Voisiko joku valottaa hieman aikidon syntyä ja sen suhdetta itämaisiin uskontoihin? Siis kehittikö aikidon buddhalainen vai taolainen munkki vaiko joku muu, ja miten itämainen filosofia näkyy tavallisessa aikidoharrastuksessa?
Aikido?
9
664
Vastaukset
- ei paljon tiedä muuta
Ota yhteyttä Suomen vastaavaan yhdistykseen ja kysy sieltä. Suomessa sitä harrastetaan ja se kehittää henkistä vahvuutta mm.
- Varjo
...karatesta. Aikido ja taido ovat kehitetty karatesta ja sen tekniikoista 1900-luvulla. Näistä lajeista voitaisiin myös mainita mm. kickboxing, jonka kaikki potkut ovat karatesta.
Karate on laji, jota on harrastettu vuosisatojen ajan idän kulttuureissa ja karatesta on peräisin myös meditaatio, mietiskely, ym. Jos haluat etsiä lajien alkuperää jne. etsi karatesta tietoa ja lisäksi kiinalaisesta nyrkkeilystä, josta karate aikanaan on saanut lyöntinsä.
Esimerkiksi hakusanalla Funakoshi (Gichin Funakoshi kehitti Shotokan karaten).- Utelias
No, olen kiinnostunut aloittamaan jonkunlaisen tällaisen harrastuksen, mutta karate ei kiinnosta. Aikido kiinnostaa sen takia, että siinä ei kuulemma ole hyökkäysliikkeitä eikä siinä ole huutoja yms. Karatea harrastavan kaverini mielestä aikido passais minun luonteelle parhaiten, ja se mitä olen siitä infoa penkonut niin siltähän tuo vaikuttaa. :)
- Varjo
Utelias kirjoitti:
No, olen kiinnostunut aloittamaan jonkunlaisen tällaisen harrastuksen, mutta karate ei kiinnosta. Aikido kiinnostaa sen takia, että siinä ei kuulemma ole hyökkäysliikkeitä eikä siinä ole huutoja yms. Karatea harrastavan kaverini mielestä aikido passais minun luonteelle parhaiten, ja se mitä olen siitä infoa penkonut niin siltähän tuo vaikuttaa. :)
Aikido on varmasti sinulle asiallinen laji. Jos asut Helsingissä, löytyy varmasti Budo Centeristä tietoa.
Muuallakin maassa harrastetaan aikidoa, paha kuitenkin mennä neuvomaan lajista, koska en ole kiinnostunut siitä, enkä osaa sanoa missä sitä harrastetaan. Olen kyllä joskus käynyt "ohessa" alkeiskurssin kyseisestä lajista, kun harjoittelin ruskeaan vyöhön karatessa vuonna 1996.
Paljonhan siinä pitäisi saada aikaiseksi sellaisilla liikkeillä, jotka eivät tosielämässä toimi kuin kymmenen vuotta harjoittelemalla. Jos sittenkään.
Vaan eipä millään lajilla saada aikaiseksi tuloksia, jos ei harjoitella kovasti. Joistakin saattaa jopa karate olla pilipalilaji, koska ei olla jaksettu panostaa kovaan harjoitteluun ja luovuttu alkeiskurssin jälkeen. Itse luovuin aikidosta sen vuoksi, että karate sopi paremmin ja jos paikkakunnalla olis thai- tai kickboxing, menisin sinne karaten ohessa treenaamaan. - Raven
Karate on kehittynyt Okinawan saarella, josta tuo mainitsemasi Funakoshi levitti sitä Japaniin... Aikido puolestaan pohjautuu Japanilaisten Samurai-sotureiden aseettoman taistelun metodeihin, eli Ju-Jutsuun. Aikidon perustaja, Morihei Yeshiba harjoitteli alkujaan Ju-Jutsua, ja mm. Kendo-miekkailua, ja oli kehittänyt Ai-Ki-Jujutsu- nimisen koulukunnan, kunnes uskonnollisen valaistumisen koettuaan alkoi kehittää lajiaan väkivallattomampaan suuntaan.
Aikido sinänsä ei sisällä uskonnollisia ainesosia, vaikkakin salilla opetetaankin Yeshiban filosofisia aatteita. - Varjo
Raven kirjoitti:
Karate on kehittynyt Okinawan saarella, josta tuo mainitsemasi Funakoshi levitti sitä Japaniin... Aikido puolestaan pohjautuu Japanilaisten Samurai-sotureiden aseettoman taistelun metodeihin, eli Ju-Jutsuun. Aikidon perustaja, Morihei Yeshiba harjoitteli alkujaan Ju-Jutsua, ja mm. Kendo-miekkailua, ja oli kehittänyt Ai-Ki-Jujutsu- nimisen koulukunnan, kunnes uskonnollisen valaistumisen koettuaan alkoi kehittää lajiaan väkivallattomampaan suuntaan.
Aikido sinänsä ei sisällä uskonnollisia ainesosia, vaikkakin salilla opetetaankin Yeshiban filosofisia aatteita....aikidon historiaa, koska ei tuo laji edes sen vertaa kiinnosta.
Funakoshi muuten levitti lajia länsimaihin (siis karatea), mutta karate itsessään on ollut tuttua jo aikaisempina vuosisatoina lähes samantapaisena taistelulajina. Mm. Naha-te ja Shuri-te olivat Funakoshin alkuperäisiä "opiskeluaikojen" tyylisuuntia, joista muotoutui Shotokan - karate ja jonka katoista osa on vieläkin Alkuperäisessä muodossaan, enimmäkseen alkupään katat, eli Heian katat, taitavat olla Shuri-te katoja (Heian Godan, Heian Jondan, Tekki Shodan, Tekki Nidan), loppupuolen "vaikeammat" katat löytyivät aikanaan Naha-ten puolelta (mm. Wankan, Gojushiho Sho & Gjushiho Dai). - harrastaja
Varjo kirjoitti:
Aikido on varmasti sinulle asiallinen laji. Jos asut Helsingissä, löytyy varmasti Budo Centeristä tietoa.
Muuallakin maassa harrastetaan aikidoa, paha kuitenkin mennä neuvomaan lajista, koska en ole kiinnostunut siitä, enkä osaa sanoa missä sitä harrastetaan. Olen kyllä joskus käynyt "ohessa" alkeiskurssin kyseisestä lajista, kun harjoittelin ruskeaan vyöhön karatessa vuonna 1996.
Paljonhan siinä pitäisi saada aikaiseksi sellaisilla liikkeillä, jotka eivät tosielämässä toimi kuin kymmenen vuotta harjoittelemalla. Jos sittenkään.
Vaan eipä millään lajilla saada aikaiseksi tuloksia, jos ei harjoitella kovasti. Joistakin saattaa jopa karate olla pilipalilaji, koska ei olla jaksettu panostaa kovaan harjoitteluun ja luovuttu alkeiskurssin jälkeen. Itse luovuin aikidosta sen vuoksi, että karate sopi paremmin ja jos paikkakunnalla olis thai- tai kickboxing, menisin sinne karaten ohessa treenaamaan."Paljonhan siinä pitäisi saada aikaiseksi sellaisilla liikkeillä, jotka eivät tosielämässä toimi kuin kymmenen vuotta harjoittelemalla. Jos sittenkään."
Huomaa että et ole käynyt sitä alkeiskurssia pitemmälle. :) Itse asiassa laji on varsin tehokas niin fyysisen kunnon parantamiseen kuin itsepuolustustaitonakin, herääkin kysymys millainen alkeiskurssi teille on oikein vedetty. Tietenkin voi myös olla että lajin filosofia ei sovi sinulle. Minulle ei sopinut karaten "väkivaltaisuus" kun kävin itse sen peruskurssin aikidon peruskurssin jälkeen.
Lyhyesti aikidosta, historiaa siis löytyy netistä paremmin:
Aikido tarkoittaa "harmonisen voiman tietä", ja lajin tarkoituksena on kasvattaa henkistä minää puolustustaitojen ohella. Henkisen minän kasvu tapahtuu käytännössä vastustajan kunniottamisen opetteluna ja keskittymisharjoituksina. Uskonnollisia piirteitä lajissa ei näy, treeneissä tosin on näkyvillä lajin perustajan kuva jolle kumarretaan jokaisella kerralla kunnioituksen osoittamiseksi.
Itse tekniikasta:
Kaikki aikidoliikkeet noudattavat luonnollisia liikeratoja. Hyökkääjän voima ohjataan ympyräliikkeen avulla haluttuun suuntaan - johon hän menee luonnostaan. Tekniikka päättyy hallintalukkoon tai heittoon ja se tapahtuu hyökkääjää vahingoittamatta.
Koska aikidossa käytetään hyväksi hyökkääjän omaa voimaa tekniikan tekijä ei tarvitse sitä. Ei siis tarvitse olla treenattu lihaskimppu lajia harrastaakseen.
Vaikka harjoittelijat toimivat vuorotellen hyökkääjänä ja puolustajana, niin silti harjoittelussa ei ole kyse taistelusta. Kyse on paremminkin yhteisestä harjoittelusta, joka kehittää kummankin fyysisten ja henkisten voimien hallintaa ja koordinointikykyä.
Aikidossa harjoitteluun kuuluu myös asetekniikoita. Aseina voi olla puinen jo (ohut keppi), bokken (miekka), tanto (puukko) ja Oulussa bo (paksumpi keppi). Aseilla harjoittelu luo tietoisuutta vastapuolen haavoittuvuudesta ja kehittää samalla oman kehon hallintaa ja oikeaa etäisyyttä.
Kilpailutoimintaa ei lajin luonteen vuoksi ole.
Lisää tietoa löytyy esim. http://wnet.suomi.net/kotisivu/ylitalo/sivukartta_aikido.html
(...josta omakin pätkäni oli kopio :)
- pht
kun laitat hakukoneeseen (www.google.com) sanat: "morihei ueshiba aikido".
Aikido on hyvin filosofinen ja uskonnollinen itämaisten taistelulajien, budolajien muoto. Pehmeys voittaa kovuuden ja henkinen fyysisen. Juuret löytyvät ju-jutsusta sekä Kiinan kamppaililuajien historiasta buddhalaisten ja taolaisten munkkien harjoittamista yksinkertaista voimisteluliikkeistä, joihin liitettiin myös itsepuolustuksellisia elementtejä. - aikidoka
Esittelen tässä omia näkemyksiäni:
Joo, siis kuin sanottu, aikidon kehitti Japanilainen Morihei Ueshiba (eli 1800-1900 lukujen vaihteessa), kenestä olen kyllä lukenut kaikenlaisia vänkiä tarinoita. Laji itsessään on siis aika tuore.
Japski kun oli, saattoi olla shintolainen. Muistaakseni ainakin joitain hengitys/'huuto'harjoituksia lajissa on, jotka ovat jotain shintolaisia (yksitavuisia)sanoja tms. En muista tarkkaan, mutta kuitenkin näin olen lukenut. Näitä ei ole kylläkään treenattu silloin, kun minä olen ollut treenaamassa, en siis tiedä tehdäänkö niitä miten yleisesti.
Ueshiba itse varmaankin koki jonkinlaisen (uskonnollisen) oivalluksen tai valaistumisen, (kenshon, satorin tai miten sitä nyt nimittää) kun harjoitteli todella intensiivisesti, ja taisipa keksiä jotain, mitä moni muu ei ole tajunnut. Ainakin judon kehittäjä Jigoro Kano lähetti parhaat oppilaansa Ueshiban oppiin, (kun oli nähnyt tämän tekevän aikidoa) sanoen, että se on todellista budoa.
Minun mielestäni aikido on myös aika kaukana mistään tosielämän katutappelusta (oon treenannu myös potkunyrkkeilyä jne.), eli ei ole kovinkaan sopiva niille, jotka haluaa nopeasti oppia vetämään turpaan.
Kaikenkaikkiaan, eiköhän se, että mitä mikäkin laji on, riipu aivan siitä kuka sitä tekee. Itse treenaan aikidoa, koska pidän sitä erinomaisena tapana kehittää ja ylläpitää ruumiillista ja henkistä terveyttä, lisäksi pidän väkivallattomuuden filosofiasta, enkä toisekseen näe mitään hyötyä siinä, että opettelisin pahoinpitelemään ihmisiä. Lisäksi aikidossa voin vielä kehittyä todella kauan, eli ei tule vastaan kyllästyminen siitä, että osaisin jo kaiken :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986