"Lukijan mielipide: Vesimittarilaskutuksen säädösten muuttamisen tarpeesta"..

Anonyymi-ap

19

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jonkunhan mittarihallinnoinnin pitää hoitaa. Miksei sitten vaikka isännöinnin? Lähettää laskun palveluksistaan. Kai se on taloyhtiön asia katsoa joku muu jos isännöinti maksaa liikaa. Kenen asia se sitten on jos isännöinti ei osaa laskuttaa?
      Meillä ainakin vedenkulutus vähentynyt kun tuli mittarit. Tietysti hallinnointi maksaa enemmän mutta riitelyt vähentynert. Etu sekin vaikka maksaa enemmän.

    • Anonyymi

      Jutussahan on kyse siitä, että itselle kuuluva liiketoiminta tulee hoitaa itse eikä teettää itselle kuuluvaa työtä muilla. Huoneistokohtaisissa sähkösopimuksissa asia on kunnossa: lasku menee suoraan huoneistolle.

      Myös vesilaitoksen tulisi huolehtia laskutuksestaan loppukäyttäjälle asti. Se varmasti olisi myös kustannustehokasta. Vesilaitoksen olisi helppo tehdä myös omat analyysijärjestelmänsä mittarivertailuun, ja se voisi tarjota lisäpalveluja tai jokin yhteistyökumppani voisi niitä tarjota.

      Isännöintitoimiston päämerkitys on osakkaiden omaisuudesta huolehtiminen asiantuntevasti. Lakimuutoksen johdosta isännöintitoimistosta on tehty osittainen laskutustoimisto.

      Suurin ongelma on ehkä ajatustapamuutoksessa. Kun muutetaan kerros- tai rivitaloon, silloin ei todellakaan muuteta omakotitaloon. Jos haluaa kaikki maksut täsmälleen itselle kohdistettuna, täytyy ostaa omakotitalo. Muussa tapauksessa täytyy sopeutua kulujen tasaamiseen kustannustehokkaasti.

    • Anonyymi

      Taas aivan turhaa valitusta isännöinniltä. Palveluammatti eli eihän ne tätä työtä ilmaiseksi tee.
      Tekniikkakin ja lakiasiatkin pielessä. Laskuttaja (yleensä taloyhtiö) vastaa vesimittarin oikeasta toiminnasta. Tulee mittalaitedirektiivistä.
      Jos mittarit niin epäkelpoja että mittavirheitä tulee niin ne eivät toimi oikein, jolloin laskuttaja vaihtaa mittarit.
      Onko niitä yleensäkin tarkastettu ja vaihdettu valmistajan määrävin välein?
      Tuskin isännöitsijähän haluaa olla toimistolla ja kirjoittella veloituslaskuja taloyhtiöille

    • Anonyymi

      Oikeassa. Ihan järjettömiä nuo vesimittarit. Yhdessä talossa asukas ei uskaltanut edes käyttää tiskikonetta. Ikinä ei selvinnyt, mikä määrä on se oikea kulutusmäärä. Hyvä bisnes, ei muuta.

    • Anonyymi

      Eikä auttanu, vaikka mittarit vaihdettiin. Älkää ottako, vaikka tarjotaan!

      • Anonyymi

        Eipä siitä mittarista voi kieltäytyä koska se nykyään on pakollinen uusissa taloissa ja myös rempattavissa joudutaan se asentamaan.


    • Anonyymi

      Tuntuu isännöintiala tai ainankin alan ohjelmistot jumittuneen tukevasti viime vuosituhannelle.

      Todellinen ongelma on laskustus. Sehän toimii niin, että yhtiökokouksessa päätetään vastike ja isännöitsijä lähettää kaikille yhden vastikelaskun, joka pitää maksaa kerran kuukaudessa seuraavien 12 kk ajan.

      Mutta vedestä ei voi laskuttaa etukäteen, koska kulutus vaihtelee. No, siitä maksetaan sitten ennakkoa ja mittarit luetaan kerran tai 2 kertaa vuodessa ja sitten lähetetään tasaus tai hyvityslaskuja. Ja kun huoneistossa asukas vaihtuu, niin täytyy käydä lukemassa mittari ja lähetellään taas käsityönä väkästeltävieä laskuka.

      Kaikki siiti syystä, että ohjelmistojen logiikka on kekkoslovakian ajalta = ei voida muodostaa todellisiin kuluihin perustuvaa laskua, AUTOMAATTISESTI, joka kuukausi. Moinen kyllä onnistuu puhelinyhtiöiltä, sähköyhtiöiltä yms. mutta EI ISÄNNÖITSIJÖILTÄ.

      Tässähän ei olisi mitään ongelmaa, jos etäluettavien vesimittarien lukemat saisi suoraan isännöinnin kirjanpitoon ja tältä pohjalta lähtisi joka kuukausi todellista kulutusta vastaavat laskut sähköisinä pankkiin. Mutta ei lähde, kun tällä alalla mennään edelleen sillä periaatteella, että kaikki näpytellään käsin, laskelmat tehdään helmitaululla ja tieto siirtyy paperilla. Kuten ennenwanhaa.

      Vika on jossain ihan muuaalla kuin vesimittareissa.

      • Anonyymi

        "ei voida muodostaa todellisiin kuluihin perustuvaa laskua, AUTOMAATTISESTI, joka kuukausi. Moinen kyllä onnistuu puhelinyhtiöiltä, sähköyhtiöiltä "
        Ei mun puhelinyhtiö lähetä laskua joka kuukausi kuten ei myöskään sähköyhtiö. Ja taitaa sähköyhtiöllä vieläkin käytössä arviolaskut jotka sitten tasataan kerran pari vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei voida muodostaa todellisiin kuluihin perustuvaa laskua, AUTOMAATTISESTI, joka kuukausi. Moinen kyllä onnistuu puhelinyhtiöiltä, sähköyhtiöiltä "
        Ei mun puhelinyhtiö lähetä laskua joka kuukausi kuten ei myöskään sähköyhtiö. Ja taitaa sähköyhtiöllä vieläkin käytössä arviolaskut jotka sitten tasataan kerran pari vuodessa.

        Kyllä puhelinfirmat laskuttaa kerran kuukaudessa ja sähkölaskun saa myös kuukausittain. Vesimittari ainakin uusissaHasoissa luetaan etänä kerran kuukaudessa koska laskukin tulee kerran kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä puhelinfirmat laskuttaa kerran kuukaudessa ja sähkölaskun saa myös kuukausittain. Vesimittari ainakin uusissaHasoissa luetaan etänä kerran kuukaudessa koska laskukin tulee kerran kuukaudessa.

        "Kyllä puhelinfirmat laskuttaa kerran kuukaudessa"
        Ei mun firma.

        " ja sähkölaskun saa myös kuukausittain."
        Mulle tulee lasku 3kk:n välein


      • Anonyymi

        Olisi aivan tolkutonta jos vesi laskutettaisiin kuukausittain todellisen kulutuksen mukaan. Järkevä ja yleisin tapa on että aikaisemman kulutuksen perusteella arvioitu ennakko joka maksetaan kuukausittain ja tasaus vuoden vaihteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi aivan tolkutonta jos vesi laskutettaisiin kuukausittain todellisen kulutuksen mukaan. Järkevä ja yleisin tapa on että aikaisemman kulutuksen perusteella arvioitu ennakko joka maksetaan kuukausittain ja tasaus vuoden vaihteessa.

        Tuo on se järkevin tapa, koska ei tarvitse tehdä uusia laskuja joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi aivan tolkutonta jos vesi laskutettaisiin kuukausittain todellisen kulutuksen mukaan. Järkevä ja yleisin tapa on että aikaisemman kulutuksen perusteella arvioitu ennakko joka maksetaan kuukausittain ja tasaus vuoden vaihteessa.

        Hei essonvaari. Nykyään laskutukset hoituvat sähköisesti ja siinä ei tarvi sormea liikautta, kun on verkkopankkiin ohjelmoituna myös automaattinen laskun maksu. Paljon fiksumpaa kuin maksella kiinteitä arviolaskuja ja sitten lähetellä tilinumeroa isännöitsijälle kerran vuodessa, jotta voivat palauttaa liiat rahat takaisin tilille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on se järkevin tapa, koska ei tarvitse tehdä uusia laskuja joka kuukausi.

        Onko essonvaari koskaan kuullut tietokoneista ja sähköisestä laskutuksesta?

        Fiksumpi maksaa todellisen käytön mukaan kuin antaa korotonta lainaa taloyhtiölle (ennakkomaksut) ja sitten 1-2 kertaa vuodessa hinkataan ja säädetään palautusten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei voida muodostaa todellisiin kuluihin perustuvaa laskua, AUTOMAATTISESTI, joka kuukausi. Moinen kyllä onnistuu puhelinyhtiöiltä, sähköyhtiöiltä "
        Ei mun puhelinyhtiö lähetä laskua joka kuukausi kuten ei myöskään sähköyhtiö. Ja taitaa sähköyhtiöllä vieläkin käytössä arviolaskut jotka sitten tasataan kerran pari vuodessa.

        Ehkä kannattaa se sähköyhtiö vaihtaa. Paremmilla pelaa ainakin seuranta ihan tuntitasolla. Laskutus on enempi sopimusjuttu, kuin monta kertaa vuodessa hoidetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei essonvaari. Nykyään laskutukset hoituvat sähköisesti ja siinä ei tarvi sormea liikautta, kun on verkkopankkiin ohjelmoituna myös automaattinen laskun maksu. Paljon fiksumpaa kuin maksella kiinteitä arviolaskuja ja sitten lähetellä tilinumeroa isännöitsijälle kerran vuodessa, jotta voivat palauttaa liiat rahat takaisin tilille.

        " Paljon fiksumpaa kuin maksella kiinteitä arviolaskuja" ja sitten lähetellä tilinumeroa isännöitsijälle kerran vuodessa, jotta voivat palauttaa liiat rahat takaisin tilille."

        Kiinteäarviolasku ei maksa mitään jos se toimitetaan kuten se yleensä toimitetaan vuokralapun yhteydessä. Jos joka kuukaudelle kirjoitetaan erillinen lasku pitää joka kuukaudelle luoda uusi lasku ja se ei ole ilmaista vaikka olisikin ne sähköiset laskutukset.

        "ja sitten lähetellä tilinumeroa isännöitsijälle kerran vuodessa, jotta voivat palauttaa liiat rahat takaisin tilille."
        Nykyään laskutukset hoituvat sähköisesti ja siinä ei tarvi sormea liikautta, kun on palautukset vähennetty seuraavasta laskusta (tai esim. vuokrasta) näin se minulla nykyaikana toimii, ei siinä mitään rahoja palautella vaan seuraava lasku on palautuksen verran pienempi. Joten myöskään uutta laskua ei tarvitse muodostaa kuin kerran vuodessa eikä joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kannattaa se sähköyhtiö vaihtaa. Paremmilla pelaa ainakin seuranta ihan tuntitasolla. Laskutus on enempi sopimusjuttu, kuin monta kertaa vuodessa hoidetaan.

        "Ehkä kannattaa se sähköyhtiö vaihtaa. Paremmilla pelaa ainakin seuranta ihan tuntitasolla. "
        Et kai sä nyt ihan tosissasi halua erikseen laskua joka tunti? Kyllä se mun nykyinenkin sähköyhtiö lähettää laskun vaikka joka päivä, mutta ei varmasti ole halvempi kuin lasku 3-4 kertaa vuodessa.

        Paljon maksuja vastaanottavalle pankin veloitus per/maksu on varmasti pienempi kuin pienemmälle toimijalle, muttei se sillekkään ole ilmaista. Samoin kirjanpitäjä laskuttaa jokaisesta tiliviennistä oman hinnastonsa mukaan. Vaikka ne nykyisin hoituisikin sähköisesti.
        Eli mitä vähemmän laskuja ja laskunluonteja niin sen halvempi hinta.
        Mutta tietenkin jos haluaa maksaa enemmän niin pyytäkää toki se lasku vaikka joka toinen viikko.


    • Anonyymi

      .ℹ️ 2⃣0⃣2⃣3⃣ Onko hasolaisille tullut jo tietoa tai laskutusta tämä 3kk laskutus käytännöstä veden kulutuksestanne?

      Jos on niin postinjakelu on taas tyrinyt! Miksipä he eivät vois tiedottaa ja vahvistaa s-postilla tai txt viestillä kun tiedot ovat jo isännöinnillä ym. tiedossa!?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe