Zetor 25 A

muistelua

meillä oli -50 luvulla ennestään kultamahaferkku mutta maatilalle tarvittiin toinenkin traktori
ja isäni osti vihreän Zetor 25 A:n n. vuonna-55 tai-56.Hinta oli muistaakseni 150 tuhatta senajan markkaa.Pyöränkeskiöt olivat keltaiset ja istuin oli jousitettu vietereillä kuin heteka.Vaihteita oli kuusi ja maantiellä kuutosella mentiin tosi kovaa.Koneessa oli ehkä vain 2 sylinteriä ja käyntiäänen mukaan laitetta kutsuttiin "pässinkutsumakoneeksi".Käynnistyksessä oli omat kommervenkkinsä hehkun ja puolipuristusvivun kanssa ja startata piti pitkään,ennenkuin kone alkoi sätkättää.Ohjaus oli väljäntuntuinen ja sai varoa sormiaan ratin takapotkujen varalta.Peruskaasu säädettiin käsivivulla,mutta ajokaasutus tehtiin peltiläppämallisella jalkapolkimella.Kyntöhommiin Zetorista ei ollut kehnojen nostolaitteiden takia eikä hankmouskaan oikein luonnistanut.Mutta peräkärryn vetäjänä tiellä se oli hyvä nopeutensa takia.
Zetori oli niin ruma että se oli oikeastaan sentakia kaunis.Olisipa se vielä tallessa niin olisi hauska ajella sillä huvia.Mutta isäni vaihtoi sen v-68 500 sarjan Valmettiin.

5

5153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zetoristi

      Meillä on vielä harraste ajossa Zetor 25A. Moottori on 2 sylinterinen diesel ja vauhtipyörää tehdessä ei oo säästetty tavaraa. Meidän setori ei kule kun noin 25km/h mutta sehän on ollut ennen kova vauhti. Toisena harraste traktorina suomalainen takra joka on tehty ennen valmettia ja on ollut varsin edistyksellinen ja riski rattori. Moottori on amerikkalainen bensa/betrooli ja reilu 30 HV! Nostolaitteellaki nousee kohtuudella 6 rullanen hankmo että voimaa löytyy.

    • Zetoria monesti veivannut

      Zetor 25 A oli aikaansa edellä. Jo 50-luvulla siinä oli jo tasainen lattia josta muissa merkeissä alettiin haaveilla vasta 70-luvulla. Lisäksi hydraulinen nostolaite, jossa nostolaitevivussa kippiasento vakiovarusteena, äänimerkki keskellä rattia, terveysistuin,tasauspyörästön lukko, kiertokanget ja kampiakseli laakereineen ikuisia, tehokkaat automaattisesti keskenään synkronoidut jarrut sekä jarruvalo jne. Mallin heikkous oli vesipumppu, jolloin keittävään koneeseen laitettiin pelto-ojasta kylmää vettä, josta seurasi sylinterikannen halkeaminen. Lisäksi paino / teho suhde oli huono, joten karhihommiin kone oli kehno. Kyntö oli Zetorin ominta alaa, kun kaasussa piti vain kahta asentoa, aamulla pohjaan ja illalla ylös...
      Zetorin muuten keksi saksalainen sotavanki, jolle annettiin rullalaakeri josta hänen käskettiin tehdä jotain niin hän pääsee vapaaksi. Vanki teki Zetorin ja laakeri on vaihdelaatikossa sellaisessa paikassa, että koko laatikko pitää purkaa atomeiksi laakerin vaihtoa varten.

    • JäPä

      Joo omistan vm-57 Zetor 25 A ja rekisterissä kylläkin!! Hauskaa sillä on vappuna ajella Ja kyläläisiä naurattaa :0) !! Kertokaanhan onko kellään tallessa varaosa-kirjaa talella jossa on seikkaperäiset kuvat,itseltä löytyy käyttöohjekirja,Mitä työkaluja tuli zetorin matkassa? oon kuullu et jotain avaimia eritoten kiinostaa jarrusen säätö avain minkä nälöinen jos sattuisi olemaan aitassa talella??! Onko muilla hehkut omissa koneissa kunnossa?? Itseltä on virtalukko poistettu syytä en tiedä?? Muuten alkuperäisessä kunnossa kun sais hehkut pelaamaan !!

      • jäPä II

        Vapusta tänne asti niin 45h on tullut lisää......Tosin tuntimittari ei oo vakiovarustuksessa mutta keksin sen piilottaa työkalilaatikkoon ei näy kellekkään.


    • kirjoittajan lisäys

      Zetor oli niin painava että se upposi peltotöissä mahaansa myöten jatkuvasti ja siihen jäi.Ei muuta kun hakemaan toista traktoria vetämään.Ferkku oli niin kevyt että sillä pystyi kyntämään vetelämmissäkin paikoissa.Zetoriin olisi pitänyt hankkia kyntöaurat, jossa kannattava pyörä veivattavalla korkeussäädöllä, kun ei siinä ollut samanlaista lukittavaa peruskorkeussäätöä kuin Ferkussa.
      Zetorin mukana tuli perään asennetava hihnapyörä esim. jonkin myllyn pyöritystä varten.
      Laturi ei toiminut uutenakaan ja se otettiinkin pois kokonaan ja tarvittava virtatäydennys ladattiin aika-ajoin istuimen alla olevaan jättiläisakkuun (olisiko painanut n.40 kiloa)tavallisella seinävirtalaturilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      177
      6512
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      923
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      240
      829
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe