi ihan ymmärrettävällä suomella itseasiassa kaikki puhui jonkunmoista suomea vaikka suomeksi ettei puhu suomea mutta olisi ehkä osannut jotain kumminkin englantia osasi hyvin

    • hesansaami

      Tottakai he puhuvat suomen kieltä ja vieläpä usein paremmin kuin valtaväestön edustajat. He eivät voi käyttää julkisissa palveluissa saamea, eikä heillä ole mahdollisuutta käyttää saamea kuin kaverin tai sukulaisen kanssa keskustellessa.
      Saamelaiskäräjien on turha huutaa lisää rahaa saamen kielen elvytykseen, eihän saamea kuitenkaan voi käyttää yleisesti. Pitää ymmärtää, jos kieli on vain kotikielenä, se ei voi kehittyä ja edessä on näivettyminen, kuten nyt on ollut jo pitkään havaittavissa. Näin kirjoittaa saamelaiskulttuurissa kasvanut natiivi kielenpuhuja, jonka kieli köyhtyy, uusia asioita tulee koko ajan, mutta termit ja verbit puuttuvat. Ne ovat jääneet viime vuosituhannelle, kuten Saamelaiskäräjätkin.

    • etelänmiess

      Saamelaiset näyttävät olevan herkkähipiäistä, agressiivista porukkaa ja tuntuvat räyhäävän valtaväestölle milloin mistäkin.
      En ole koskaan käynyt lapissa eikä ole aikomus mennä jatkossakaan. En lue tuota vähemmistöä koskevia artikkeleita enkä osta mitään heidän outoa rekvisiittaansa täällä etelässäkään joten minun puolesta saavat kyllä elää poroineen rauhassa. Luulen että monella valtaväestön veronmaksajalla on sama näkemys. Kustantakoot itse kaiken sen minkä haluavat.

    • Samiisfrozen

      Kyllähän tietysti olisi hyötyä saamelaisille, jos kulttuurista voisi kertoa laajasti ihmisille. Vaaditaan, että kouluissa pitäisi enemmän infota. Mutta mitä luinkaan: Disneyn Frozen- elokuva ei ole hyvä juttu, vaikka sen laajempilevikkisempää keinoa tuskin löytyy kulttuurista kertomaan. Ei ymmärrä? Pointti onkin se, että saamelaisten pitäisi HYÖTYÄ siitä materiaalisesti!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe