Olen 9-luokalla ja yhteishaku alkaa kohta. Keskiarvo on 8.4-8.5 välillä mutta lukio ei kuulosta kivalta mun korvaan. Oon aina vihannut lukemista ja koulua ylipäätään joten lukio ei varmaankaan kannata. Olen harkinnut merkonomin opintoja mutta kun siitä lukee niin alkaa miettimään, että onko se täysin hyödytön. Minua on aina kiinnostanut yrittäjyys ja finanssi ala. Olen myös miettinyt kaksoistutkintoa ja jos niiden suorittajia lukee niin onko se niin vaikea kuin kaikki sanoo ja onko se oikeasti järkevä vai turhaa työtä. Jatko opiskelua amiksen jälkeen ajattelin, että varmaan sitten tradenomiksi. Jos saan vastaukseksi että on hyödytön tutkinto niin seuraavana olisi mielessä WEB- tai peliohjelmointi. Niidenkin työllistymisestä ja jatko opiskelusta olisi kiva kuulla. Tiedän, että paljon oli kysymyksiä ja iso KIITOS jos vastasit :) .
Onko merkonomin opinnot niin paskat kuin kaikki sanoo?
7
371
Vastaukset
- Anonyymi
Jos vihaa lukemista ja koulua ylipäätään, lukio ja varsinkin kaksoistutkinto on viisainta unohtaa. Merkonomiksi kannattaa yrittää. Tekevä ja ahkera ihminen pääsee sillä töihin johonkin. Kannattaa panostaa pelkästään merkonomiksi opiskeluun ilman kaksoistutkintoa, jos lukuhommat on vastenmielisiä.
Kun on hyvät merkonomin paperit taskussa, voi miettiä, onko vielä rahkeita opiskella tradenomiksi.- Anonyymi
Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen + kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.
Käy opon luona juttelemassa vaihtoehdoistasi.
Käy tutustumassa paikalliseen amikseen ja johonkin lukioon, jos niihin järjestetään tutustumiskäyntejä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitus oli amiksen jälkeeen hakea AMK:iin tai yliopistoon. Mietin myös sitä, että jos amis ei olisi mun juttu niin sittenhän olisin siellä jumissa. Kaksois tutkinto kuulostaa työläältä ja lukio kuulostaa eniten aikaa vievältä. Joten pelkkä amis olisi siis pieni riski? En tiedä kuinka helposti sieltä sitten pystyisi vaihtamaan lukioon jos se sitten ei ois mun juttu. Helsingissä mun ja tietääkseni lukio on aika suosittu joten vapaiden paikkojen haku voisi olla vaikeaa. Kaksoistutkinnon voi aina lopetta kesken mutta sama riski sisältyy siihen kuin amikseen. Merkonomiksi opiskelu kuulosta toisaalta helpommalta kuin äidinkielen ja sen pirun pitkän matikan kirjoittaminen kaksi muuta ainetta. Tiivistetysti lukio olisi varmin paikka mutta kuulosta siltä että ei olisi mun juttu ja en viitsisi kesken vuoden yrittää vaihtaa amikseen. Kaksoistutkinossa ja amiksessa on se riski, että jos en viihdy niin lukioon vaihto olisi ärsyttävä prosessi. Tällä hetkellä olen sen kannalla, että riski otetaan ja kaksoistutkinto jos on työlästä niin lopetan sen.
Amis ei ole paras tie yliopistoon, vaikka amistutkinnolla on oikeus hakea yliopistoon. Hyvin harva onnistuu. Yliopistossa tarvitaan esim huomattavasti parempaa kielitaitoa kuin mitä amiksessa voi saada.
Yliopistoon selvästi paras tie on lukion kautta! Lukiosta saadaan se kielitaito, matematiikan osaaminen ja yleissivistys, joita tarvitaan yliopistossa.
Jos lukio ei ole sun juttu, haaveet yliopistosta on syytä unohtaa, ainakin toistaiseksi. Paljon pitää muuttua, että yliopisto olisi sun juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amis ei ole paras tie yliopistoon, vaikka amistutkinnolla on oikeus hakea yliopistoon. Hyvin harva onnistuu. Yliopistossa tarvitaan esim huomattavasti parempaa kielitaitoa kuin mitä amiksessa voi saada.
Yliopistoon selvästi paras tie on lukion kautta! Lukiosta saadaan se kielitaito, matematiikan osaaminen ja yleissivistys, joita tarvitaan yliopistossa.
Jos lukio ei ole sun juttu, haaveet yliopistosta on syytä unohtaa, ainakin toistaiseksi. Paljon pitää muuttua, että yliopisto olisi sun juttu.Komppaan.
Oma ehdotukseni aloittajalle on amis plus luokaton aikuislukio hänen keskiarvosta päätellen. Yhteisissä tutkinnon osissa on päällekkäisyyttä (esim. yhteiskuntaoppi, fysiikka, kemia), joten toisen suorittaa nopeammin (osp) siten kuin aikuislukio ja amis yhdessä sopivat.
- Anonyymi
"Onko merkonomin opinnot niin paskat kuin kaikki sanoo?"
Melkoinen kysymys peruskoululaiselta! Kertoo todella tyhmästä asenteesta. Kannattaisi ottaa selvää asioista jostain asialliselta taholta eikä kuunnella "kaikkia", keitä lienevätkään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166313- 1972490
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan971894En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761497Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911049- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46929- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708