Apua, Neuvokaa mitä voisi tehdä välttääkseen "palvelut"?

Anonyymi-ap

Eli tilane on nyt se että minua ei haluta palkata. Ei sitten millään. Asun pikkukaupungissa jossa ei ole työtä, ainakan kaltaisilleni. Ja, koulutusta on kyllä mulla jotain. Muutto on just nyt täysin mahdotonta. Opiskelujen aloittaminen on nyt mahdotonta. Työttömyys on pitkittynyt. Ja alettin nyt puhumaan nk "palvelusta",
Eli, kysyn, mitä voisi tehdä että saisi työkkärin irti mun niskasta, siis konkreettisia toimia? Mihinkään kuntouttavaan en aio lähteä. Enkä koulutus/työkokeiluun. Jättääkö ne pitkäaikaistyöttömän rauhaan tai vähemmälle , jos olisi edes osa-aikatyössä? Harkitsen nimittäin jotain esim. mainostenjakoa, jolla ei itseään elätä tietenkään, mutta siten se työttömyystuki olisi pienempi (jolla rasitan yhteiskuntaa). Vai, onko nämä "palvelut" ehdottomia niin kauan kun hakee penniäkkään tukia?
On mulla joitain lieviä sairauksiakin, kannattaako niistä alkaa edes puhumaan, vai pitää suunsa visusti kiinni? Yritän siis välttää mitkään Typit tai Mypit yms terveystarkastukset. Ainoa jota voisin saada olisi ehkä puhelinmyynti provisioplalkalla, jota olen vältlly tähän asti, koska se ei ehkä elätä. Omaehtoinen opiskeluun ei nyt ole voimavaroja eikä oikein kiinnostakaan, ihan tarpeeksi on opiskeltu jo. Neuvokaa.

78

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vain töihin meno tai päätoiminen opiskelu (joko omaehtoinen opiskelu tai yli 4 kk kestävä työvoimakoulutus) pelastaa palveluilta.

      Aika rauhassa olen saanut olla, kun olen osa-aikatöissä. Yhtä työpaikkaa täytyy hakea kolmessa kuukaudessa. Jos menet osa-aikatöihin, niin kannattaa etsiä sellainen mikä kerryttää työssäoloehtoa (vähintään 18h/vko). Kun saat työssäoloehdon täyteen, et ole enää pitkäaikaistyötön.

      • Anonyymi

        Työvoimapoliittiset toimet on hakusessa.

        Kun tulee ikää ja varsinkin kun asuu haja asutus alueella jossa töitä ei ole ,mahdollisuudet käyvät vähiin saada työtä. Tapa jolla työttömyyteen suhtaudutaan on työtöntä syyllitävä ja häneltä joka työtä on vailla ratkaisua tilanteeseen vaativa. Tuo on hullunkurinen asetelma eikä lainkaan ratkaisu lähtöinen. Pikemminkin kun pitäisi tukea lyhyt aikaisienkin työsuhteiden syntymistä ,joudut kahta kauheampaan myllyyn tuollaisen työsuhteen loputtua ,sillä tuolloin tuo jaagaaminen alkaa ja jopa niin että työttömäksi ikään kuin havaitaan kärjistetysti jolloin lippulappu show alkaa joka on selkeä painotus .Tuo suhtautumistapa on hallinto lähtöinen, eikä edistä työllisyyttä päinvastoin, kun ihmiset kokevat karenssi pelon yrittäessään tehdä edes jotain ja sen päätteeksi seuraa karenssi pelko . Yksilöt eivät tuolle voi mitään ,kyse on toimi, asennemuutoksen vaativasta tilanteesta .


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa,jos saa kelan peruspäivärahaa. Itse olen vuosia ollut osa- aikaduunissa,sovitellulla peruspäivärahalla. Siirsivät kuntakokeilun puolelle,työtä on haettava vähintään kerran 3 kk.
        Työkkäri spämmää e mailiin jatkuvasti jotain koulutustarjouksia lisäksi.
        Eli osa-aikatyö plus kassan jäsenyys,eli ekana maksetaan kassalle x aika,jonka jälkeen saa vasta sovitellun sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa,jos saa kelan peruspäivärahaa. Itse olen vuosia ollut osa- aikaduunissa,sovitellulla peruspäivärahalla. Siirsivät kuntakokeilun puolelle,työtä on haettava vähintään kerran 3 kk.
        Työkkäri spämmää e mailiin jatkuvasti jotain koulutustarjouksia lisäksi.
        Eli osa-aikatyö plus kassan jäsenyys,eli ekana maksetaan kassalle x aika,jonka jälkeen saa vasta sovitellun sieltä.

        Noista työkkärin e-mailiin spämmäämistä koulutustarjouksista ei tarvi piitata, sillä ne eivät ole velvoittavia. Velvoittavat tarjoukset löytyvät Oma asioinnista.

        Kassan jäsenyys luonnollisesti aina, jos käy töissä. Huonokin anssi on enemmän kuin peruspäiväraha + ei joudu kuntakyykytykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noista työkkärin e-mailiin spämmäämistä koulutustarjouksista ei tarvi piitata, sillä ne eivät ole velvoittavia. Velvoittavat tarjoukset löytyvät Oma asioinnista.

        Kassan jäsenyys luonnollisesti aina, jos käy töissä. Huonokin anssi on enemmän kuin peruspäiväraha ei joudu kuntakyykytykseen.

        Minun liksoilla en maksanut jäsenmaksua. Kohta 12 v tuntitöinä osa-aikaa. Eli täys nolla,jolla on välillä tuntejakin kunnolla,vaan ei täyttä päivää koskaan.
        Ja on jo kysytty tunteja. Niitäpä kun vaan eijoo palkan maksajalla kaapissa,ne työt on asiakkailla.


      • Anonyymi

        Merkitseekö työssäoloehto siis sitä, ettei ole pitkäaikaistyötön? Kyllä minulla osa-aikatyötä tekevällä peruspäivärahalla soviteltuna, täytyy vielä hakea kokopäivätyötä kerran 3 kk aikana, vähintään siis.
        Minulle oli myös pätkäisty tieto, että työnantaja saisi minusta palkkatukea. En tosiaan oo edes tiennyt, että se työssäoöoehdon täyttäminen merkitsisi mitään. Mistä löydän tuon tiedon tarkemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkitseekö työssäoloehto siis sitä, ettei ole pitkäaikaistyötön? Kyllä minulla osa-aikatyötä tekevällä peruspäivärahalla soviteltuna, täytyy vielä hakea kokopäivätyötä kerran 3 kk aikana, vähintään siis.
        Minulle oli myös pätkäisty tieto, että työnantaja saisi minusta palkkatukea. En tosiaan oo edes tiennyt, että se työssäoöoehdon täyttäminen merkitsisi mitään. Mistä löydän tuon tiedon tarkemmin?

        "Merkitseekö työssäoloehto siis sitä, ettei ole pitkäaikaistyötön?"

        Ei. Työssäoloehto tarkoittaa mm. sitä
        millaiseen työttömyystukeen olet oikeutettu.

        https://www.kela.fi/mika-on-tyossaoloehto

        Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan henkilöä, joka on saanut työttömyystukia yli vuoden ajan:

        https://www.stat.fi/meta/kas/pitkaaikaistyot.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoimapoliittiset toimet on hakusessa.

        Kun tulee ikää ja varsinkin kun asuu haja asutus alueella jossa töitä ei ole ,mahdollisuudet käyvät vähiin saada työtä. Tapa jolla työttömyyteen suhtaudutaan on työtöntä syyllitävä ja häneltä joka työtä on vailla ratkaisua tilanteeseen vaativa. Tuo on hullunkurinen asetelma eikä lainkaan ratkaisu lähtöinen. Pikemminkin kun pitäisi tukea lyhyt aikaisienkin työsuhteiden syntymistä ,joudut kahta kauheampaan myllyyn tuollaisen työsuhteen loputtua ,sillä tuolloin tuo jaagaaminen alkaa ja jopa niin että työttömäksi ikään kuin havaitaan kärjistetysti jolloin lippulappu show alkaa joka on selkeä painotus .Tuo suhtautumistapa on hallinto lähtöinen, eikä edistä työllisyyttä päinvastoin, kun ihmiset kokevat karenssi pelon yrittäessään tehdä edes jotain ja sen päätteeksi seuraa karenssi pelko . Yksilöt eivät tuolle voi mitään ,kyse on toimi, asennemuutoksen vaativasta tilanteesta .

        Näin on. On täysin arsesta että karenssiselvityksiä heitellään kevyesti ja uhkaillaan. Taloudellisen väkivallan aiheuttaminen on lopetettava, sillä tulee vain leipiintyneitä, pettyneitä kansalaisia ainakin heistä keitä toimet koskettavat. Työttömiä on oikeasti tuettava kunnollisesti, ei uhkailemalla ja kiristämällä.
        Kenellä työttömällä on puskurirahaa jopa tekaistujen karenssien varalle? Mitä alemmaksi henkilö poljetaan ja ahtaammalle ajetaan sitä huonommin työllistyy, lukuisten haittojen ja kertyneiden ongelmien takia. (Tätä ei voi rikkaat käsittää eikä he, keillä ei omakohtaista kokemusta. En jaksa nyt vahingoniloa jaella avaamalla asiaa enempää.)


    • Anonyymi

      Minulle ehdottelivat aina silloin tällöin noita "palveluja". Sanoin selvällä suomen kielellä etten noita "palveluja" tarvitse enkä niihin vapaaehtoisesti suostu mutta en kieltäydy jos lain voimalla pakotetaan mutta silloin ainoa tavoite on tonkia esiin ja tuoda julki kaikki laittomuudet noissa "palveluissa".
      Siihen loppui "palveluiden" tarjoaminen ja tarjoajan naama meni norsunvitulle. Sitten muutaman vuoden kuluttua jokin toinen virkanilkki yritti samaa udelleen samoin seurauksin. Ei edes aktivointisuunnitelmaa tehneet vaikka lain mukaan olisi pitänyt ja nyt jälkikäteen hieman harmittaa etten tehnyt kantelua tuosta virkavelvollisuuden rikkomisesta.
      Olin työkkärin asiakkaana viidellä eri vuosikymmenellä, välillä vuosiakin töissä, mutta yhtään karenssia en saanut vaikka en tanssinut virkanilkkien pilin mukaan.
      Lokakuussa 2019 pääsin sitten eläketuelle ja vajaa vuosi sitten ihan oikealle eläkkeelle.
      Elekee työ antako virkanilkkien pompottoo teitä, kyl hyö pompottaa vaikka Ruotsiin asti juoksisit. Mutta jos pompotat takaisin niin ei hyö mittään sulle maha. Tällasta se on pitkäaikaistyöttömäm stratekia 😁 😆 😅 😂 🤣
      ®167-176

      • Anonyymi

        Valehtelet . Karensia tuli kun et menny kuntouttaviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet . Karensia tuli kun et menny kuntouttaviin.

        En todellakaan saanut karenssia. Itse valehtelet, ei sinulla edes teoriassa voi olla sellaista tietoa että olisin saanut karenssia joten ei sinua kukaan usko 😁 😆 😅 😂 🤣
        ®167-176


      • Anonyymi

        Aktivointi suunnitelma ilmeisesti pitää olla, mutta tuohon riittää haen töitä ja työttömyys ei ole syy pakottaa mihinkään palveluun ja jos jokin taho niin tekee niin se on rikos .


      • Anonyymi

        Et ole ollut kuntakokeilussa.


    • Anonyymi

      Kaikki mahdotonta eikä mikään oikein kiinnosta?
      Eli pitäisi voida vaan "olla" ja nauttia ilmaisesta rahasta?

      Kelpaisihan se kaikille, mutta voi voi.

      • Anonyymi

        Mene itse töihin 9 e/pvä. palkalla, jo työmatkoihinkin menee enemmän rahaa.
        Toinen asia, jos tällaiset "työkokeilut" lakkautettaisiin kokonaan, olisi työnteettäjien pakko maksaa palkat ihan omasta kukkarostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene itse töihin 9 e/pvä. palkalla, jo työmatkoihinkin menee enemmän rahaa.
        Toinen asia, jos tällaiset "työkokeilut" lakkautettaisiin kokonaan, olisi työnteettäjien pakko maksaa palkat ihan omasta kukkarostaan.

        Miksi ihmeessä menisin, minulla on kun on ihan mukavapalkkainen työpaikka.

        Ei minuakaan "oikein kiinnostanut" hakea töitä eikä "oikein kiinnostanut" mennä töihin. Nykyäänkään ei "oikein kiinnosta" käydä töissä.
        Tein ja teen sen kuitenkin, koska minulla on pallit laskeutuneet ja selkärankakin löytyy enkä halua loisia muiden, joita ei "oikein kiinnosta" kustannuksella.

        Onneksi tein, sillä eipä kestä enää kauaa, kun voin tehdä mitä huvittaa omilla eläkerahoillani, niitä kun on kivasti kertynyt tällä työllä, joka ei "oikein kiinnosta" sekä tietysti säästöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä menisin, minulla on kun on ihan mukavapalkkainen työpaikka.

        Ei minuakaan "oikein kiinnostanut" hakea töitä eikä "oikein kiinnostanut" mennä töihin. Nykyäänkään ei "oikein kiinnosta" käydä töissä.
        Tein ja teen sen kuitenkin, koska minulla on pallit laskeutuneet ja selkärankakin löytyy enkä halua loisia muiden, joita ei "oikein kiinnosta" kustannuksella.

        Onneksi tein, sillä eipä kestä enää kauaa, kun voin tehdä mitä huvittaa omilla eläkerahoillani, niitä kun on kivasti kertynyt tällä työllä, joka ei "oikein kiinnosta" sekä tietysti säästöistä.

        Ei voi tietää minä päivänä vaikka yli-innokas vartija sattuu tarttumaan hihasta, joudut työkyvyttömäksi ja hetkessä olet samalla viivalla muiden työttömien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä menisin, minulla on kun on ihan mukavapalkkainen työpaikka.

        Ei minuakaan "oikein kiinnostanut" hakea töitä eikä "oikein kiinnostanut" mennä töihin. Nykyäänkään ei "oikein kiinnosta" käydä töissä.
        Tein ja teen sen kuitenkin, koska minulla on pallit laskeutuneet ja selkärankakin löytyy enkä halua loisia muiden, joita ei "oikein kiinnosta" kustannuksella.

        Onneksi tein, sillä eipä kestä enää kauaa, kun voin tehdä mitä huvittaa omilla eläkerahoillani, niitä kun on kivasti kertynyt tällä työllä, joka ei "oikein kiinnosta" sekä tietysti säästöistä.

        Eli orjatyö on mielestäsi silloin ok, jos ei ole onnistunut löytämään uutta työpaikkaa 8 kk irtisanomisen jälkeen ?
        Kaikki eivät ole käyneet lukiota tai ammattikoulua, vaan menneet perusasteen jälkeen suoraan töihin (itse työelämässä 17-vuotiaasta alkaen, töitä riitti 2022 alkupuolelle asti, sitten tuli firman omistajanvaihdoksen seurauksena saneeraus ja puolet porukasta pihalle).
        Kun/jos työpaikka sitten lähtee alta/"taloudellisten ja tuotannollisista.." silloin on todella hankalaa työllistyä, kun on vain työkokemusta ja osaamista, muttei muodollista koulutusta.
        Koulutuksesta sinun on turha jauhaa, ei aikuinen enää mene kolutukseen neljäksi vuodeksi, saadakseen muodollisen pätevyyden alalle jossa on jo toiminut vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli orjatyö on mielestäsi silloin ok, jos ei ole onnistunut löytämään uutta työpaikkaa 8 kk irtisanomisen jälkeen ?
        Kaikki eivät ole käyneet lukiota tai ammattikoulua, vaan menneet perusasteen jälkeen suoraan töihin (itse työelämässä 17-vuotiaasta alkaen, töitä riitti 2022 alkupuolelle asti, sitten tuli firman omistajanvaihdoksen seurauksena saneeraus ja puolet porukasta pihalle).
        Kun/jos työpaikka sitten lähtee alta/"taloudellisten ja tuotannollisista.." silloin on todella hankalaa työllistyä, kun on vain työkokemusta ja osaamista, muttei muodollista koulutusta.
        Koulutuksesta sinun on turha jauhaa, ei aikuinen enää mene kolutukseen neljäksi vuodeksi, saadakseen muodollisen pätevyyden alalle jossa on jo toiminut vuosia.

        "Koulutuksesta sinun on turha jauhaa, ei aikuinen enää mene kolutukseen neljäksi vuodeksi, saadakseen muodollisen pätevyyden alalle jossa on jo toiminut vuosia."

        Et kuulosta aikuiselta.

        Opiskele itsesi vuoksi, äläkä mieti, että tavoittelet opiskelulla muodollista pätevyyttä. Ihan sama kuin nytkin, eli kun luet kirjallisuutta, niin sivistät itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koulutuksesta sinun on turha jauhaa, ei aikuinen enää mene kolutukseen neljäksi vuodeksi, saadakseen muodollisen pätevyyden alalle jossa on jo toiminut vuosia."

        Et kuulosta aikuiselta.

        Opiskele itsesi vuoksi, äläkä mieti, että tavoittelet opiskelulla muodollista pätevyyttä. Ihan sama kuin nytkin, eli kun luet kirjallisuutta, niin sivistät itseäsi.

        Jos nyt 50-vuotias menee koulutukseen ja valmistuu neljässä vuodessa, hän ei ole mitenkään "kovaa valuuttaa" työmarkkinoilla, eli aikuiselle tai vanhukselle, (50 v ja yli) on ihan sama opiskeleeko vai ei, lopputulos on jo tiedossa, vaikka sinä eri mieltä olisitkin.
        Pidä huoli ettet jää työttömäksi, varsinkaan jos olet 45-65-vuotias !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt 50-vuotias menee koulutukseen ja valmistuu neljässä vuodessa, hän ei ole mitenkään "kovaa valuuttaa" työmarkkinoilla, eli aikuiselle tai vanhukselle, (50 v ja yli) on ihan sama opiskeleeko vai ei, lopputulos on jo tiedossa, vaikka sinä eri mieltä olisitkin.
        Pidä huoli ettet jää työttömäksi, varsinkaan jos olet 45-65-vuotias !

        Itse asiassa pääsin juuri muutama vuosi sitten tehdyn tutkinnon perusteella tänä vuonna koulutusta vastaavaan työhön. Ikä 54v.

        Näyttäisi siltä, että ehkä 60v asti kelpaa töihin. Jos terveys säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa pääsin juuri muutama vuosi sitten tehdyn tutkinnon perusteella tänä vuonna koulutusta vastaavaan työhön. Ikä 54v.

        Näyttäisi siltä, että ehkä 60v asti kelpaa töihin. Jos terveys säilyy.

        Se on sitten eri asia, mistä löytyy rahat tutkintoon. Itse opiskelin hitaasti työn ohessa. Ilman palkkatuloja ei olisi ollut varaa opiskella omilla rahoilla. Onhan se aika epävarmaa alkaa opiskella uutta tutkintoa, jos ei ole työpaikkaa jo valmiiksi tiedossa. Kun ei ole tuloja mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa pääsin juuri muutama vuosi sitten tehdyn tutkinnon perusteella tänä vuonna koulutusta vastaavaan työhön. Ikä 54v.

        Näyttäisi siltä, että ehkä 60v asti kelpaa töihin. Jos terveys säilyy.

        Juu, insseille, ylemmille toimihenkilöille, lääkäreille, opettajille.., löytyy töitä iäkkäillekin ja siellä sitä paljonpuhuttua työvoimapulaa ilmeisesti esiintyykin.


      • Anonyymi

        Kertoihan hän ettei ole voimavaroja. Ne joilla ei esteitä varmaan ovat aktiivisia ilman että kenenkään tarvii niskaan hönkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene itse töihin 9 e/pvä. palkalla, jo työmatkoihinkin menee enemmän rahaa.
        Toinen asia, jos tällaiset "työkokeilut" lakkautettaisiin kokonaan, olisi työnteettäjien pakko maksaa palkat ihan omasta kukkarostaan.

        Ja työharjoitteluun ei tarvitse maksaa edes sitä 9/pv. Älytöntä.


    • Anonyymi

      Kiellä kaikki palvelut ja orjatyöt tiedoissasi, kirjaa ne sinne heittomerkkien sisälle ja merkitse merkkien määrä. Päivitä Kirjaamon kautta aina silloin kun haluat, jos eivät päivity rekisteriin niin älä huoli siitä, koska sinulla on aina todiste omista vaatimuksista, se on aivan sama mitä ovat koneelleensa sinusta silloin kirjotelleet, koske eivät sinua koske. Sinun tapauksessasi varmaan vaatisin heti päivittää tiedot, tai menisin johonkin palveluun sekunniksi ja lekurin papereilla pois, sanot vaikka että alko hieman ahistaa tai että muisti pätkii, tai lennä siihen lattialle kun tuli ahdistuskohtaus noista virkaloisista, kun ovat niin ahdistavan oloisia eivätkä noudata lakia. Orjatöissä kannattaa tehdä tuhoa mahdollisimman paljon ihan vahingossa tietenkin. Jos olet mennyt jotain allekirjoittamaan niin pura sopimukset samantien kirjaamon kautta omallla laaditulla tekstilläsi. Siihen purkaantui valesopimus kertaheitolla. Siinä lafkassa ei noudateta yhtään mitään lakia vaan kaikki perustuu valheelle, alistamiselle, pelolle. Yrittävät toimillaan kietää vaan Perustuslakia ja loppupeleissä väittävät että ittehän suostuitte, ei me pakotettu, pikkasen kyl kiristettiin mut asiakas on niin tyhmä ja helppo manipuloida niin ei se tajua sitä itse.

    • Anonyymi

      Jättää aika hyvin rauhaan jos osa-aikatyössä, mutta jos et mene paikan päälle pilipali kiristysjuttuihin ja sanot et on töitä just sillon, ni sit alko kiusaaminen, mut aina voit todistaa olevasi töissä jos olet vaikka kaverin firmassa nollasopparilla. Tunnithan voi merkata ylös ja palkka tulee sit joskus kun firmalla on varaa maksaa. Sillepä ei voi mittään, siinä vältät kaikki palvelut ja osoitukset. Työkokeiluun voi mennä vaikka kirjastoon, mut paikalla ei tartte tehä yhtää mitään kun ei tuu palkkaakaan, sovi vaikka 4h/vk mut lähet pois sillon ku huvittaa, merkkaa se siihen kokeilusoppariin. Pimeesti kantsii kans tehä töitä, vaikka rupeet tekee musiikkia tai myy Torilla hunajaa.

      • Anonyymi

        Työsopimukseen kannattaa laittaa vähimmäistuntimääräksi yli 5 tuntia. Nollatuntisopimuksella on työtön, vaikka tekisi 40 tuntia viikossa, jos on töihin kutsuttava eikä säännöllistä työaikaa.

        Muuttivat lakia niin, että vaihtelevan työajan sopimuksella oleva on aina työtön. Toteuneilla tunneilla ei ole väliä. Laki muuttui 2.5.2022.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työsopimukseen kannattaa laittaa vähimmäistuntimääräksi yli 5 tuntia. Nollatuntisopimuksella on työtön, vaikka tekisi 40 tuntia viikossa, jos on töihin kutsuttava eikä säännöllistä työaikaa.

        Muuttivat lakia niin, että vaihtelevan työajan sopimuksella oleva on aina työtön. Toteuneilla tunneilla ei ole väliä. Laki muuttui 2.5.2022.

        Työnantajien kannalta typerä laki. Vaikeuttaa sijaisten saamista. Siksi työpaikkailmoituksissa etsitään nykyään opiskelijoita, eläkeläisiä ja töihin toisen osa-aikatyön lisäksi.

        Työttömien työhön pääsystä, edes silloin tällöin, on tehty todella vaikeaa.

        Paperilla työtön voidaan yrittää saada työttömien palveluihin (siitähän ne työkkärin ihmiset saa palkkaa), vaikka olisi töissä, jos ei tajua pitää puoliaan. Eli yksinkertainen ei kaikille palveluille työllistymis- tai aktivointisuunnitelmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työsopimukseen kannattaa laittaa vähimmäistuntimääräksi yli 5 tuntia. Nollatuntisopimuksella on työtön, vaikka tekisi 40 tuntia viikossa, jos on töihin kutsuttava eikä säännöllistä työaikaa.

        Muuttivat lakia niin, että vaihtelevan työajan sopimuksella oleva on aina työtön. Toteuneilla tunneilla ei ole väliä. Laki muuttui 2.5.2022.

        Työttömyystoimistolla ja Kelalla on pääsy tulorekisteriin. Jos siellä ei näy, että kaverisi olisi maksanut sinulle palkkaa niiltä viideltä tunnilta kaikkine eläke- ja muine maksuineen, joudutte molemmat vaikeuksiin.


    • Anonyymi

      Pitää olla perustelut, miksi tarvitsee palveluita. Palveluista sovitaan YHDESSÄ TE-toimiston kanssa. Jos voi todistaa, että on vastustanut palveluita esim. nauhoite keskustelusta eikä TE-toimisto ole esittänyt perusteluja palvelun tarpeelle, suunnitelma on yksipuolisesti TE-palvelujen tekemä. Ei yhdessä sovittu.

      • Anonyymi

        Esim. TE-toimisto kysyy: onko sinulla jotain työkykyyn vaikuttavaa terveydellistä rajoitetta?
        Vastaus: ei ole.

        Jos eivät usko, niin voivat lähettää työttömän terveystarkastukseen. Sitten terveystarkastuksessa sanot, ettei ole mitään terveysongelmia, kaikki kunnossa.

        TE-toimistolla ei ole perusteita väittää osatyökykyiseksi tms., jolloin mitään osatyökykyisten palveluja ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. TE-toimisto kysyy: onko sinulla jotain työkykyyn vaikuttavaa terveydellistä rajoitetta?
        Vastaus: ei ole.

        Jos eivät usko, niin voivat lähettää työttömän terveystarkastukseen. Sitten terveystarkastuksessa sanot, ettei ole mitään terveysongelmia, kaikki kunnossa.

        TE-toimistolla ei ole perusteita väittää osatyökykyiseksi tms., jolloin mitään osatyökykyisten palveluja ei tarvita.

        Lain mukaan sinne terveystarkastukseenkaan EI OLE PAKKO mennä karenssin uhalla(sillä kyllä pelottelevat)


      • Anonyymi

        "Palveluista sovitaan YHDESSÄ TE-toimiston kanssa."

        Kyllä. TE-toimisto ei sovi mitään itsekseen, eikä työtön sovi mitään itsekseen.

        TE-toimiston pitää siis ensin löytää työtön, joka täyttää laissa määritellyt ehdot ja johon palvelut suunnataan. Ja niitähän on helppo löytää.


    • Anonyymi

      Puhelinmyynti on provisiopalkkaista työtä, josta saa helposti potkut jos ei saa tulosta. Tosin firmoja riittää ja monet tarjoaa etätöitä. Silti epävarmaa hommaa ja tulee selvityspyyntö työsuhteen päättymisestä. Voivat myös väittää irtisanomista itse pyydetyksi, jolloin tulee karenssia. Näinkin on käynyt.

      Parempi vain hakea paikkoja ahkerasti ja näyttää, että työkyky on kunnossa. Työnantajat eivät vain palkkaa.

      • Anonyymi

        Varsinaisia mätämunia ne päättäjät ketkä tuommoisen heikossa asemassa olevan kiusaamisen sallivat.
        Eikä kehumista puhelinmyyntifirman pomossakaan. Lappuun olisi lain määräyksestä laitettava potkujen syy eikä jättää arvailuille tilaa. Potkuja antava pomo teeskentelee ettei karenssiuhkasta mukamas mitään tiedä ja yllättynyttä esittää vaikka asia tuttua tutumpikin toimiensa takia. Toivottavasti saa kapitalisti elämän kovuutta samalla mitalla itselleen ja lähipiirilleen.


    • Anonyymi

      Niiden työkkärin lain määräämänä tehtävänä on tarjota palveluja.

      "Kartoitusjakson aikana työ- ja elinkeinotoimisto, hyvinvointialue ja Kansaneläkelaitos selvittävät yhdessä työttömän kanssa tämän ammatillisen osaamisen sekä työllistymiseen vaikuttavan sosiaalisen tilanteen, terveydentilan ja työ- ja toimintakyvyn. Kartoitusjaksoon sisältyy ohjausta, jonka tavoitteena on motivoida ja sitouttaa työtön työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaisiin palveluihin."

      Palveluiden pitää olla työllistämiseen tähtääviä.

      Toki varmaan tarjotaan liukuhihnalta samaa kuin kaikille muillekin. Siitähän näille ihmisille maksetaan palkkaa. Suomessa ei ihmisiä jätetä yksin, ei edes sitä ihmisen halutessa.

      • Anonyymi

        Työnantajien saamaa ilmaista työvoimaahan nämä kaikki ovat, kuntouttava, työkokeilu ym.


      • Anonyymi

        ihan täyttä paskapuhetta! jos ei ala kyykkäämään orjapalvelun tahtiin, niin varmasti jää yksin ja kaiken lisäksi rahattomana...ei tarvi enää käydä sosiaalistumassa missään tyhjin kourin. ihan yksin saa miettiä, söiskö männyn vai kuusen käpyjä, jos kynnet on kaluttu loppuun.
        jo 40-v. pitkäaikaistyötön on hylkiö työnantajien silmissä...saati päälle 50-v. mahdollisine vaivoineen (rovi kun kuulemma alkaa rapautumaan jo nuoressa aikuisiässä)
        nämä saatanan te-hönöt kehtaavat vielä pokkana valehdella, että tie työmaailmaan on leveenä auki, kun pistät nimesi orjatyösopimukseen ja siihen oot sidottu eläkkeeseen asti.
        milloinkahan täällä alkaa pommit paukkumaan, jos tämä nöyryytys/kyykytyspelleily ei lopu!?


    • Anonyymi

      Kuntouttavaan saa laittaa vain, jos tavallinen työkkärin palvelu ei riitä. Jos voi asioida normaalisti, ei tartte mennä kuntouttavaan.

      Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen

      Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kyseessä on siis toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun menet seuraavaan tapaamiseen, ota tämä paperilla mukaan ja anna virkailijalle:

        ALUEHALLINTOVIRASTOJEN KUNTOUTTAVAA TYÖTOIMINTA KOSKEVA
        VALVONTA
        20.1.2022, dnro 233/2021

        https://www.oikeusasiamies.fi/r/ratkaisut

        Valitse Hallinnonala: Työ ja työvoima

        Kantelijat ovat arvostelleet erityisesti ohjaamista kuntouttavaan
        työtoimintaan katsoen, että heillä ei ole ollut sellaisia työ- ja
        toimintakyvyn ongelmia, etteivätkö he olisi pystyneet menemään
        työhön tai osallistumaan TE-toimistojen järjestämisvastuulla oleviin
        palveluihin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttavaan ei saa ohjata työkykyisiä. Aiheesta tuossa:


        https://yle.fi/a/3-11100079

        https://yle.fi/a/3-11109769

        No miksi saa ohjata pysyvästi työkyvyttömiä...ihmeparantumaanko????
        Ne vakuutusyhtiön kielteiset päätökset EIVÄT tee ihmisestä työkykyistä! Ja heidän paikka ei ole näissä kyykytystouhuissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sieltä päästä pois mutta hetken kuluttua tulee uusi velvoite..

        Onko kaikki orjatyöosastolle kuuluvat jo niin väsyneitä tähän paskatouhuun,etteivät jaksa nousta kapinaan?! Tämä järjettömyyshän ei lopu ennen kuin laitetaan kovat piippuun!
        Siinä aivoinvalidi narsunatsitkin (asiantuntijavirkatantat) saa alkaa ite kyykkäilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kantelijat ovat arvostelleet erityisesti ohjaamista kuntouttavaan
        työtoimintaan katsoen, että heillä ei ole ollut sellaisia työ- ja
        toimintakyvyn ongelmia, etteivätkö he olisi pystyneet menemään
        työhön tai osallistumaan TE-toimistojen järjestämisvastuulla oleviin
        palveluihin.

        Kuka tahansa,joka ei ole aivokuollut tai täysin halvaantunut,pystynee sen 4 h/vk kyykkäämään ja todistamaan olevansa työkykyinen (tämä kuulemma riittää kyvyksi),eikä näin ollen ole velvollisuutta kuntoutumaan.Siispä,miksi pakotetaan kyykkäilemään määrättömiä aikoja?!Millä tavalla tuo pöljyily on fyysisten vaivojen suhteen tavoitteellista/parantavaa ja työllistymiseen johtavaa????


      • Anonyymi

        Kunnat ei noudata lakia, pakottavat karenssin uhalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnat ei noudata lakia, pakottavat karenssin uhalla!

        Noudattavat osittain. Kunnat saavat vapautuksen sakkomaksuista työttömän kyykytyksen ajaksi. Kunnat on pantu maksamaan jopa 70% pitkään työtä hakeneiden kuntalaisten työmarkkinatuesta. Se on monta tuhatta euroa vuodessa per työtön. Kyykytyksen ajalta kunnalle lisäksi maksetaan 'kiusausrahaa' kymmenen euroa niiltä päiviltä, kun kuntalaista nöyryytetään. Se on nykyajan jalkapuu. Sydämetöntä peliä. Pahuus on voimissaan tässä maailmassa, kun loppua kohti menemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudattavat osittain. Kunnat saavat vapautuksen sakkomaksuista työttömän kyykytyksen ajaksi. Kunnat on pantu maksamaan jopa 70% pitkään työtä hakeneiden kuntalaisten työmarkkinatuesta. Se on monta tuhatta euroa vuodessa per työtön. Kyykytyksen ajalta kunnalle lisäksi maksetaan 'kiusausrahaa' kymmenen euroa niiltä päiviltä, kun kuntalaista nöyryytetään. Se on nykyajan jalkapuu. Sydämetöntä peliä. Pahuus on voimissaan tässä maailmassa, kun loppua kohti menemme.

        Minulla 2 karenssiselvitystä menossa, äsken oli yksi enemmän mutta purkautui.
        (Virkailija ei itse ottanut yhteyttä sovitusti.)
        Alle kahdessa vuodessa tapahtuneet epäselvyydet mitkä riitautin koska karenssia olisi tiedossa ilman syytä. Kuka piru tämän kiusaamiskoneiston keksi ja hyväksyi?
        Ensikosketus kuntakokeiluun olikin karenssilappu kurssin loputtua.
        Oli välitysfirman ämmä valehdellut silloiselle virkailijalle (mitä eivät millään meinanneet edes vaihtaa) minun kieltäytyneen työstä.
        Toinen siitä että tuli täysin yllättäin koeaikapurku. Jäin ilman työhön perehdyttämistä mutta homma alkoi päivä päivältä paremmin sujua. Lupasivat kouluttaa hommaan mihin menisi +2kk. No sitä ei odotellut vaan kun luulin "ennätyspäivän" koettaneen, tuli se k-pää pilaamaan päivän. Todellakin teeskenteli vielä päälle ettei muka tietäisi karenssiuhasta eikä pihalle heittämisensä syytä lappuunsa laittanut. (En myöhästynyt, riidellyt kenenkään kanssa eikä mitään moitittavaa ollut. Se vain etten ollut heti ammattilainen. Toisaalta lupasivat työtön kouluttaa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sieltä päästä pois mutta hetken kuluttua tulee uusi velvoite..

        Kauanko saa olla lomalla ennenkuin kutsu käy...On kun rikollinen joka ohjataan koppi hoitoon...Tosin joitakin on jokka saaneet armahuksen ilmeisesti koska eivät palveluissa ole..


      • Anonyymi

        Jos on työttömänä tarpeeksi kauan aktivointiin lisätään jokin palvelu. Työhakuvalmennus, Työkokeilu,Työvoimakoulutus, Uravalmennus.Kuntouttava työtoiminta. Omaehtoinen opiskelu.


    • Anonyymi

      Lue psalmeja virkailjalle ja päivitä tietosi kirjaamon kautta oikeaksi ja säilytä se.
      Päivitä vaikka joka päivä, se on ihan sama mitä työkkäri pitää koneellansa koska eivät sinua mihinkään velvoita. Mitään ei ole pakko hyväksyä, koska toiminta ei perustu lakiin ollenkaan vaan kiristämiseen. Jos tyhmänä jotain jo hyväksyit, niin kumoa välittömästi kirjaamon kautta oikeaksi ja tsimpsalapim sopimus purkaantui.

      • Anonyymi

        Täyttämällä seuraavat ehdot:

        a) Lue psalmeja virkailjalle
        b) Mitään ei ole pakko hyväksyä, koska toiminta ei perustu lakiin ollenkaan vaan kiristämiseen.

        päädyt kuntouttavaan työtoimintaan.


    • Anonyymi

      "Omaehtoinen opiskeluun ei nyt ole voimavaroja eikä oikein kiinnostakaan, ihan tarpeeksi on opiskeltu jo. Neuvokaa."

      Jos olisit opiskellut tarpeeksi, et päästäisi suustasi tuollaisia sammakoita.

      • Anonyymi

        Onkohan toi koko aloitus jonkun työkkärin työntekijän itse kirjoittama? On taas niin sujuvaa tekstiä, että jotenkin epäuskottava. Tosin kuka jaksaisi nouta kirjoittaa vapaa-ajalla, mutta ehkä työajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan toi koko aloitus jonkun työkkärin työntekijän itse kirjoittama? On taas niin sujuvaa tekstiä, että jotenkin epäuskottava. Tosin kuka jaksaisi nouta kirjoittaa vapaa-ajalla, mutta ehkä työajalla.

        Meissä työttömissä työnhakijoissa on paljon kirjoitustaitoisia. Yhtään kirjoitustaitoista työttömyysvirkailijaa en vielä ole tavannut. Sinnehän etsittiin vielä muutama vuosi sitten henkilökuntaa vaatimuksella: 'ei erityisiä taitoja'. Ja saatiin, mitä etsittiin;)


    • Anonyymi

      Täyttämällä seuraavat ehdot:
      a) Lue psalmeja virkailjalle
      b) Mitään ei ole pakko hyväksyä, koska toiminta ei perustu lakiin ollenkaan vaan kiristämiseen.
      päädyt kuntouttavaan työtoimintaan.

      AI mitenkäs sinne noin vaan PÄÄDYTÄÄN? Tullaanko ihan hakemaan? No tulkaa sitten HETI niin minä ylistän Herraa kuolemaani asti ja sitten menen taivaan kotiin yhdessä Pyhien kanssa! HALLELUJAH!

      • Anonyymi

        Kuoleman jälkeen sinua odottaa ikuinen kuntouttava työtoiminta. Muut päätyvät helvettiin tai taivaaseen. Jumalan siunausta!


    • Anonyymi

      Laita oma asioinnissa yhteydenotto, ettei ole koulutus- ja palvelutarvetta ja haet oma-aloutteisesti aktiivisesti työtä. Kun laitat viestin oma asioinnissa verkkopalvelussa, niin se osoittaa, että voit käyttää tavallisia työkkärin palveluita. Eivätkä voi väittää, että olisi yhdessä sovittu työllistämissuunnitelmassa palveluista. Yhteydenotto todistaa muuta.

    • Anonyymi

      Onkohan toi koko aloitus jonkun työkkärin työntekijän itse kirjoittama? On taas niin sujuvaa tekstiä, että jotenkin epäuskottava.

    • Anonyymi

      Kyllä pahasti siltä näyttää. Jeesus on tie totuus ja elämä, kadutaan syntejä ja tehdään parannus, uskotaan häneen, ei sitten taivaassa tarvii käydä enää työkkärissä.

      • Anonyymi

        Sinä et pääse taivaaseen, vaan tiesi, totuutesi ja elämäsi on kuntouttava työtoiminta. Aamen..


    • Anonyymi

      Puhelinmyynti työ etänä. Kotoa käsin voi tehhä.

      • Anonyymi

        Kuntouttava etänä


    • Anonyymi

      Vähän sama juttu. Ei kiinnosta mitkään TyönEsto-tston jutut. Olen opiskellessa täyttänyt työssäoloehdon uudelleen. Jätin kassan, kun ajattelin, etten enää saa täytettyä t-ehtoa eli saan kelan pvrahaa. Ikää +60v. Mitä työkkäri tekee mulle ensi syksynä, kun en enää opiskele?

    • Anonyymi

      TE-toimiston toiminta on kyllä välillä aivan älytöntä. Työpaikka on valmiina ja kokoaikatyö alkaa parin viikon päästä. TE-asiantuntija kysyy pakollisessa keskustelussa, mites nuo työnhakutaidot. Eikö olisi tarvetta kehittää niitä?

      Työpaikka on jo löytynyt omatoimisesti. Ei mitään väliä eikä kuunnella yhtään työnhakijan tilannetta. Palveluiden tarjoamisella ei välttämättä ole mitään tekemistä palveluiden tarpeen kanssa. Jotain yritetään väkisin tyrkyttää kaikille!

      • Anonyymi

        Kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla, koska kaikki työttömät ovat samanlaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia työttömiä kohdellaan samalla tavalla, koska kaikki työttömät ovat samanlaisia.

        Ei todellakaan❗️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan❗️

        Se oli sarkasmia.


    • Anonyymi

      Vaikka voittaisit miljuunan lotossa ja lähtisit pois työkkäreitten velvotteista sua ei jätetä rauhaan..Susta pidetään huolta kun alakoululaisesta..

      • Anonyymi

        Päättämällä asiakassuhteen TE-palveluitten kanssa, pääset eroon heidän palveluista.


      • Anonyymi

        Jos miljoonan voittaisi,eiköhän työkkäri jäisi unholaan,ihan oikeesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos miljoonan voittaisi,eiköhän työkkäri jäisi unholaan,ihan oikeesti.

        Sossut soittelis ja olis huolissaan susta..Patistelisivat toimeentuloluukulle..


    • Anonyymi

      Puhelinmyyntityötä voi tehhä etänä myös.

    • Anonyymi

      Palvelun huippu oli kun minua palveli 4 kpl typ henkilöitä samassa huoneessa! Yleensä on ollut vain 2 kpl. tätejä.
      Siinä 4 kpl palvelutilanteessa oli päällimmäisenä puhe naisena melko vihainen, hieman ilkeä, sekä vmäinen keski-ikäinen täti. Ei sillä asiaa ollut, mutta halusi vttuilla. Mutta ei se johtanut mihinkään sekään palvelutilaisuus. Mutta oli se esimerkki noista palveluista huippuunsa kehittyneenä.
      Että sain tuollaisen kesäteatteri esityksen typ palveluissa.

      Ja eiköhän tuota typ palvelua yms te tem hörhöilyä jatkossa alasajeta, kun ei se oikein toimi. Monenkaan kohdalla.
      Ja voi tietysti olla että nuorille olisi jotain hyötyä ? Kun ehkä on välineitä nuorten työllistämiseen ?

    • Anonyymi

      Työnhaku kannattaa pitää voimassa, tämä siksi, että laki sosiaaliturvasta vaatii sen voimassaoloa jotta saa sosiaaliturvan täysimääräisenä.

      Te-toimiston kanssa toimittaessa ehkä tärkeintä on huolehtia siitä, että tehtävä suunnitelma ei pidä sisällään mitään sellaista mikä ei pidä paikkaansa.

      Jos yrittävät laittaa sinut palveluun, jonka peruste on jokin sosiaaliongelma, vaadit selvitystä kuka on sinut määritellyt sosiaaliongelmaiseksi ja milloin.

      Jos yrittävät laittaa suunitelmaan mitä tahansa, missä viranomainen käytännössä karenssin uhkaa hyödyntäen yrittää pakottaa sinut sellaiseen työhön, jota et muutoin olisi valitsemassa, silloin toimitaan lainvastaisesti koska sinulla on lainmukainen oikeus vapaasti valita työsi, ja valtiolla on velvollisuus huolehtia toimensa ja palvelunsa siten että em. oikeus vapaaseen valintaan toteutuu.

      Mikäli suunnitelmasta ei ala tulemaan oikeanlaista hyvässä järjestyksessä, sitten kaivat lakikirjan esiin, ja otat lakipykälistä suoraan kopiot suunnitelmaasi, toki muokkaat sanamuodot siten että kyse on sinun asioistasi.

      Muistathan, että koska sinulla on oikeus työn vapaaseen valintaan, se tarkoittaa myös sitä, että sinä määrität myös oman työsi valintakriteerit.

      • Anonyymi

        Lisäksi, huomaathan, että jos kyse on lainvastaisesta toiminnasta, silloin ei kannata valittaa Kelaan eikä SaMuun vaan otat ja raapustat kantelun suoraan te-toimistoa valvovalle taholle, niitä on esim. eduskunnan oikeusasiamies, ja aluevalvontavirasto saattaa osata auttaa myös.

        Tämä siksi, että Kela ja SaMu eivät valvo te-toimiston toiminnan lainmukaisuutta (jonka myös vastauksissaan selvästi sanovat), ja että et hukkaisi turhaan valitusaikaasi niiden kanssa koska päätösten odottamisessa menee helposti kuukausia tai vuosi.

        Kyse on sinun oikeuksistasi, pidä niistä kiinni, joukkokannetta ei tässä aihepiirissä ole mahdollista tehdä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe