Mitätöidyn testamentin dilemma

Anonyymi-ap

Täällä on kiivaasti taitettu peistä mm. testamentin yliviivausten ja lisänimien pätevyydestä ilman todistajia. Jäin pohtimaan tilannetta jossa yliviivaukset hyväksytään, muttei uusia nimiä. Jäljelle jää ainoastaan sukuhaudan hoito. Entä jatko, meneekö koko perintö sukuhaudan hyväksi, automaattisesti kuolinpesän osakkaille vai jääkö asia odottamaan käräjäoikeuden päätöstä siitä kenelle perintö kuuluu. Tuskin pesänjakajakaan voi päättää moisesta sotkusta!

12

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitään dilemmaa ei ole edes, vaan koko kyseisen asian on tuonut esiin joku aasiverkkohörhö, koska laissahan tuo on selkeästi.

      YLIVIIVAUS on yksinkertaisesti testamenttimääräyksen peruuttaminen ja josta kyllä säännellään perintökaaressa, siis se ymmärtää joka osa lukea oikein, eikä lue omintakeisesti ja tarkoitusperähakusesti, ymmärtämättä pilkun ja pisteen eroa. Yksinkertaista.

      Eli tässä ja selitykset: "10 luku
      Testamentin tekemisestä ja peruuttamisesta
      1 §

      Testamentti on tehtävä kirjallisesti kahden todistajan ollessa yhtaikaa läsnä, ja heidän on, sitten kun testamentin tekijä on allekirjoittanut testamentin tai tunnustanut siinä olevan allekirjoituksensa, todistettava testamentti nimikirjoituksillaan. Heidän tulee tietää, että asiakirja on testamentti, mutta testamentin tekijän vallassa on, tahtooko hän ilmoittaa heille sen sisällön.
      2 §

      Todistajat merkitkööt nimikirjoituksensa oheen ammattinsa ja asuinpaikkansa samoin kuin todistamisen paikan ja ajan sekä tehkööt siihen merkinnän muistakin seikoista, joiden he katsovat vaikuttavan testamentin pätevyyteen.

      Todistajain testamenttiin merkitsemää todistusta siitä, että testamenttia tehtäessä on menetelty 1 §:ssä säädetyllä tavalla, on, milloin kanne nostetaan, pidettävä uskottavana, jollei esiinny seikkoja, jotka vähentävät sen luotettavuutta.

      5 §

      Jos testamentin tekijä on siinä järjestyksessä, kuin testamentin tekemisestä on säädetty (eli 1§ ) peruuttanut määräyksensä (YLIVIIVAUS[todistettu oikeaksi] SUTTAAMINEN, tehnyt poikkeutuksen erilliseen paperiin ja merkinnyt testamenttiin liite yksi ja tuo liite todistettu oikeaksi) tai jos hän on hävittänyt testamentin tahi muutoin selvästi ilmaissut (tehnyt uuden todistetun testamentin, muttei ole pystynyt tuhoaan alkuperäisen kaksoskappaletta, kertonut uudesta todistetusta testamentista/peruuttanut koko testamentin erillisellä paperilla todistetusti) ettei määräys enää vastaa hänen viimeistä tahtoaan, on määräys tehoton.

      Lupaus olla peruuttamatta testamenttia ei ole sitova".

      Eli kaikki, pois lukien hätätilatestamentti, JOKA KUITENKIN TULEE VIEDÄ KIRJALLISEEN MUOTOON, KUN ESTO KIRJALLISEN TEKEMISEEN POISTUU vaatii todistajat tekohetkellä ja jollei ole, niin ilman todistajia, itse kirjoitettu ja allekirjoitettu kelpaa (maatilalla kaukapellolla traktorin alla jumissa, ei kännykkään kenttää, ainoa paperi vanha paperisäkki taikka just saa kiskottua tuohenkappaleen jostain traktorissa tukipuuna koivuhalko, niin käy.

      Tämä joka tuonut esiin, on näitä uusavuttomia rahastajia jotka haluaa saada taskut täyteen helpolla, eli verkkoasiointihuuhkapellejä.

      Joten teidänkin tästä asiasta tyhjä jossittelu ja spekulointi on kaikkien ajan hukkaan heittämistä, koska ei muuta lakia taikka tuota hedelmää.

      T. Professional of the law, Lawetorder Z via V

    • Anonyymi

      "T. Professional of the law, Lawetorder Z via V"

      Ei taaskaan jaksanut lukea tuon metsä-, auto- ja koneasentajan viestiä. Mutta se on tiedossa, että L-Höpötin teksti on kuin kolikonheittoa, voi mennä oikein mutta voi mennä väärin.

      Löpötti ei ole harjoittanut lakia koskaan, paitsi ehkä unissaan. Tiedoksi vain, jos joku ei tunne tuota trollaavaa Höpöukkoa.

    • Anonyymi

      Yliviivaus onhyväksyttävä tapa perua testamentin määräys. Lisättäessä testamenttiin nimiä, pitää olla kaksi todistajaa, kuten alun perin testamenttia laadittaessakin.

      Jos kaikki nimet testamentissa on yliviivattu, perittävän lakimääräiset perilliset perivät jäämistön. Jako on silloin yleensä päivänselvä. Pesänjakaja tekee jaon, jos osakkaat eivät sitä osaa tehdä.

      • Anonyymi

        Noinhan sen kuuluisi mennä paitsi, että yliviivattu rikas hyväntekeväisyysjärjestö (MOT-esimerkki) vie asian käräjäoikeuteen, jolloin vähävarainen perikunta jänistää (ja hyvästä syystä). Tässä tapauksessa voi perittävän viimeisellä tahdolla pyyhkiä sitä ruumiinosaa, jota yleensä potkitaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan sen kuuluisi mennä paitsi, että yliviivattu rikas hyväntekeväisyysjärjestö (MOT-esimerkki) vie asian käräjäoikeuteen, jolloin vähävarainen perikunta jänistää (ja hyvästä syystä). Tässä tapauksessa voi perittävän viimeisellä tahdolla pyyhkiä sitä ruumiinosaa, jota yleensä potkitaan!

        Tuossa testamentin tekijän tahdon pyyhkimisessä on vinha perä! Jos yliviivauksia ei hyväksytä, ei tahto toteudu. jos yliviivaukset hyväksytään, muttei uusia nimiä, tahto ei toteudu sillä perintö saattaa mennä ainakin osin sellaisille sukulaisille, jotka testamentin laatija on halunnut jättää perinnöttä. Eli lose-lose situation! Panee fundeeraamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan sen kuuluisi mennä paitsi, että yliviivattu rikas hyväntekeväisyysjärjestö (MOT-esimerkki) vie asian käräjäoikeuteen, jolloin vähävarainen perikunta jänistää (ja hyvästä syystä). Tässä tapauksessa voi perittävän viimeisellä tahdolla pyyhkiä sitä ruumiinosaa, jota yleensä potkitaan!

        No miksi uusilla nimillä ei ole uusia todistajia? Mitä yliviivauksilla on tarkoitettu?

        Jos kuolinpesä on 100 % varma asiastaan ja näyttö on myös varma, kuolinpesän kannattaa katsoa asia loppuun saakka. Häviäjä kun maksaa voittajan kulut, yleensä!

        Olisiko niin, että asiassa kukaan ei olekaan aivan varma? Yliviivaukset ovat perittävälle HUONOIN mahdollinen tapa hoitaa asioitaan. Vain riidan aihe lisää. Nykyisin printteri suoltaa uutta paperia ja koronan hellittettyä otettaan, todistajat saa muualtakin kuin juristeilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi uusilla nimillä ei ole uusia todistajia? Mitä yliviivauksilla on tarkoitettu?

        Jos kuolinpesä on 100 % varma asiastaan ja näyttö on myös varma, kuolinpesän kannattaa katsoa asia loppuun saakka. Häviäjä kun maksaa voittajan kulut, yleensä!

        Olisiko niin, että asiassa kukaan ei olekaan aivan varma? Yliviivaukset ovat perittävälle HUONOIN mahdollinen tapa hoitaa asioitaan. Vain riidan aihe lisää. Nykyisin printteri suoltaa uutta paperia ja koronan hellittettyä otettaan, todistajat saa muualtakin kuin juristeilta.

        Luettuani näitä kommentteja olen samaa mieltä siitä, että yliviivaukset ilman todistajia ovat hemmetin huono ratkaisu, mutta niidenkin kanssa on elettävä ja asiaan löydyttävä laillinen päätös!


    • Anonyymi

      Aika kummallista jos ”uusia nimiä” ei hyväksytä vaikka ne olisivat testamentin laatijan tahdon mukaisia sillä onhan vaihtoehtona perikunta kokonaisuudessaan ”uusia nimiä” ja kaiken lisäksi testamentin laatijan tahdon vastaisia, paitsi ne jotka sattuisivat olemaan myös ”uusien nimien” listassa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä tuossa sanottiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuossa sanottiin?

        Mitätöinti voi mennä kuuseen. Tai katajaan voi kapsahtaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe