Paras terveystekosi viime aikoina?

Anonyymi-ap

Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä muutoksia terveytensä hyväksi. Mikä on sinun viimeisin terveystekosi?
Minä laihdutin yli 10 kg, koska polvet kipuilivat nivelrikon takia. Tuo tepsi, nyt pystyn kävelemään parikin kilometriä ilman kipua ja rollaatoria ei toivottavasti kovin pian tarvita.

68

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onneksi olkoon ! Hyvä saavutus ! Oliko vaikeaa pudottaa painoa ?
      Mikä on salaisuutesi ? Minkälaisen ruokaremontin teit ja missä ajassa
      painosi putosi ?
      Itse olen aina elänyt tylsän kohtuullista elämää kaiken suhteen.
      Vihanneksia aloin lisätä lautaselle viime kesänä, koska syön niitä liian vähän
      mikäli ohjeisiin on uskomista. En vieläkään syö paljon.

      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­N­­­y­­­m­­f­­o­m­­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17717608O

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kiitos! Noin vuosi meni painon pudotuksessa ja se tapahtui terveydenhoitajan ohjauksessa. Pienensin annoskokoja ja makeat rasvaiset välipalat jätin vain juhliin, kakkua tekee mieli vähän ottaa.Tilalle hedelmiä ja marjoja sellaisenaan tai rasvattoman jugurtin kanssa ja kahvin kanssa vesirinkeli. perustuokailu oli jo kunnossa, aloin vaan syödä paljon pienempiä annoksia. 5 kg olisi vielä ihannepainoon, mutta lisää laihdutusta ei suositeltu kun ikää on melkein 80. Nyt on tavoite pysyä tässä painossa.

      • Anonyymi

        Jos on tottunut, että kahvin kanssa pitää olla syötävää, terveellinen vaihtoehto on
        "voileipä". Voita ei kai kukaan enää käytä ? Paahdan kauraleivänpalan tai syön
        karjalanpiirakan kahvin kanssa iltapäivällä. Se on hyvä välipala.
        Asensin aivoni pois ajatuksesta, että välipalan pitäisi olla makea.
        Sehän voi olla myös ravitseva ja verensokeria tasaava pieni herkkuleipä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tottunut, että kahvin kanssa pitää olla syötävää, terveellinen vaihtoehto on
        "voileipä". Voita ei kai kukaan enää käytä ? Paahdan kauraleivänpalan tai syön
        karjalanpiirakan kahvin kanssa iltapäivällä. Se on hyvä välipala.
        Asensin aivoni pois ajatuksesta, että välipalan pitäisi olla makea.
        Sehän voi olla myös ravitseva ja verensokeria tasaava pieni herkkuleipä.

        Moni käyttää voita , sillä ihmisen aivot tarvitsevat myös rasvaa toimiakseen.
        Joten vanhemmat pysyvät virkeinä kun saavat tarvittavan määrä rasvaakin kehooonsa. Mistä tuo rasvan välttäminen on saanut alkunsa , toiset sotkee hyvän ja huonon kolesteroliin keskenään , sillä eräänlaista kolesterolia tarvitsee ihmisen keho.
        Itse syön parikin voi leipää päivässä ja en säästele voin käytössä , ei ole vaarallista kolesterolia eikä myöskään liikapainoakaan ollut koskaan . Tasapainoinen ravinto on jokaiselle hyvä johon kuuluu kaikki ravintoaineet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tottunut, että kahvin kanssa pitää olla syötävää, terveellinen vaihtoehto on
        "voileipä". Voita ei kai kukaan enää käytä ? Paahdan kauraleivänpalan tai syön
        karjalanpiirakan kahvin kanssa iltapäivällä. Se on hyvä välipala.
        Asensin aivoni pois ajatuksesta, että välipalan pitäisi olla makea.
        Sehän voi olla myös ravitseva ja verensokeria tasaava pieni herkkuleipä.

        Minä käytän levitteenä pelkästään voita.
        Puoli pakettia, noin 250g normaalisuolaista voita sentin siivuina huoneen lämpöön sopivan kokoiseen lasitörppöön.
        Noin tunnin jälkeen murskan 6 - 8kpl valkosipulin kynsiä ja puserran ne puristimella voisiivujen sekaan
        Sekoitan perusteellisesti ja maukas, terveellinen levite on valmis.
        Ennen käyttöä annan kulpan olla jääkaapin jälkeen tunnin verran huoneessa pehmenemässä.
        Kauheeta! Kolestrolia!
        Varmuuden vuoksi syön viikoittain noin 10 kananmunaa ja juon maitoa myös noin 10 litraa.
        Kolet.
        fP-Kol 5,1 / <5
        HDL 2,08 / > 1
        Trigly 0,75 / < 1,7
        En säiky!


    • Anonyymi

      Viimeinen terveysteko joka tehosi?
      20 vuotta sitten lopetin päivittäisen ryyppäämisen ja ryhdyin kuurittelemaan.
      Kuurien väleissä harrastan intensiivistä lihaskuntoilua.
      Tehosi puolessa vuodessa!

      • Anonyymi

        Moi flegu

        Niin, siis 20-v sitten aloitit, niin voiko sitä kutsua viimeaikaiseksi. Unohdit myös, että se vihannestenmäärä oli karvahatullinen. DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi flegu

        Niin, siis 20-v sitten aloitit, niin voiko sitä kutsua viimeaikaiseksi. Unohdit myös, että se vihannestenmäärä oli karvahatullinen. DDD

        Se on minulle viimeaikaisin koska se jatkuu. En ole kaivannut mitään uutta.
        Karvahatullisesta on muodostunut jokapäiväinen rutiini jo ensimmäisenä vuotena.


    • Anonyymi

      Yksi parannus ruokavaliooni oli suosia marjoja ja jättää hedelmät vähälle.
      Hedelmät sisältävät reippaasti sokereita.
      Esimerkiksi yhdestä isosta banaanista tai parin desilitran annoksesta viinirypäleitä sokeria kertyy jo 20 grammaa. Osa hedelmien sokerista on fruktoosia eli hedelmäsokeria, jota pidetään nykyään erityisen haitallisena sokerina.
      20 g banaanin sokeria vastaa ehkä kymmentä sokeripalaa.
      Kotimaisissa marjoissa ei ole niin paljon sokeria.
      Hedelmät eivät ole painonpudottajan ruokaa. Kasvikset ja marjat on.

      • Anonyymi

        On paljon muitakin kuin banaani ja viiniryple. Kotimainen omena, päärynä, appelsiini. Kyllä ne ainakin pulliin verrattuna ovat hyvä valinta, saa vitamiineja ja kuitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon muitakin kuin banaani ja viiniryple. Kotimainen omena, päärynä, appelsiini. Kyllä ne ainakin pulliin verrattuna ovat hyvä valinta, saa vitamiineja ja kuitua.

        Ei pulla ole vaihtoehto hedelmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon muitakin kuin banaani ja viiniryple. Kotimainen omena, päärynä, appelsiini. Kyllä ne ainakin pulliin verrattuna ovat hyvä valinta, saa vitamiineja ja kuitua.

        Banaanit ja rypäleet on pelkkää sokeria. Kasvikset on paljon parempi vaihtoehto.
        Elimistö käyttää ensin sokerin. Niin kauan kun sokeria on mahassa ei pala yhtään
        rasvaa. Ei laihdu. Siihen perustui mm. Atkinsin dieetin (nopea) teho.
        Sokeri estää painon putoamisen. Joka päivä kun saat liikaa sokeria,
        et laihdu yhtään (jos et kuluta todella paljon energiaa eikä iäkäs ei pysty niin
        paljon kuluttamaan paitsi joku iäkäs bodari ehkä)


    • Anonyymi

      Miten pääsisi piilosokereista eroon ?
      "Esimerkiksi jogurtin sokeripitoisuus hämmentää. Yhdestä tavallisesta purkillisesta
      voi saada sokereita yhdeksän palan verran. Nopea yhteenlaskutoimitus osoittaa, että päivän sokerikiintiö ylittyy jo lasillisella mehua, purkillisella mansikkajogurttia ja yhdellä täytekeksillä. 8+9+3=20 sokeripalaa."

      • Anonyymi

        Osta luonnonjugurttis ilman mitää makeutusta ja marjaa tms. Lisää itse pelkkiä marjoja.


      • Anonyymi

        Sokerinsaantisuositus on max 20 sokeripalan verran päivässä. Se tulee äkkiä täyteen ja
        sekin on paljon. Kuka söisi sellaisenaan 20 sokeripalaa ?
        Piilosokerina tulee syötyä. Ei huomaakaan, ellei ala perehtyä asiaan.
        Liika sokeri vaikuttaa terveyteen, se varastoituu kehoon rasvana ja rasva
        vaikuttaa mm. verisuoniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokerinsaantisuositus on max 20 sokeripalan verran päivässä. Se tulee äkkiä täyteen ja
        sekin on paljon. Kuka söisi sellaisenaan 20 sokeripalaa ?
        Piilosokerina tulee syötyä. Ei huomaakaan, ellei ala perehtyä asiaan.
        Liika sokeri vaikuttaa terveyteen, se varastoituu kehoon rasvana ja rasva
        vaikuttaa mm. verisuoniin.

        Painonhallinnan haltuunottaminen tapahtui jo kymmeniä vuosia sitten,
        kiitos lääkäri Antti Heikkilän.

        Laihduin "itsestään" 15 kiloa vuodessa, kun jätin tarpeettomat syömiset pois
        ja lisäsin tarpeellisia. Nälkää ei tarvitse kärsiä yhtään. Helppoa kuin heinänteko !
        Sokerin vähentäminen oli aa ja oo.

        Siksi jätin pois sokeripitoiset tuoremehut ja hedelmätkin.
        Saan vitamiinit ja hivenaineet pääasiassa kasviksista, marjoista ja leivästä.
        Marjoja yritän syödä mahdollisimman usein, lähinnä mustikkaa.
        Antti Heikkilä mukaan jos söisi 2 dl mustikoita päivässä saisi suurinpiirtein kaikki
        päivän vitamiinit ja antioksidantit.


      • Anonyymi

        Lasillisen mehua, purkillinen mansikkajogurttia ja yksi täytekeksi on
        8 plus 9 plus 3 = yhteensä 20 sokeripalaa. Päivän maksimisuositus sokeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta luonnonjugurttis ilman mitää makeutusta ja marjaa tms. Lisää itse pelkkiä marjoja.

        Sana ” luonnon” vaikuttaa olevan monella ohjenuorana, mutta sitten ei tutkita mitä se
        ” luonnontuote ” sisältää .


    • Anonyymi

      Viinirypäleiden ravintosisältö on verrattain huono. Rypäleet sisältävät verrattain runsaasti sokeria, mutta vain vähän kuituja.

    • Anonyymi

      Terveysteot ovat jääneet vähälle viimeisten parin kuukaudenJ.
      Jahka tässä veritulpan seuraamukset poistuvat, lähden sauvakävelemään ja harrastan päivätansseja.

      • Anonyymi

        Hyvää paranemista sinulle !


    • En ole tehnyt mitään.
      Olisikohan jokin itsetuhovietti menossa?
      En ole ennen välittänyt mistään sokerisesta, nyt yhtäkkiä on tullut sokerin himo.
      Tein täytekakunkin ihan itseäni varten.
      Aamulla ja päivälläkin voisin olla vaikka syömättä. Mutta iltaa kohti alkaa tulla kaikenlaisia mielitekoja, milloin makeaa, milloin suolaista , tai jotain muuta.
      En ole ylipainoinen, ikäiselleni sopivan painoinen, ainakin lääkärin mukaan.
      Onko tämä ohi menevää? vai mitä teen. Nimittäin en pysty näillä näkymin hillitsemään ruokailuani.
      Jos en syö jotain epäterveellistä ennen nukkumaan menoa ei uni tule!
      Tätä on jatkunut noin pari viikkoa.

      • Anonyymi

        Säännöllinen ruokailu on kaiken aa ja oo. Pakota itsesi syömään aamiainen,
        lounas ja päivällinen tai iltapala.
        Juuri se, että jättää aterioita väliin saa aikaan mielitekoja.
        Kun on ruuasta sopivasti kylläinen ei mieliteot "hyökkää" kimppuun.

        Vähän ennen nukkumaanmenoa ei ole kuitenkaan pahitteeksi syödä vaikka leipää,
        hidas hiilihydraatti auttaa saamaan unen päästä kiinni.
        Syön joskus illalla vähän kaurapuuroa. Se auttaa unensaamiseen.


      • Anonyymi

        "En ole tehnyt mitään.
        Olisikohan jokin itsetuhovietti menossa?"

        Mahtava aloitus ! :))))) Ymmärsin sen huumoriksi - kuitenkin.
        Makeaan tottuu äkkiä, sitten ei ruoka maistu enää entisenlailla.
        Aloita vierotuskuuri makeista. Kyllä siihenkin tottuu.
        Vai voisiko makean- ja muitten välipalojen syömiselle olla joku
        lääketieteellinen syy ?


      • Anonyymi

        Jos et syö aamulla riittävästi ja skippaat mielelläsi lounaan, nälkä ajaa herkästi iltapäivällä
        ja illalla mielitekoihin.


      • Anonyymi

        Nälkä tai liian vähäinen syöminen muuttaa helposti muotoaan makeanhimoksi.
        Nestevajaus voi myös tehdä tepposia.
        En aina muista päivällä juoda tarpeeksi ja ihmettelen miksi minulla on taas nälkä,
        vaikka olen syönyt riittävästi.
        Kun juon pari lasillista vettä, "valenälkä" lähtee kohta. Se olikin nestevajausta.


      • Anonyymi

        Lääkäri Kirsti Pietiläinen kirjoittaa:

        "Mieliteko on kuin aalto

        Tiedetään, että makeanhimo pysyy yllä ainoastaan ruokkimalla sitä. Monet luulevat,
        että kun himo tulee, se voimistuu jatkuvasti, kunnes sille on lopulta pakko antaa periksi.
        Tämä on väärä luulo.

        Professori Pertti Mustajoen ja psykologi Raimo Lappalaisen kirjoista olen oppinut, että mieliteko on aaltomainen. Se laantuu kyllä, vaikka nousuvaiheessa himo tuntuisikin sietämättömältä. Jos aina antaa periksi, himo saa lisää voimaa ja tulee taas uudestaan.

        Jos taas kerran onnistuu kieltäytymään, voi onnistua siinä toisenkin kerran.
        Lopulta, kun on pitkään (jotkut jopa vuosia) toiminut näin, himo kuolee.
        Aallokko on tyyntynyt."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri Kirsti Pietiläinen kirjoittaa:

        "Mieliteko on kuin aalto

        Tiedetään, että makeanhimo pysyy yllä ainoastaan ruokkimalla sitä. Monet luulevat,
        että kun himo tulee, se voimistuu jatkuvasti, kunnes sille on lopulta pakko antaa periksi.
        Tämä on väärä luulo.

        Professori Pertti Mustajoen ja psykologi Raimo Lappalaisen kirjoista olen oppinut, että mieliteko on aaltomainen. Se laantuu kyllä, vaikka nousuvaiheessa himo tuntuisikin sietämättömältä. Jos aina antaa periksi, himo saa lisää voimaa ja tulee taas uudestaan.

        Jos taas kerran onnistuu kieltäytymään, voi onnistua siinä toisenkin kerran.
        Lopulta, kun on pitkään (jotkut jopa vuosia) toiminut näin, himo kuolee.
        Aallokko on tyyntynyt."

        Punnitsin itseni, paino on puoli kg laskenut.
        Ei makean syöminen näköjään lihota jos ei ole muuten ruokahalua.
        Täällä kirjoitettiinkin kaurapuurosta. Voisi olla hyvä konsti syödä sitä illalla, miksi ei aamullakin.
        Ennen keitin puuron joka aamu, nyt sekin on jäänyt.
        Olen ollut tavallista väsyneempi, tekisi mieli vain peiton alle.
        Masentunut en ole, ainakaan en tunnista sellaista.
        Elämänhalua olisi, mutta väsymys tahtoo viedä voiton. Olisi varmaan käytävä verikokeissa.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Punnitsin itseni, paino on puoli kg laskenut.
        Ei makean syöminen näköjään lihota jos ei ole muuten ruokahalua.
        Täällä kirjoitettiinkin kaurapuurosta. Voisi olla hyvä konsti syödä sitä illalla, miksi ei aamullakin.
        Ennen keitin puuron joka aamu, nyt sekin on jäänyt.
        Olen ollut tavallista väsyneempi, tekisi mieli vain peiton alle.
        Masentunut en ole, ainakaan en tunnista sellaista.
        Elämänhalua olisi, mutta väsymys tahtoo viedä voiton. Olisi varmaan käytävä verikokeissa.

        Painoa pitäisi tarkkailla viikkoja, kerran pari viikossa punnita itsensä.
        Yksi punnitus ei kerro paljon.
        Paino voi heitellä kilon päivässä ihan senkin mukaan kuinka suolaista
        ruokaa on syönyt.
        Jos ei syö suolaa, pissattaa, nesteitä tulee ulos ja vaa'alla se näkyy painonlaskuna,
        vaikka oikeasti paino ei ole laskenut, kehon rasva ei ole vähentynyt, vain nestettä.

        Oliko väsymys ennen tätä makeansyömiskautta ?
        Jos ei saa kunnon ravintoa, alkaa väsyttää.

        Lääkärillä käynti ja laboratoriossa on hyvä ajatus !


      • liekko kirjoitti:

        Punnitsin itseni, paino on puoli kg laskenut.
        Ei makean syöminen näköjään lihota jos ei ole muuten ruokahalua.
        Täällä kirjoitettiinkin kaurapuurosta. Voisi olla hyvä konsti syödä sitä illalla, miksi ei aamullakin.
        Ennen keitin puuron joka aamu, nyt sekin on jäänyt.
        Olen ollut tavallista väsyneempi, tekisi mieli vain peiton alle.
        Masentunut en ole, ainakaan en tunnista sellaista.
        Elämänhalua olisi, mutta väsymys tahtoo viedä voiton. Olisi varmaan käytävä verikokeissa.

        Hyviä vastauksia sait, liekko. Minäkin yritän ottaa niistä opikseni, koska ilmiö on tuttu minullekin.
        Olen yrittänyt kohdella itseäni lempeästi, ajatella, että jos joku on tuurijuoppo, minä olen sitten tuurisyöppö..))
        Omalla kohdallani katson syyksi sen, että jokin tuttu, meitä suojaava rutiini on rikkoutunut (ateriarytmi, liikkumisrutiini, ympäristö ?) tai sitten on vain alkanut potea maailmantuskaa, miettiä olemassaoloon liittyviä kysymyksiä, huolestua niistä, vaikka se ei tunnetusti meitä auta, väsyttää kyllä.

        Ja onhan meillä kaikilla tuo korona-aika takanapäin, silläkin on pitkä varjo, koska on annettu ymmärtää, että viruksesta ei lopullisesti päästä ja uusia saattaa tulla.

        Minuakaan tuo tuurisyöppöys ei ole lihottanut, jos olisi, olisin kyllä puuttunut siihen ponnekkaammin. Puhutaan myös lohtusyömisestä, jos siitä on kyse, niin kai sekin on jokin tapa, jolla pyritään tasapainoon, tiedä häntä.

        On kai myös niin, että jo ikääntyminen, siihen tottuminen ja suostuminen, on iso urakka, olemme samanikäiset liekon kanssa.

        Silloin kun noita jaksamattomuuden kausia tulee, minulla siihen liittyy usein pelko: entä jos jään tällaiseksi ? Toistaiseksi en ole jäänyt ja joskus jo tietoisuus siitä, ettei ole yksin tuntojensa kanssa, voimaannuttaa.

        Ai niin. Terveysteko ? Olisiko se tuo juoksumaton löytäminen ? Kun liukkaus ulkona on arkipäivää, aerobinen kunto tulee hoidetuksi juoksumatolla ja sitä voi täydentää vaikka kuntopyörää polkien, tai tanssien..))

        Jaksamista ja hyvää päivää kaikille,
        demeter1


      • Anonyymi

        Kiva että huomaa että joku toinenkin on saanut makean himon.
        Itse en ole koskaan välittänyt makuisista , en edes lapsena mutta nyt on yhtä äkkiä tullut himo suklaa levyihin . Ja miettinyt mistä se mahtaa johtua,


      • demeter1 kirjoitti:

        Hyviä vastauksia sait, liekko. Minäkin yritän ottaa niistä opikseni, koska ilmiö on tuttu minullekin.
        Olen yrittänyt kohdella itseäni lempeästi, ajatella, että jos joku on tuurijuoppo, minä olen sitten tuurisyöppö..))
        Omalla kohdallani katson syyksi sen, että jokin tuttu, meitä suojaava rutiini on rikkoutunut (ateriarytmi, liikkumisrutiini, ympäristö ?) tai sitten on vain alkanut potea maailmantuskaa, miettiä olemassaoloon liittyviä kysymyksiä, huolestua niistä, vaikka se ei tunnetusti meitä auta, väsyttää kyllä.

        Ja onhan meillä kaikilla tuo korona-aika takanapäin, silläkin on pitkä varjo, koska on annettu ymmärtää, että viruksesta ei lopullisesti päästä ja uusia saattaa tulla.

        Minuakaan tuo tuurisyöppöys ei ole lihottanut, jos olisi, olisin kyllä puuttunut siihen ponnekkaammin. Puhutaan myös lohtusyömisestä, jos siitä on kyse, niin kai sekin on jokin tapa, jolla pyritään tasapainoon, tiedä häntä.

        On kai myös niin, että jo ikääntyminen, siihen tottuminen ja suostuminen, on iso urakka, olemme samanikäiset liekon kanssa.

        Silloin kun noita jaksamattomuuden kausia tulee, minulla siihen liittyy usein pelko: entä jos jään tällaiseksi ? Toistaiseksi en ole jäänyt ja joskus jo tietoisuus siitä, ettei ole yksin tuntojensa kanssa, voimaannuttaa.

        Ai niin. Terveysteko ? Olisiko se tuo juoksumaton löytäminen ? Kun liukkaus ulkona on arkipäivää, aerobinen kunto tulee hoidetuksi juoksumatolla ja sitä voi täydentää vaikka kuntopyörää polkien, tai tanssien..))

        Jaksamista ja hyvää päivää kaikille,
        demeter1

        Samoja ajatuksia. Miettii että meneekö väsymys ohi vai jääkö tällaiseksi tai vielä pahenisi.
        Olen yrittänyt kuntoilla sisällä joka toinen päivä. Hyvin kauan oli melkein pakkomielle jokapäiväiseen 45-minuutin kuntoiluun. Huomasin että on liikaa. Tämä 40 minuuttia joka toinen päivä on sopivaa, vaikka laiskottaa välillä.
        Huomaa että päässäkin alkaa veri kiertämään ja jaloissa kun viitsii kuntoilla.
        Kun tulin mökiltä tänne keskustaan niin herkuttelu riistäytyi hallinnasta.
        Kaurapuurossa on hiilihyrdaatteja paremmassa muodossa kuin sokerissa, pitää alkaa taas syömään sitä.
        En ole tykännyt normaalisti edes suklaasta, nytkin on pakkasessa jäätelöä, jääkaapissa vanukkaita ja itse tekemääni täytekakkuakin on vielä jäljellä.
        Onneksi en ole leiponut korvapuusteja, ne ovat aina olleet mieleisiä.
        Kun vuosia kertyy alkaa ajatella paljon menneitä,
        Sitäkin mietin kuinka monta kevättä vielä näen, Kevät on minusta parasta aikaa.
        Jos elän äitini kanssa yhtä vanhaksi viin 16.
        Äiti pysyi hyvässä kunnossa paitsi viimeinen vuosi oli vaikea kun Sydämen vajaatoiminta kerrytti nestettä. Digoksiini on myrkky jota vanhalla ihmisellä kertyy elimistöön, joutuivat lopettamaan sen ja siitä alamäki alkoi.
        Oikeasti ei pitäisi miettiä montako kevättä vielä näkee vaan elää kaikki mitä tulee, olla tyytyväinen kun saa vielä kevään nähdä.


      • liekko kirjoitti:

        Samoja ajatuksia. Miettii että meneekö väsymys ohi vai jääkö tällaiseksi tai vielä pahenisi.
        Olen yrittänyt kuntoilla sisällä joka toinen päivä. Hyvin kauan oli melkein pakkomielle jokapäiväiseen 45-minuutin kuntoiluun. Huomasin että on liikaa. Tämä 40 minuuttia joka toinen päivä on sopivaa, vaikka laiskottaa välillä.
        Huomaa että päässäkin alkaa veri kiertämään ja jaloissa kun viitsii kuntoilla.
        Kun tulin mökiltä tänne keskustaan niin herkuttelu riistäytyi hallinnasta.
        Kaurapuurossa on hiilihyrdaatteja paremmassa muodossa kuin sokerissa, pitää alkaa taas syömään sitä.
        En ole tykännyt normaalisti edes suklaasta, nytkin on pakkasessa jäätelöä, jääkaapissa vanukkaita ja itse tekemääni täytekakkuakin on vielä jäljellä.
        Onneksi en ole leiponut korvapuusteja, ne ovat aina olleet mieleisiä.
        Kun vuosia kertyy alkaa ajatella paljon menneitä,
        Sitäkin mietin kuinka monta kevättä vielä näen, Kevät on minusta parasta aikaa.
        Jos elän äitini kanssa yhtä vanhaksi viin 16.
        Äiti pysyi hyvässä kunnossa paitsi viimeinen vuosi oli vaikea kun Sydämen vajaatoiminta kerrytti nestettä. Digoksiini on myrkky jota vanhalla ihmisellä kertyy elimistöön, joutuivat lopettamaan sen ja siitä alamäki alkoi.
        Oikeasti ei pitäisi miettiä montako kevättä vielä näkee vaan elää kaikki mitä tulee, olla tyytyväinen kun saa vielä kevään nähdä.

        Ympäristönvaihdos on yksi syy, liekko, mikä on aina aiheuttanut jonkinlaista oirehtimista minulle: maalta kaupunkiin...
        Luontoympäristö ja etenkin metsä on sellainen, että se hoitaa meitä monella tavalla, sekä fyysisesti että psyykisesti. Siitä on mielestäni laajaa tutkimustietoakin.

        Itseltäni ovat nyt jääneet - sään vuoksi - nuo pitkät metsälenkit väliin ja joskus ei muuta tarvita, sekin riittää pistämään pakan sekaisin. Kun siihen sitten vielä ynnää muita lannistavia "uutisia", vaikka läheisiltä, niin tuo huolen kierre voi pysyä päällä pitkäänkin.

        Siitäkin syystä pidän arvossa kirjoittelua täällä ja sen tarjoamaa vertaistukea, vaikka olen tietysti pahoillani niistä viesteistä, jotka sitä tahtovat häiritä tai turhentaa.
        Vaan eipä sille mitään voi, demokratiassa kun eletään..))
        demeter1


    • Anonyymi

      Kun käy yhdeksääkymmentä, ei ole tarpeen tarkkailla painoa, kyllä se voi jo olla se, mihin on vuosikymmenien aikana asettunut.
      Minun terveystekoni on riittävä uni.

    • Kun pääsin sairaalasta 8.6 2022 painoin noin 68 kg. Kävin juuri puntarilla painoni on nyt 79 kg.
      Olen tyytyväinen kiloihini, lisää en tietenkään toivo, mutta en suuremmin kontroloikaan syömisiäni.

      • Anonyymi

        Aika raju painon nousu puolessa vuodessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika raju painon nousu puolessa vuodessa.

        Rajumpi painon lasku tapahtui parikytvuotta sitten kun laihduin noin 30 kg seitsemässä kuukaudessa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Rajumpi painon lasku tapahtui parikytvuotta sitten kun laihduin noin 30 kg seitsemässä kuukaudessa.

        Taisitkin olla varsinainen yli sadan kilon mörssäri ennen laihdutusta. Ilmeisesti jäi valtavasti löysää nahkaa roikkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisitkin olla varsinainen yli sadan kilon mörssäri ennen laihdutusta. Ilmeisesti jäi valtavasti löysää nahkaa roikkumaan.

        Ei jäänyt ylimääräistä vaan ylimääräinen nestekertymä poistui kuntoilulla ja kilpirauhasen lääkityksellä.

        Tein tänään päivän terveystyön, olin pari tuntia uimahallissa.

        korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jäänyt ylimääräistä vaan ylimääräinen nestekertymä poistui kuntoilulla ja kilpirauhasen lääkityksellä.

        Tein tänään päivän terveystyön, olin pari tuntia uimahallissa.

        korppis

        Kyllä se 30 kg vettä eli kolme ämpärillistä nahkaakin venyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se 30 kg vettä eli kolme ämpärillistä nahkaakin venyttää.

        Puhu sinä minä pijän hevosta.

        korppis


    • Anonyymi

      Väsymys ja vetämättömyys voi viitata diabetekseen.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Väsymyksen taustalla ei välttämättä ole diagnosoitavaa sairautta, mutta
      väsymys voi olla tulehdussairauden, uniapnean, kilpirauhasen vajaatoiminnan, alkavan diabeteksen, masennuksen, sydämen vajaatoiminnan, anemian tai sepelvaltimotaudin yksi yleisoire. Sen sijaan syöpäsairauden oireena väsymys on harvoin.

      Vanhuksilla väsymyksen tunne voi olla yksi hauraus-raihnausoireyhtymän (HRO) kriteereistä ja merkki yleisestä voimavarojen vähentymisestä, joka voi johtaa noidankehään.

      "Kun on väsynyt, ei jaksa lähteä liikkeelle ja ulos, jolloin lihakset heikentyvät ja se taas altistaa entisestään paikallaan pysymiselle. Mitä vanhempi ihminen on kyseessä, sitä helpommin jäädään sinne sängyn pohjalle lopullisesti", kuvailee geriatrian professori Timo Strandberg Oulun yliopistosta.

      Timo Strandberg korostaa, että väsymyksen taustalta ei välttämättä tarvitse löytyä diagnosoitavaa sairautta. "Kyseessä voi olla ikääntymiseen liittyvä reservien väheneminen. Mitä nopeammin siihen puututaan, sitä parempi."

      Väsymyksen kokeminen on yksilöllistä. Siinä missä toinen tuntee olonsa rättiväsyneeksi, toinen ei tilanteesta kärsi. Terveen mutta väsyneen on syytä lähteä lääkäriin, kun väsymys ottaa vallan.

      "Hyvä nyrkkisääntö on, että lääkäriin kannattaa mennä, kun päivittäinen toiminta häiriintyy ja väsymys on epänormaalia, toistuvaa ja jatkuvaa. Mitä voimakkaammin ja useammin oireet tulevat, sitä herkemmin niitä kannattaa lähteä selvittämään."

      Oirekyselyn lisäksi väsymyksen syytä selvitetään lääkärintarkastuksella.

      (Sanomalehti Kaleva)

      • Hieno artikkeli, Ano 12.44, kiitos ! Meillähän on nyt myös uusi, väsymystä aiheuttava tauti: Long Covid, pitkäkestoinen korona, sitä voivat potea nuoremmatkin...


    • Terveydestä ja jaksamisesta huolehtiminen on jo vuosikymmenten rutiini, jossa koetan pitää silmällä kokonaisuutta ja kohtuullisuutta, itsensä arvostamista ja armollisuutta. Olen aina ollut liikkuvainen. laulavainen ja tanssahtelevainen, epäilty että gramofonineulalla rokotettu. Olen valinnut itselle luontevat lajit, uinti ja tanssi kulkeneet mukana pikkutytöstä tähän asti. Omat jalat ovat kiidättäneet metsäpolkuja ja kaupunkien katuja, olen myös osallistunut lukuisia kertoja työkaverien kanssa Naisten kymppiin. Monista ryhmäliikunnan harrastuksista olen löytänyt hyviä ystäviä. Vauhti vaan on kaikessa hidastunut, liikkumisesta nauttiminen ei. Arvostan kyllä kuntosalilla kävijöitä, mutta se vaan näyttää koneiden ehdoilla punnertamiselta, uskon kyllä, että asiantuntevalla ohjauksella se on monipuolista ja myös täsmätyötä. Itselläni on käsityökorissa käden ulottuvilla pienet painot nosteltaviksi telkkarin äärellä ja rekki ovenkamanoiden välissä, voin roikkua selkäni suoraksi, ja eripainoisia hulavanteitakin löytyy. Tanssiksi voin pistää vaikka videoiden säestyksellä, mutta ennen koronaa kävin aina myös jossain ohjatussa tanssiharrastuksessa, viimeksi laviksessa. Uima-altaan vesi on hellä mutta hyvin muokkaava ja vahvistava elementti, sitä en jätä.

      Hyvän unen merkityksestä kerrotaan ketjussa. Vaihdettiin äskettäin jo kymmenisen vuotta hyvin palvellut "muistava" petauspatja uuteen vielä kehittyneempään Tempuriin, jolle on 15 vuoden takuu - saattaahan se jäädä kuolinpatjakseni. Mainiolta tuntuu tämä uutuus, se tasaa hyvin lämpöä ja mukautuu vartalon painoon ja liikkeisiin. Minua ei ole siunattu hyvillä unenlahjoilla, mutta olen opetellut tietoisesti uniasioita ja eläkepäivinä ei enää niin stressaa, kun ei ole tiukkoja aikatauluja. Yksi tähänkin auttava keino on tietoinen hengitys, joka rentouttaa. Usein siihen liittyy mielikuva raikkaasta merituulesta tai metsän tuoksusta ja puiden huminasta, jolloin luonnostaan vetää syvään ja hitaasti ilmaa sisään ja ulos palleasta saakka.

      Ruoka-asioissa olen löytänyt kauan sitten tasapainon, on sopivasti kuria ja sallivuutta, painokin pysyy normaalina, mikä on hyvä siinäkin mielessä, että vanhoja laadukkaita vaatteita voi yhä käyttää. Nuoruuden pajunvirpiaikoja muistelee, kun katsoo valokuvia, nyt on ikäiselleni sopiva normaalipaino. Tässä iässä on tärkeämpää huolehtia ravinnon laadusta ja koostumuksesta, että saa kaiken tarvitsemansa ja tarvittaessa lisävitamiineja, ruuan maittavuutta unohtamatta. Geenitkin ovat varmaan olleet puolellani, en ole joutunut vakavien terveysongelmien kanssa taistelemaan, mutta koskaan ei tiedä, mitä huominen tuo tullessaan.
      Terveiset (terveyden toivotukset) kaikille !

      • Anonyymi

        Mainostaminen täällä on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainostaminen täällä on kielletty.

        Nyt herneet likoon! Huonenna on Paavonpäivä..
        Paavon päivänä on perinteisesti syöty hernekeittoa. Paavo puolittaa talven. On satanut puolet lumesta, ja elikoiden rehuista on puolet syöty.
        Nyt se kevään valo alkaa näkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt herneet likoon! Huonenna on Paavonpäivä..
        Paavon päivänä on perinteisesti syöty hernekeittoa. Paavo puolittaa talven. On satanut puolet lumesta, ja elikoiden rehuista on puolet syöty.
        Nyt se kevään valo alkaa näkyä.

        Minä teen nykyisin keittoa linsseistä, toiselta nimeltään kylvövirvilä. Sisältää paljon proteiinia. Höystän Koskenlaskija juustolla, tulee tosi hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä teen nykyisin keittoa linsseistä, toiselta nimeltään kylvövirvilä. Sisältää paljon proteiinia. Höystän Koskenlaskija juustolla, tulee tosi hyvää.

        Myös herneissä on paljon proteiineja, mutta vaihtelu virkistää :)


      • Anonyymi

        Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
        Minäkin olen aina tykännyt tanssia, mukavinta liikuntaa.


    • Sainpahan vihdoinkin aikaiseksi, että tilasin itselleni verikokeita ja EKG ja virstanäytekin otetaan.
      Näkee vähän missä kulkee terveyspuoli.
      Vaivatontahan se mulla on, kun hoitajalle soitin ja hän laittoi vanhan kaavan mukaan koneella pyynnön labraan.
      Helppo oli myös tuo netillä ajan tilaaminen, ei tarvi puhelimessa roikkua kyttäämässä.
      Tänään keitin kaurapuuroa, paketin kyljessä lukee, että hiilineutraalia luomua.
      Oli viimesyksyn mustikkamehua, siitä keitin kiisselin kaveriksi,
      Tuo, että ruokahalu vähenee ja väsyttää aikaisempaa enemmän, on kyllä näillä vuosikymmenillä lääkärissä käynnin paikka.

      • Anonyymi

        Vaikeaa pidättää pissaa kokeen ottoa varten. Lycka till!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa pidättää pissaa kokeen ottoa varten. Lycka till!

        Tuossa ohjeessa lukee, että 4 tuntia rakossa ollutta aamulla.
        Ei sen pidempi aika.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuossa ohjeessa lukee, että 4 tuntia rakossa ollutta aamulla.
        Ei sen pidempi aika.

        Voit hakea pissapurkin labrasta ja ottaa näytteen itse ohjeen mukaan vaikka aamuyöstä kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit hakea pissapurkin labrasta ja ottaa näytteen itse ohjeen mukaan vaikka aamuyöstä kotona.

        Joo kyllä mulla jo putket on valmiina.
        Tarvii pistää joku pönttö vessanpytyn kannelle, että huomaa näyteasian, jos unenpöpperössä lähtee vessaan.


    • Anonyymi

      Mikä on pisin aika minkä pissaa pystytte pidättelemään ?
      Minulla se on nolla minuuttia. Heti on mentävä vessaan,
      kun tuntee tarpeen.

      • Anonyymi

        Pari tuntia maksimissaan. Reitti ulkona kulkee vessojan mukaan.
        Kauppakeskuksissa on.


    • Anonyymi

      Nesteitten juomisella, yhteys huussikäynteihin.

    • Kiva aloitus ja kommentit vertaansa vailla
      melkein jokaisesta pystyin nappaamaan itselleni jotain hyvää.
      Kiitos siitä kaikille kommentoijille.
      Yhtä kokeilin heti, se valkosipuli-voi maistui jo leivän päällä
      kun olin vain lukenut sen hyvän kommentin.
      Joskus muinoin innostuin reseptistä,
      jossa voi ja ruokaöljy vatkattiin levitteeksi,
      sekin oli hyvää, olikohan puolet ja puolet se suhde,
      pitääkin kerrata se.

      Oma terveystekoni on ollut mielenterveysteko.
      Siitä olen erittäin tyytyväinen,
      sillä yksin eläen voin tietysti tehdä mitä haluan,
      sisutusta muutan kädenkäänteessä ja lähden milloin vain minne vain.

      Nyt olen löytänyt kaksi ryhmää, sosiaalista ryhmää,
      jotka ovat nostaneet elämänlaatuani paljon ja ihan yhtäkkiä.
      Toinen on liikuntaan keskittyvä rento pelailu kerran viikossa.
      vesijuoksun lisänä se on kohottanut jopa kuntoakin.
      Toinen taas luovuutta innostava taideryhmä.
      Mieli tarvitsee sisältöä ja merkitystä,
      niitä molempia olen noista ryhmistä saanut paljon.
      Ehkä molemmissa ryhmissä
      olen pystynyt antamaan oman panokseni.
      Niinhän se on, kun annat niin saat.

      • Anonyymi

        Liityin viikolla sairauteni vertaistukiryhmään.
        Tykästyin, sillä yksin terveyttään seuratessa kompastuu ongelmien isotteluun. Ryhmässä tajuaa muillakin olevan samoja ongelmia ja omat realisoituvat. Tunsin tervehtyneeni. Ymmärsin myös syyn viime kevään sairauteeni. En syytä enää itseäni, itsensä syyttely tahtoo vain hankaloittaa tervehtymistä ja se on terpeetonta.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liityin viikolla sairauteni vertaistukiryhmään.
        Tykästyin, sillä yksin terveyttään seuratessa kompastuu ongelmien isotteluun. Ryhmässä tajuaa muillakin olevan samoja ongelmia ja omat realisoituvat. Tunsin tervehtyneeni. Ymmärsin myös syyn viime kevään sairauteeni. En syytä enää itseäni, itsensä syyttely tahtoo vain hankaloittaa tervehtymistä ja se on terpeetonta.

        Korppis

        Eikös se ole huippuharvinainen sairaus, löysitkö Suomesta vertaistukea?
        Mikä aiheutti sairastumisesi? Onko se periytyvä, kuten monet harvinaiset sairaudet ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole huippuharvinainen sairaus, löysitkö Suomesta vertaistukea?
        Mikä aiheutti sairastumisesi? Onko se periytyvä, kuten monet harvinaiset sairaudet ovat?

        Mistä sairaudesta on kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole huippuharvinainen sairaus, löysitkö Suomesta vertaistukea?
        Mikä aiheutti sairastumisesi? Onko se periytyvä, kuten monet harvinaiset sairaudet ovat?

        GFAP- autoimmuunienkefaliitti, on sairauteni nimi.

        Autoimmuunisairauksista on monia erilaisia muotoja mm. kilpirauhassairaudet. Minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta 52-vuotiaana.

        Tapauksessani autoimmuuniteettini petti ja virus pääsi päähäni aiheuttaen aivokuumeen. Neurologi otti teholla selkäytimestäni näytteen josta sairaus lopulta selvisi. Kortisoni oli lääke joka toimi ja heräsin.

        Vastaavaa potilasta ei neurologini ollut ennemmin hoitanut ja kertoi sairauteni olevan hyvin harvinainen.

        Korppis


    • Anonyymi

      Nälkää näkemättä pudotin viime vuoden syyskuussa kahdessa viikossa painoani 5kg.

    • Anonyymi

      Niin minäkin ja 7 kiloa on tullut takaisin.

    • Anonyymi

      Kotonapysyminen.

      THL:n tilaston mukaan uusia koronakuolemia on 17.1 jälkeen 1273.
      Järkyttävä määrä. Noin kolmannes niitä on pelkkään
      koronaan mehehtyneitä ja lopuilla on muutakin tautia,
      niitä mitä eläkeläisillä yleensä on, diabetes, sepelvaltimotauti, vanhuudenhauraus.

      Tilaston mukaan kuolleisuus nousee jo 65 vuotta täyttäneillä ja yli 70 vuotiailla
      rajusti.

      Tehosterokotuksia on otettu viimeisen puolen vuoden aikana tosi vähän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe