Äitini joutui yleisen edunvalvojan "käsiteltäväksi".
Omaisuutta yli 400.000 euroa, eläke 1600 netto.
Edunvalvoja maksaa viikko rahaa 20 euroa, aikamoinen "palkkio" elämän työstä.
Edunvalvonnan kulut ovat noin 12.000 e vuodessa, tonni kuussa.
Edunvalvoja on pannut tuulemaan, asunto on myyty, metsät on myyty, sijoitukset on myyty markkinahintaan jolloin ei pitäisi myydä esim.metsää.
Irtaimesta omaisuudesta ei mitään tietoa,
Havaintoja edunvalvonnasta
10
119
Vastaukset
- Anonyymi
Miksette ole puuttuneet ja hakeneet purkua edunvalvontaan.
Tapaus jossa henkilö itse pyysi päästä edunvalvonnan piiriin tietyistä syistä, hän lopetti edunvalvonnan turhana kuluna ja rajoittavana.
Lähiomaiset voivat ottaa edunvalvonnan jos tarvetta. - Anonyymi
Eipä sitä ensimmäisenä usko että virallinen valvoja ei tekisi valvottavan parhaaksi.
Tuo 20 e/kk voi hyvinkin olla oikein, muutama vuosi sitten perehdyin asiaan mutta nyt en ehdi.
Valvojan palkkio oli n. 2,5 %/v (jos oikein muistan) omaisuuden määrästä. Lienee noussut siitä milloin itse luin. Tuo 20 e/vko sopisi reilun 400 000 euron omaisuuden hoitamisen palkkioksi.
Joten onko valvoja toiminutkaan huonosti.
Jos äitisi joutuu kohta hoitokotiin, on hyvä että omaisuus on myyty ja rahat tilillä. Kun hoitokoti määrää maksun, se otetaan vain tuloista, ei omaisuudesta eikä tilillä olevista rahoista. Ehkä valvoja on sittenkin tehnyt äitisi kannalta oikein. Eri kunnissa maksujen perintä vaihtelee, omassa kunnassani toiminaan näin kun kerron. Onko mahdollista sovussa keskustella valvojan kanssa. Totta on että omainen voi tehdä halvemmalla. Lapseni alkoi isän edunvalvojaksi ja teki paljjon ilmaista työtä muiden sisarusten parhaaksi. Hyvä niinkin. Ei valvonjan homma ihan simppeliä ole, osaamista ja perehtymistä vaatii. Toivottavasti asiasi selviää keskustelemalla, kurja jos hiertää tällainen juttu. - Anonyymi
Ei voi olla totta. Aloitus on provo.
- Anonyymi
Perustele kiitos
- Anonyymi
Lapset idiootteja ? Ei kenenkään lapset oikeasti antaisi tällaista tapahtua.
He voivat itsekin alkaa edunvalvojaksi ja hoitaa äitinsä asiat äidilleen
parhain päin. Kuka pärjää 20 eurolla viikko ??? Puppua koko aloitus. - Anonyymi
En koskaan suostu yleiseen edunvalvontaan. Kokemukset eivät yksikään ole toiminnasta hyvää kuvaa antaneet. Aina on tilanteisiin joutunut puuttumaan!
- Anonyymi
Kerrotko tarkemmin tilanteista, joihin olet puuttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin tilanteista, joihin olet puuttunut.
Ensimmäisenä ja yllättävän usein on joutunut kyselemään sovitun viikkorahan puuttumista ja toisena kyselemään hukatun omaisuuden perään.
Kun ajatellaan edunvalvonnassa olevia, jotka eivät enää itse pysty asioitaan hoitamaan tai valvomaan, niin ovat helppoja hyväksikäytettäviä. Tapauksetkin usein paljastuvat jonkun ikävän tapahtuman yhteydessä ja vaativat ylimääräistä salapoliisityötä.
- Anonyymi
Oho...kuka tämän edunvalvontaprosessin käynnisti? Ei ketään laiteta yleisen edunvalvonnan piiriin ilman syytä ja ilmoitusta. Eikä omaisuuttakaan saa noin vain hävittää - otahan selvää, ettei vain edunvalvoja olisi liian yli-innokas; hänen tulee toimia valvottavan etua ajatellen ja en tiedä, mitä äitisi hyötyy omaisuuden hävittämisestä tai myynnistä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606684- 1003442
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262770- 212438
- 271963
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581842- 251680
- 321548
- 491502
- 111482