Kymmenen vuotta omaishoitajana

Anonyymi-ap

Olin vanhempieni omaishoitajana 10 vuotta. Ensin äidin sairauden loppuvuosina hoidin hänen asioitaan. Sen jälkeen hoidin isääni siitä lähtien kun hän rupesi kaatuilemaan. Aluksi en saanut mitään tukea. Siis nollatuloilla olin. Isän sairauden pahetessa viimein sain jonkinlaista omaishoitajan palkkaa. Sen hakeminen oli todella byrokraattista. Ihmetyttää miksi pitää erikseen mennä lääkärin vastaanotolle hakemuksen takia vaikka sairaalan lääkärin kertomuksestakin olisi tilanteen nähnyt. Yksityislääkärille piti mennä. Sitten piti täytellä muitakin lappuja. Koronan takia hommat vieläpä viivästyivät. Viimein kotiin tuli joku veronmaksajien varoilla kustannettu byrokraatti arvioimaan tilannetta. Tarvitaanko meillä todellakin tukea? Tällaisen tädin palkkaamiseen tuhlataan yhteiskunnan rahoja, mutta tuen saaminen oli kovin hankalaa. Viimein sain omaishoitajan palkkaa. Olisipa jokin perustulon kaltainen järjestelmä olemassa. Niiltä aiemmiltakin vuosilta olisin ansainnut palkan. Itselläni oli myös oltava satojentuhansien eurojen sijoitukset. Osinkotuloja sain siis lisäksi. Ei tämä muutoin olisi onnistunut mitenkään. Ihme ettei niitä otettu yhteiskunnalle. Omaishoitajuuden jälkeen tuskin menen enää ilmoittautumaan työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Olen aivan poikki. Sain myös tarpeeksi poliitikkojen keksimästä byrokratiasta.

8

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin juuri. Meilläkin minä hoidin omaishoidon ohessa sijoituksia. Sekä hoidettavalla että minulla oli omat sijoitukset. Poliitikkojen keksimä tuki ei rittänyt mihinkään, eikä sitä edes saanut alkuvuosina, vaikka sitä olisin tarvinnut. Nyt sitten kun kaikki omaishoito on ohitse, olen todella väsynyt edelleen. Työelämään tuskin enää jaksan palata. Perintöveroja joudun maksamaan aikamoisen summan. Sekin raha olisi tullut tarpeeseen meidän perheeseen, koska muuta tuloa ei ole.

    • Anonyymi

      Niin just, nollatuloilla minäkin hoidin isääni vuosia. Sitten tuli verottajalta kirje, jossa vaadittiin selvitystä miksi teillä ei ole tuloja. Suututti paljon. Vielä tällaista piti alkaa selvittelemään. Maksakaa sitä tukea sitten jos tuloja on pakko olla.

      • Anonyymi

        Miks verottaja kyselee kun se saa tiedot pankista jos haluaa... Siel näkyy sijoitutukset ja varallisuus..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks verottaja kyselee kun se saa tiedot pankista jos haluaa... Siel näkyy sijoitutukset ja varallisuus..

        Jospa siellä pankissa ei näkynyt sijoituksia eikä varallisuutta. Toiset hoitaa pelkillå nollatuloilla, Kaipa niiltä vanhemmilta sitten jotain saa jossain vaiheessa.


    • Anonyymi

      Tämä yhteiskunta on yks perkele.... Kun ryyppää ja rällää ja kiskoo huumeita niin tukea annetaan jopa enempi mitö haluaa ja oikein tyrkytetään.. Mut jos auttaa omia vanhempiaan ja valtio sekä kunta säästää isotvrahat, niin siitä rangaistaan..

      • Anonyymi

        Ihan niin alkoholisteille tulee apua kerta toisensa jälkeen , vaikka kaikki tietää ettei ne siitä koskaan parane.byrokratia on samankin jo inhottava, kun asiat monta kertaa voisi hoitaa joustavammin mutta näiden virastojen työ on epäilyä ettei vaan huijata veronmaksajien rahoja, samalla kun alkoholisteille riittää apua loputtomiin .
        Ja sitten kun omaishoitajuus loppuu niin sitä on kauan todella ihan loppu niin henkisesti kun fyysisestikkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin alkoholisteille tulee apua kerta toisensa jälkeen , vaikka kaikki tietää ettei ne siitä koskaan parane.byrokratia on samankin jo inhottava, kun asiat monta kertaa voisi hoitaa joustavammin mutta näiden virastojen työ on epäilyä ettei vaan huijata veronmaksajien rahoja, samalla kun alkoholisteille riittää apua loputtomiin .
        Ja sitten kun omaishoitajuus loppuu niin sitä on kauan todella ihan loppu niin henkisesti kun fyysisestikkin.

        Onko sitten parempi aloittaa ryypiskely kun jää yksin..antaa mennä kun on alamäki.


    • Anonyymi

      Aivan, olet oikeassa , mulla 7 v. Kokemus.
      Aika rankkaa, ilman arvostusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe