Onko chihuahua terve?

Anonyymi-ap

Hei! Olen miettinyt hankkia chihuahuan mutta niistä sanotaan että niillä olisi sama ongelma kuin cavaliereilla ja että chihuahuan silmät eivät mahtuisi sen päähän joten kertokaa onko chihuahua terve?

7

92

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos verrataan koirien keskiarvoon, niin ei todellakaan ole. Sanoohan sen järkikin, että sillä on seurauksia, kun yrittää mahduttaa koiraeläintä jyrsijän kokoiseen pakettiin. Kaikkein yleisin ongelma näillä tuntuu olevan hammasongelmat, kun nekään eivät mahdu suuhun. Ei kuulosta yhtä hurjalta kuin vesipää, mutta on silti viheliäinen ja kallis ongelma.

    • Anonyymi

      Itse omistan chihuahua, ja en nää siinä mitään vikaa, totta puhuen minun mielestäni chihuahua on hiukan terveempi kuin cavalier, mutta onhan heilläkin jotain sairauksia. Yleisin on hammasongelmat, epilepsia, sydänviat, silmäsairaudet sekä muut neurologiset sairaudet. Mutta onhan muillakin roduilla saman kaltaisia ongelmia. Myöskin chihuahua lla on tappijalat eli pienet jalat, joissa todella hennog luut (niinkuin koko koirassa) eli on todella riskialtis murtamaan luita mm.. silloin jos hyppää sohvalta tai jostain muualta korkealta. Itse en näe siinä mitään vikaa ottamasta chihuahua, kunhan muistaa semmoisen ottaa vastuulliselta kasvattajalta, sekä kysyä onko vanhemmillä jotain sairauksia ja hyvä olisi myöskin nähdä vanhemmat.

      • Anonyymi

        Olkoon vain muillakin roduilla tyypillisiä ongelmia, chihuilla niitä on silti vähän keskimääräistä enemmän. Eli se ei todellakaan ole mikään puolustus. Ja jos tosiaan saat pelätä, että elukka rikkoo itsensä vain siksi, että se hyppää alas sohvalta, niin johan tuo on ihan sairasta, ettei eläin kestä normaalia elämää. Ylijalostettuja hirvityksiä, joita ei pitäisi hankkia edes "vastuulliselta" kasvattajalta. Erityisesti ne kasvattajat, jotka hehkuttavat jopa chihuiksi minejä piskejään, tulee kiertää todella kaukaa.


    • Anonyymi

      On terve rotu, jos otat Suomi kasvattajalta..ei venäläisiltä, esim. Dasmiron satulandia.

    • Anonyymi

      https://jalostus.kennelliitto.fi/ kertoo seuraavaa vuosina 2000-2023 syntyneistä lk. chihuista seuraavaa:

      LONKAT
      12480 syntyneestä koirasta A: 15, B: 9, C: 5, E: 1. Tutkittuja koiria 30 kokonaismäärästä.

      KYYNÄRÄT
      12480 syntyneestä koirasta 0: 14, 1: 1. Tutkittuja koiria 15 kokonaismäärästä.

      PATELLALUKSAATIO
      12480 syntyneestä koirasta 0: 2781, 1: 611, 2: 425, 3: 180, 4: 22, operoitu: 2. Tutkittuja 4021 kokonaismäärästä.

      SILMÄT
      12480 syntyneestä koirasta top5 silmätulokset: ei todettu perinnöllisiä silmäsairauksia: 2078, Distichiasis: 212, Silmämuutosten vakavuus lievä: 181, Kortikaalinen katarakta: 41, Lasiaisen rappeuma: 29.

      KUOLINTILASTO
      12480 syntyneestä koirasta top5 kuolinsyyt ja keskimääräinen ikä ja määrä: Kuolinsyytä ei ole ilmoitettu/9 vuotta 1 kuukautta/227, Vanhuus (luonnollinen tai lopetus)/12 vuotta 11 kuukautta/176, Sydänsairaus/10 vuotta 3 kuukautta/169, Muu sairaus, jota ei ole listalla/6 vuotta 6 kuukautta/71, Kasvainsairaudet, syöpä/9 vuotta 9 kuukautta/66.

      Todella vähän tutkitaan kuitenkaan, että en ihan täysin terveeksi sanoisi, mutta tilanne parantunut viime vuosina. Silmäsairauksien osalta todella paljon eri silmäsairauksia tosin, mutta ainakin toistaiseksi lukumäärät yksittäisiä. Toisaalta, ihmiset eivät vie lemmikkejään tarpeeksi perusteellisiin terveystutkimuksiin.

      • Anonyymi

        Lisään vielä sen, että pieneksi koiraksi keskimääräinen kuolin ikä on mielestäni kuitenkin yllättävän alhainen: 9 vuotta 2 kuukautta. Moni isompirotuinenkin elää pidempään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe