Olisiko kenellä antaa mallia minkälaisia latausvastikepykäliä on kirjattu taloyhtiönne yhtiöjärjestykseen?
Latausvastikepykälä yhtiöjärjestykseen
43
583
Vastaukset
- Anonyymi
Meillä on pykälä joka kieltää sähköautojen lataamisen ja hyvä niin.
- Anonyymi
Olisikohan kielto yhtiöjärjestyksessänne? Epäilen.
- Anonyymi
Koskee varmaankin talon normaalipistorasioita sekä autopaikkojen lämmitystolppia.
Sähköautojen ajoakuille täytyy rakentaa omat latauspaikat, niiden kustannusjako on kai sitten yhtiökokousasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskee varmaankin talon normaalipistorasioita sekä autopaikkojen lämmitystolppia.
Sähköautojen ajoakuille täytyy rakentaa omat latauspaikat, niiden kustannusjako on kai sitten yhtiökokousasia.Epäilen että tuollainen kielto löytyisi yhtiöjärjestyksestä.
Millä perusteella auton lataus tolpasta olisi kielletty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen että tuollainen kielto löytyisi yhtiöjärjestyksestä.
Millä perusteella auton lataus tolpasta olisi kielletty?Ellei latausta pystytä mittaamaan muusta kulutuksesta kyseessä on tekninen este. Ellei samaa oikeutta pystytä tarjoamaan muillekin teknisestä esteestä johtuen kyseessä olisi yhdenmukaisuus este.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ellei latausta pystytä mittaamaan muusta kulutuksesta kyseessä on tekninen este. Ellei samaa oikeutta pystytä tarjoamaan muillekin teknisestä esteestä johtuen kyseessä olisi yhdenmukaisuus este.
Kun puhutaan tolpasta niin eikö se ole aivan sama otetaanko siitä esim 3600W lämmityksen vai lataukseen kahden tunnin ajan? Jokaisella osakkaalla jolla on tolppa paikka on mahdollisuus tähän niin yhdenvertaisuus toteutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan tolpasta niin eikö se ole aivan sama otetaanko siitä esim 3600W lämmityksen vai lataukseen kahden tunnin ajan? Jokaisella osakkaalla jolla on tolppa paikka on mahdollisuus tähän niin yhdenvertaisuus toteutuu.
Mielenkiintoinen näkökulma. Juuri näiden minäminäminä juttujen vuoksi kaikki pitää tehdä vaikeaksi. Lämmitystolppia ei ole rakennettu latauskäyttöön teknisesti eikä yhteisöllisesti. Lämppärikäyttöön ne riittää ja talvinen ohjattu käyttö kohdentamattomilla kimppamaksuilla ne sallitaan. Mutta jos autot roikkuu ympäri vuoden johdon päässä, kimppamaksuilla se ei enää toimi koska kulut on suuremmat eikä ne jakaudu yhteisöllisesti riittävän tasapuolisesti.
Latauskäyttöön pitäisi olla ihan oma infra ja uudelleen pohdittu kimppa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma. Juuri näiden minäminäminä juttujen vuoksi kaikki pitää tehdä vaikeaksi. Lämmitystolppia ei ole rakennettu latauskäyttöön teknisesti eikä yhteisöllisesti. Lämppärikäyttöön ne riittää ja talvinen ohjattu käyttö kohdentamattomilla kimppamaksuilla ne sallitaan. Mutta jos autot roikkuu ympäri vuoden johdon päässä, kimppamaksuilla se ei enää toimi koska kulut on suuremmat eikä ne jakaudu yhteisöllisesti riittävän tasapuolisesti.
Latauskäyttöön pitäisi olla ihan oma infra ja uudelleen pohdittu kimppa.Näitä höpöhöpö lausujia on täällä aina. Lämmitystolppa on virallisesti valmistajan mukaan pihakeskus, se, että siitä on totuttu ottamaan sähköä vain auton lämmitykseen on vanhan aikaista ajattelelua.
Eli mitään teknistä estettä ei ole vaikka vanhukset pyrkii sellaista selittämään.
Tuskin missään yhtiöjärjestyksessäkään on rajattu tolppien käyttöä vain talvi kuukauksiksi?
Kiinteistöliiton lakimieskin on samaa mieltä eli esteitä ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen että tuollainen kielto löytyisi yhtiöjärjestyksestä.
Millä perusteella auton lataus tolpasta olisi kielletty?Yhdenvertaisuusperiaate, jos jollekin järjestetään auton tankkaaminen yhtiön sähköistä, pitäisi normaaleille autoilijoille vastavuoroisesti järjestää bensiini- ja dieseltankkauspisteet taloyhtiön tontille. Helpompaa kieltää tankkaaminen yhtiön järjestämänä kaikilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdenvertaisuusperiaate, jos jollekin järjestetään auton tankkaaminen yhtiön sähköistä, pitäisi normaaleille autoilijoille vastavuoroisesti järjestää bensiini- ja dieseltankkauspisteet taloyhtiön tontille. Helpompaa kieltää tankkaaminen yhtiön järjestämänä kaikilta.
Toisaalta sähköauto ei tarvitse virtaa lämmittämiseen niin eikö olisi paras poistaa tolpat kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta sähköauto ei tarvitse virtaa lämmittämiseen niin eikö olisi paras poistaa tolpat kokonaan.
Patteriauto nimenomaan tarvitsee virtaa lämmittämiseen. Sähkölämmittimiä (akun lämmitys, ohjaamon lämmitys) voi olla reilusti yli 5 kW edestä. Kylmiltään käynnistettynä sähkönkulutus voi olla tuplat normaaliin verrattuna eli jokainen kylmästartti leikkaa muutaman kymmenen kilometriä toimintasäteestä. Eikä kulutus auton lämmettyäkään ole sama kuin kesäkelissä. Jos patterilelulla toistuvasti tehdään kylmästartteja, toimintamatka puoliintuu.
Ja senhän patteripetterit aina muistaa valehdella, että tolpasta saa 16 A rajoituksessa, kun vaan rikkoo kellokytkimen ja varastaa sähkö patteruuskovaisten lahkon antamien oppien nojalla. Uskovaisilla on aina omat sääntönsä.
Paitsi että shukolaturit on rajoitettu 8 A ja tarpeeksi moni kun ryhtyy varkaaksi, kaapelointia suojaavat sulakkeet palavat. Wanhoissa talolyhtiöissä kaapelointi on niin heikko, ettei edes sisätilanlämmitimä saa käyttää. Eikä uusissakaan kaapelit kestä sitä, että on kaikissa tolpissa kuorma samaan aikaan päällä. Siksi niissä ne kellot on!
Jos patteriautoa yritetään pakkasella ladata 8 A virralla eli 1,7 kW teholla, niin monella mallilla latautumista ei juuri tapahdu - suurin osa tehosta menee akun lämmittämiseen. Kas kun Li-ion akkua ei oikein voi ladata kylmämä. - Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17721033P
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Eikös kaikki mallit ole tarjoilijoita https://youtu.be/Dhc4MTLrPkQ
Elevenaintiin - Anonyymi
Latauksesta peritään vuokraa, ei mitään vastiketta.
- Anonyymi
Jos sähköauton akkujen lataaminen on kiellettyä niin silloin siitä ei voi periä vuokraakaan.
- Anonyymi
Maksatko vedestäkin vuokraa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksatko vedestäkin vuokraa?
Oiskin hyvä jos vesi pitäis palauttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksatko vedestäkin vuokraa?
Omistaja maksaa vastiketta, vuokralainen vuokraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksatko vedestäkin vuokraa?
Kun ostat tavaraa kaupasta niin maksatko niistä vuokraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oiskin hyvä jos vesi pitäis palauttaa
Veden palauttamista varten on kylpyhuone ja wc.
- Anonyymi
Tuntuu kommentit lipsuvat väärille urille, niin tarkennetaanpa hieman.
Kysymyksessä on osakashallinnassa olevat autopaikat joihin jokaiseen on tulossa paikkakohtaisella kWh-mittauksella varustetut latauspisteet. Yhtiöjärjestykseen tarvitaan maininta perittävästä latausmaksusta (tai vastikkeesta) mitatun kulutuksen perusteella. Tämä lisäys siksi, että ilman yhtiöjärjestysmääräystä täytyisi jokaisen lataajan kanssa tehdä latauksesta erilinen sopimus. Yhtiöjärjestysmääräyksellä mitään erillisiä sopimuksia ei tarvitse tehdä, vaan se koskee kaikkia, nyt ja tulevaisuudessa. Aivan kuten yhtiöjärjestysmääräys vesimaksun perinnästä mittauksen perusteella.
Mutu-kommentit eivät nyt auta mitenkään, koska niitähän riittää. Jos vaikka joku ammatti-isännöitsijä kommentoisi faktapohjalta asiaa, ts. jos jollakin on jo ko. latausvastikepykälä tehty ja PRH hyväksynyt niin lausekemalli olisi mukava tietää.- Anonyymi
Kommentit ajautuu sivuraiteelle ja mutujuttuihin kun tehdään paskoja aloituksia. Nyt tarkensit mutta et vieläkään kertonut puhutaanko vanhousta lämmitystolpista vai suunitellaanko latausinfraa?
- Anonyymi
Tiedustele kiinteistöliitosta. Tosin se neuvoo vain yhdistyksiin kuuluvia taloyhtiöitä eli pitää tietää sellaisen yhtiön jäsennumero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommentit ajautuu sivuraiteelle ja mutujuttuihin kun tehdään paskoja aloituksia. Nyt tarkensit mutta et vieläkään kertonut puhutaanko vanhousta lämmitystolpista vai suunitellaanko latausinfraa?
Tuossahan tuo lukee; "on tulossa paikkakohtaisella kWh-mittauksella varustetut latauspisteet". Mitään ei siis enää suunnitella vaan asia on jo päätetty. Eikä silläkään ole mitään väliä, millaiset latauslaitteet tulevat. Kysymyksen pitäisi olla kyllä aika selkeä, sitä ei tarvinne selitellä sen enempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan tuo lukee; "on tulossa paikkakohtaisella kWh-mittauksella varustetut latauspisteet". Mitään ei siis enää suunnitella vaan asia on jo päätetty. Eikä silläkään ole mitään väliä, millaiset latauslaitteet tulevat. Kysymyksen pitäisi olla kyllä aika selkeä, sitä ei tarvinne selitellä sen enempää.
Tyypillinen suomi24 aloituksen tekijä🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillinen suomi24 aloituksen tekijä🤣🤣
Tuntuu ihmisillä olevan luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Aloitushan on selkeä kysymys. Jos sinulla ei yhtiöjärjestyksessä ole lauseketta, älä vastaa tai kommentoi mitään. Mielipiteitä tai muita ohjeita ei kysymyksessä esitetä haluttavan.
- Anonyymi
Jokaisen lataajan kanssa ei todellakaan tarvitse tehdä mitään sopimusta vaan yhtiö ilmoittaa että kulutus laskutetaan mittauksen mukaan.
Oikein "byrokratian korkea veisu" kysyjällä. Kuulostaa valtion virkamieheltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisen lataajan kanssa ei todellakaan tarvitse tehdä mitään sopimusta vaan yhtiö ilmoittaa että kulutus laskutetaan mittauksen mukaan.
Oikein "byrokratian korkea veisu" kysyjällä. Kuulostaa valtion virkamieheltä.Taidatpa olla väärässä. Alla kiinteistöliiton lakimiehen kanta asiaan.
*****
Ensinnäkin on huomattava, että vastikkeella tarkoitetaan osakashallinnassa olevasta tilasta perittävää maksua ja vastikkeen perimisen tulee perustua aina yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksessä tulee myös määrätä vastikkeen perusteesta ja käyttöalasta. Jos siis kysymys on omana osakeryhmänään olevasta autopaikasta ja autopaikan sähkönkulutuksen korvaamisesta, on kaivettava yhtiöjärjestys esiin.
*****
Jos taas autopaikka on yhtiön hallinassa, niin silloin vuokrasopimuksessa on sovittu mitä, miten ja millä perusteella käytöstä maksetaan.
Kysyjän tapauksessa on juurikin kyse osakashallinnassa olevasta autopaikasta ja latauspisteestä. Yhtiön yksipuolisella ilmoituksella minkäänlaista maksuvelvollisuutta ei osakashallintaisesta autopaikasta muodostu. Tarvitaan siis yhtiöjärjestysmääräys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidatpa olla väärässä. Alla kiinteistöliiton lakimiehen kanta asiaan.
*****
Ensinnäkin on huomattava, että vastikkeella tarkoitetaan osakashallinnassa olevasta tilasta perittävää maksua ja vastikkeen perimisen tulee perustua aina yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksessä tulee myös määrätä vastikkeen perusteesta ja käyttöalasta. Jos siis kysymys on omana osakeryhmänään olevasta autopaikasta ja autopaikan sähkönkulutuksen korvaamisesta, on kaivettava yhtiöjärjestys esiin.
*****
Jos taas autopaikka on yhtiön hallinassa, niin silloin vuokrasopimuksessa on sovittu mitä, miten ja millä perusteella käytöstä maksetaan.
Kysyjän tapauksessa on juurikin kyse osakashallinnassa olevasta autopaikasta ja latauspisteestä. Yhtiön yksipuolisella ilmoituksella minkäänlaista maksuvelvollisuutta ei osakashallintaisesta autopaikasta muodostu. Tarvitaan siis yhtiöjärjestysmääräys.Tuskin nämä latauspaikat ovat osakkeita vaan vuokrapaikkoja.
Perinteiset autopaikat olivat (ulkona) vuokrapaikkoja joiden maksun määrää yhtiökokous. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu ihmisillä olevan luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Aloitushan on selkeä kysymys. Jos sinulla ei yhtiöjärjestyksessä ole lauseketta, älä vastaa tai kommentoi mitään. Mielipiteitä tai muita ohjeita ei kysymyksessä esitetä haluttavan.
Selkeä oli kysymys mutta yksikanavainen ja täysin taustoja kartoittamaton. Eli taas yksi näsäviisas osakas insinööri kuvittelee tietävänsä yhtiön asiat hallitusta paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuu ihmisillä olevan luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Aloitushan on selkeä kysymys. Jos sinulla ei yhtiöjärjestyksessä ole lauseketta, älä vastaa tai kommentoi mitään. Mielipiteitä tai muita ohjeita ei kysymyksessä esitetä haluttavan.
Kerro vielä se, mikä aloituksessa oli selkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro vielä se, mikä aloituksessa oli selkeää.
Siinähän haluttiin malli yhtiöjärjestyksen latausvastikepykälään.
Hyvin selkeää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän haluttiin malli yhtiöjärjestyksen latausvastikepykälään.
Hyvin selkeää!Vielä selkeämmin sen olisi voinut sanoa.
Saanko mallin yhtiöjärjestyksen latausvastinepykälään? Kiitos.
Myös kohtelias hyvän päivän toivotus on aina paikallaan. Eli vaikkapa.
Saanko mallin yhtiöjärjestyksen latausvastinepykälään? Kiitos ja hyvää päivän jatkoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän haluttiin malli yhtiöjärjestyksen latausvastikepykälään.
Hyvin selkeää!Myöhemmin sitten selvisi että latausvastike on huuhaata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidatpa olla väärässä. Alla kiinteistöliiton lakimiehen kanta asiaan.
*****
Ensinnäkin on huomattava, että vastikkeella tarkoitetaan osakashallinnassa olevasta tilasta perittävää maksua ja vastikkeen perimisen tulee perustua aina yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksessä tulee myös määrätä vastikkeen perusteesta ja käyttöalasta. Jos siis kysymys on omana osakeryhmänään olevasta autopaikasta ja autopaikan sähkönkulutuksen korvaamisesta, on kaivettava yhtiöjärjestys esiin.
*****
Jos taas autopaikka on yhtiön hallinassa, niin silloin vuokrasopimuksessa on sovittu mitä, miten ja millä perusteella käytöstä maksetaan.
Kysyjän tapauksessa on juurikin kyse osakashallinnassa olevasta autopaikasta ja latauspisteestä. Yhtiön yksipuolisella ilmoituksella minkäänlaista maksuvelvollisuutta ei osakashallintaisesta autopaikasta muodostu. Tarvitaan siis yhtiöjärjestysmääräys.Jos jokin paikka on osakashallinnassa niin siitä perittävä vastike määritellään yhtiöjärjestyksessä. Sellainen yhtiöjärjestys jossa ei ole kaikkien osakashallinnassa olevien tilojen vastikeperustetta ei mene läpi rekisteriin.
- Anonyymi
Eiköhän se ole järkevintä laittaa kaikki taloyhtiön tolpat omien mittarien taakse, käytettiin niitä sitten lämmitykseen tai lataukseen. Ja kukin maksaa sitten ihan itse käyttämänsä sähkön, eli ei jaeta tasan kaikille vastikkeissa.
Täällä aina valitetaan sähköauton lataajista. Mutta talviaikaan auton lämmity voi viedä ihan yhtä paljon sähköä kuin sähköuton lataus. Otetaan ääripään esimerkki:
Autossa moottorin + sisätilan lämmitin yhteensä 2,5kW. Lämmitetään tolpasta 2h kaksi kertaa päivässä 7 päivänä viikossa => 2*7*2h*2,5kW = 70kWh. Tuolla sähkömäärällä sähköautolla ajaa n. 300km viikossa!- Anonyymi
Kun vielä tajuaa sen että sitten jää sähköauto lämmittämättä ta lasit ja turpa huurteessa ajellaan niin on jo aika lähellä tosiasioiden ymmärtämistä.
- Anonyymi
Niin olisi. Ellei niin yhtä hyvin voisi tuoda yhtiön pihalle bensatankin jota vastikerahoilla tankattaisiin. Varmaan kaikki käyttäisi vastuullisesti.
- Anonyymi
Latuashybrideissäkin akun lataus ottaan tyyliin 13 kWh ja patteriautossa voi lataustarve olla paljon suurempi. Lisäksi monessa patteriautossa akkua pitää ensin lämmittää ennen kuin sitä voi ladata. Ja patteriautokin olisi hyvä esilämmittää. Jos auto lämmitetään akusta otettavalla energialla, niin siinähän heti kättelyss hurahtaa monenkymmenen kilometrin ajoon riittävä energiamäärä!
Tolpasta lataus tarkoittaa yleensä 8 A hätävaralaturin käyttöä. 2 tunnissa saa lämpimällä kelillä huikeat 3,4 kWh energiaa akkuun. Talvella paljon vähemmän, kun osa kuluu akun lämmitykseen. Patteripetterien on vähän pakko rikkoa kellokytkin ja varastaa sähköä kellon ympäri.
Patteripetterit aina valehtelevat. Koska patteripetterin aina valehtelevat, petterit valehtelevat, että tolpan kellokytkimen voi tosta vaan korvata kWh mittarilla, minkä jälkeen patterilelua saa tankata koko yön yli.
Ehei. tolpissa on kellot juuri siitä syystä, että niillä estetään kaapelin ylikuormitus. Kaikki eivät kuitenkaan ole lähdössä samaan aikaan liikkeelle, joten 2 h aikarajaus varmistaa, että vain osassa autoja on lämmittimet samaan aikaan päällä. Jos kellot poistetaan ja patteriautoja lataillaan koko ajan (13 kW pikkuakunkin lataus kestää 1,7 kW teholla liki 8 h + tähän akun lämmitys ja auton esilämmitys päälle), niin eihän kaapelit tai koko yhtiön sähköliittymä tätä kestä. Mutta sehän on sitten vika, minkä pitää korjata muiden osakkaiden piikkiin.
Petterit aina valetelevat, että muut osakkaat, myös autottomat, ovat riemumielin kustantamassa pettereille latuaspaikat. Koska petterit ovat omasta mielestään niin edistyksellisiä ihmisiä, että osaavat maksattaa autoilunsa kulut muilla.
- Anonyymi
Kannattaa olla yhteydessä Kiinteistöliiton lakimieheen ja pyytää heiltä apua tekstin kirjaamiseen yhtiöjärjestykseen, niin tulee teidän yhtiön tarpeiden mukaan kirjattua oikein.
- Anonyymi
Kiinteistöliitto palvelee kiinteistöyhdistysten jäseninä olevia taloyhtiöitä. Voi liittyä jos ei jo ole.
- Anonyymi
Suoli24 kiinteistöpalvelut ovat paljon nopeampia ja parempia eivätkä maksa mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoli24 kiinteistöpalvelut ovat paljon nopeampia ja parempia eivätkä maksa mitään.
Suoli24 kiinteistö palvelut päivystää myös vuorokauden ympäri aina yhtä luotettavasti ja turvallisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3884273Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1151618- 1351454
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko691184Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔701018Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151016Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12947- 38920
- 65891
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60889