Kymmenen vuotta omaishoitajana

Anonyymi-ap

Olin vanhempieni omaishoitajana 10 vuotta. Ensin äidin sairauden loppuvuosina hoidin hänen asioitaan. Sen jälkeen hoidin isääni siitä lähtien kun hän rupesi kaatuilemaan. Aluksi en saanut mitään tukea. Siis nollatuloilla olin. Isän sairauden pahetessa viimein sain jonkinlaista omaishoitajan palkkaa. Sen hakeminen oli todella byrokraattista. Ihmetyttää miksi pitää erikseen mennä lääkärin vastaanotolle hakemuksen takia vaikka sairaalan lääkärin kertomuksestakin olisi tilanteen nähnyt. Yksityislääkärille piti mennä. Sitten piti täytellä muitakin lappuja. Koronan takia hommat vieläpä viivästyivät. Viimein kotiin tuli joku veronmaksajien varoilla kustannettu byrokraatti arvioimaan tilannetta. Tarvitaanko meillä todellakin tukea? Tällaisen tädin palkkaamiseen tuhlataan yhteiskunnan rahoja, mutta tuen saaminen oli kovin hankalaa. Viimein sain omaishoitajan palkkaa. Olisipa jokin perustulon kaltainen järjestelmä olemassa. Niiltä aiemmiltakin vuosilta olisin ansainnut palkan. Itselläni oli myös oltava satojentuhansien eurojen sijoitukset. Osinkotuloja sain siis lisäksi. Ei tämä muutoin olisi onnistunut mitenkään. Ihme ettei niitä otettu yhteiskunnalle. Omaishoitajuuden jälkeen tuskin menen enää ilmoittautumaan työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Olen aivan poikki. Sain myös tarpeeksi poliitikkojen keksimästä byrokratiasta.

8

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Näin juuri. Meilläkin minä hoidin omaishoidon ohessa sijoituksia. Sekä hoidettavalla että minulla oli omat sijoitukset. Poliitikkojen keksimä tuki ei rittänyt mihinkään, eikä sitä edes saanut alkuvuosina, vaikka sitä olisin tarvinnut. Nyt sitten kun kaikki omaishoito on ohitse, olen todella väsynyt edelleen. Työelämään tuskin enää jaksan palata. Perintöveroja joudun maksamaan aikamoisen summan. Sekin raha olisi tullut tarpeeseen meidän perheeseen, koska muuta tuloa ei ole.

• Anonyymi

Niin just, nollatuloilla minäkin hoidin isääni vuosia. Sitten tuli verottajalta kirje, jossa vaadittiin selvitystä miksi teillä ei ole tuloja. Suututti paljon. Vielä tällaista piti alkaa selvittelemään. Maksakaa sitä tukea sitten jos tuloja on pakko olla.

• Anonyymi

Miks verottaja kyselee kun se saa tiedot pankista jos haluaa... Siel näkyy sijoitutukset ja varallisuus..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miks verottaja kyselee kun se saa tiedot pankista jos haluaa... Siel näkyy sijoitutukset ja varallisuus..

Jospa siellä pankissa ei näkynyt sijoituksia eikä varallisuutta. Toiset hoitaa pelkillå nollatuloilla, Kaipa niiltä vanhemmilta sitten jotain saa jossain vaiheessa.

• Anonyymi

Tämä yhteiskunta on yks perkele.... Kun ryyppää ja rällää ja kiskoo huumeita niin tukea annetaan jopa enempi mitö haluaa ja oikein tyrkytetään.. Mut jos auttaa omia vanhempiaan ja valtio sekä kunta säästää isotvrahat, niin siitä rangaistaan..

• Anonyymi

Ihan niin alkoholisteille tulee apua kerta toisensa jälkeen , vaikka kaikki tietää ettei ne siitä koskaan parane.byrokratia on samankin jo inhottava, kun asiat monta kertaa voisi hoitaa joustavammin mutta näiden virastojen työ on epäilyä ettei vaan huijata veronmaksajien rahoja, samalla kun alkoholisteille riittää apua loputtomiin .
        Ja sitten kun omaishoitajuus loppuu niin sitä on kauan todella ihan loppu niin henkisesti kun fyysisestikkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin alkoholisteille tulee apua kerta toisensa jälkeen , vaikka kaikki tietää ettei ne siitä koskaan parane.byrokratia on samankin jo inhottava, kun asiat monta kertaa voisi hoitaa joustavammin mutta näiden virastojen työ on epäilyä ettei vaan huijata veronmaksajien rahoja, samalla kun alkoholisteille riittää apua loputtomiin .
        Ja sitten kun omaishoitajuus loppuu niin sitä on kauan todella ihan loppu niin henkisesti kun fyysisestikkin.

Onko sitten parempi aloittaa ryypiskely kun jää yksin..antaa mennä kun on alamäki.

• Anonyymi

Aivan, olet oikeassa , mulla 7 v. Kokemus.
      Aika rankkaa, ilman arvostusta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe