3-vuotias yksin ulkona?

ylisuojeluako?

Olenko liian ylisuojeleva kun en uskalla laskea 3-vuotiasta lastani ulos leikkiin ilman valvontaa? On kylläkin ollut yksin omassa pihassa hiekkalaatikolla, mut jatkuvan valvonnan alla ikkunasta ja ennen ulosmenoa on taottu päähän reviirin rajat.
Tuttavillani on suunnilleen saman ikäisiä lapsia ja he vain laittavat lapsensa ulos ja ne viilettävät pitkin kadunvartta pihasta pihaan. Vanhemmat eivät kyllä varmastikaan tiedä mitä ja missä lapset tekevät.
Omasta mielestäni 3-vuotiaan lapsen leikkipaikka on valvotusti oma piha tai sit mennään mm. naapuriin, mut sielläkin joku valvoo lasten leikkiä.

30

6825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

      lasta kasvatetaan myös luottamuksen avulla. Jonkun verran voit luottaa lapseesi, edellyttää häneltä toivottua käytöstä. Mutta kerro selkeästi mitä haluat ja miksi. Jos sinua vaivaa niin tarkkaile häntä mutta älä näytä sitä aina. Anna hänen olla epäonnistujan sijaan luottamuksesi arvoinen muistaen, että kyseessä on lapsi joka voi silti tehdä "virheitä."

      Itse en aina näe missä lapseni on esim ikkunasta, mutta aina on ollut jossain lähettyvillä. Ei ainakaan toistaiseksi ole lähtenyt kadulle pihasta, vaikka kaverit niin ovat tehneet. Siitä olen kehunut häntä. Lapsemme ovat 3 ja 4 vuotiaat.

      • ylisuojelevako?

        Virhe/erehdys saattaa olla lapsen viimeinen, koska asumme taajama-alueella ja kadullamme sekä läheisen leikkipuiston vieressä jotkut asattelemattomat teinit ajavat miten sattuu. Lisäksi lähistöllä menee isohko oja, jota pidän vaarallisena lasten leikkipaikkana ja vesihän on aina kiehtonut ja vetänyt lapsia puoleensa.
        Itse olen asunut "keskellä metsää" ja jos nytkin asuisimme samanlaisella paikalla niin toki antaisin lapsen olla rauhassa itsekseenkin pihalla, mut taajama-alue on mielestäni eri asia.


      • että...
        ylisuojelevako? kirjoitti:

        Virhe/erehdys saattaa olla lapsen viimeinen, koska asumme taajama-alueella ja kadullamme sekä läheisen leikkipuiston vieressä jotkut asattelemattomat teinit ajavat miten sattuu. Lisäksi lähistöllä menee isohko oja, jota pidän vaarallisena lasten leikkipaikkana ja vesihän on aina kiehtonut ja vetänyt lapsia puoleensa.
        Itse olen asunut "keskellä metsää" ja jos nytkin asuisimme samanlaisella paikalla niin toki antaisin lapsen olla rauhassa itsekseenkin pihalla, mut taajama-alue on mielestäni eri asia.

        on sitten eri asia koska asumme rivitalossa ja pihapiiri on talojen keskellä ja turvallinen. Vieressä oleva katu ei ole vilkkaasti liikennöity. Olet varmaan aivan oikeassa tässä asiassa.


      • keksu

        Nuo luottamuspuheet kuuluvat vanhempien lasten kasvatukseen.
        3-vuotias ei ole kypsä leikkimään valvomatta .
        Vaikka tuon ikäinen toimisi yleensä äidin näkökulmasta fiksusti, ei ole mitään takeita, ettäkö hän aina toimisi niin.


      • äläheihölötä
        keksu kirjoitti:

        Nuo luottamuspuheet kuuluvat vanhempien lasten kasvatukseen.
        3-vuotias ei ole kypsä leikkimään valvomatta .
        Vaikka tuon ikäinen toimisi yleensä äidin näkökulmasta fiksusti, ei ole mitään takeita, ettäkö hän aina toimisi niin.

        TOTTA KAI pitää ymmärtää että kyseessä on 3-vuotias. Mutta luottamuksen ymmärtäminen, siihen kasvaminen, tapahtuu sitä OSOITTAMALLA! Se tarkoittaa sitä että riskit huomioidaan.

        S i s ä l u k u t a i t o . . .


      • o k e i
        äläheihölötä kirjoitti:

        TOTTA KAI pitää ymmärtää että kyseessä on 3-vuotias. Mutta luottamuksen ymmärtäminen, siihen kasvaminen, tapahtuu sitä OSOITTAMALLA! Se tarkoittaa sitä että riskit huomioidaan.

        S i s ä l u k u t a i t o . . .

        ÄITI KIRJOITTAA;" en aina näe ikkunasta, mutta aina on jossain lähellä ollut". Tarvitaanko tähän jotain erikoista sisälukutaitoa, jotta ymmärtäisi, että lapsi ei ole valvonnassa, tarkoittaa siis r i s k e j ä , 3-v ei osoiteta luottamusta näin, ei ole kypsä siihen.


      • asua
        o k e i kirjoitti:

        ÄITI KIRJOITTAA;" en aina näe ikkunasta, mutta aina on jossain lähellä ollut". Tarvitaanko tähän jotain erikoista sisälukutaitoa, jotta ymmärtäisi, että lapsi ei ole valvonnassa, tarkoittaa siis r i s k e j ä , 3-v ei osoiteta luottamusta näin, ei ole kypsä siihen.

        kerrostalossa turvattomalla alueella?


      • edell.
        asua kirjoitti:

        kerrostalossa turvattomalla alueella?

        Harmittaako sinua, kun et pysty keskustelemaan kun tuolla tasolla?


    • mie

      en kyllä minäkään laskisi kolme vuotiasta yksin ulos, varsinkaan kaupunkialueella, ei sen ikäinen välttämättä malta pysyä sillä "omalla alueella" tai poissa autotieltä.. Sen ikäinen tarvitsee vielä vahtijan ulkoleikkeihin!

    • sanina

      Et todellakaan ole ylisuojeleva, ei kolmevuotiaan kuulu olla viipottamassa ympäriinsä ilman valvontaa! Eikä ne tarkasti taotut reviirin rajatkaan välttämättä päässä pysy, jos tulee jotain huippukiinnostavaa pieneen mieleen!

    • äiti..

      Minä en päästä vielä 5-vuotiastanikaan kerrostalon pihaan yksin. Tämä tosin yksilöllistä ja riippuu lapsesta. Kyllä toiset 5-vuotiaat voivat jo olla kaverin kanssa pihalla, mutta 3-vuotiasta en päästäisi olipa lapsi minkälainen tahansa.

      • Myy

        En laske 5v ja 3v tyttöjä pihalle,ellen ole itse mukana. Omalla pienellä rivitalon pihalla saavat olla kahdestaan. Mutta silloinkin vahdin ikkunasta välillä.
        Meidän 5v on saanut olla hoidossa kavereiden kanssa ulkona ja karkailuja on tapahtunut, vaikka monesti on asiasta puhuttu.
        Lapsella unohtuu ohjeet ja vaaroista varoittelut niin helposti kun leikki vie mukanaan.
        Ja 3-vuotias ei muista olleenkaan mitä on asioista sovittu, eli hän ei ulkoile vuosiin yksinään. Isompaa olen ajatellut tänä käsenä *opettaa* olemaan pihalla kavereiden kanssa, saa nähdä joko onnistuu...


    • zek

      en minäkään laskisi enkä laske 3 vuotiasta poikaani yksin ulos leikkimään,ei tulisi pieneen mielenkään.jos jotain tapahtuisi niin sitähän syyttäisi itteään koko loppu elämän.

    • Ninna

      Itselläni on vajaa 3-vuotias poika ja vuodenikäinen tyttö. Meillä meni ennen melkein joka kerta niin mukava ulkoilu ihan pilalle, kun aina alettiin tappelemaan sisälle menosta.

      Sitten keksin, että tulen ensin tytön kanssa sisälle ja sanon pojalle, että saa leikkiä yksin ja tulee sitten sisälle kun tahtoo. Se toimii meillä kyllä ihan hyvin, kun eihän tuo yksin jaksa leikkiä, tylsäähän sillä on. Yleensä ehdin juuri riisumaan itseni ja tytön ja sitten tämä jo soittaa ovikelloa (meillä on niin raskas ulko-ovi, ettei hän jaksa avata sitä, vaikka jättäisin raolleen).

      Eli meillä tuo toimii noin ja ollaan niin tehty jo pari kuukautta. Tosin tuossa vaiheessahan poika on jo itsekin väsynyt ja nälkäinen ja lisäksi teen niin vain keskellä päivää kun tuossa meidän tiellä ei mene autoja. Illalla en häntä kyllä yksin jättäisi. Enkä todellakaan laittaisi vain ulos itse ollenkaan sinne menemättä, tuskin hän edes suostuisi yksin menemään, kun meidän pihassa ei ole samanikäisiä eikä hän tykkää yksin leikkiä yhtään.

      • rivi- ja kerrostalot

        Asuimme ennen rivitalossa. Siellä sai kolmevuotias jäädä kaverin kanssa pihaan, koska paikka oli todella turvallinen ja lapsi oli ilman äitiä tai isiä vain hetken ulkona. Kerrostalossa tai vilkkailla asuinalueilla en todellakaan päästäisi nyt neljävuotiastani yksin ulos. Ihan jo sen vähän aikaa sitten olleen uutisen takia, jossa vieras mies vei leikkivän pikkutytön väkisin kotiinsa. Lapsi oli jätetty hetkeksi yksin leikkarille muistaakseni Helsingissä.


      • maalla tai vast.

        Asuin pienellä paikkakunnalla jossa rivarinpiha oli suojaisa. Parkkipaikka oli kyllä vieressä, mutta leikkipaikalle ei mentykään parkkiksen läpi vaan siitä vierestä pihatietä. Ja meiltä näkyi leikkipaikalle.
        Tuolloin 3-v oli itsekseen pihalla, missä oli muitakin lapsia ja aikuisiakin. En päässyt itse aina mukaan, koska nuorempi oli vauva ja jossain välissä piti edes vähän kotihommia ja ruokaakin tehdä - mies ei osallistunut mihinkään, ollenkaan, koskaan.

        Oven pielessä kerrattiin säännöt, ja lapsi toisti ne. Mitä saa tehdä, mitä ei saa tehdä. Tarkistin välillä ikkunasta että kaikki on hyvin.
        Ulko-ovi oli auki. Kesää elettiin siis.
        Hyvin sujui, ongelmia tuli vasta sitten, kun itse menin töihin ja lasten vahtiminen jäi lasten isän harteille. Niitä vähltä piti -tilanteita. Jäin sitten töistä pois. Ja erosin tästä miehestä.
        Että silleen.


    • maalaiset näyttää esimerkkiä

      ainakin landella näyttävät niin tekevän ja loppu tuloksena oli= http://81.16.66.133/telegram.jsp?article=14613
      Minua kummastuttaa maalaisten tapa päästää jopa 2-vuotiaat ulos ilman aikuisten valvontaa tai valvomassa on isosisko 5.v tai isoveli 6.v todella pöyristyttävää ja laiskaa touhua, sanon minä! Ja turha vedota maatilan töihin kyllä jos lapsia tehdään on niistä myös huolehdittava!!

    • Yksin ulos

      Selkeästi, lyhyesti asia on näin.

      3 vuotiaan jättäminen ulos yksin leikkimään on heitteellejättö. 3 vuotiast on aivan liian pieni pärjäämään yksin.

      Minun lapset saivat olla 5-vuotiaina pihapiirissä, niin että kävin välillä ikkunasta katsomassa, että pihalla ovat.

      Muistan kyllä miten naapurin kadoksissa olevaa 5 vuotiasta haettiin talkoovoimin kun ei kuulunut kotiin klo 21 mennessä,oli eksynyt.

    • anya

      Olen sinun ja vastanneiden enemmistön kanssa samaa mieltä. 3-vuotiaaseen ei voi luottaa eikä isompiin lapsiin lapsenvahteina. Luottamus lapseen rakennetaan sitä kautta, että lapsi pystyy ensin luottamaan vanhempaansa, että vanhempi huolehtii hänestä ja vahtii häntä. En ikimaailmassa voisi jättää 3-vuotiasta hetkeksikään ulos vahtimatta häntä.

    • Ellu

      Mulla on kans kolme-vuotias poika enkä todellakaan uskaltaisi päästää häntä yksin ulos. Aidatulla takapihalla joskus on, kun esim. itse siivoan sisällä mutta sillonkin käyn koko ajan katsomassa että kaikki ok. Poika kyllä osaa hyvin varoa autoja ym. liikenteessä, mutta en kyllä missään nimessä tohtisi yksin mihinkään päästää. Kolme-vuotias kumminkin on vielä aika pieni ja voi saada päähänsä vaikka mitä. Siis samaa mieltä vahvasti, että kolme-vuotiaan leikkipaikka pitää olla valvottu! Sattuuhan niitä vahinkoja vanhempienkin läsnäollessa niin entäpäs sitten yksin?! Minkälaisia kolme-vuotiaanne muuten ovat???

      • OmaLapsi

        Minä päästin vanhemman poikani jo 3v yksin pihalle.. Tosin että parvekkeeni (alinkerros) oli heti hiekkalaatikkoa vastapäätä.
        Kerran olen joutunut ärähtämään ja silloinkin posteljoonille, kun lapseni juoksi parvekkeelta hiekkalaatikolle ja posteljooni ilmestyi pusikon takaa ja kiukustui pojalleni kun tämä ei katso mihin juoksee..
        Totta! Olisin voinut sanoa pojalleni "sinun pitää katsoa ennen kuin parvekkeelta poistut" Mutta mä Oikeesti kiukustuin sille PostiPojalle... Ei ole mikään pakko painella pyörällä täysii pihan läpi koska pääsee postilaatikoillemme lyhyempää reittiä toista kautta.
        Nyt nuorin poikani täyttää syyskuussa 3vee mutta sitä en uskailtisi päästää yksin. Ovat niin erinlaisia.. Hassua, vaikka vanhempi onkin AINA ollut hieman "poikkeava" muista ikäisistään niin hänet uskalsin päästää ja häneen luotin.. Kyllä nuo pojat keskenään uskallan pihalle jättää (syyskuussa 3 ja 5v) koska tiedän että IsoVeli valvoo ja nuorempi jumaloi veljeään.. Ja syystäkin! Hän ei anna kenenkään satuttaa PikkuVeljeään, mutta en kauaa uskalla yksin antaa olla (en enää asu tuossa hiekkalaatikkoa vastapäätä) Pyydän molempia tulemaan lähemmäs kotia, jos vaikka vessassa käyn tai menen hakemaan nenäliinaa.. ym..
        Ennen tuota pikkuveljeä ja tuohon hiekkalaatikkoavastapäätä muutettuamme.. meillä oli pojalle rakennettu oma hiekkalaatikko parvekkeelle jossa hän malttoi odottaa sen hetken että yhdessä lähdemme sitten kauempana olevalle tarhanpihalle joka oli ISO ja jossa oli aidat.. (en häneen kuitenkaan niin paljoo luottanut)
        Ihania nuo lapset silti ovat ja luottamusta ansaitsevat.. Sillätavoin he oppivat myös arvostamaan ja luottamaan itseensä :)


    • Pilvi

      Omani täyttää elokuussa kolme, enkä voisi kuvitellakaan päästäväni häntä yksin ulos, ei missään nimessä!
      Minusta se ei ole ylisuojelevaisuutta vaan puhdasta järkeä. On namusetiä, vaarallisia autoilijoita, vapaana olevai koiria ym. 3-vuotias vaan yksinkertasesti on aivan liian pieni mennäkseen ilman aikuisen valvontaa ulos!!

    • mammamaisteri

      3-vuotiasta ei varmaan voi ylisuojella. Pidähän huolta pikkuisestasi, tulee vielä aika, kun voi jättää yksin ulos, mutta ei mielestäni ainakaan pariin vuoteen.

      Meillä vanhempi lapsi oli yksin ulkona vasta sinä vuonna, kun meni syksyllä kouluun. Pieniä hetkiä ikkunan alla oli sitä ennenkin, mutta niin, että tosiaan näköyhteys oli koko ajan.

      Nuorempi lapsi on ollut sitten 5-vuotiaasta lähtien isoveljensä kanssa ilman aikuista ulkona. Isoveli ei kuitenkaan ole vastuussa pikku veljestä, joten olen seurannut heidän tekemisiään ikkunasta.

      Vanhempi nyt 10-vuotias ja nuorempi 7-vuotias. Menemme vieläkin silloin tällöin ulos mukaan ja seurailemme vaivihkaa leikkien luonnetta. Olen myös naapureille sanonut, että jos näkevät lastemme tekevän luvattomia, niin olisi mukava, jos tulisivat sanomaan meille eikä lapsillemme. Tai molemmille sitten. Mitään valvojia naapurit eivät ole, mutta eihän se vanhempien silmä sisältä kaikkialle ehdi.

      Silloin tällöin yleisönosaston kirjoituksissa ihmetellään, minne ovat kadonneet lapset pihoilta. Ja että lasten pitäisi olla ulkona niin kuin ennen vanhaan. Kirjoittajilta on unohtunut, että maailma on muuttunut sitten ennen vanhan, ja lapset ovat sisällä odottamassa vanhempien töistätuloa (ainakin toivoisin niin), ja ulkoilut hoidetaan sitten, kun aikuisia on kotona.

      Lasten kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. Kyllä meilläkin naapurin lapsi sai olla pienestä pitäen pihalla oman onnensa nojassa. Tai oikeammin, toisten vanhempien varassa. Olen monet kerrat soitellut lapsen kotiin, kun on tullut nenästä verta tai tapahtunut jotain muuta. Suoraan sanottuna on vähän ketuttanut, että lapsen äiti makoilee kotona ja jättää lapsensa toisten hoidettavaksi.

      3-vuotiaan yksin ulos päästäminen on kohtalon jättämistä sattuman varaan. Se ei voi olla lapsen etu.

      • Iso-syli

        Kuinka voi joku edes ajatella tuollaista mahdollisuutta, että kolmi-vuotias osaisi varoa kaikkea vaaraa ja kaikenmaailman "hörhöjä".
        Itse asun maalla, mutten yksin silmistä päästä.
        Lapsi tarvitsee turvaa, joskaan vanhinko ei tule kello kaulassa.


    • kesä

      on yksilö ja toisen harkinta kykyyn voi luottaa aikasemmin kuin kuin toisen.
      Itse en päästäisi omaani 3-vuotiaana yksin ulos.
      Esikoinen pääsi vasta juuri ennen 5-vuotis päiväänsä. Sanokaa ylisuojelevaksi jos haluatte, mutta meillä ei edes keskusteltu asiasta sen aikasemmin.
      Kyllä sen lapsesta huomaa kun järki alkaa toimimaan ja voit oikeasti luottaa siihen että kun sovitaan jotain niin se myös pidetään.
      Yhdessä kierrettiin piha ja mietittiin että mitkä on pihan ja rajat sekä sovittiin että pihalta ei poistuta.
      Mielestäni paljon on kiinni myös asuinalueesta.
      Me asutaan helsingissä, mut jos asuisimme esim. maalla niin olisi tietysti eri asia.

    • Nimetön

      En laskisi kolmivuotiasta yksin ulos
      syy kerran näin kun n 3 vuotiaat leikkivät 22 jälkeen ilman vanhempia ulkona joka oli minusta jo aika paksua.siihen aikaan pitäisivät olla jo nukkumassa.Keksivät lapsukaiset laskea auton katolta mäkeä siis tuulilasia pitkin.Oli pakko mennä huomauttamaan asiasta.Siis kannattaako kolmevuotiasta päästää yksin ulos? Ei

      • Absintti

        1,8v. tyttö ja 6v poika leikkivät omissa oloissaan pihalla, ovi auki, ikkuna auki ja minä siis sisällä esim. ruokaa tekemässä. Tyttö istuu hiekkalaatikolla, poika potkii palloa. Seuraavan kerran ulos katsoessani tyttöä ei näy missään, pojankin ääni kuuluu jostain kaukaa -ja eikun äkkiä ulos etsimään ja katsomaan kuinka veikka kävelyttää siskoa kädestä pitäen nurmikolla pupujen aitausta kohti.

        Me asumme landella.

        Enkä ole jättänyt kumpaakaan lastani heitteille.


    • Sasse75

      tyttöni päästin yksin pihaan, enkä olisi päästänyt vieläkään, ellei leikkipaikat olisi suoraan meidän ikkunan edessä ja itse asumme maan tasalla. Autoteitä ei ihan vieressä olekkaan.

    • Anonyymi

      Kolmevuotiaalla ei ole mitään asiaa ulkoilemaan yksin ilman valvontaa. Vastuullaan olevan kolmevuotiaan lapsen jättäminen ulos ilman valvontaa täyttää lapsen heitteillejättö nimisen rikoksen tunnusmerkit. Se on myös lastensuojeluasia.

      Kolmevuotias ei osaa varoa liikennettä, vesistöjä, korkeita paikkoja eikä vaaroja. Kolmevuotiasta voi olla autoilijan vaikea havaita tämän pienestä koosta johtuen.

      Itse olen sitä mieltä, että kolmevuotiasta ei voi jättää minuutiksikaan ilman valvontaa kuin korkeinaan aidatulle piha-alueelle, josta tämä ei voi poistua ja joka ei sisällä vaaroja. Pienen lapsen valvominen on työlästä ja raskasta mutta kuuluu vanhemmuuteen.

    • Anonyymi

      Olet fiksu ihminen. 3v ei saa olla yksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe