Mihin puiden paimenet hävisivät?

jawetus

Entvaimot lähtivät enttien luota auringon toisella ajalla (? vai jo aiemmin) ja katosivat Beleriandin tuhon aikaan.

Oma oletukseni on, että entvaimojen fëa häippäsi samaan mestaan kuin kääpiötkin, sillä hehän olivat Yavannan tekosia, kuten kääpiöt Aulën. Mitä todennäköisimmin he hukkuivat maailman mullistuessa auringon toisen ajan lopulla. Ehkäpä entvaimot vaelsivat Beleriandissa kaukaisimpaan länteen.

Entvaimot Eru halusi ensin pois kuvioista ja jätti sitten entit ihmettelemään heidän katoamistaan. Kumma tyyppi!

Mutta takaisin enttien kohtaloon. Mihin he hävisivät neljännellä ajalla?

Kiistatta puuparta ja muutamat muut entit olivat vielä olemassa neljännen ajan alussa. Saattuehan tapasi heidät Rautapihassa. Sen jälkeen heistä ei mainita sanaakaan.

Hiipivätkö he metsien siimekseen ja kun huomasivat puiden (huornien) rauhoittuneen muuttuivat hiljalleen uneliaiksi ja puutuivat lopulta kokonaan. Siinä vaiheessa he ovat varmasti viimeistään siirtyneet samaan paikkaan kuin kääpiöt tai ainakin samankaltaiseen.

Onkohan Mandosin saleissa siis paikka kääpiöiden lisäksi myös enteille ja entvaimoille?

Pohtii uudelleensyntynyt Jawetus...

15

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DrBan

      Itsekin olen pohtinut enttikysymyksiä aika paljon aikoinani. Yritän löytää huomenna aikaa kirjoittaa omia ajatuksiani tähän.

    • jawetus

      Metsän läpi virtaavan pienen puron juurella kasvoi kaunis pyökkimetsä. Sen pohjalla oli heleänvihreää keväistä kortetta ja puista talven aikana pudonneet oksat olivat verhoutuneet niphredilin kauniisiin köynnöstäviin versoihin. Aivan kohta niihin puhkeaisivat heleät kukat, jotka jo nyt kuulsivat nuppujen sisällä.

      Kevättuuli suhisi oksistossa, mutta jos joku olisi ollut kuuntelemassa ja kuunnellut hyvin tarkkaan, olisi hän saattanut erottaa siinä sanoja.

      Oi Oiolaire, ikivihreän kevätverso, missä olet nyt
      On äänesi aikaa hiljentynyt.
      Vaikka kevät vehreä ympärillä puhkeaa,
      uninen talvi minut syliinsä ottaa.
      Yavanna, yavanna päästä jo pois.
      Kutsu vehreään saliisi, juomaan vettä joka ois
      maittavampaa kirkkaimman lähteen.
      Katsomaan kauas, siunattuun tähteen.
      Yavanna, yavanna päästä jo pois.

      Puron ylle kurottuvan ikivanhan puun rungosta raottuivat hehkuvat vihreät silmät, joiden syvä, viisas katse heijasti ikiaikaisia muistoja.
      Se tarkasteli hetken kaukana siintäviä Sumuvuoria, kaunista keväistä metsää ja viimein solisevaa puroa. Sitten silmien hehku hiipui kuin leirinuotion viimeinen hiillos ja silmät painuivat kiinni lopulliseen uneen.

      Viimeinen entti oli kutsuttu kotiin, kauas länteen, Mandosin rauhallisiin puutarhoihin.

      • Mellon

        Oi, hieno teksti. Toivottavasti jokaisen puun/entin kohdalla käy just noin. Tuossa laulussa/runossa oli jollain tavalla jopa uskonnollisen harras tunnelma, kovin enttimäinen. Ehkä pidin tuosta siksikin, että siitä tuli ihan mieleen eräs ikivanha koivu tuossa läheisessä rannassa.. se kasvaa aivan veden rajassa ja on kallistunut melkoisesti veden päälle, kun rantapenger joskus vuosia sitten romahti jonkun verran raskaiden jäiden sulaessa. Siinä se puu on sinnitellyt puoliunisen näköisenä jo iät ja ajat, vaikka onkin maassa kiinni enää puolilla niistä juurista,jotka sillä alunperin oli. Olen roikkunut sen paksuissa oksissa lapsena, hyppinyt sen rungon päältä veteen, raapustanut nimeni sen kaarnaan. Se on minulle maailman kaunein ja rakkain puu ja olen melko varma siitä, että se on unelias entti. Ja jos se joskus poistuu tästä maailmasta, toivon että se tapahtuu juuri noin niinkuin tuossa tekstissä luki. =) Liittyikö tämä kommentti mihinkään millään lailla, en oikein tiedä :D mutta sanoinpa mitä ajattelin =)


      • jawetus
        Mellon kirjoitti:

        Oi, hieno teksti. Toivottavasti jokaisen puun/entin kohdalla käy just noin. Tuossa laulussa/runossa oli jollain tavalla jopa uskonnollisen harras tunnelma, kovin enttimäinen. Ehkä pidin tuosta siksikin, että siitä tuli ihan mieleen eräs ikivanha koivu tuossa läheisessä rannassa.. se kasvaa aivan veden rajassa ja on kallistunut melkoisesti veden päälle, kun rantapenger joskus vuosia sitten romahti jonkun verran raskaiden jäiden sulaessa. Siinä se puu on sinnitellyt puoliunisen näköisenä jo iät ja ajat, vaikka onkin maassa kiinni enää puolilla niistä juurista,jotka sillä alunperin oli. Olen roikkunut sen paksuissa oksissa lapsena, hyppinyt sen rungon päältä veteen, raapustanut nimeni sen kaarnaan. Se on minulle maailman kaunein ja rakkain puu ja olen melko varma siitä, että se on unelias entti. Ja jos se joskus poistuu tästä maailmasta, toivon että se tapahtuu juuri noin niinkuin tuossa tekstissä luki. =) Liittyikö tämä kommentti mihinkään millään lailla, en oikein tiedä :D mutta sanoinpa mitä ajattelin =)

        Puu josta pidetään, antaa aina takaisin.

        Halaa sitä, niin se halaa sinua.
        Laula sille, niin se laulaa takaisin.
        Opi puun ääni ja kieli, sillä se ei ole vaikeaa.

        Tolkien tiesi sen ja siksi Entit siirtyivät myös taruihin.


      • Mellon
        jawetus kirjoitti:

        Puu josta pidetään, antaa aina takaisin.

        Halaa sitä, niin se halaa sinua.
        Laula sille, niin se laulaa takaisin.
        Opi puun ääni ja kieli, sillä se ei ole vaikeaa.

        Tolkien tiesi sen ja siksi Entit siirtyivät myös taruihin.

        Aivan.. nimenomaan näin. Harmi että tuo ajatus on nyt jotenkin niin unohdettu ja unohdettu. Yhdessä puussa voi olla kuoren alla satoja vuosia elämää. Harmi että se hienous on jotenkin niin aliarvostettua. Arvostan Tolkienia kovasti senkin takia, että hän osasi kuvailla puita ja metsiä hienommin kuin kukaan muu. Hänelle metsät eivät todellakaan olleet vain tarinoidensa kulisseja. =)

        Kävin tänään pienen tauon jälkeen taas katsomassa sitä koivuvanhusta. Se oli saanut lehdet. Minusta näytti siltä, että se hymyili. Sillä on takanaa moninkertaisesti enemmän keväitä kuin minulla, mutta silti se vaan joka kevät jaksaa hymyillä. Se loisti vaaleanvihreänä tummien mäntyjen keskellä ja näytti pikkiriikkisen itsetietoiselta. Mutta saahan se ollakin :D Siinä se katseli taas järvimaisemaansa ja heilutteli uudenuutukaisia lehtiään. On hienoa että minunkin maailmassani on vielä asioita joiden pysymiseen voi luottaa. :)


    • DrBan

      Valitettavasti tämä viestini on hieman raakile, koska muistini pätkii pahasti tällä hetkellä enttien suhteen ja haluiaisin tarkistaa monta yksityiskohtaa kirjoista. En kuitenkaan pääse tällä hetkellä käsiksi kirjoihini, koska ne ovat pahvilaatikoissa (muutan).

      " Entvaimot lähtivät enttien luota auringon toisella ajalla (? vai jo aiemmin) ja katosivat Beleriandin tuhon aikaan."
      -Entvaimoillahan oli niitä hienoja puutarhoja, jotka tuhoutuivat viimeisen liiton sodassa (niistä tuli Ruskeat Maat). Entvaimothan olivat kuitenkin siis jo aikaisemmin lähteneet enttien luota, vaikka tapasivatkin näitä vielä toisinaan tuolloin.
      Muistan Puuparran maininneen jonkin ajankohdan, joka liittyi "pahan saapumiseen pohjoisesta". Voisiko joku kirjallinen tarkistaa, viittasiko tuo jotenkin entvaimojen lähtöön ja mikä paha se sitten oikein oli, joka tuli pohjoisesta?

      TÄHÄN VÄLIIN HUOMAUTUS:
      Usein tulkitaan, että Samin serkun sanonta Konnun rajoilla hiippailevasta puujättiläisestä viittaisi entvaimoon.
      Itse en usko tähän. Uskon sen olleen entti (ehkäpä etsimässä vaimoja. PP:hän sanoi, että aikaisemmin he kävivät etsimässä vaimoj mutteivät enää. Ehkäpä tämä oli viimeinen mohikaani) tai sitten pelkää tuubaa. Hobitti kuullut huhun puujättiläisistä ja nyt väittää itse nähneensä semmoisen.
      Toisaalta tämä olisi TODELLA kutkuttavan mielenkiintoinen lausahdus, jos Professori halusi siihen piilottaa viittauksen vaimojen kohtalosta. Toisaalta se voi olla pelkkä virhekin. Professorihan "loi" entit lopullisesti vasta Fangornissa ja ehkä hän unohti poistaa maininnan Kontulaisesta entistä kirjan alkupäästä.

      Ennen kuin käyn käsiksi enttien sieluihin, haluan selvittä, mitä he olivat!!!
      -Olivatko entit vanhempia kuin haltiat?
      -Mikä on enttien virallinen synty? (tarkistakaa Silmasta) Oliko se, että puissa olevat henget heräsivät vai, että henget muuttivat puihin asumaan? Olivatko entit maiaria (en usko)?
      -Puhuvat kansat: suuret kotkat, entit. Syntyperä samanlainen: Suuret kotkat kuitenkin sieluttomia ja periaatteessa ei-vapaa-tahtoisia. (Vaikka tämä väittämä tuntuukin olevan kovasti ristiriidassa sen kanssa, minkä kuvan Professori antoi kotkista aikaisemmissa kirjoituksissaa).
      -Kääpiöt ja örkit: Kääpiöt olivat alunperin suurten kotkien (ja enttien??? ja örkkien???) tapaan Aulen kontrolloimia ei-vapaita elollisia olentoja. Eru antoi Kääpiöille oman tahdon (sielun?). Antoiko enteillekin (entithän olivat periaatteessa Yavannan vastaisku Aulen kääpiöille)?
      -Miten lohikäärmeet liittyvät asiaan? Glaurungissa sanotaan asuneen henki. Tarkoittaako tämä, että Morgoth teki kehon, johon maia muutti asumaan (kuten ihmissusiin. "otti hengen ja asetti sen kasvattamaansa suteen asumaan)

      Kääpiöiden kuolemanjälkeisestä elämästä on paha mennä sanomaan, mutta he omasivat kuitenkin örkeistä, puhuvista linnuista, Suurista kotkista ja enteistä poiketen 100% varmasti sielun ja vapaan tahdon.
      Kääpiöillähän oli se oma uskomus Durinin uudelleensyntymisestä. Tämä uskomus ei ole varmaankaan syntynyt ihan tyhjästä. Ehkä sen taustalla onkin totuus. Ehkäpä kääpyläiset syntyvätkin uudestaan. Vähän niinkuin haltiat mutta tiedostamatta sitä itse. Tällöin "taivas" (ja helvetti) pysyisivät yhä ihmisille (mukaanlukien hobitit) varattuna kohtalona ja haltiat ja alkuperäiseen suunnitelmaan kuulumattomat kansat saavat tyytyä pörräämään Ardassa tappiin asti.

      Entvaimoista vielä: nehän opetti edainiin kuulumattomille ihmisille viljelystä. Sitten ne jäi elämään näitten barbaariheimojen legendoihin. Olisiko tässä viittaus maaemo-tarinoihin sekä Professorin oma vinkkaus, miksi puita palvotaan (nojoo, todennäköisemmin Valarin puiden takia, mutta kuitenkin).

      Tämä tästä tällä erää.
      Tutkikaahan kirjat, joku jolla ne on käsillä.

      • jawetus

        Silmasta: Kun Yavanna huomasi Aulën tehneen salassa kääpiöt, niin suivaantuneena siitä hän päätti luoda oman kansansa. Tämähän on tietty faktaa, mutta ilman kirjaa minäkään en muista, miten se käytännössä tapahtui.

        Mielikuva on vain herätetyistä puista, joilla oli oma kieli ja joille haltiat myöhemmin opettivat muun Ardan tapahtumia ja oman kielensä. Eli haltiat löysivät enttejä metsistä ja ehkä entvaimoja luonnonniityiltä.

        Luulen, että Yavanna sai luomalleen rodulle samanalaisen armon kuin Aulë kääpiöille. Olen aina pitänyt näitä olentoja jotenkin samaan kategoriaan kuuluvina. Vai pystyikö Yavanna salaamaan luomansa olennot Erulta. Minä en oikein usko.

        Mikäli Enteillä oli Erun siunaus, niin silloin entit ja entvaimot eivät heränneet ennen haltioita.
        Silloin myös Galadrielin Puuparralle antama titteli, "Vanhin" ei tarkalleenottaen pidä paikkaansa. Keski-Maan vanhin oli varmaan Iarwain Ben-Adar ja haltioista vanhin oli Cirdan, jonka epäillään olleen heränneiden haltioiden joukossa. Hänhän ei poistunut Keski-Maasta ennen neljättä aikaa.

        Lohikäärmeitä olen aina pitänyt Maiarina, jotka ovat ottaneet itse muotonsa, kukin oman luontonsa mukaan. Eivät siis välttämättä Morgothin luomia. En tiedä menenkö ihan metsikköön arveluineni.


      • DrBan
        jawetus kirjoitti:

        Silmasta: Kun Yavanna huomasi Aulën tehneen salassa kääpiöt, niin suivaantuneena siitä hän päätti luoda oman kansansa. Tämähän on tietty faktaa, mutta ilman kirjaa minäkään en muista, miten se käytännössä tapahtui.

        Mielikuva on vain herätetyistä puista, joilla oli oma kieli ja joille haltiat myöhemmin opettivat muun Ardan tapahtumia ja oman kielensä. Eli haltiat löysivät enttejä metsistä ja ehkä entvaimoja luonnonniityiltä.

        Luulen, että Yavanna sai luomalleen rodulle samanalaisen armon kuin Aulë kääpiöille. Olen aina pitänyt näitä olentoja jotenkin samaan kategoriaan kuuluvina. Vai pystyikö Yavanna salaamaan luomansa olennot Erulta. Minä en oikein usko.

        Mikäli Enteillä oli Erun siunaus, niin silloin entit ja entvaimot eivät heränneet ennen haltioita.
        Silloin myös Galadrielin Puuparralle antama titteli, "Vanhin" ei tarkalleenottaen pidä paikkaansa. Keski-Maan vanhin oli varmaan Iarwain Ben-Adar ja haltioista vanhin oli Cirdan, jonka epäillään olleen heränneiden haltioiden joukossa. Hänhän ei poistunut Keski-Maasta ennen neljättä aikaa.

        Lohikäärmeitä olen aina pitänyt Maiarina, jotka ovat ottaneet itse muotonsa, kukin oman luontonsa mukaan. Eivät siis välttämättä Morgothin luomia. En tiedä menenkö ihan metsikköön arveluineni.

        Haalin käsiini Silman suomen kielisen version ja tarkistelin siitä asioita:

        -Kääpiöt itse uskovat, että Aule kokoaa heidät Mandosin saleihin erillisiin saleihin.
        -Kääpiöt uskovat, että LOPUSSA Eru ottaa heidät lapsikseen. Eli kääpylät eivät vielä usko olevansa Erun lapsia.
        -Sivut 50 ja 51 tuntuvat viittaavan siihen, että enteistä olisi kuulunut viite jo Suuressa Soitossa.
        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä." (suora lainaus). Tämä jatkuu siten, että Manwe kertoo suurten kotkien syntyvän samalla lailla. Hän myös sanoo Kotkien lentävän ENNEN lasten tulemista.

        Päätelmiä ja ajatuksia:
        -Suuret kotkat ja entit ovat siis synnyltään samanlaisia.
        Kotkista tiedämme sen, että professori sanoi niitten olevan periaatteessa sieluttomia ja ei-vapaatahtoisia. Niiden puhekyky ei ole aitoa, vaan "matkimista" (mä en edes ala arvailemaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Tämän perusteella voisimme siis arvella, että myös enteiltä puuttui vapaa tahto. Samoin kuin siis Professorin loppuvuosien ajatuksien mukaan örkeiltä.
        -Entit Yavannan tahdottomia luomuksia
        -Suuret kotkat Manwen tahdorromia luomuksia
        -Örkit Melkorin tahdottomia luomuksia
        -Ereborin linnut ovat Professorin mukaan samaan kategoriaan kuuluvia tahdottomia luomuksia.

        -Kotkien viitataan heränneen ennen haltioita
        -Silmarillionissa on maininta örkeistä ennen haltioiden heräämistä
        (Jopa silmarillion siis itsessäänkin kumoaa jo örkkien haltia-alkuperää)
        -Missään ei suljeta pois, etteivätkö entitkin olisi haltioita vanhempia
        -Koska örkit ja kotkat elivät ennen haltioita, mikseivät synnyltään samanlaiset entit.

        -Kääpiöt poikkeavat porukasta, koska saivat Erulta vapaan tahdon.

        Tässäpä minun mielipiteeni asiasta.
        Aika masentavaa eikö.
        Kaikki ovat vain tahdottomia zombeja.

        Lopuksi kaksi ajatusta, jotka sotivat esittämääni vastaan:

        -Silmarillion ei ole kovinkaan luotettava kirja. En kuitenkaan ole nähnyt tahi kuullut uudemmasta enttejen, kotkien ja kääpiöiden synnystä kertovasta tarinasta.

        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä."
        HOX: Henget muuttivat entteihin asumaan!
        Mitkä henget? Maiar?
        Vai olivatko nämä henget ennemminkin elämän henkiä, jotka antoivat luomuksille elämän ja tietyntyyppisen "älykkyyden" eivätkä niinkään itsenäisiä', tuntevia, ajattelevia henkiä (fea).


      • DrBan
        DrBan kirjoitti:

        Haalin käsiini Silman suomen kielisen version ja tarkistelin siitä asioita:

        -Kääpiöt itse uskovat, että Aule kokoaa heidät Mandosin saleihin erillisiin saleihin.
        -Kääpiöt uskovat, että LOPUSSA Eru ottaa heidät lapsikseen. Eli kääpylät eivät vielä usko olevansa Erun lapsia.
        -Sivut 50 ja 51 tuntuvat viittaavan siihen, että enteistä olisi kuulunut viite jo Suuressa Soitossa.
        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä." (suora lainaus). Tämä jatkuu siten, että Manwe kertoo suurten kotkien syntyvän samalla lailla. Hän myös sanoo Kotkien lentävän ENNEN lasten tulemista.

        Päätelmiä ja ajatuksia:
        -Suuret kotkat ja entit ovat siis synnyltään samanlaisia.
        Kotkista tiedämme sen, että professori sanoi niitten olevan periaatteessa sieluttomia ja ei-vapaatahtoisia. Niiden puhekyky ei ole aitoa, vaan "matkimista" (mä en edes ala arvailemaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Tämän perusteella voisimme siis arvella, että myös enteiltä puuttui vapaa tahto. Samoin kuin siis Professorin loppuvuosien ajatuksien mukaan örkeiltä.
        -Entit Yavannan tahdottomia luomuksia
        -Suuret kotkat Manwen tahdorromia luomuksia
        -Örkit Melkorin tahdottomia luomuksia
        -Ereborin linnut ovat Professorin mukaan samaan kategoriaan kuuluvia tahdottomia luomuksia.

        -Kotkien viitataan heränneen ennen haltioita
        -Silmarillionissa on maininta örkeistä ennen haltioiden heräämistä
        (Jopa silmarillion siis itsessäänkin kumoaa jo örkkien haltia-alkuperää)
        -Missään ei suljeta pois, etteivätkö entitkin olisi haltioita vanhempia
        -Koska örkit ja kotkat elivät ennen haltioita, mikseivät synnyltään samanlaiset entit.

        -Kääpiöt poikkeavat porukasta, koska saivat Erulta vapaan tahdon.

        Tässäpä minun mielipiteeni asiasta.
        Aika masentavaa eikö.
        Kaikki ovat vain tahdottomia zombeja.

        Lopuksi kaksi ajatusta, jotka sotivat esittämääni vastaan:

        -Silmarillion ei ole kovinkaan luotettava kirja. En kuitenkaan ole nähnyt tahi kuullut uudemmasta enttejen, kotkien ja kääpiöiden synnystä kertovasta tarinasta.

        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä."
        HOX: Henget muuttivat entteihin asumaan!
        Mitkä henget? Maiar?
        Vai olivatko nämä henget ennemminkin elämän henkiä, jotka antoivat luomuksille elämän ja tietyntyyppisen "älykkyyden" eivätkä niinkään itsenäisiä', tuntevia, ajattelevia henkiä (fea).

        "Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä." (suora lainaus). Tämä jatkuu siten, että Manwe kertoo suurten kotkien syntyvän samalla lailla. Hän myös sanoo Kotkien lentävän ENNEN lasten tulemista.

        -Tässä puhutaan Olvarista ja Kelvarista, kasveista ja eläimistä.
        KUMPAANKIN muuttaa näitä henkiä asumaan. EI siis pelkästään entteihin. viittaisiko tämä maininta eläimiin muuttavista hengistä Ereborin puhuviin lintuihin.
        voihan se tietenkin olla myös kömpelöhkö viite hengistä, jotka asuvat suurissa kotkissa.
        -Ristiajatus edelliseen viestiini:
        Lause sanoo Yavannan henkien tulevan samoihin aikoihin kuin Lapset heräävät. AINOASTAAN kotkien sanotaan tulevan kuvioihin aikaisemmin. Ehkäpä entit eivät sittenkään heränneet ennen haltioita. Tätä teoriaa lisäksi tukee se, että enteillä ei olisi mtn käyttöä ennen Lasten heräämistä: hehän olivat olemassa suojellakseen kasveja Erun Lapsilta.


      • DrBan
        DrBan kirjoitti:

        "Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä." (suora lainaus). Tämä jatkuu siten, että Manwe kertoo suurten kotkien syntyvän samalla lailla. Hän myös sanoo Kotkien lentävän ENNEN lasten tulemista.

        -Tässä puhutaan Olvarista ja Kelvarista, kasveista ja eläimistä.
        KUMPAANKIN muuttaa näitä henkiä asumaan. EI siis pelkästään entteihin. viittaisiko tämä maininta eläimiin muuttavista hengistä Ereborin puhuviin lintuihin.
        voihan se tietenkin olla myös kömpelöhkö viite hengistä, jotka asuvat suurissa kotkissa.
        -Ristiajatus edelliseen viestiini:
        Lause sanoo Yavannan henkien tulevan samoihin aikoihin kuin Lapset heräävät. AINOASTAAN kotkien sanotaan tulevan kuvioihin aikaisemmin. Ehkäpä entit eivät sittenkään heränneet ennen haltioita. Tätä teoriaa lisäksi tukee se, että enteillä ei olisi mtn käyttöä ennen Lasten heräämistä: hehän olivat olemassa suojellakseen kasveja Erun Lapsilta.

        Olivatko loharit sittenkään maiaria?

        Edellisten viestieni perusteella vaikuttaa siltä, että olennossa voi asua henki, vaikka se ei omaakaan vapaata tahtoa.

        Glaurungissa sanotaan asuneen henki ja ihmissusiin Morhoth asetti hengen asumaan.

        Maiar omasivat oman tahdon ja ottivat sellaisen ruumiillisen muodon kuin halusivat (vaikka usein jäivätkin sen vangiksi kuten balrogit. Sauronin ehkä jänskin kyky olikin se kyky muuttaa rajattomasti muotoaan).
        Mutta kuten tiedämme ihmissudet ja loharit KASVOIVAT ja niitä KASVATETTIIN. Niille siis tehtiin valmis keho, johon tämä henki muutti asumaan.
        Samalla lailla valmis keho, johon muutettiin asumaan oli myös enteillä ja ilmeisesti myös Suurilla Kotkilla. Örkkienkin sanotaan olevan petoja, eli niilläkin ensimmäiselle sukupolvelle Morkku vissiin kasvatti kehon, johon muutti henkiä, jotka hän oli orjuuttanut.

        Tästä seuraa ajatus, että ihmissutten ja lohareiden synty on paljon lähempänä enttien syntyä kuin belrogien syntyä.

        Esitänkin siis ajatuksen:
        Loharitkin olivat morgothin alaisia ei-vapaatahtoisia luomuksia. Ne siis kuuluivat samaan porukkaan Kotkien, enttien ja örkkien kanssa. Ilmeisesti tämä voidaan täydentää pätemään myös vampyyreihin.

        ELI:
        Näille tietyntyyppisille hengille pitää valmistaa ensin ruumis, johon ne muuttavat asumaan (puu, lisko, peto, kotka) mutta maiar voivat luoda ruumiinsa tyhjästä!

        Miltäs kuulostaa?


      • jawetus
        DrBan kirjoitti:

        Olivatko loharit sittenkään maiaria?

        Edellisten viestieni perusteella vaikuttaa siltä, että olennossa voi asua henki, vaikka se ei omaakaan vapaata tahtoa.

        Glaurungissa sanotaan asuneen henki ja ihmissusiin Morhoth asetti hengen asumaan.

        Maiar omasivat oman tahdon ja ottivat sellaisen ruumiillisen muodon kuin halusivat (vaikka usein jäivätkin sen vangiksi kuten balrogit. Sauronin ehkä jänskin kyky olikin se kyky muuttaa rajattomasti muotoaan).
        Mutta kuten tiedämme ihmissudet ja loharit KASVOIVAT ja niitä KASVATETTIIN. Niille siis tehtiin valmis keho, johon tämä henki muutti asumaan.
        Samalla lailla valmis keho, johon muutettiin asumaan oli myös enteillä ja ilmeisesti myös Suurilla Kotkilla. Örkkienkin sanotaan olevan petoja, eli niilläkin ensimmäiselle sukupolvelle Morkku vissiin kasvatti kehon, johon muutti henkiä, jotka hän oli orjuuttanut.

        Tästä seuraa ajatus, että ihmissutten ja lohareiden synty on paljon lähempänä enttien syntyä kuin belrogien syntyä.

        Esitänkin siis ajatuksen:
        Loharitkin olivat morgothin alaisia ei-vapaatahtoisia luomuksia. Ne siis kuuluivat samaan porukkaan Kotkien, enttien ja örkkien kanssa. Ilmeisesti tämä voidaan täydentää pätemään myös vampyyreihin.

        ELI:
        Näille tietyntyyppisille hengille pitää valmistaa ensin ruumis, johon ne muuttavat asumaan (puu, lisko, peto, kotka) mutta maiar voivat luoda ruumiinsa tyhjästä!

        Miltäs kuulostaa?

        Hyvä, että jaksoit kaivaa Silmarillionin muuttolaatikosta. Mä en ehtinyt eilen kirjan ääreen koko päivänä, enkä ehdi tänäänkään.

        Tuo henkien asettuminen valmiiseen ruumiiseen kuulostaisi loogiselta, mutta nyt täytyisi vain keksiä, mistä hemmetistä ne henget tulivat ja mitä ne olivat.

        Ja toiseksi, mihin ne menevät kun hroa menee alta.

        Jos tätä teoriaa lähtisi puhaltamaan liekkiin, niin voisi ajatella ensimmäisten henkien olleen heikkoa maiaria, jolla ei ole ollut valtaa tehdä itselleen hroaa tai edes voimaa siirtyä asumaan johonkin kasviin tai eläimeen.

        Ehkäpä riittävän voimakas Ainu on voinut pakottaa heikon hengen johonkin sieluttomaan hroaan. Kun tämä sitten jossain vaiheessa kuolee ja kuihtuu heikon maian fëa on hakeutunut taas herransa luo on ollut vapaa siirtymään uuteen isäntään.

        Mutta miten örkki/kotka/entti/ereborin lintu -tyyppinen henki voi saada jälkeläisiä, joissa on henki jo valmiina?


      • jawetus
        DrBan kirjoitti:

        Haalin käsiini Silman suomen kielisen version ja tarkistelin siitä asioita:

        -Kääpiöt itse uskovat, että Aule kokoaa heidät Mandosin saleihin erillisiin saleihin.
        -Kääpiöt uskovat, että LOPUSSA Eru ottaa heidät lapsikseen. Eli kääpylät eivät vielä usko olevansa Erun lapsia.
        -Sivut 50 ja 51 tuntuvat viittaavan siihen, että enteistä olisi kuulunut viite jo Suuressa Soitossa.
        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä." (suora lainaus). Tämä jatkuu siten, että Manwe kertoo suurten kotkien syntyvän samalla lailla. Hän myös sanoo Kotkien lentävän ENNEN lasten tulemista.

        Päätelmiä ja ajatuksia:
        -Suuret kotkat ja entit ovat siis synnyltään samanlaisia.
        Kotkista tiedämme sen, että professori sanoi niitten olevan periaatteessa sieluttomia ja ei-vapaatahtoisia. Niiden puhekyky ei ole aitoa, vaan "matkimista" (mä en edes ala arvailemaan, mitä tämä käytännössä tarkoittaa). Tämän perusteella voisimme siis arvella, että myös enteiltä puuttui vapaa tahto. Samoin kuin siis Professorin loppuvuosien ajatuksien mukaan örkeiltä.
        -Entit Yavannan tahdottomia luomuksia
        -Suuret kotkat Manwen tahdorromia luomuksia
        -Örkit Melkorin tahdottomia luomuksia
        -Ereborin linnut ovat Professorin mukaan samaan kategoriaan kuuluvia tahdottomia luomuksia.

        -Kotkien viitataan heränneen ennen haltioita
        -Silmarillionissa on maininta örkeistä ennen haltioiden heräämistä
        (Jopa silmarillion siis itsessäänkin kumoaa jo örkkien haltia-alkuperää)
        -Missään ei suljeta pois, etteivätkö entitkin olisi haltioita vanhempia
        -Koska örkit ja kotkat elivät ennen haltioita, mikseivät synnyltään samanlaiset entit.

        -Kääpiöt poikkeavat porukasta, koska saivat Erulta vapaan tahdon.

        Tässäpä minun mielipiteeni asiasta.
        Aika masentavaa eikö.
        Kaikki ovat vain tahdottomia zombeja.

        Lopuksi kaksi ajatusta, jotka sotivat esittämääni vastaan:

        -Silmarillion ei ole kovinkaan luotettava kirja. En kuitenkaan ole nähnyt tahi kuullut uudemmasta enttejen, kotkien ja kääpiöiden synnystä kertovasta tarinasta.

        -"Kun Lapset heräävät, silloin herää myös yavannan ajatus, ja se KUTSUU HENKIÄ kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut ASUVAT niissä."
        HOX: Henget muuttivat entteihin asumaan!
        Mitkä henget? Maiar?
        Vai olivatko nämä henget ennemminkin elämän henkiä, jotka antoivat luomuksille elämän ja tietyntyyppisen "älykkyyden" eivätkä niinkään itsenäisiä', tuntevia, ajattelevia henkiä (fea).

        "Tämän perusteella voisimme siis arvella, että myös enteiltä puuttui vapaa tahto. Samoin kuin siis Professorin loppuvuosien ajatuksien mukaan örkeiltä.
        -Entit Yavannan tahdottomia luomuksia
        -Suuret kotkat Manwen tahdorromia luomuksia
        -Örkit Melkorin tahdottomia luomuksia
        -Ereborin linnut ovat Professorin mukaan samaan kategoriaan kuuluvia tahdottomia luomuksia."

        Tähän viittaisi tietysti myös rautakidan edustan taistelu sormusten sodassa. Kun Sauronin henki, jota kautta Morgothin paha tahto örkkejä ja peikkoja liikutti heikkeni lopullisesti, piiloutuivat nämä pimeisiin loukkoihin ja pakenivat vailla mieltä.
        Ehkäpä örkit todellakin olivat perustaltaan henkiä, jotka morgoth oli aikoinaan pakottanut riudutettuihin ja kidutettuihin ruumiisiin (ehkäpä haltioiden ruumiisiin). Tämä täydentäisi myös örkkien haltia-alkuperää ja olisi todellakin kaikkein kammottavin teko, jota ajatella saattaa.
        Aika veijari tuo Melkor :-)))

        Koskapa Yavannan toimet oli tosiaan Silmassa noin hyvin kuvattu, niin uskotaan siihen toki.

        Zombeiksi heitä en silti laskisi, sillä toki näistä jokainen on oma henkensä. Yavannan ajatus on vain liittänyt nämä henget hroaan. Enttien arvostukseni kasvaa siis entisestään.

        Eiköhän Yavannallakin ollut takataskussaan salainen sopimus Aulën tavoin. Kotkien, enttien ja ties minkämoisten muiden hyvien otusten sisällä olevat henget liihottelivat varmaankin neljännellä ajalla meren yli siunattuun valtakuntaan.

        Tai mistä sitä tietää, vaikka joku tuollainen täällä vielä asustaisi ;-)


      • Iluvatar
        jawetus kirjoitti:

        "Tämän perusteella voisimme siis arvella, että myös enteiltä puuttui vapaa tahto. Samoin kuin siis Professorin loppuvuosien ajatuksien mukaan örkeiltä.
        -Entit Yavannan tahdottomia luomuksia
        -Suuret kotkat Manwen tahdorromia luomuksia
        -Örkit Melkorin tahdottomia luomuksia
        -Ereborin linnut ovat Professorin mukaan samaan kategoriaan kuuluvia tahdottomia luomuksia."

        Tähän viittaisi tietysti myös rautakidan edustan taistelu sormusten sodassa. Kun Sauronin henki, jota kautta Morgothin paha tahto örkkejä ja peikkoja liikutti heikkeni lopullisesti, piiloutuivat nämä pimeisiin loukkoihin ja pakenivat vailla mieltä.
        Ehkäpä örkit todellakin olivat perustaltaan henkiä, jotka morgoth oli aikoinaan pakottanut riudutettuihin ja kidutettuihin ruumiisiin (ehkäpä haltioiden ruumiisiin). Tämä täydentäisi myös örkkien haltia-alkuperää ja olisi todellakin kaikkein kammottavin teko, jota ajatella saattaa.
        Aika veijari tuo Melkor :-)))

        Koskapa Yavannan toimet oli tosiaan Silmassa noin hyvin kuvattu, niin uskotaan siihen toki.

        Zombeiksi heitä en silti laskisi, sillä toki näistä jokainen on oma henkensä. Yavannan ajatus on vain liittänyt nämä henget hroaan. Enttien arvostukseni kasvaa siis entisestään.

        Eiköhän Yavannallakin ollut takataskussaan salainen sopimus Aulën tavoin. Kotkien, enttien ja ties minkämoisten muiden hyvien otusten sisällä olevat henget liihottelivat varmaankin neljännellä ajalla meren yli siunattuun valtakuntaan.

        Tai mistä sitä tietää, vaikka joku tuollainen täällä vielä asustaisi ;-)

        tai ehkä vähän.

        ensinnäkin: nyt on tullut hyvii keskusteluita nää 2 tää ja sit toi örkit juttu.

        ja kun aule teki salaa kääpiöitä paljasti luomuksensa ensimmäisenä yavannalle joka suutui(jos niin voi käsittää) aulelle ja sanoi että kääpiöt tuhoaisivat puut ja metsät louhiessaan kiveä. siihen aule vastasi että myös erun lapset syövät ja tekevät taloja. tässä myös kylmeni heidän rakkaus.(jos tonkin voi niin sanoa)


    • Weirdinin

      Mitenkäs tälläinen teoria, että entvaimot olisivat kuolleet Valarin ja Melkorin välisessä taistelussa. Kuten esimerkiksi viimeisessä, jossa Melkor oli mukana (eli ennen kuin Melkor pokaistiin ulos). Taikka jopa ennen tätä niissä aikasemmissa taisteluissa?

      Silmassahan sanottiin, että osa Valarista vastusti Melkorin pysäyttämistä haltioiden tultua, koska paljon kaunista tulisi tuhoutumaan taistelussa. Kuitenkin Valar lähtivät sotaan. Loppujen lopuksihan entit häviävät, jos ei entvaimoja ole.

      Itse en usko, että entvaimot olisivat kuolleet Viimeisen liiton (eli se, jossa Sauron vs. ihmiset haltiat) aikana, koska siitä on liian lyhyt aikaväli TSH: tapahtumiin. Puuparran mielestä Rohanin koko taru on vain ohikiitävä hetki ja hän itse myönsi, että ei enää muista miltä entvaimot näyttivät ja että viime tapaamisesta olisi kulunut hirveän pitkä aika. Joten ajan on pakko olla erittäin pitkä, mikäli enttikään ei enää muista niitä aikoja.

      • jawetus

        Jepulis.

        Entvaimojen katoaminen ajoittuu melko tarkkaan "Vihan sotaan" eli ensimmäisen auringonajan loppuun. Tosin enttien luota nämä katosivat varmasti jo aiemmin.

        Entvaimojen mahdollisest tuhoutumisesta kolmannen ajan tapahtumiin on noin 6500 vuotta. Kyllä siinä ajassa jo enttikin unohtaa yhtä sun toista :-)

        Henkiin herätetyn (Melkor?, Yavanna, Aulë, Manwë) kelvarin ja olvarin olemassaolo liittyy kiinteästi esikoisten kohtaloon (Manwën ennustus Silmassa).

        Epäilen, että kun haltiat vähenivät merkittävästi ensimmäisen ajan jälkeen, vähenivät myös esikoisten kohtaloon liitetyt henget. Sitä myötä myös entvaimojen poistuminen on ymmärrettävissä.

        Kun viimeinen haltia poistui neljännellä ajalla Keski-Maasta, poistui samalla myös viimeinen heidän kohtaloonsa sidottu henkikin.

        Mutta yhä edelleen odotan kommentteja siitä, mitä ihmettä nämä henget oikein olivat?

        Oliko jokaisella haltialla joku merkillinen henkiminä, joka oli riippumaton isännästään ja joka normaalisti eleli maanpiiriin ulkopuolella (Yavannan henki kutsuu niitä kaukaa)? Mystinen henki, joka kuitenkin oli jollain tapaa sidottu kunkin haltian hroaan.

        Niin kauan kuin haltian hroa on Keski-Maassa, niin tämä mystisen hengenkin voi joku voimakas Vala liittää olvariin tai kelvariin.

        Onkohan haltioiden fëar ollut vakiomäärä maailman alusta asti? Tähän liittyy haltioiden (ja kääpiöiden) uudelleensyntyminen ja mm. örkkien määrä, jota on muuten vaikea selittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe