Vanhoja yliopiston tenttejä selasin ja tämä kysymys tuli vastaan. Osaako joku ratkasta?
https://www.skilta.fi/tentit/teksti/FYS-1160_14.04.2014.pdf
1. Ääniaalto, jonka taajuus on 1000 Hz, etenee nopeudella. 343 m/s.
a) Laske vaihe-ero kahden pisteen välillä, joiden välinen etäisyys At = 60,0 cm aallon etenemissuunnassa.
missuunnassa. (3 p.)
Värähtelijöiden välinen vaihe-ero
Anonyymi-ap
4
449
Vastaukset
- Anonyymi
Aallonpituus eli täysi 360 astetta on 343 m. Paljonko kulma muuttuu suhteessa360 asteeseen 60 cm:n matkalla. Ei pitäisi olla vaikeaa.
- Anonyymi
Mietit minkä verran Δt on 60cm matkalla, kun nopeus on v ja lasket 1000Hz:sta yhden jakson ajan. Vaihe-eron saat vaikka tekemällä verrannon, koska koko jakso on 2π radiaania, niin vaihe-ero on..
- Anonyymi
Etenevän aallon pituus on solmukohtien välinen etäisyys, ja sen aika on siis aallonnoituus / etenemisnopeus, = myös 1 / taajuus.
Aallonpituus on sinimuotoisen värähtekyn koko jakso eli 2pii, mutta sitähän ei kysytty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363795Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511724- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1751096Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84945
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41836Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39760