Onko merkonomin opinnot niin paskat kuin kaikki sanoo?

Anonyymi-ap

Olen 9-luokalla ja yhteishaku alkaa kohta. Keskiarvo on 8.4-8.5 välillä mutta lukio ei kuulosta kivalta mun korvaan. Oon aina vihannut lukemista ja koulua ylipäätään joten lukio ei varmaankaan kannata. Olen harkinnut merkonomin opintoja mutta kun siitä lukee niin alkaa miettimään, että onko se täysin hyödytön. Minua on aina kiinnostanut yrittäjyys ja finanssi ala. Olen myös miettinyt kaksoistutkintoa ja jos niiden suorittajia lukee niin onko se niin vaikea kuin kaikki sanoo ja onko se oikeasti järkevä vai turhaa työtä. Jatko opiskelua amiksen jälkeen ajattelin, että varmaan sitten tradenomiksi. Jos saan vastaukseksi että on hyödytön tutkinto niin seuraavana olisi mielessä WEB- tai peliohjelmointi. Niidenkin työllistymisestä ja jatko opiskelusta olisi kiva kuulla. Tiedän, että paljon oli kysymyksiä ja iso KIITOS jos vastasit :) .

6

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vihaa lukemista ja koulua ylipäätään, lukio ja varsinkin kaksoistutkinto on viisainta unohtaa. Merkonomiksi kannattaa yrittää. Tekevä ja ahkera ihminen pääsee sillä töihin johonkin. Kannattaa panostaa pelkästään merkonomiksi opiskeluun ilman kaksoistutkintoa, jos lukuhommat on vastenmielisiä.

      Kun on hyvät merkonomin paperit taskussa, voi miettiä, onko vielä rahkeita opiskella tradenomiksi.

      • Anonyymi

        Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen + kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.

        Käy opon luona juttelemassa vaihtoehdoistasi.
        Käy tutustumassa paikalliseen amikseen ja johonkin lukioon, jos niihin järjestetään tutustumiskäyntejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.

        Amis ei ole paras tie yliopistoon, vaikka amistutkinnolla on oikeus hakea yliopistoon. Hyvin harva onnistuu. Yliopistossa tarvitaan esim huomattavasti parempaa kielitaitoa kuin mitä amiksessa voi saada.

        Yliopistoon selvästi paras tie on lukion kautta! Lukiosta saadaan se kielitaito, matematiikan osaaminen ja yleissivistys, joita tarvitaan yliopistossa.

        Jos lukio ei ole sun juttu, haaveet yliopistosta on syytä unohtaa, ainakin toistaiseksi. Paljon pitää muuttua, että yliopisto olisi sun juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amis ei ole paras tie yliopistoon, vaikka amistutkinnolla on oikeus hakea yliopistoon. Hyvin harva onnistuu. Yliopistossa tarvitaan esim huomattavasti parempaa kielitaitoa kuin mitä amiksessa voi saada.

        Yliopistoon selvästi paras tie on lukion kautta! Lukiosta saadaan se kielitaito, matematiikan osaaminen ja yleissivistys, joita tarvitaan yliopistossa.

        Jos lukio ei ole sun juttu, haaveet yliopistosta on syytä unohtaa, ainakin toistaiseksi. Paljon pitää muuttua, että yliopisto olisi sun juttu.

        Komppaan.

        Oma ehdotukseni aloittajalle on amis plus luokaton aikuislukio hänen keskiarvosta päätellen. Yhteisissä tutkinnon osissa on päällekkäisyyttä (esim. yhteiskuntaoppi, fysiikka, kemia), joten toisen suorittaa nopeammin (osp) siten kuin aikuislukio ja amis yhdessä sopivat.


    • Anonyymi

      "Onko merkonomin opinnot niin paskat kuin kaikki sanoo?"

      Melkoinen kysymys peruskoululaiselta! Kertoo todella tyhmästä asenteesta. Kannattaisi ottaa selvää asioista jostain asialliselta taholta eikä kuunnella "kaikkia", keitä lienevätkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe