Kokemuksia kaihileikkauksesta?

Kehnovasen

Joudun - siis pääsen ensikuussa kaihileikkaukseen. Kuulisin mielelläni kokemuksianne ja vinkkejä asioista, joita kannattaisi tietää.

Lääkäri on kyllä kertonut leikkauksen kulun, mutta miten olette itse asian kokeneet ja menikö kaikki odotusten mukaisesti?

26

17876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      En ehkä osaa asiaa kertoa kaihipotilaan näkökulmasta mutta kerronpa hieman siitä, mitä toimenpiteessä tehdään. Ehkä täältä joku löytyy joka voisi asiaa selittää potilaankin kannalta.

      Kaihileikkaukset tehdään Suomessa yleensä tippapuudutuksessa eli silmätipoilla puudutetaan silmä siten, että kipua ei toimenpiteen aikana yleensä tunnu (ja jos tuntuu, voi siitä sanoa, jolloin puudutusta saa lisää). Joissakin tapauksissa käytetään retro- tai parabulbaaripuudutusta, jolloin annetaan neulalla puudutusainetta silmän viereen/taakse, jolloin silmälihaksetkin puutuvat eikä potilas pysty silmää liikuttamaan toimenpiteen aikana. Tätä käytetään mielellään silloin, kun esitutkimuksessa tuntuu siltä, että silmä on kovin liikkuva tai mikäli leikkauksesta odotetaan tavanomaista vaikeampaa (esim. vammasilmä tai silmän rakennemuutos). Harvoin käytetään yleisanestesiaa (esim. dementit potilaat, jotka eivät pysyisi aloillaan, nuoret ihmiset (jännittävät kovasti) tms.) Vanhuksilla yleisanestesiaa ei mielellään käytetä koska tähän liittyy riskejä (useat potilaat ovat reilusti yli 80-vuotiaita ja monisairaita).

      Ennen leikkausta käydään esitarkastuksessa, jossa tarkastetaan silmien taittovirhe, tarkastetaan että silmä on leikkauskunnossa (ei silmätulehdusta tai muuta leikkausta vaarantavaa) ja mitataan silmän pituus ja sarveiskalvon kaarevuus, näiden mittojen avulla voidaan laskea leikkauksessa tarvittavan tekomykiön vahvuus. Tekomykiön vahvuuden valinnalla voidaan vaikuttaa myös leikkauksen jälkeiseen taittovirheeseen.

      Ennen leikkausta silmään laitetaan silmätippoja mustuaisen laajentamiseksi (mykiö on värikalvon takana), silmän seutu desinfioidaan ja kasvot peitetään reikäliinalla, vain leikattava silmä jää näkyviin. Usein tätä ennen vielä käteen laitetaan happisaturaatiomittari, verenpainemittari ja rintaan EKG-anturit.

      Itse leikkauksessa tehdään yksi tai kaksi pientä aukkoa sarveiskalvolle ja/tai sidekalvon alta silmän etukammioon. Mykiötä pitelevä kapselipussi avataan edestä eli siihen tehdään pyöreä aukko. Mykiö irroitetaan kapselipussista ruiskuttamalla suolaliuosta mykiön ja kapselipussin väliin. Sitten mykiö pilkotaan silmän sisällä pieniksi palasiksi ultraäänilaitteella ja palaset imetään pois. Mykiön pehmeämmät reunaosat imetään imulaitteella vielä irti kapselipussista. Sitten tekomykiö asetetaan silmään, usein kahtia taitettuna tai rullattuna asettimen avulla, linssi aukeaa taas suoraksi ja asetetaan lopullisesti paikalleen kapselipussin sisälle. Tämän jälkeen testataan haavojen pitävyys ja tarvittaessa (harvoin) laitetaan ommel.
      Yksinkertaistin hieman leikkauksen kulkua. Joissakin tapauksissa joudutaan vielä tekemään lisätoimenpiteitä leikkauksen yhteydessä, mikäli silmässä on "erikoisuuksia".
      Leikkauksen jälkeen laitetaan silmän suojaksi usein läpinäkyvä suojakilpi (pitää sormet kaukana silmästä) ensimmäisen yön yli.
      Leikkauksen jälkeen on käytettävä tulehdusreaktiota lievittäviä tippoja noin kuukauden ajan. Noin kuukauden päästä voidaan myös tarkistaa tarvittava lasikorjaus.

      Leikkaus itse kestää yleensä 15-30 minuuttia, valmisteluineen kaikkineen saattaa leikkaussalissa mennä 30-45 minuuttia tapauksesta riippuen. Ennen leikkauksen alkua voi saada rauhoittavaa lääkettä jännitystä lievittämään. Komplikaatioita leikkauksen aikana esiintyy muutamassa prosentissa tapauksista. Yleensä nämä ovat sellaisia laadultaan, että lääkäri joutuu "hikoilemaan" hieman enemmän toimenpiteen aikana ja näön paraneminen saattaa kestää tavanomaista pidempään. Myös silmästä riippuvat tekijät joissakin tapauksissa hidastavat paranemista (esim. sarveiskalvomuutokset). Yleensä nämä vaikeudet eivät kuitenkaan vaaranna tai olennaisesti huononna leikkauksen lopputulosta ja näön huononeminen kaihileikkauksen vuoksi on hyvin harvinaista.

    • Antsu11

      Mulla on kaihi leikattu molemmista silmistä ja jälkikaihikin on hoidettu molemmista. En oikein tiedä mitä sulle kertoisin, koskapa itse toimenpiteet olivat melko nopeat. Toki jännitin melkoisesti, mutta muuten ei ollut mitään ongelmia, siis itse toimenpiteet eivät tuntuneet miltään. Näön hetkellinen heikentyminen (siis näkyi vain valoa, ei hahmoja) hivenen pelotti, mutta nopeasti sekin vaihe oli ohi ja näkö taas skarppaantui.

      Leikkauksen jälkeinen silmätippojen tiputtelu oli mulle ehkä se hankalin osuus. Yksin kun omiin silmiin tippoja laitteli, niin usein meni tipat poskille ja sai laittaa uudelleen. Öisin pidin kiltisti sellasta kirkasta kupua silmän päällä ja muutenkin varoin tarkasti hieromasta leikattua silmääni alkuaikoina. Niin ja saunassakaan en tainnut käydä oisko ollut viikkoon tai kahteen.

      Ja täytyy sanoa, että kylläpä kirkastui maailmani. Jo ekan silmän jälkeen kotiin palattuani katselin, että onpa likaiset ikkunat. Heti ei näkö ollut tarkka, vaan erilaisten laajennustippojen vaikutus kesti lähes vuorokauden. Vasta sitten alkoi esim. Hesarin teksti taasen avautua mulle (ennen kaihileikkauksia oli Hesarin normaalitekstin lukeminen lähes mahdotonta).

      Mulle tuli sitten reilun vuoden päästä myös jälkikaihi (sitähän ei tule kaikille, mutta mulle sattui tulemaan). Sen laserhoito oli hyvinkin nopea ja kivuton toimenpide.

      Ja lopputulokseen olen todella tyytyväinen. Ei laseja ennen kaihileikkauksia eikä nytkään. Niin ja ikää mulla on vasta 49 vuotta.

      • Anonyymi

        Jälkikaihiin liittyen, se voi tulla myös vasta vuosien päästä eikä suhteellisen pian. Minulla tuli ensimmäisestä noin vuosi kun löydettiin, mutta toisessa meni n.10v.


    • Kehnovasen

      ...vastauksista sekä asiantuntijalle että kokeneelle.

      Antsulta vielä kysyisin, että leikattiinko sinulle ihan nollanäkö? Kun minun lääkärini sanoi leikkaavansa silmän vain miinus kakkoseksi. Ja syynkin selvitti, että muuten leikattava silmä jää liian eripariseksi paremman silmän kanssa. Laseista siis en tule pääsemään, vaikka olisihan se ollut mukava sitten kun toinenkin silmä joskus leikataan.

      • Antsu11

        Siis mulla ei ollut laseja ennen kaihileikkauksia eikä siis leikkausten jälkeenkään. Sitä oliko mulla ihan nollanäkö en muista. Lähes kumminkin, koskapa yhdessä silmätarkastuksessa silmäni olivat 0,25 ja -0,25. Toivoin, että leikkaukset tehtäisiin niin, etten niiten jälkeenkään tarvisi laseja, en kauas enkä lähelle. Ja näin siis on nyt tilanne.

        Niin ja mullahan siis leikattiin kaihi molemmista silmistä muutaman viikon välein, koska oli niin samanaikaisesti kehittynyt. Mulla mielestäni rustattiin linssit niin, että toinen silmä näkee hivenen paremmin kauas ja toinen lähelle. Mutta siis mitään suuria eroja ei tullut.


      • Kehnovasen
        Antsu11 kirjoitti:

        Siis mulla ei ollut laseja ennen kaihileikkauksia eikä siis leikkausten jälkeenkään. Sitä oliko mulla ihan nollanäkö en muista. Lähes kumminkin, koskapa yhdessä silmätarkastuksessa silmäni olivat 0,25 ja -0,25. Toivoin, että leikkaukset tehtäisiin niin, etten niiten jälkeenkään tarvisi laseja, en kauas enkä lähelle. Ja näin siis on nyt tilanne.

        Niin ja mullahan siis leikattiin kaihi molemmista silmistä muutaman viikon välein, koska oli niin samanaikaisesti kehittynyt. Mulla mielestäni rustattiin linssit niin, että toinen silmä näkee hivenen paremmin kauas ja toinen lähelle. Mutta siis mitään suuria eroja ei tullut.

        ...nyt ymmärrän, minulla oli hoksauskatko. Voihan kaihi tietysti tulla silmiin vaikkei muuten olekaan huono näkö. Minulla kun on molemmat, niin yksisilmäisyydessäni ajattelin, että niin on muillakin.


      • Anonyymi
        Kehnovasen kirjoitti:

        ...nyt ymmärrän, minulla oli hoksauskatko. Voihan kaihi tietysti tulla silmiin vaikkei muuten olekaan huono näkö. Minulla kun on molemmat, niin yksisilmäisyydessäni ajattelin, että niin on muillakin.

        Mulla leikattiin kaihi molemmista silmistä n. 3 viikkoa sitten.
        Edelleenkin näen vain metrin päähän.Jälkitarkastus 11.11.
        Tosi sumeasti näen kauaksi.
        Mikä meni pieleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla leikattiin kaihi molemmista silmistä n. 3 viikkoa sitten.
        Edelleenkin näen vain metrin päähän.Jälkitarkastus 11.11.
        Tosi sumeasti näen kauaksi.
        Mikä meni pieleen?

        Hei

        Vastaus kysymykseesi on varmasti jo selvinnyt jälkitarkastuksessa, mutta kirjoittelen, jos joku muu etsii vastausta samaan kysymykseen tältä palstalta: kaihileikkauksessa käytetään tyypillisesti yksitehoisia tekomykiöitä, joilla näkee joko lähelle tai kauas. Siitä kummat silmiin laitetaan sovitaan ennen leikkausta potilaan kanssa. Sinun tapauksessasi on laitettu lähinäön korjaavat mykiöt ja kauas näkemiseen tulet tarvitsemaan silmälasit.


    • Anonyymi

      Onko keneltäkään leikattu molempia silmiä yhtäaikaa?

      • Anonyymi

        Kommenttini myöhässä mutta ehkä auttaa muita. 3 viikkoa sitten leikattiin kaihi molemmista silmistä. Leikkaus meni hyvin tavoitteena n. -0,4/-0,2 näkö eli kauas näen hyvin mutta lähelle en ilman laseja. Tippoja tiputtelen vielä viikon ja silloin linssi on kiinnittynyt ympäröiviin kudoksiin - toivottavasti. Ennen leikkausta minulla oli käytössä monitehot ja monitehot uusin voimakkuuksin saan nytkin taittovirheellä korjattuna. Jo nyt kaikki on kirkkaampaa ja puhdasta ja valoista. Harmi vain että näen likaiset ikkunat, pölyn tasoilla ja kaikki kasvojeni rypyt! Tuntuu kuin näkisin teräväpiirtoisena esineet.
        Kyllä uuteen näkevään näkömaailmaankin tottuu kunhan vielä saan ne monitehot nenälleni.


      • Anonyymi

        Aika harvinaista leikata molemmat samanaikaisesti. Vaatisio kaksi lääkäriä. Vähän ahdasta voi tulla myös jos kaksi isokouraista äijää heiluu veitsineen muutaman sentin päässä toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvinaista leikata molemmat samanaikaisesti. Vaatisio kaksi lääkäriä. Vähän ahdasta voi tulla myös jos kaksi isokouraista äijää heiluu veitsineen muutaman sentin päässä toisistaan.

        Minulla leikattiin molemmat silmät samalla kertaa. Silmät operoitiin peräkkäin, oli kätevä tapaus. Taisi mennä leikkaussalissa aikaa yhteensä puolisen tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla leikattiin molemmat silmät samalla kertaa. Silmät operoitiin peräkkäin, oli kätevä tapaus. Taisi mennä leikkaussalissa aikaa yhteensä puolisen tuntia.

        Hei. Minulta leikattiin reilu viikko sitten molemmat silmät yhtäaikaa. Aikaa meni noin tunti yhteensä leikkaussalissa.
        Leikkauspäivä meni sumussa, mutta vähitellen näkö kirkastuu ja näen nyt esim tv:tä ilman laseja.
        Lehteä lukiessa tarvitsen laseja.
        Kontrolli kuukauden päästä ja silloin mahdollisesti ainakin lasit lukemista varten.
        Nyt näkyy kirkkaasti kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Minulta leikattiin reilu viikko sitten molemmat silmät yhtäaikaa. Aikaa meni noin tunti yhteensä leikkaussalissa.
        Leikkauspäivä meni sumussa, mutta vähitellen näkö kirkastuu ja näen nyt esim tv:tä ilman laseja.
        Lehteä lukiessa tarvitsen laseja.
        Kontrolli kuukauden päästä ja silloin mahdollisesti ainakin lasit lukemista varten.
        Nyt näkyy kirkkaasti kaikki.

        Jatkan vielä tuota edellistä kokemusta. Oli turvallinen olo, kun lääkäri kertoi koko ajan leikkauksen kulkua.
        Pidän vielä vajaan viikon ohjeen mukaan silmänsuojia yöllä ja tipat 3 laisia tippoja laitetaan vielä yht. 3 viikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Minulta leikattiin reilu viikko sitten molemmat silmät yhtäaikaa. Aikaa meni noin tunti yhteensä leikkaussalissa.
        Leikkauspäivä meni sumussa, mutta vähitellen näkö kirkastuu ja näen nyt esim tv:tä ilman laseja.
        Lehteä lukiessa tarvitsen laseja.
        Kontrolli kuukauden päästä ja silloin mahdollisesti ainakin lasit lukemista varten.
        Nyt näkyy kirkkaasti kaikki.

        Minultakin leikattiin kumpikin silmä samalla käynnillä KYSissä. Leikkaus kesti yhteensä noin tunnin. Nyt leikkauksesta reilu viikko mennyt. Kirkkaat valot ja kimmeltävä hanki tuntuvat vieläkin tosi pahalta katsoa, varsinkin aamulla häikäisee ja aurinkolaseja pitänyt käyttää sisälläkin. Näkö kyllä parantui.


    • Anonyymi

      Minulla leikattiin kaihi vasemmasta silmästä n. 3 tuntia sitten. Istuskelen hämärässä huoneessa kirjoittelemassa tätä, koska laajennustippojen suurentama pupilli on vielä herkkä kirkkaalle valolle. Kevätaurinko paistaisi upeasti...

      Tulin lueskelemaan kokemuksia leikkauksen jälkeen, koska itsellä oli aika voimakasta ärsytystä silmässä, kuin olisi roskia tai muuta silmässä. Halusin nähdä muiden kokemuksia. Se kirvely taitaa olla aika normaalia ja monilla näyttää kostutustipat auttavan. Itsellä tuntui, että aika lyhyt apu niistä tulee, mutta nyt alkaa kutina olla jo aivan siedettävällä tasolla.

      Näön sumeuskin tuntuisi jo alkavan helpottaa. Minulla korjattiin vasemman silmän likinäkö vastaamaan oikeaa silmää, eli n. - 2. Oikeassa silmässä kaihia ei vielä ole, olen 51v. Vasempaan silmään kaihi tuli verkkokalvoirtauman korjauksen yhteydessä käytetystä kaasuhoidosta, sen tuleminen oli siis tiedossa.

      • Anonyymi

        Kaihileikkaus on etuosakirurgiaa, silmälääkäreille rutiinihommia.
        Vas.silmä leikkausaika 10min
        Oik. silmä 6kk ensimmäisestä leikkauksesta aika 7min.


    • Anonyymi

      Parhain kiitos kaikille kirjoittajille kokemusten jakamisesta. Erittäin hyödyllistä, meitä on monia.

    • Anonyymi

      Hei 😊 olin viime torstaina kaihi leikkauksessa.viime perjantaina alkoi todella huimaava olo ,koko ajan kun olen ylhäällä.kierto huimaus onko normaalia,onko muilla ollut?

      • Anonyymi

        Pääsitkö nopeasti leikkaukseen?
        Kävin toista kuukautta sitten Silmäaseman lääkärillä ja hän sanoi laittavansa lähetteen Aluesairaalaan. Meniköhän se vai pitääkö itse viedä? Vaikuttaakohan tämä Hyvinvointialue-uudistus sekavuutta? Joutuuko menemään keskussairaalaan saakka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsitkö nopeasti leikkaukseen?
        Kävin toista kuukautta sitten Silmäaseman lääkärillä ja hän sanoi laittavansa lähetteen Aluesairaalaan. Meniköhän se vai pitääkö itse viedä? Vaikuttaakohan tämä Hyvinvointialue-uudistus sekavuutta? Joutuuko menemään keskussairaalaan saakka?

        Kyllä se lähete meni sairaalaan asti, ei sinun sitä tarvitse itse mihinkään kiikuttaa.

        Muista vain, että julkisella on pitkät jonot, saat odotella vähintään sen 6kk ja siellä saat silmääsi vain peruslinssin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se lähete meni sairaalaan asti, ei sinun sitä tarvitse itse mihinkään kiikuttaa.

        Muista vain, että julkisella on pitkät jonot, saat odotella vähintään sen 6kk ja siellä saat silmääsi vain peruslinssin.

        Entä joutuuko mahdollisista korjausleikkauksista maksamaan saman hinnan? Itseni kohdalla yksityisellä puolella maksaisi 3000,-. Monta kolmetonnista en haluaisi maksaa.


    • Anonyymi

      Väliäkös tuolla jos tällainen vanha eukko yli 72 sokeutuu, joutaahan tuota. Eipähän tarvitse enää passata ihmisiä.
      Kun ei ole paljon julkisia varoja ikänänsä kuluttanut niin nyt en anna periksi. Joko leikkaus julkisella puolella tai ei ollenkaan.

      • Anonyymi

        Hei
        Miten kävi, joko leikkaus ollut?


    • Anonyymi

      "Entä joutuuko mahdollisista korjausleikkauksista maksamaan saman hinnan? Itseni kohdalla yksityisellä puolella maksaisi 3000,-. Monta kolmetonnista en haluaisi maksaa."

      Mitä mahdat tarkoittaa korjausleikkauksilla? Eipä noissa kaihileikkauksissa mitään korjausleikkausta tarvita.
      Jos suoranainen hoitovirhe tapahtuu ja leikkaus menee sen vuoksi pieleen, niin potilasvakuutushan sen uuden leikkauksen korvaa.

    • Anonyymi

      Kaihileikkaus tehty tänään yksityisessä silmäsairaalassa. Olen 45v. ja toisessa silmässä näkö heikkeni noin vuodessa siihen pisteeseen, että oli täyttä sumua. Terveen silmän näkö on aina ollut hyvä, joten tätä sumentumista ei aluksi huomannut. Kaihisilmän näkö oli vastaava kun katsot juomalasin pohjan lävitse.

      Leikkaus oli nopea ja meni hyvin. Silmä leikattiin -0,5, eli semihyvä kaukonäkö mutta lähelle ei näe. Tervesilmä hoitaa lähinäön kunnes ikänäkö tulee, sitten lukulasit vaan käyttöön. Mielestäni itse leikkaus oli todella inhottava vaikka kipua ei ollutkaan.

      Tänään ollut roskantunnetta ja valonarkuutta. Mutta olipas hienoa nähdä telkkarin tekstit leikatulla silmällä. Huomenna alkaa sitten tippojen laittaminen.

      Tällä hetkellä mahtava tunne saada näkö takaisin silmään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe