Jällivaaran paavi?

Anonyymi-ap

Kuka nykyisin toimii "paavina" "äitiseurakunnassa"?

Jos joku nyt lapsen kaltaisesti alkaa selitellä, että eihän meillä ole mitään paavia, on vaan paavillinen konklaavi, jossa Pyhän Hengen avulla päätetään yhteisymmärryksessä asiat, esimerkiksi synnit, voi miettiä, että eikö kuitenkin ole se yksi, joka on Hän? "Vanhin" vai "viisain", miten he sen näkevätkään, kokevatkaan ja "valitsevatkaan"?

Asiallisia vastauksia toivon.

54

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei liene korrektia ryhtyä nimimerkin takaa etsimään mahdolisia paaveja tai konklaavia. Parasta avaajalle itselleen on rukoilla herätystä ja parannuksen armoa, armollisen Kristuksen kohtaamista, jotta pääsisi kyttäämästä minkään yhdistyksen paavi oletettuja, iloon ja rauhaan Kristuksessa Jeesuksessa. Toivottavasti kohtaan vielä yhteisön jonka sisällä kuulet saarnan parannuksesta ja syntiesi anteeksiannosta. 🙏

      • Anonyymi

        No eihän se korrektia ole ja muutenkin olen kirjoituksesi sisällöstä samaa mieltä ja yhdyn toivomukseesi. Päättelin lauseesi loppuosasta, että tarkoitit "kohtaat". Olet kyllä melko yksinäisenä valona täällä, kiitos siitä. Ja kuitenkaan et ole edes esikoislestadiolainen, joiden palsta tämä on?

        Vaatiihan se kyttäämistä, mielenkiintoni yhdistyksen tapahtumista, historiasta ja mahdollisesta tulevaisuudesta. Kysehän on maallisesta yhdistyksestä ja sen toiminnasta.


    • Anonyymi

      Oliko sulla muuta?

      • Anonyymi

        Kellä? Laita nyt hyvä ihminen jotakin ymmärrettävää tekstiä jos on pakko kirjoittaa!


    • Anonyymi

      Ei tämä ole esikoislestadiolaisten palsta.

      Tämä on kaikille muille lestadiolaisille, paitsi vanhoillislestadiolaisille, joilla on ollut oma palsta jo toistakymmentä vuotta.

      • Anonyymi

        Okei, eli rauhanyhdistys ja muut jako.


    • Anonyymi

      65 vuotta esikoislestadiolaisena tiedän kyllä liikkeen strategian hyvin.
      Ties vaikka olisi vieläkin, mutta liikkeen johto Ruotsissa ja muutama kellokas suomesta, tekivät liikkeestä lakien vastaisesti ev.lut. kirkon ulkouolella toimivan vapaakirkon, jolla ei ollut munaa purkaa laillisesti ensin kirkon sisällä toiminutta herätysliikettä ja perustaa sitten laillinen vapaakrkko ja rekisteröidä se Suomen yhdistykisiä koskeva lain mukaisesti virallisesti vapaakirkoksi.

      Höpisivät Helsingissä "hengellisestä hallituksesta", jota eivät maamme lait koske.

      Näistä lähtökohdista käsin jokainen ihminen käsittää, että liikkeen johdossa ja strategiassa on erittäin paljon mätää. Valtion lakien rikkominen ei nimittäin sovi vähäisessäkään määrin kristityille, tästä ei ole kahta sanaa!!

      • Anonyymi

        Mutta mikä on se pääsyy miksi esikoiset ry perustettiin? Tai leeviläiset aikoinaan? Kai on jotain opillista kiistaa ollut? Muukin kuin sakramenttisepetarismi. Ja tärkeintä; miten esikoiset ry uskoo nykyään, onko sama oppi Raamatullisesti kuin ennenkin? Entä leeviläisillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mikä on se pääsyy miksi esikoiset ry perustettiin? Tai leeviläiset aikoinaan? Kai on jotain opillista kiistaa ollut? Muukin kuin sakramenttisepetarismi. Ja tärkeintä; miten esikoiset ry uskoo nykyään, onko sama oppi Raamatullisesti kuin ennenkin? Entä leeviläisillä?

        Tai steenisillä tai sukarilaisilla? Tai VLKY:llä silloin aikanaan? Purnun lähettämät lähetysmiehet perustivat suomeen esikoislestadiolaisuuden, ihmisopein!

        Maallinen valta tai vallanhalu on esikoislesadiolaisuuden perusta, vai voiko joku kumota käsitykseni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai steenisillä tai sukarilaisilla? Tai VLKY:llä silloin aikanaan? Purnun lähettämät lähetysmiehet perustivat suomeen esikoislestadiolaisuuden, ihmisopein!

        Maallinen valta tai vallanhalu on esikoislesadiolaisuuden perusta, vai voiko joku kumota käsitykseni?

        Mikä on VLKY? Minä olen vähän ummikko näissä kun en lestadiolaisuutta hirveän hyvin tunne. Ajattelin vain että mikä ero on es.lest esikoiset ja leeviläiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on VLKY? Minä olen vähän ummikko näissä kun en lestadiolaisuutta hirveän hyvin tunne. Ajattelin vain että mikä ero on es.lest esikoiset ja leeviläiset?

        Vanha-Laestadiolais-Kristillisen Yhdistys (VLKY). 1990 nimi vaihdettiin Esikoislestadiolaiset ry:ksi.


    • Anonyymi

      En tiedä tämän keskustelun aiheesta eli ymmärrä sitä, eikä rehellisesti sanottuna kiinnosta, kuitenkin on tai tuli ajatus puhua siitä, että missä on nyt se seurakunta joka ei ole muuttunut ja mistä me sen tunnistamme?

      Tuossa kysymyksessä itsessään on jo vastaus sille jolla viisaus on, kuitenkin pitää minun vielä se kirjoittaa vaikka en jaksaisi, mutta koska joku taas kehoittaa niin kirjoitan vasten tahtoani.

      Huomatkaa siis nämä tuntomerkit jotka olivat alku seurakunnassa ja jotka olivat myös tämän herätyksen alussa!

      Mitkä ne ovat eli mikä?

      Silloin kuin tuli herätyksen armo eli aika silloin alkoi kuulua ne huudot miehet veljet mitä meidän pitää tekemän että me pelastuisimme! Ja niin alkoi parannuksen tekeminen, kuitenkin Pietari huusi uskosta Jeesukseen jne... Mutta heidät kastettiin kuitenkin Kristukseen. Tämä on vaikea ymmärtää ymmärtämättömän, kun hän ei ymmärrä että on kahden laista tekemistä, joka lähtee ihmisestä ihmisen voimasta, ja joka lähtee Jumalasta Pyhän Hemgen vaikutuksesta!

      Siksi on kaksi tekoa, oma parannus, ja Pyhän Hengen vaikutuksesta tapahtuva parannus joka ei ole oma parannus koska se on Jumalasta vaikka sen muoto ulkoisesti olis sama kuin oman parannuksen tekijällä joka tekee parannusta omalla voimalla!

      Ja niin palaan taas tämän etsikkoajan herätyksen joka koskee Laestaadiolaisuutta! Ettekö te muista niitä ensimmäisiä kristityitä tämän heräyksen alussa kuinka he menivät anomaan syntejä anteeksi ja Laestadiuksen ja Raattamaan piti tutkia Raamatuita ja kirjoituksia voivatko he todistaa syntejä anteeksi heille! Siinä on tuntomerkki, missä on tämän etsikkoajan ensimmäinen kristillisyys, siellä on myös Pyhän Hengen liikutukset ja ne samat parannuksen tekijät jotka kysyvät miehet veljet mitä meidän pitää tekemän, se on ollut aina Pyhän Hengen hedelmä, että aletaan syntejä pyytämään anteeksi ja siinä on tuntomerkki, että sitä ei ole eriseuroissa vaan ainoastaan yhdessä ja elävässä seurakunnassa!

      Ettekö te siitä tuntomerkistä näe eli ymmärrä, että ainoastaan yhdessä seurakunnassa on se hedelmä eli merkki, ja ei muissa niin eikö se herätä teissä kysymyksiä? Että kuinkas nyt on, taitaako ihminen yhtäkään kyyneltä vuodattaa omasta voimasta ilman että Pyhä Henki tuo synnin tunnon? Taitaako yksikään ihminen omasta voimasta alkaa huutamaan auta meitä Jeesus Daavidin Poika, ellei Pyhä Henki herätä heissä synnin tuntoa?

      Kuinka siis tekin vielä jotka seisotte siinä samassa ja ensimmäisessä seurakunnassa vielä epäilette seurakunnasta? Koska pitäisihän teidän nähdä Pyhän Hengen liikutuksista että ei sellaista ole muualla kuin siellä missä Jumalan Henki puhaltaa niin kuin kirkas Saaronin maan aurinko!

      • Anonyymi

        Ja täällä eräs kysyi merkkiä!

        No merkki on ollut teidän tykönänne siitä asti kuin seurakunnan perustusta laskettiin alas taivaasta!

        Se on Pyhän Hengen liikutukset jotka vaikuttavat synnin tunnon Pyhän Hengen kautta!

        Se on teidän merkkinne eikä muuta merkkiä teillä ole, sillä kirjoitukset tästä todistavat aina Daavidista alkaen ja jo paljon ennen sitä, ja kun Jeesus tuli tämän maan päälle, niin ensimmäiset merkit seurakunnan elävyydestä oli, itkevät ja katuvat ja syntejään surevat ihmiset jotka itkien lankesivat Jeesuksen kaulan ympärille! Siinä on teidän merkkinne missä seisoo elävä Kristuksen seurakunta, siellä pitää myös olla tämä merkki, koska tämä on maailman alusta asti aina tähän päivään asti ollut merkkinä siellä missä on vaikuttanut Jumala Henkensä kanssa parannusta syntien anteeksi antamusta, siellä on myös itkevät ja surevat, niin kuin kirjoitettu myös on joka myös sen vahvistaa että "vaivaiset teillä pitää aina oleman! Mutta minä en aina ole teidän kanssanne"


        Siellä missä puhaltaa Pyhän Hengen tuuli siellä on vaivaiset, synniltä vaivatut ja omaltatunnoltaan haavoitetut!

        Älkää etsikö merkkiä taivaasta, vaan katsokaa se on juuri teidän tykönänne siellä missä te kokoonnutte 2 taikka 3 Kristuksen Jeesuksen nimeen, iankaikkisesti Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja täällä eräs kysyi merkkiä!

        No merkki on ollut teidän tykönänne siitä asti kuin seurakunnan perustusta laskettiin alas taivaasta!

        Se on Pyhän Hengen liikutukset jotka vaikuttavat synnin tunnon Pyhän Hengen kautta!

        Se on teidän merkkinne eikä muuta merkkiä teillä ole, sillä kirjoitukset tästä todistavat aina Daavidista alkaen ja jo paljon ennen sitä, ja kun Jeesus tuli tämän maan päälle, niin ensimmäiset merkit seurakunnan elävyydestä oli, itkevät ja katuvat ja syntejään surevat ihmiset jotka itkien lankesivat Jeesuksen kaulan ympärille! Siinä on teidän merkkinne missä seisoo elävä Kristuksen seurakunta, siellä pitää myös olla tämä merkki, koska tämä on maailman alusta asti aina tähän päivään asti ollut merkkinä siellä missä on vaikuttanut Jumala Henkensä kanssa parannusta syntien anteeksi antamusta, siellä on myös itkevät ja surevat, niin kuin kirjoitettu myös on joka myös sen vahvistaa että "vaivaiset teillä pitää aina oleman! Mutta minä en aina ole teidän kanssanne"


        Siellä missä puhaltaa Pyhän Hengen tuuli siellä on vaivaiset, synniltä vaivatut ja omaltatunnoltaan haavoitetut!

        Älkää etsikö merkkiä taivaasta, vaan katsokaa se on juuri teidän tykönänne siellä missä te kokoonnutte 2 taikka 3 Kristuksen Jeesuksen nimeen, iankaikkisesti Aamen!

        Kirjanoppineet ja fariseukset antoivat kanssa merkkiä Vapahtajalta ja Hän sanoi ettei muuta merkkiä anneta kuin Joonan merkki, hän oli valaskakan vatsassa 3 PV ja 3 yötä


    • Anonyymi

      Miksi kirjoittelet päivästä toiseen asioista joista et tiedä mitään?
      Isä Poika ja Pyhä Henki on YKSI Jumala ja Sana.

      Sana ja Sakramentit on väylä Jumalan luo.

      Tuulista jauhaminen on pelkkää ulostetta.💩

    • Anonyymi

      Mutta todellakin, ei ole oikein spekuloida nimimerkin takaa netissä minkään yhdistyksen nimeltä mainituilla henkilöillä.

      Näillä herätysliikkeitä johtavilla tahoilla tai henkilöillä on merkitystä ainoastaan liikkeen JÄSENILLE. - Ei muille!

      • Anonyymi

        Oletko nyt ihan varma? Mitä merkitystä niillä on liikkeen jäsenille sen enempää kuin asiasta kiinnostuneille, jotka eivät ole liikkeen jäseniä?

        Kyllä nimimerkin takaa kai voi kysellä, että kukas se nyt on arkkipiispana, vaikka kyselijä ei kirkkoon kuuluisikaan?

        Vai onko tuo vähän arka aihe tai muuten salailua vaativa tai hävettävä asia, kun se ei muille kuulu kuin jäsenille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt ihan varma? Mitä merkitystä niillä on liikkeen jäsenille sen enempää kuin asiasta kiinnostuneille, jotka eivät ole liikkeen jäseniä?

        Kyllä nimimerkin takaa kai voi kysellä, että kukas se nyt on arkkipiispana, vaikka kyselijä ei kirkkoon kuuluisikaan?

        Vai onko tuo vähän arka aihe tai muuten salailua vaativa tai hävettävä asia, kun se ei muille kuulu kuin jäsenille?

        Ko. "kirkolla" ei ole lainkaan pappisjäseniä, liike on maallikkovetoinen. Entinen ev.lut. kirkon herätysliike. Amerikassa liike on ollut virallisesti kirkko vuodesta 1924 muistaakseni.

        "Paavi", ilmaisu on liikkeen herjaamista, siksi tällainen ei kuulu nettiin nimettömien nälvimiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. "kirkolla" ei ole lainkaan pappisjäseniä, liike on maallikkovetoinen. Entinen ev.lut. kirkon herätysliike. Amerikassa liike on ollut virallisesti kirkko vuodesta 1924 muistaakseni.

        "Paavi", ilmaisu on liikkeen herjaamista, siksi tällainen ei kuulu nettiin nimettömien nälvimiseksi.

        Olet taas oikeassa, lestadiolaisillehan paavi -nimityksellä on eri merkitys kuin roomalaiskatollisen kirkon kristityillä. Voi kuulostaa herjaamiselta, vaikka hieman ulkopuolinen ei herjaamistarkoituksessa tuota sanaa käyttäisikään.

        Olisi voinut käyttää "lapin vanhin", eli äitiseurakunnan "vanhimmista vanhin". Siis ketjun Laestadius - Raattamaa - Purnu ... nykyinen "se vanhin". Vai eikö sellaista ole vai onko se salaisuus?


    • Anonyymi

      Niin, olen ollut esikoislestadiolainen syntymästäni saakka.

      Aikanaan kun PIENI, liikettä johtava klikki Rutsissa ja Suomessa erotti esikoislestadiolaiset ry:n ev.lut. kirkosta, ryhtymällä sakramanttiseparatisteiksi, me, noin 1500 jäsentä perustimme Esikoiset.ry:n jatkamaan esikoislestadiolaisia perinteitä terveeltä evankeeliselta pohjalta ev.lut. kirkon jäseninä, kirkon herätysliikkeenä.

      Esikoislestadiolaiset.ry liikkeen sisällä alkoi julistus helvetin tulesta jokaiselle, joka tästä separatisteista erosi. Moniin nämä uhkailut tehosivatkin, niin etteivät vieläkään uskolla tulla esikoiset.ry:n seuroihin, vaikka periaatteessa eivät ole samaa mieltä Esikoislestadiolaiset.ry:n johdon kanssa.

      Jo ainakin 20 vuotta kipuilin esikoislestadiolaisuudessa sitä, kun joukossa alkoi olla paljon lakihenkisiä julistajia, johdon vaihduttua Ruotsissa erittäin lakihenkiseksi. Saarnat olivat hyvin ristiriitaisia, toinen puhuja julisti evankeliumia kuten pitääkin, osa heistäkin veti luppusaarnan aikana maton alta, autuus piti kuitenkin ansaita, vaikka luksi luvattiin autuus pelkästään armosta Jeesuksen Kristuksen tähden.

      Ilo ja vapaus on ollut suuri, kun tästä Ruotsalaista johtoa hännystelevien puhujien riesasta päästiin, uskomaan evankeliumi puhtaana, yksin armosta yksin uskosta yksin Kristuksen tähden.
      Ei ole ikävä tullut kertaakaan lakihenkisyyteen.

      Olen arvostellut tuota Jellivaaran paavin (henkilöyden) metsästystä, koska se ei kuulu muille, kuin yhdistyksen nykyjäsenille. Nimitys on äärimmäisen loukkaava liikkeen jäsenille, ja tämä pilkkanimi on peräisin vanhoillislestadiolaisuudesta, noin vuodelta 1900.

      Sellainen nimittely ei kuulu tänne.

      Mutta vähintään 70 vuotta esikoislestadiolaisena elänyt tietää liikkeestä kaiken tarpeellisen, muut eivät käytännössä tiedä muuta, kun sen, miten lestadiolaisia panetellaan ja heistä valehdellaan.

      • Anonyymi

        Mutta ei taida esikoisten seuroissa näkyä alkuseurannun merkkiä joka on Pyhän Hengen liikutukset! Joka on maailman alusta asti ollut siellä missä Jumala on työtä tehnyt Hyvän Pyhän Henkensä kanssa!

        Jumala on aina armahtanut itkeviä, mutta eivät he itsestään itke, älkä luulkokaan edes te jotka itkette että sen itse tekisitte, vaan se on Pyhän Hengen työ teissä!

        Kristus voi olla kyllä nimellisesti vaikka ja missä mutta Kristus ilman Pyhää Henkeä, rehellisesti sanottuna, kuka Kristus se on? Ja jos Pyhä Henki vaikuttaa synnin tunnon, miksi en näe heitä kuin yhdessä seurakunnassa, jotka itkevät syntejään?

        Minäkin olen lapsuuden esikoislestadiolaisten, vaikka en tällä hetkellä kuulu mihinkään liikkeeseen, edes kirkkoon.

        Kumpihan meistä valehtelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei taida esikoisten seuroissa näkyä alkuseurannun merkkiä joka on Pyhän Hengen liikutukset! Joka on maailman alusta asti ollut siellä missä Jumala on työtä tehnyt Hyvän Pyhän Henkensä kanssa!

        Jumala on aina armahtanut itkeviä, mutta eivät he itsestään itke, älkä luulkokaan edes te jotka itkette että sen itse tekisitte, vaan se on Pyhän Hengen työ teissä!

        Kristus voi olla kyllä nimellisesti vaikka ja missä mutta Kristus ilman Pyhää Henkeä, rehellisesti sanottuna, kuka Kristus se on? Ja jos Pyhä Henki vaikuttaa synnin tunnon, miksi en näe heitä kuin yhdessä seurakunnassa, jotka itkevät syntejään?

        Minäkin olen lapsuuden esikoislestadiolaisten, vaikka en tällä hetkellä kuulu mihinkään liikkeeseen, edes kirkkoon.

        Kumpihan meistä valehtelee?

        Alkuseurakunnan merkkiä*

        Jostain syystä se näkyy vain yhdessä ja ainoassa seurakunnassa, se on vähintäänkin erikoista ja mielenkiintoista minun mielestäni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuseurakunnan merkkiä*

        Jostain syystä se näkyy vain yhdessä ja ainoassa seurakunnassa, se on vähintäänkin erikoista ja mielenkiintoista minun mielestäni!

        Tämän kyllä pitäisi tulla teille vahvistukseksi jotka paremmalla puolella aitaa seisotte Saaronin maan ihanilla lammas laitumilla! Mutta koska te ette varmaan ymmärrä, niin ei tämä varmaan lohduta yhtään. Mutta niin paljon kun minä olen kirjoituksia lukenut ja tutkinut, niin se on ollut huomattavaa ja silmiin pistävää kuinka aina siellä missä Jumala on hyvän työnsä aloittanut, eli missä on anteeksi antamusta osoitettu, siellä on ollut myös katumus ja katumuksen kyyneleet!

        On muutamia tapauksia vanhasta testamentista että vanhurskauden tähden jotakin armahdettiin ehkä jostakin maallisesta rangaistuksesta!

        Mutta kun on kysymys iankaikkisuuden asioista eli syntien anteeksi antamuksesta, niin siellä on aina näkynyt kun kirjoituksia tutkii, juuri julkinen näkyvä katumus, ei salassa tapahtuva vaan julkinen , se on niin selkeä merkki, että se on ihme jos on kaikilta oppineimmilta vanhurskailta ohi mennyt, kuitenki se on Jumalansana, ja jokainen voi itse lukea ja huomata, että se myös on näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei taida esikoisten seuroissa näkyä alkuseurannun merkkiä joka on Pyhän Hengen liikutukset! Joka on maailman alusta asti ollut siellä missä Jumala on työtä tehnyt Hyvän Pyhän Henkensä kanssa!

        Jumala on aina armahtanut itkeviä, mutta eivät he itsestään itke, älkä luulkokaan edes te jotka itkette että sen itse tekisitte, vaan se on Pyhän Hengen työ teissä!

        Kristus voi olla kyllä nimellisesti vaikka ja missä mutta Kristus ilman Pyhää Henkeä, rehellisesti sanottuna, kuka Kristus se on? Ja jos Pyhä Henki vaikuttaa synnin tunnon, miksi en näe heitä kuin yhdessä seurakunnassa, jotka itkevät syntejään?

        Minäkin olen lapsuuden esikoislestadiolaisten, vaikka en tällä hetkellä kuulu mihinkään liikkeeseen, edes kirkkoon.

        Kumpihan meistä valehtelee?

        "Mutta ei taida esikoisten seuroissa näkyä alkuseurannun merkkiä joka on Pyhän Hengen liikutukset! "

        Vai on siitä jo "alkuseurakunnan merkki" tehty, no ilmankos...
        Tutustukaa nyt jo asioihin hieman enemmän ennen kuin ihan mitä vaan kirjoitatte!

        "Ja jos Pyhä Henki vaikuttaa synnin tunnon, miksi en näe heitä kuin yhdessä seurakunnassa, jotka itkevät syntejään?"

        Monessakohan seurakunnassa olet käynyt katsomassa? Kertoisitko ystävällisesti!

        Valehdella voi monella tavalla, vääriä mielikuvia levittämälläkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän kyllä pitäisi tulla teille vahvistukseksi jotka paremmalla puolella aitaa seisotte Saaronin maan ihanilla lammas laitumilla! Mutta koska te ette varmaan ymmärrä, niin ei tämä varmaan lohduta yhtään. Mutta niin paljon kun minä olen kirjoituksia lukenut ja tutkinut, niin se on ollut huomattavaa ja silmiin pistävää kuinka aina siellä missä Jumala on hyvän työnsä aloittanut, eli missä on anteeksi antamusta osoitettu, siellä on ollut myös katumus ja katumuksen kyyneleet!

        On muutamia tapauksia vanhasta testamentista että vanhurskauden tähden jotakin armahdettiin ehkä jostakin maallisesta rangaistuksesta!

        Mutta kun on kysymys iankaikkisuuden asioista eli syntien anteeksi antamuksesta, niin siellä on aina näkynyt kun kirjoituksia tutkii, juuri julkinen näkyvä katumus, ei salassa tapahtuva vaan julkinen , se on niin selkeä merkki, että se on ihme jos on kaikilta oppineimmilta vanhurskailta ohi mennyt, kuitenki se on Jumalansana, ja jokainen voi itse lukea ja huomata, että se myös on näin.

        Ja juuri siitä merkistä teidän pitäisi nähdä, mikä seurakunta eli ketkä ovat muuttuneet ja mikä on pysynyt samana!

        Te jotka ette alkuseurakuntaa tunne mutta kuitenkin Laestaadiolaisuuden tunnette, muistaakaa niitä ensimmäisiä Laestaadiolaisia kuinka he itkivät ja kuinka he tekivät parannusta Pyhän Hengen liikutuksissa!

        Muistakaa vielä sitäkin kuinka Lars Levi Laestadius pyysi ennen kuolemaansa vielä Juhani Raattamaalta todistusta syntien anteeksi antamisesta!

        Mutta jotka tunnette paremmin alkuseurakuntaa, muistelkaa sitä syntistä naista kuinka hän kyyneleillä kasteli Jeesuksen jalkoja, muistakaa kuinka Daavid ja Haagarin lapsi itkivät erämaassa, muistakaa kuinka Pietari itki katkerasti, muistakaa kuinka Martti Luther oli suuressa omantunnon tuskassa ennen kuin köyhä munkki saarnasi hänelle synnit anteeksi, muistakaa kuinka opetuslapset murehtivat lukittujen ovien takana, muistakaa ryöväriä ristinpuulla joka oli niin syntinen ettei edes rohjennut kysyä kuuluko hänelle syntien anteeksi antamus ainoastaan jos Jeesus häntä muistaisi, muistakaa Paavalia kun hän oli menettänyt näkönsä ja kun se palasi kuinka suomukset tippuivat hänen silmistään, muistakaa niitä 10 jotka huusivat auta meitä Jeesus Daavidin Poika, kuinka pitkän listan minä voisin kirjoittaa teille!

        Mutta eivätkö nämä muutamat paikat jo teille pitäisi todistaa siitä, että siellä missä Kristus vaikuttaa Henkensä kanssa siellä on myös Pyhän Hengen liikutukset ja synnin tunto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja juuri siitä merkistä teidän pitäisi nähdä, mikä seurakunta eli ketkä ovat muuttuneet ja mikä on pysynyt samana!

        Te jotka ette alkuseurakuntaa tunne mutta kuitenkin Laestaadiolaisuuden tunnette, muistaakaa niitä ensimmäisiä Laestaadiolaisia kuinka he itkivät ja kuinka he tekivät parannusta Pyhän Hengen liikutuksissa!

        Muistakaa vielä sitäkin kuinka Lars Levi Laestadius pyysi ennen kuolemaansa vielä Juhani Raattamaalta todistusta syntien anteeksi antamisesta!

        Mutta jotka tunnette paremmin alkuseurakuntaa, muistelkaa sitä syntistä naista kuinka hän kyyneleillä kasteli Jeesuksen jalkoja, muistakaa kuinka Daavid ja Haagarin lapsi itkivät erämaassa, muistakaa kuinka Pietari itki katkerasti, muistakaa kuinka Martti Luther oli suuressa omantunnon tuskassa ennen kuin köyhä munkki saarnasi hänelle synnit anteeksi, muistakaa kuinka opetuslapset murehtivat lukittujen ovien takana, muistakaa ryöväriä ristinpuulla joka oli niin syntinen ettei edes rohjennut kysyä kuuluko hänelle syntien anteeksi antamus ainoastaan jos Jeesus häntä muistaisi, muistakaa Paavalia kun hän oli menettänyt näkönsä ja kun se palasi kuinka suomukset tippuivat hänen silmistään, muistakaa niitä 10 jotka huusivat auta meitä Jeesus Daavidin Poika, kuinka pitkän listan minä voisin kirjoittaa teille!

        Mutta eivätkö nämä muutamat paikat jo teille pitäisi todistaa siitä, että siellä missä Kristus vaikuttaa Henkensä kanssa siellä on myös Pyhän Hengen liikutukset ja synnin tunto!

        Ja näiden selvien tuntomerkkien lisäksi, on vielä hauska, kuinka vastaanseisojat sanovat, että mikään laisuus ei pelasta (les.laisuus jne)

        Kuitenkin on hauska sattuma vain kuinka heidän uskonsa kirjoitetaan että luterilaisuus, niin epäselväksi vain jää että pelastaako se laisuus nyt vai ei koska se nyt ilmiselvästi on tuossa nimessänne luterilaiset! Luterilaisuus, luterilaisuudessa, luterilaisuudesta jne...

        Ovatkohan hieman kaksinaismoralismin harrastajia vai mikä on kun kun sanan lestaadius perässä laisuus on tuomittava, mutta sanan Luther perässä tuo sama laisuus sana onkin sitten ihan eri juttu ja täysin hyväksyttävä termi tässä tapauksessa!

        Hieman erikoista minun mielestäni!

        Mutta perus luteriLAINEN pääsee Kuitenkin taivaaseen vaikka on eksynyt lain alle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näiden selvien tuntomerkkien lisäksi, on vielä hauska, kuinka vastaanseisojat sanovat, että mikään laisuus ei pelasta (les.laisuus jne)

        Kuitenkin on hauska sattuma vain kuinka heidän uskonsa kirjoitetaan että luterilaisuus, niin epäselväksi vain jää että pelastaako se laisuus nyt vai ei koska se nyt ilmiselvästi on tuossa nimessänne luterilaiset! Luterilaisuus, luterilaisuudessa, luterilaisuudesta jne...

        Ovatkohan hieman kaksinaismoralismin harrastajia vai mikä on kun kun sanan lestaadius perässä laisuus on tuomittava, mutta sanan Luther perässä tuo sama laisuus sana onkin sitten ihan eri juttu ja täysin hyväksyttävä termi tässä tapauksessa!

        Hieman erikoista minun mielestäni!

        Mutta perus luteriLAINEN pääsee Kuitenkin taivaaseen vaikka on eksynyt lain alle?

        Ettekö te siis todella äkkää mistä tämän uskon rauha todella johtuu?

        Ettekö te tiedä sitä että se mikä on laisuutta se ON Paavista luterilaisuus, lestaadiolaisuus, helluntailaisuus, katolilaisuus, jne, he ovat kaikki Paavin vallan alla, siksi he saavat olla rauhassa,

        Ja EI SE OLE IHME, että viimeisistä ajoista on myös kirjoitettu että he sanovat, Kristus on siellä, Kristus on täällä, älkää uskoko, älkää menkö, sillä Kristus ei ole Paavin temppelissä minkään lain orjuuden ikeessä vaan vapaa niin kuin hengessä ylösnoussut, kaikista kahleista ja ihmisen siteistä jotka lihalliset ovat ja lihan jälleen orjuuden ikeeseen eksyttävät, sillä se sana uskosta jota me saarnaamme, se on juuri meidän tykönämme ja meidän sydämessämme, se on sana uskosta ei tarvi mennä temppeliin eli kappeliin, vaan Kristus on tässä ja nyt juuri minun sydämessäni ja on antava sanat minun suuhuni, se on sana uskosta!

        Ei kahlita kenkään nyt voi, tuo Kristus on lihasta pois mennyt, orjuuden ikeestä ylösnoussut Ja hengessä vaeltaa nyt tämän maan päällä.

        Älä kahlitse Henkeä sinä lihallinen mies, kuinkas sen teet?

        Kuinkas otat tuulen kiinni ja sidot sen itseesi? Sillä tuuli on Pyhän Hengen tuuli, ja se puhaltaa missä hän tahtoo iankaikkisesti Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettekö te siis todella äkkää mistä tämän uskon rauha todella johtuu?

        Ettekö te tiedä sitä että se mikä on laisuutta se ON Paavista luterilaisuus, lestaadiolaisuus, helluntailaisuus, katolilaisuus, jne, he ovat kaikki Paavin vallan alla, siksi he saavat olla rauhassa,

        Ja EI SE OLE IHME, että viimeisistä ajoista on myös kirjoitettu että he sanovat, Kristus on siellä, Kristus on täällä, älkää uskoko, älkää menkö, sillä Kristus ei ole Paavin temppelissä minkään lain orjuuden ikeessä vaan vapaa niin kuin hengessä ylösnoussut, kaikista kahleista ja ihmisen siteistä jotka lihalliset ovat ja lihan jälleen orjuuden ikeeseen eksyttävät, sillä se sana uskosta jota me saarnaamme, se on juuri meidän tykönämme ja meidän sydämessämme, se on sana uskosta ei tarvi mennä temppeliin eli kappeliin, vaan Kristus on tässä ja nyt juuri minun sydämessäni ja on antava sanat minun suuhuni, se on sana uskosta!

        Ei kahlita kenkään nyt voi, tuo Kristus on lihasta pois mennyt, orjuuden ikeestä ylösnoussut Ja hengessä vaeltaa nyt tämän maan päällä.

        Älä kahlitse Henkeä sinä lihallinen mies, kuinkas sen teet?

        Kuinkas otat tuulen kiinni ja sidot sen itseesi? Sillä tuuli on Pyhän Hengen tuuli, ja se puhaltaa missä hän tahtoo iankaikkisesti Aamen!

        Vaan kuinka on Pyhän Hengen kanssa että se ei ole lakiin sidottu? Että se uskoon sidottu! Että jos minä nyt Kristuksen uskon, ja suullani tunnistan hänen nimeään, niin Pyhä Henki on tässä läsnä! Ei minun lihani tähden, vaan uskon tähden, että minä uskallan hänen nimensä päälle joka on Jeesus Kristus Jumalan ainoa Poika!

        Ehkä minä Pyhää Henkeä liikutan, kuitenkaan en minä, eli minun lihani, vaan minun uskoni Jeesukseen että sydämessäni sen uskon ja suullani tunnustan, niin se vaikuttaa Pyhän Hengen voiman!

        Että jokainen joka Kristuksen Jeesuksen nimen päälle uskaltaa saa uuden voiman, ettei se uskallus tule lain jälkeen, Vaan paljaasta uskosta, miksi siis pitäisi mennä etsimään Kristusta jostakin, kun minä saan uskoa että hän juuri tässä meidän kanssamme täällä, kun me juttelemme täällä suomi24 ssa kokoonnumme hänen ympärilleen, niin saan uskoa että Jeesus on tässä meidän kanssamme, ei minun tarvitse mennä etsimään häntä temppelistä, vaan uskon että hän on tässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kuinka on Pyhän Hengen kanssa että se ei ole lakiin sidottu? Että se uskoon sidottu! Että jos minä nyt Kristuksen uskon, ja suullani tunnistan hänen nimeään, niin Pyhä Henki on tässä läsnä! Ei minun lihani tähden, vaan uskon tähden, että minä uskallan hänen nimensä päälle joka on Jeesus Kristus Jumalan ainoa Poika!

        Ehkä minä Pyhää Henkeä liikutan, kuitenkaan en minä, eli minun lihani, vaan minun uskoni Jeesukseen että sydämessäni sen uskon ja suullani tunnustan, niin se vaikuttaa Pyhän Hengen voiman!

        Että jokainen joka Kristuksen Jeesuksen nimen päälle uskaltaa saa uuden voiman, ettei se uskallus tule lain jälkeen, Vaan paljaasta uskosta, miksi siis pitäisi mennä etsimään Kristusta jostakin, kun minä saan uskoa että hän juuri tässä meidän kanssamme täällä, kun me juttelemme täällä suomi24 ssa kokoonnumme hänen ympärilleen, niin saan uskoa että Jeesus on tässä meidän kanssamme, ei minun tarvitse mennä etsimään häntä temppelistä, vaan uskon että hän on tässä!

        Tällä tahdon vain osoittaa oikean uskon laitaa, enkä siis sano turhaksi yhteistä seurakokousta, mutta jos Kristus on sidottu siihen temppeliin eikä siihen uskoon niin silloin se pieni seurahetkenne eksyy lain alle eli orjuuteen, mutta jos te uskossa kokoonnutte, niin silloin saatte uskoa että Jeesus on teidän kanssanne juuri sillä hetkellä!

        Niin pitää siis selkeästi eroittaa ettei Kristus ole temppelissä eli rakennuksissa vaan uskovassa sydämessä! Ja saa kyllä kokoontua yhteen mutta piti vain tämä sanoa ettei totuus hämärry! Koska tästäkin on hyvä muistuttaa joskus!

        Silloin lapsena kuin oli vielä yksi seurakunta, muistan kuinka saarnaajat aina sanoivat ettei se ole tämä rakennus rukoushuone jne mutta en ole sitä aikoihin kuullut enään, tosin en kuuntele kaikkia seuroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä tahdon vain osoittaa oikean uskon laitaa, enkä siis sano turhaksi yhteistä seurakokousta, mutta jos Kristus on sidottu siihen temppeliin eikä siihen uskoon niin silloin se pieni seurahetkenne eksyy lain alle eli orjuuteen, mutta jos te uskossa kokoonnutte, niin silloin saatte uskoa että Jeesus on teidän kanssanne juuri sillä hetkellä!

        Niin pitää siis selkeästi eroittaa ettei Kristus ole temppelissä eli rakennuksissa vaan uskovassa sydämessä! Ja saa kyllä kokoontua yhteen mutta piti vain tämä sanoa ettei totuus hämärry! Koska tästäkin on hyvä muistuttaa joskus!

        Silloin lapsena kuin oli vielä yksi seurakunta, muistan kuinka saarnaajat aina sanoivat ettei se ole tämä rakennus rukoushuone jne mutta en ole sitä aikoihin kuullut enään, tosin en kuuntele kaikkia seuroja.

        Ja menitte te niihin kirkkoihin, kappeleihin, seurakuntiin, temppeleihin, tai minne tahansa tai jätitte menemättä, niin älkää kuitenkaan koskaan unohtako sitä sanaa uskosta, että se on juuri sinun sydämessäsi! Ja kun avaat suusi, ne sanat mitkä sieltä tulevat, ne tulevat uskosta! Se on sana uskosta!

        Onko seurakunta turha? Ei seurakunta turha ole, jos se on hengellinen(oikein uskomassa)! Mutta jos seurakunnan seinät alkavat kasvamaan suuremmaksi kuin meidän sydämissämme asuva Vapahtaja Jeesus Kristus, niin silloin me lankeamme! Koska ei Jeesus asu kivitauluissa eikä kivisissä perustuksissa jotka kerran tulesta palaa vaan hän asuu jokaisen uskovan sydämessä avaa siis sydämesi vapahtajalle Jeesukselle Kristukselle se on uskon kautta, se on mitä me saarnaamme uskosta jos siihen lisää jotakin omantunnon puhdistusta niin ne tulevat kuitenkin Pyhän Hengen voimasta eli katumuksen armosta Pyhän Hengen kautta! Mutta ensimmäinen kappale uskosta että Jeesus on juuri tässä minun sydämessäni koska minä uskon häneen, niin ei saisi hämärtyä kovin paljon, koska silloin menee Jumalan sanan kaivo kiinni ja ilman sitä kaivoa me joudumme turvautumaan järkemme ja silloin tulee monta eriseuraa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja menitte te niihin kirkkoihin, kappeleihin, seurakuntiin, temppeleihin, tai minne tahansa tai jätitte menemättä, niin älkää kuitenkaan koskaan unohtako sitä sanaa uskosta, että se on juuri sinun sydämessäsi! Ja kun avaat suusi, ne sanat mitkä sieltä tulevat, ne tulevat uskosta! Se on sana uskosta!

        Onko seurakunta turha? Ei seurakunta turha ole, jos se on hengellinen(oikein uskomassa)! Mutta jos seurakunnan seinät alkavat kasvamaan suuremmaksi kuin meidän sydämissämme asuva Vapahtaja Jeesus Kristus, niin silloin me lankeamme! Koska ei Jeesus asu kivitauluissa eikä kivisissä perustuksissa jotka kerran tulesta palaa vaan hän asuu jokaisen uskovan sydämessä avaa siis sydämesi vapahtajalle Jeesukselle Kristukselle se on uskon kautta, se on mitä me saarnaamme uskosta jos siihen lisää jotakin omantunnon puhdistusta niin ne tulevat kuitenkin Pyhän Hengen voimasta eli katumuksen armosta Pyhän Hengen kautta! Mutta ensimmäinen kappale uskosta että Jeesus on juuri tässä minun sydämessäni koska minä uskon häneen, niin ei saisi hämärtyä kovin paljon, koska silloin menee Jumalan sanan kaivo kiinni ja ilman sitä kaivoa me joudumme turvautumaan järkemme ja silloin tulee monta eriseuraa!

        Mutta koska minä uskon että Jeesus on juuri nyt tässä minun kanssani minun sydämeni uskalluksen kautta, joka tosin on Jumalalta annettu, koska ei nyt yksikään taida ottaa uskoa Kristukseen omasta voimasta! Niin silloin Jeesus saa puhua minun sydämeni uskalluksen kautta minun suullani mitä hän tahtoo, mutta jos en minä usko, että Jeesus on tässä, niin silloin minä suljen sen kaivon , ja ei ole enään mistä ammentaa!

        Sentähden se myös kirjoitettu on, jolla profetia on, olkoon uskon kanssa yhteinen, se tarkoittaa ettei ihminen profetoi vaan Jeesus Kristus siinä ihmisessä henkensä kautta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta koska minä uskon että Jeesus on juuri nyt tässä minun kanssani minun sydämeni uskalluksen kautta, joka tosin on Jumalalta annettu, koska ei nyt yksikään taida ottaa uskoa Kristukseen omasta voimasta! Niin silloin Jeesus saa puhua minun sydämeni uskalluksen kautta minun suullani mitä hän tahtoo, mutta jos en minä usko, että Jeesus on tässä, niin silloin minä suljen sen kaivon , ja ei ole enään mistä ammentaa!

        Sentähden se myös kirjoitettu on, jolla profetia on, olkoon uskon kanssa yhteinen, se tarkoittaa ettei ihminen profetoi vaan Jeesus Kristus siinä ihmisessä henkensä kautta!

        Mutta jos me emme usko, että Jeesus on tässä meidän kanssamme, niin kuinka hän voi silloin puhua meidän kauttamme? Se on sana uskosta!

        Kun sinä kristitty saarnaaja tai opettaja, avaat suusi, niin usko että Jeesus on sinun kanssasi, koska sinun sydämesi uskallus on hänen nimensä päälle, ja jos vielä hänen henkensä on sinun kanssasi , mutta kuinka hänen henkensä voi ollakaan sinun kanssasi ellet sinä usko Häneen, että hän on juuri nyt tässä meidän kanssamme! Emme hae Jeesusta mistään kaukaa, vaan me uskomme että hän on aivan lähellä, aivan juuri meidän sydämessämme ja suussamme niissä sanoissa jotka meille uskon kautta kirkastaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos me emme usko, että Jeesus on tässä meidän kanssamme, niin kuinka hän voi silloin puhua meidän kauttamme? Se on sana uskosta!

        Kun sinä kristitty saarnaaja tai opettaja, avaat suusi, niin usko että Jeesus on sinun kanssasi, koska sinun sydämesi uskallus on hänen nimensä päälle, ja jos vielä hänen henkensä on sinun kanssasi , mutta kuinka hänen henkensä voi ollakaan sinun kanssasi ellet sinä usko Häneen, että hän on juuri nyt tässä meidän kanssamme! Emme hae Jeesusta mistään kaukaa, vaan me uskomme että hän on aivan lähellä, aivan juuri meidän sydämessämme ja suussamme niissä sanoissa jotka meille uskon kautta kirkastaa!

        Paavilaisuus tahtoo sanoa että Jeesus on jossakin seurakunnassa esimerkiksi esikoiset ryssä mutta me jokainen kristitty tiedämme ja tunnemme että Jeesus on aivan meitä lähellä! Jokaista kristittyä lähellä Jeesus on, ei Jeesus ole koskaan ollut missään seurakunnassa vaan Kristityissä!

        Siitä teidän pitää eroittaman paavilaisuus kristinuskosta, että paavilaiset sanovat Kristuksen olevan jossakin seurakunnassa mutta kristinuskovaiset sanovat Jeesuksen olevan siellä missä Jeesuksen opetuslapset ovat!

        Paavilaiset sanoo rakennuksessa, kristitty sanoo että ihmisessä että Jeesus on ihmiseen tullut!

        Tuntekaa siis Kristus oikein, niin te näette missä lahkot ja Paavin eriseurat seisovat, siellä ne ovat missä rakennus nostettaan jalustalle ohi elävän ja totisen Israelin Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen!

        Kun he sanovat että Kristus on seurakunnassa vaikka Kristus on ihmisessä, jokaisessa kristityssä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavilaisuus tahtoo sanoa että Jeesus on jossakin seurakunnassa esimerkiksi esikoiset ryssä mutta me jokainen kristitty tiedämme ja tunnemme että Jeesus on aivan meitä lähellä! Jokaista kristittyä lähellä Jeesus on, ei Jeesus ole koskaan ollut missään seurakunnassa vaan Kristityissä!

        Siitä teidän pitää eroittaman paavilaisuus kristinuskosta, että paavilaiset sanovat Kristuksen olevan jossakin seurakunnassa mutta kristinuskovaiset sanovat Jeesuksen olevan siellä missä Jeesuksen opetuslapset ovat!

        Paavilaiset sanoo rakennuksessa, kristitty sanoo että ihmisessä että Jeesus on ihmiseen tullut!

        Tuntekaa siis Kristus oikein, niin te näette missä lahkot ja Paavin eriseurat seisovat, siellä ne ovat missä rakennus nostettaan jalustalle ohi elävän ja totisen Israelin Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen!

        Kun he sanovat että Kristus on seurakunnassa vaikka Kristus on ihmisessä, jokaisessa kristityssä!

        En siis esikoislestaadiolaisia tällä tuomitse, he tosin sanovat ettei seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta, mutta he sanovat sen siksi, koska he tietävät ettei pelastusta voi olla muualla kuin siellä missä elävätuntoiset kristityt ovat, eivät siis seurakunnan seinien takia sitä sano, vaan juuri elävä tuntoisten kristittyjen takia!

        Tämä siis väärinymmärryksiä paikkaamaan.

        Koska kyllähän niin voi sanoa, että elävä seurakunta, jos sen jäsenet elävät ovat, mutta seurakunnan maallinen rakennus, vaan he puhuvat elävästä seurakunnasta, ei rakennuksesta vaan juuri niistä kristityistä!

        Mutta paavilaiset eivät puhu kristityistä vaan ainoastaan että tässä rakennuksessa ja tässä maallisessa seurakunnassa on pelastus!

        Vaikka onhan tuo raja häilyvä, jos ei saarnaaja muista erikseen sitä kertoa, ettei hän rakennusta tarkoittanut vaan kristittyjen yhteyttä jne olin sanoin yms...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En siis esikoislestaadiolaisia tällä tuomitse, he tosin sanovat ettei seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta, mutta he sanovat sen siksi, koska he tietävät ettei pelastusta voi olla muualla kuin siellä missä elävätuntoiset kristityt ovat, eivät siis seurakunnan seinien takia sitä sano, vaan juuri elävä tuntoisten kristittyjen takia!

        Tämä siis väärinymmärryksiä paikkaamaan.

        Koska kyllähän niin voi sanoa, että elävä seurakunta, jos sen jäsenet elävät ovat, mutta seurakunnan maallinen rakennus, vaan he puhuvat elävästä seurakunnasta, ei rakennuksesta vaan juuri niistä kristityistä!

        Mutta paavilaiset eivät puhu kristityistä vaan ainoastaan että tässä rakennuksessa ja tässä maallisessa seurakunnassa on pelastus!

        Vaikka onhan tuo raja häilyvä, jos ei saarnaaja muista erikseen sitä kertoa, ettei hän rakennusta tarkoittanut vaan kristittyjen yhteyttä jne olin sanoin yms...

        Nämä uusiliterilaiset myös opettavat samoin ettei seurakunnassa vaan Kristityissä mutta he tahtovat sanoa kristityiksi sellaista jolla ei ole suvaista Pyhää Henkeä! Niin he pettävät itseänsä!

        Onhan se totta Jeesus on meidän kanssamme jotka uskomme häneen, mutta Jeesus on aina Pyhän Hengen kautta, ei koskaan lihallisen viisauden kautta! Ja siinä tulee selkeä ero elävien ja kuolleiden välillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä uusiliterilaiset myös opettavat samoin ettei seurakunnassa vaan Kristityissä mutta he tahtovat sanoa kristityiksi sellaista jolla ei ole suvaista Pyhää Henkeä! Niin he pettävät itseänsä!

        Onhan se totta Jeesus on meidän kanssamme jotka uskomme häneen, mutta Jeesus on aina Pyhän Hengen kautta, ei koskaan lihallisen viisauden kautta! Ja siinä tulee selkeä ero elävien ja kuolleiden välillä!

        Koska me olemme elävät jäsenet Kristuksessa ja emme kuolleet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En siis esikoislestaadiolaisia tällä tuomitse, he tosin sanovat ettei seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta, mutta he sanovat sen siksi, koska he tietävät ettei pelastusta voi olla muualla kuin siellä missä elävätuntoiset kristityt ovat, eivät siis seurakunnan seinien takia sitä sano, vaan juuri elävä tuntoisten kristittyjen takia!

        Tämä siis väärinymmärryksiä paikkaamaan.

        Koska kyllähän niin voi sanoa, että elävä seurakunta, jos sen jäsenet elävät ovat, mutta seurakunnan maallinen rakennus, vaan he puhuvat elävästä seurakunnasta, ei rakennuksesta vaan juuri niistä kristityistä!

        Mutta paavilaiset eivät puhu kristityistä vaan ainoastaan että tässä rakennuksessa ja tässä maallisessa seurakunnassa on pelastus!

        Vaikka onhan tuo raja häilyvä, jos ei saarnaaja muista erikseen sitä kertoa, ettei hän rakennusta tarkoittanut vaan kristittyjen yhteyttä jne olin sanoin yms...

        Kristus on seurakunnan Pää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristus on seurakunnan Pää!

        Kristus tosin ei ole kuollut vaan täynnä Pyhää Henkeä, se pitää teidän jokaisen erityisesti nuoremman tietää, sillä nämä vanhemmat ovat änkyröitä ja vastaan seisojia, mutta oppikkaa nuoremmat minua, että Kristus joka ylösnoussut on, hänellä on asuvainen Pyhä Henki! Niin myös jokaisella joka Kristuksessa vaeltaa sen uskon mitan jälkeen kuin jokaiselle annettu on, jollekin profetia, jollekin lahja selittää, jollekin voima saarnata parannusta, jollekin voima kirkastaa Kristuksen rakkautta, jollekin voima puhua Jeesuksen uskosta, jollekin annettu voimallinen Pyhän Hengen lahja tehdä voimallisia töitä, jollekin parantajan lahja, mutta kaikki sen saman Kristuksen Pyhän Hengen kautta!

        Kuinka siis Kristus on seurakunnan pää? Hallitseeko hän nyt päänä ilman aivoja ja ilman henkeä?

        Niin että Kristus on pään kuori mutta sisältö eli aivot ovat seurakunnan?

        Niinkö hulluksi te järjettömät olette oppinne väätäneet, että te omitte Kristuksen ja Jumalan aivot ja aivoitukset, ja ette kuule Pyhän Hengen ääntä vaan seuraatte lihallista mieltänne, sanoen Kristuksen olevanne mutta kuitenkin kieltäen Kristuksen Hengen tehden Jumalan teistä teidän omia teitänne ja teidän omista teistänne Jumalan teitä!

        Niin paljon kuin te Kristuksesta puhutte, niin muistakaa myös sitä voimaa joka Kristuksessa oli ja on yhä! Että jokainen joka Kristuksesta sanoo olevansa olkoot myös Kristuksen voimasta osallinen! Aamen!

        Niin kuin Pyhä apostoli Paavali sanoo, niille joista kantautui joitakin sora ääniä, että hän tahtoisi koetella heidän voimaansa!

        Kyllähän se pitäisi jokaisen tietää että Kristuksella on myös voima! Ei ainoastaan voima antaa synnit anteeksi, vaan myös Pyhän Hengen lahjat eli kutsumus johon Pyhä Henki jokaista erikseen kutsuu, sen voiman jälkeen kuin kussakin vaikuttaa.

        Niin siis te kiellätte ensin Pyhän Hengen, sitten te kiellätte Pyhän Hengen työt, joita ovat mm liikutukset, katumus, parannus, syntien anteeksi antamus jne. Ja sitten sanotte olevanne Kristuksessa uskon kautta, vaikka kiellätte Kristuksen työn hedelmän Pyhässä Hengessä?

        Kenen Kristuksen te olette, sen joka on kuollu?

        Mutta me elävät Jumalan lapset olemme sen Kristuksen joka on ylösnoussut, ehkä sillä kuolleella ei ole henkeä, mutta sillä yläsnousseella kuitenkin on, ja niin on myös Kristuksen morsiamella tämän maan päällä, se sama Henki joka Kristuksella oli ja on yhä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En siis esikoislestaadiolaisia tällä tuomitse, he tosin sanovat ettei seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta, mutta he sanovat sen siksi, koska he tietävät ettei pelastusta voi olla muualla kuin siellä missä elävätuntoiset kristityt ovat, eivät siis seurakunnan seinien takia sitä sano, vaan juuri elävä tuntoisten kristittyjen takia!

        Tämä siis väärinymmärryksiä paikkaamaan.

        Koska kyllähän niin voi sanoa, että elävä seurakunta, jos sen jäsenet elävät ovat, mutta seurakunnan maallinen rakennus, vaan he puhuvat elävästä seurakunnasta, ei rakennuksesta vaan juuri niistä kristityistä!

        Mutta paavilaiset eivät puhu kristityistä vaan ainoastaan että tässä rakennuksessa ja tässä maallisessa seurakunnassa on pelastus!

        Vaikka onhan tuo raja häilyvä, jos ei saarnaaja muista erikseen sitä kertoa, ettei hän rakennusta tarkoittanut vaan kristittyjen yhteyttä jne olin sanoin yms...

        "Vaikka onhan tuo raja häilyvä, jos ei saarnaaja muista erikseen sitä kertoa, ettei hän rakennusta tarkoittanut vaan kristittyjen yhteyttä jne olin sanoin yms..."

        Vai ei muista erikseen kertoa, voi hyvä ihminen sinun kanssasi, niin että saarnaajan muistin varassako siellä sitten vaan mennäänkin? Siellä "ainoan elävän seurakunnan" rukoushuoneiden seinien sisällä pidetyissä saarnapuheissa? Aivan toinen käsitys kuulijoille pyritään antamaan?


    • Anonyymi

      Jokainen joka väittää että Kristus on seurakunnassa on Paavin vallan alla, ja saa uskon rauhan Paavilta!

      Mutta Kristus ei ole seurakunnassa, vaan Kristus on jokaisessa uudestisyntyneessä kristityssä! Jotka tosin saattavat kokoontua yhteen, mutta ei seurakuntaan vaan Jeesuksen Kristuksen ympärille. Ehkä seurakunnassa mutta ei kuitenkaan seurakuntaan vaan Kristuksen sanan kuuloon!

      • Anonyymi

        Esikoislestadiolaisethan saarnaavat, että Pyhä Henki johdattaa vain heitä? Ei ketään muuta Suomessa... tai no ehkä niin, että Pyhä Henki voi johdattaa jonkun ulkopuolisen esikoislestadiolaisuuteen?

        Lisäksi sanovat saarnoissa, että "elävä usko" on vain heidän maallisen rukoushuoneen seinien sisällä. Eivät ehkä osaa tai muista tätä tosiasiaa selvästi kertoa, miksi?

        Eivät kerro sitäkään suoraan ja rehellisesti, että vain esikoislestadiolaiset voivat antaa ihmisille syntejä anteeksi, miksi asia salataan? Ja nyt ei kannata väittää, että sitä ei salattaisi, ei ainakaan ilman vahvoja perusteluja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisethan saarnaavat, että Pyhä Henki johdattaa vain heitä? Ei ketään muuta Suomessa... tai no ehkä niin, että Pyhä Henki voi johdattaa jonkun ulkopuolisen esikoislestadiolaisuuteen?

        Lisäksi sanovat saarnoissa, että "elävä usko" on vain heidän maallisen rukoushuoneen seinien sisällä. Eivät ehkä osaa tai muista tätä tosiasiaa selvästi kertoa, miksi?

        Eivät kerro sitäkään suoraan ja rehellisesti, että vain esikoislestadiolaiset voivat antaa ihmisille syntejä anteeksi, miksi asia salataan? Ja nyt ei kannata väittää, että sitä ei salattaisi, ei ainakaan ilman vahvoja perusteluja!

        Itse olen aina tuon VAIN sanan kohdalla käyttänyt AINAKIN sanaa.
        Näin olen myös asiat ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen aina tuon VAIN sanan kohdalla käyttänyt AINAKIN sanaa.
        Näin olen myös asiat ymmärtänyt.

        Miksi olet käyttänyt AINAKIN sanaa, koska sitähän esikoislestadiolaisissa saarnoissa ei tarkoiteta?

        Kyllähän niin sanotun "elävän kristillisyyden" ja "elävän uskon", jolla tarkoitetaan vain ja ainoastaan esikoislestadiolaisuutta, ulkopuolella sanotaan olevan vain "kuollutta uskoa"?

        Onko rehellistä itseäänkään kohtaan käyttää tuota AINAKIN sanaa, koska sitä ei saarnoissakaan käytetä? Niissä on vain tuo VAIN sana! Hieman pehmennettynä se siellä viestissä on. Pitää kuullella oikeilla korvilla, eikä "oikeilla korvilla"?

        En tiedä, saatko tästä yhtään kiinni, mutta haukkumassa ja panettelemassa en ainakaan tarkoituksella ole, kyseenalaistamassa vaan ja jos sitä ei sallita, silloin ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olet käyttänyt AINAKIN sanaa, koska sitähän esikoislestadiolaisissa saarnoissa ei tarkoiteta?

        Kyllähän niin sanotun "elävän kristillisyyden" ja "elävän uskon", jolla tarkoitetaan vain ja ainoastaan esikoislestadiolaisuutta, ulkopuolella sanotaan olevan vain "kuollutta uskoa"?

        Onko rehellistä itseäänkään kohtaan käyttää tuota AINAKIN sanaa, koska sitä ei saarnoissakaan käytetä? Niissä on vain tuo VAIN sana! Hieman pehmennettynä se siellä viestissä on. Pitää kuullella oikeilla korvilla, eikä "oikeilla korvilla"?

        En tiedä, saatko tästä yhtään kiinni, mutta haukkumassa ja panettelemassa en ainakaan tarkoituksella ole, kyseenalaistamassa vaan ja jos sitä ei sallita, silloin ei voi mitään.

        Itse AINAKIN meinaan edelleen käyttää sanaa AINAKIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse AINAKIN meinaan edelleen käyttää sanaa AINAKIN.

        Meinaa ihan rauhassa vaan, mutta miksi et voi edes itsellesi kertoa niitä syitä, miksi niin teet. esikoislestadiolaisuudessa ei niin opeteta? Aivan ykskantaan saman naulan kansaan sanotaan, että vain, jos tarkkoja ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaa ihan rauhassa vaan, mutta miksi et voi edes itsellesi kertoa niitä syitä, miksi niin teet. esikoislestadiolaisuudessa ei niin opeteta? Aivan ykskantaan saman naulan kansaan sanotaan, että vain, jos tarkkoja ollaan.

        ...se koira jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...se koira jne...

        Näinhän se on... seillä kalikka kalahti? Sinullako vai kaverilla? Vain tai ainakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on... seillä kalikka kalahti? Sinullako vai kaverilla? Vain tai ainakin?

        Minä AINAKIN olen sitä mieltä että, AINAKIN kaveri tai toveri älähti.


    • Anonyymi

      Tämähän on liikkeen SISÄINEN toimintatapa, jolla OMILLE todistellaan, etteivät muut kristityt pelastu.

      Siksi en oikein käsitä tätä jatkuvaa jahkaamista, joka ei ole kristinuskoa, eikä koske liikkeen ulkopuolisia. Kyse on ainoastaan liikkeen SISÄISESTÄ ongelmasta.

      Liikkeessä on myös paljon jäseniä jotka eivät tuollaiseen usko, eli ei ole kyse mistään tasa-aineksisesta sakista. Rakentakaa rauhaa kaikkien kanssa, koskee siis muiden kristittyjen suhdetta esikoislestadiolaisiin.

      Ei meidän pidä hötkyillä asialla jolla ei ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä. Sisällä eläville se on kyllä taakka, kun muita kristittyjä pitää pelätä, hyljeksiä, mitätöidä muiden usko ja muiden seuratilaisuuksia on kartettava. 😢 He itse häviävät paljon tästä "sisäsiittoisuudestaan".

      • Anonyymi

        Taas hyvä kirjoitus sinulta tuohon minun hetki sitten kirjoittamaani typerään jahkaamiskirjoitukseen verrattuna. (25.01.2023 21:10)

        Nyt olin ainakin hetken melko sanaton, niin hyvin asiasta minun mielestäni kerroit. Kiitos.
        Meni ainakin osittein jakeluun. Olet ehkä ainakin osittain oikeassa, että eihän koske liikkeen ulkopuolisia. Mutta kun se jollakin lailla vaan minulla mielessä pyörii, että onko se oikein!


    • Anonyymi

      Juutalaiset, jotka syntyvät juutalaiseen perheeseen ovat juutalaisia - lihallisia juutalaisia, mutta eivät kristittyjä. Heidänkin pitää syntyä ylhäältä - Pyhältä Hengeltä - kuten Jeesus opetti Nikodemusta, vaikka ovatkin Jumalan omaisuuskansa - ovat edelleen lupauksen mukaan.
      Marian, Jeesuksen äitikään ei lihansa puolesta ollut Jumalan lapsi, sillä hänenkin sydämen läpi piti myös (Hengen) miekan mennä läpi. Siitä huolimatta, että hän oli Jumalan synnyttäjä.

      Lestadiolaiseen perheeseen syntynyt on lestadiolainen - lihallinen lestadiolainen - joka ei kuulu Jumalan omaisuuskansaan Jumalan lupauksen mukaan, niinkuin juutalaiset kuuluvat - eivätkä myöskään ole kristittyjä lihallisen syntymän puolesta.
      Lestadiolaiseen perheeseen syntyneen pitää myös syntyä ylhäältä Pyhältä Hengeltä, sillä lihasta syntynyt on liha ja Hengestä syntynyt on Henki - kuten Jeesus opettaa, mutta on saanut saman lupauksen kuin kaikki muutkin pakanakansojen ihmiset ja myös juutalaiset, että Jeesus on syntimme sovittanut, josta pyhä kaste on meillä todistuksena ja jossa kasteen liitossa me saamme joka päivä puhdistua ja uudistua.
      Lestadiolaiseen perheeseen syntynyt saa syntymälahjaksi hyvin usein rakastavan kodin ja hyvän kristillisen kasvatuksen, joka voi auttaa ottamaan vastaan Kristuksen Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ja Lunastajakseen. Se on valtavan suuri siunaus.

      • Anonyymi

        Älä sekaannu asioihin joista et mitään ymmärrä, jotka eivät sinulle kuulu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sekaannu asioihin joista et mitään ymmärrä, jotka eivät sinulle kuulu!

        Miksi hän ei saisi kommentoida? Tuohan oli hyvin asia esitetty? Mikä oli sellaista asiaa, että hän ei mitään ymmärtäisi, TAI että se ei hänelle kuuluisi?

        Tosin en ole lainkaan varma siitä, että
        "Lestadiolaiseen perheeseen syntynyt saa syntymälahjaksi hyvin usein rakastavan kodin ja hyvän kristillisen kasvatuksen, joka voi auttaa ottamaan vastaan Kristuksen Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen ja Lunastajakseen. Se on valtavan suuri siunaus."!

        Vai tuotako sinäkin tarkoitit sillä, että hän ei ymmärrä mitään siitä todellisuus esikoislestadiolaisuudessakin on ollut ja on kai nyt?


    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika ja voi hyvä sylvi näitä eri seuraisten kirjoituksia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen keho ei ole miehen oikeus

      Miesten seksuaalisten tarpeiden täyttäminen ei ole naisten tai yhteiskunnan velvollisuus. Seksi ei ole kenenkään oikeus. https://www.hs.fi/mielipide/a
      Sinkut
      230
      1615
    2. Pelkäsin Sinua

      Nainen, siksi pakenin eikä meistä koskaan tullut mitään 😓. Pidin liikaa sinusta, niin siksi pelkäsin. Tiedän että meistä olisi tullut jotakin hyvää j
      Ikävä
      39
      792
    3. Naiset tulleet liiankin itsenäiseksi

      Naisten asema on Suomessa yliarvostettua ja tämän kyllä huomaa naisten käyttäytymisestä.
      Maailman menoa
      367
      689
    4. Hyvää iltaa

      Onko tullut edistymistä kaivattunsa kanssa? Tämä kysymys erityisesti yhdelle miehelle täällä. :)
      Ikävä
      88
      667
    5. Erdogan haluaisi Suomen nyt Natoon

      Tuokin ukkeli on melkoinen tuuliviiri. Vielä muutama päivä oli ihan eri mieltä kuin tänään. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009358534.html "Turki
      Maailman menoa
      315
      633
    6. Jos nainen et olisi tuollainen mörökölli

      Meistä olisi tullut vähintäänkin hyvät ystävät. Taidat suhtautua kaikkeen liian vakavasti, mietit liikaa ja rakennat itsellesi henkisen umpikujan.
      Ikävä
      42
      628
    7. Nainen tuutko mun vaimoksi

      Ostin jo sormukset ja rakastan sinua ♥️♥️♥️♥️
      Ikävä
      48
      620
    8. Ikuisuusaihe yön pimeiden tuntien mausteeksi

      Kuka nyt sitten on koijannut, ketä ja miten, se on aina hyvä debatin paikka. Ei ne miehetkään puhtaita pulmusia tuolla saralla ole, siksi kummeksuttaa
      Sinkut
      166
      613
    Aihe