Syötkö säännöllisesti ravintorikkaita aterioita vuorokauden aikana ?

Anonyymi-ap

Suurin osa kotona-asuvista vanhuksista on aliravittuja.
Yli 75-vuotiaan tulisi saada vähintään 1500 kilokaloria päivässä.
Käytännössä se tarkoittaa yhtä lämmintä ateriaa, aamiaista, välipaloja
ja iltapalaa. Parasta olisi syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Iltapala on tärkeä. Liian pitkä yöpaasto vie voimat. Aamulla voi olo olla hutera
ja huimata ravinnon niukkuuden takia.
Kadonnutta ruokahalua voi herätellä lempiruuillaan.
Syöminen on tärkeä osa hyvinvointia.
https://yle.fi/a/3-10582346

89

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Ikääntyneiden ravitsemuksesta on tehty tutkimuksia. Ikääntyneiden
      aliravitsemus on hälyttävän yleistä Euroopassa.

      Vaikka ikääntyminen sinänsä ei aiheuta aliravitsemusta terveillä ja aktiivisilla vanhuksilla, toimintakyvyn heikkeneminen tekee vanhuksen riippuvaiseksi muista, myös ravinnon suhteen. Syöty määrä pienenee ja usein ravinto yksipuolistuu.

      Kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa vanhukset syövät suosituksiin
      nähden liian harvoin ja liian vähän vihanneksia ja hedelmiä."

      EU-tutkimus, Suomesta mukana HAMK ja LUKE,
      Hämeen Ammattikorkeakoulu ja Luonnonvarakeskus

    • Anonyymi

      Olen luullut, ettei tarvitse paljon syödä, kun ei paljon mitään teekään.
      Olen luullut, että voimien katoaminen johtuu vain vanhenemisesta.
      Nyt ymmärrän, että se voi johtua osaltaan myös siitä, ettei syö tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Päivän aikana 4-5 ateriahetkeä , joista 1-2 lämmintä.

    • Anonyymi

      Lihavakin voi olla aliravittu. Moni kuittaa ateriat pullalla ja kahvilla sekä syö paljon voileipää rasvaisilla leikkeleillä, Lenkkimakkaraa tai nakkeja syödään suoraan paketista. Vitamiinit ja hivenaineet jää saamatta, tulee liikaa rasvaa ja hiilihydraatteja, proteiinia liian vähän.

      • Anonyymi

        Pitää paikkansa. Paino ei välttämättä kerro onko hyvin ravittu.


    • Anonyymi

      En syö säännöllisesti ravintorikkaita aterioita. Itse asiassa kauhistuin.
      Kun yritin laskea montako kaloria ruuasta saan määrä jäi tuhannen paikkeille.
      Se on jatkuva aliravitsemustila ja ollut vuosia. Nyt on alettava tankkaamaan.

      • Anonyymi

        Onet varmaankin pahasti alipainoinen. Lorauta kermaa ja lisää voita ruokiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onet varmaankin pahasti alipainoinen. Lorauta kermaa ja lisää voita ruokiin.

        No en lorauta epäterveellisiä eläinrasvoja, kun on terveellisiäkin ratkaisuja.
        Ei ole tarkoitus kerätä rasvaa kroppaan, vaan syödä tarpeeksi monipuolista ravintoa.
        Olen mietiskellyt millä täydentäisin ruokavaliota joka aterialla vähän,
        niin kokonaisuus olisi hyvä ja söisin riittävästi. Iltapalaa on alettava syödä myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onet varmaankin pahasti alipainoinen. Lorauta kermaa ja lisää voita ruokiin.

        Alipainoinen olen, mutta olen ajatellut sen johtuvan vanhuuden lihaskadosta.
        Osa on sitäkin, mutta suurin syy on liian vähäinen syöminen.
        On vaikea tietää kuinka paljon pitäisi syödä, kun ei ole juuri koskaan nälkä.
        Silloin tekee virheen, ettei syö ja sitten ihmettelee, kun voimia ei ole,
        ei jaksa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en lorauta epäterveellisiä eläinrasvoja, kun on terveellisiäkin ratkaisuja.
        Ei ole tarkoitus kerätä rasvaa kroppaan, vaan syödä tarpeeksi monipuolista ravintoa.
        Olen mietiskellyt millä täydentäisin ruokavaliota joka aterialla vähän,
        niin kokonaisuus olisi hyvä ja söisin riittävästi. Iltapalaa on alettava syödä myös.

        Itse lorauttelen kermaa ruokiin ja laitan leivän päälle reilusti voita. Kolesterolia on normaalit jamitse olen normaalipainoinen .
        Joten paljon riippuu aineen vaihdunnasta miten ihminen on


    • Hyvä aloitus ja terveellinen muistutus monipuolisen ravinnon tärkeydestä.

      Uskoisin, että meiltä ei niinkään puutu tietoa, vaan pikemminkin motivaatiota ja voimia toteuttaa se, minkä tiedämme olevan meille hyväksi.

      Laitosvanhusten aliravitsemuksesta on puhuttu vuosia, eikä varmasti turhaan. Naapurini, 85, joka syksyllä hakeutui "ympärivuorokautisen hoivan" piiriin, kertoi tarjotuista aterioista, ei niillä pärjännyt, täydennystä piti itse hankkia - jos pystyi.

      Meille seurakunnan vapaaehtoisille tuotiin lounas vanhusten hoitolaitoksen keittiöstä ja vaikka en mielestäni ole nirso ruuan suhteen, sitä mössöä ei olisi syönyt se vanha erkkikään.
      On helppo uskoa, että yksin asuvat ikääntyneet helposti laistavat tuosta ruuan laittamisesta jos/kun on totuttu laittamaan ruokaa isommalle porukalle. Oma mukavuudenhalukin on ehkä lisääntynyt ja voimat vähentyneet. Ihan pientä määrää ei viitsi laittaa ja kun ylijäämän pakastaa, niitä pieniä nyttyröitä kertyy pakastimeenin niin paljon, että ne pakkaavat hukkua sinne. Ainakin kirjanpidossa on oltava tarkkana.

      Yksinasuvat miehet ovat eniten vaaravyöhykkeessä. Heiltä voi tietysti puuttua tietoakin, kiinnostusta nyt ainakin. Pari tuttua heittää lihapiirakan uuniin ja juo maitoa sen kanssa. Joku kunnostautuu keittämällä marjakiisselin, toistakymmentä vuotta vanhoista marjoista "eihän ne miksikään mene pakastimessa". Einesruuat ovat heille peruskauraa, mutta harva täydentää niitä tuoresalaatilla tai hedelmillä.
      Tietysti on niitäkin, jotka pitävät mielensä avoimena, opettelevat ruuan laittoa vielä vanhoilla päivillään, minäkin tiedän kaksi..))

      "Ennenvanhaan", kun meitä oli vielä kaksi, kutsuimme usein tuttuja lounaalle, mikä oli mielestämme mukavampi tapa kuin pelkkä kahvikutsu eikä juuri ole sen työläämpi.
      Korona sitten tuhosi tuonkin tavan ja tietysti myös tämä yksin eläminen.

      Nuoret perheet saatan vielä kutsua sunnuntailounaalle, mutta kun "vuosi vanhan vanhentaa" omat voimavarat eivät aina riitä isoon kattaukseen, yhdeksän henkeä kuitenkin, etenkin jos sattuu olemaan muutakin työn alla.

      Silti koen, että ateriayhteys hoitaa ihmisen mieltä yhtä varmasti kuin avantouinti (!) mitä olen ollut parina päivänä todistamassa kun naapurin rouvat aloittivat tuon harrastuksen.)) Sitä räjähtävää iloa, mita uimarit tuovat avannosta, ei voi olla näkemättä, se suorastaan tarttuu...

      Onhan siinä ikäihmiselle riskinsäkin. Eilenkin avantoon menevät raput olivat jäässä eikä askel meinannut pitää niillä. Oudosti sieltä piti vääntäytyä ylös ja rouvat uhkasivatkin ottaa seuraavalla kerralla kirveen mukaan (!), että saavat raput turvalliseksi astua.

      Meni nyt vähän kauaksi tuosta ruoka-aiheesta, mutta jospa tuo sanaryöppy sopisi vaikka yleisotsakkeen "hyvinvointi" alle ?
      Totuin SkillaNin ketjujen aikaan bloginomaiseen kirjoitteluun ja tykkäsin siitä. Jospa joku muukin tykkäisi ?
      Antoisaa iltapuhdetta kaikille,
      demeter1

    • Anonyymi

      Kuka laskee kaloreja ja miten luotettavasti?
      Minä en edes yritä.
      Muutettuamme rinnetalosta kerrostaloon vaihdoimme ruokalautasen D 20cm > D 15cm halkaisijaan. Talon työt jäivät pois. Viimeisten 9:n vuoden aikana 43v syntynyt ukko on kuihtunut 91kg > 80kg.
      Rasva 14,6% > 12,9%.
      Lihas 47,5%> 42,3%,
      Pituus 172cm. 06.06.2022 oli BMI 27,0.
      Miten pitkään tämä näivettyminen voikaan kestää?

      • Anonyymi

        Ilokseni ja huvituksekseni luin, että kuivettunut kituliaskin voi elää kauan ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilokseni ja huvituksekseni luin, että kuivettunut kituliaskin voi elää kauan ;)

        Niin voi, ja hän voi olla myös onnellinen ja tasapainoinen ihminen.


    • Anonyymi

      Aloittajan käyttämällä käsitteellä ravintorikkaus minä ainakin ymmärrän enemmänkin ravinnon monipuolisuutta tms. kuin kalori- eli Joulemääriä.
      Itse syön toistaiseksi sekä monipuolisesti että ihan turhan paljon, ruoka maittaa ja se pyrkii muutamana "liikakilonakin" näkymään.

      • Anonyymi

        Ravintorikkaus eli ravinnon monipuolisuus on tärkeä pointti ja se että syö tarpeeksi.
        Olen lukenut, että yli 70-vuotiaan ei kannata laihduttaa, pieni ylipaino ei ole pahasta,
        koska iän myötä ruokahalu tuppaa kuitenkin vähenemään ja paino sen seurauksena
        joka tapauksessa laskemaan. On hyvä, että ruoka maistuu ja syö kyllikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ravintorikkaus eli ravinnon monipuolisuus on tärkeä pointti ja se että syö tarpeeksi.
        Olen lukenut, että yli 70-vuotiaan ei kannata laihduttaa, pieni ylipaino ei ole pahasta,
        koska iän myötä ruokahalu tuppaa kuitenkin vähenemään ja paino sen seurauksena
        joka tapauksessa laskemaan. On hyvä, että ruoka maistuu ja syö kyllikseen.

        Jos kuume tai joku muu tauti iskee eikä ruoka maistu, niin elimistö käyttäisi niitä ylimääräisiä kiloja hyödyksi.
        On sitten ihmisiä, jotka ovat ruumiinrakenteeltaan hoikkia. Syövät ravintorikkaita ruokia. Eivät liho.
        Ne geenit,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuume tai joku muu tauti iskee eikä ruoka maistu, niin elimistö käyttäisi niitä ylimääräisiä kiloja hyödyksi.
        On sitten ihmisiä, jotka ovat ruumiinrakenteeltaan hoikkia. Syövät ravintorikkaita ruokia. Eivät liho.
        Ne geenit,

        Ruumiinrakenne voi olla siro tai "vankempi" riippuen luuston rakenteesta.
        En kuitenkaan uskoisi, että ruumiinrakenne vaikuttaisi lihomiseen,
        vaikka näyttäisi olevan ihmisiä, jotka voivat "syödä kuin hevonen"
        eivätkä liho ja toisia, jotka lihovat herkästi.

        Ehkä asiaan vaikuttaa kuitenkin eniten se, mitä syö ja paljonko liikkuu ?
        Mikä selittäisi sen, että joku olisi "taipuvaisempi" lihomaan kuin joku toinen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumiinrakenne voi olla siro tai "vankempi" riippuen luuston rakenteesta.
        En kuitenkaan uskoisi, että ruumiinrakenne vaikuttaisi lihomiseen,
        vaikka näyttäisi olevan ihmisiä, jotka voivat "syödä kuin hevonen"
        eivätkä liho ja toisia, jotka lihovat herkästi.

        Ehkä asiaan vaikuttaa kuitenkin eniten se, mitä syö ja paljonko liikkuu ?
        Mikä selittäisi sen, että joku olisi "taipuvaisempi" lihomaan kuin joku toinen ?

        Eräs brittitutkimus kertoo, että geenit voivat vaikuttaa lihomiseen.
        https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2cc


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs brittitutkimus kertoo, että geenit voivat vaikuttaa lihomiseen.
        https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2cc

        Ko. tutkimus ei välttämättä tarkoita tätä mitä kerron geenien vaikutuksesta mutta kuitenkin: Ihminen pyrkii geeniensä käskyttämänä syömään helposti enemmän kuin olisi tarpeen vain siksi, että ihmiset ovat eläneet nykyisenkaltaisessa ruoan yltäkylläisyyden ja helpon saatavuuden maailmassa niin turkasen lyhyen aikaa. Elimme satojatuhansia vuosia lähinnä keräily- sitten metsästäjä- keräilijöinä eikä ruoan varastointia juurikaan tunnettu. Ts. oli syötävä silloin kun ruokaa oli ja jos ruokaa oli paljon esim. kun oli saatu joku kookas eläin saaliiksi, syötiin mässäilemällä "varastoon" koska ei tiedetty milloin saataisiin seuraavan kerran mitäänkään syötävää.
        Tutoa tyyliä jatkui siis satojatuhansia vuosia ja kaikki iskostui ihmisen perimään, genomiin ja se vaikuttaa siellä ja sieltä yhä ja käskyttää meitä edelleen syömään kuin"varastoon" eli syömään enemmän kuin olisi tarvis.


    • Anonyymi

      Syntymän ja lapsuuden lahjat. Rasvasolut! Tai oikeastaan niiden lukumäärä. Määrä ei muutu mutta niiden koko muuttuu.
      Perimällä on oma vaikutuksensa. Pinky Panter mallinen: Minun isäni on samanlainen syömisestä huolimatta.
      Synnyin itse valekuolleena. Aineenvaihdunta heikko. 2 vuotiskuvassa olen uskomattoman läski. Täydellinen michelin ukon malli.
      Myös varhaislapsuus vaikuttaa niiden lukumäärään joka sitten onkin lopunikäinen ominaisuus.
      Sodan jälkeen sokeri ja vehnäjauhot olivat harvinaista herkkua joten niitä syötettiin hyvin aikaisessa vaiheessa lapsukaiselle mahdollisuuden mukaan.

      • Anonyymi

        Mungo Park ei ollut ensimmäinen valkoihoinen Afrikassa mutta oli ensimmäisiä jotka liikkuivat mantereen keskiosissa ja joka myös kirjoitti muistiin näkemäänsä.
        Park kertoo kuinka suola oli arvokas ja vaikeasti saatavilla oleva hyödyke. Ruoan säilömiseen sitä ei alkuun edes osattu käyttää mutta sitä pidettiin suurena herkkuna ja kylillä saattoikin Parkin mukaan nähdä miltei vielä konttausikäisiä pienokaisia joille oli annettu kovettunut suolakimpale imeskeltäväksi.


    • Anonyymi

      Isän ioli satasairaalassa pari päivää ja kertoi syöneensä eineksiä eli valmisruokaa, erittäin vähän salaattia,marjoja tai muuta tuoretta. EI OLE NIRSO ,mutta sanoi ruuan olevan hajutonta , mautonta ja kylmää. Vatsantoiminta ei ole häävi nyt sen jälkeen kun operaatioin vuoksi ei pysty liikkumaan ja tuo nyt lisäharmia kivuliaaseen oloon.
      EI SEKÄÄN VÄHÄÄKÄN KIINNOSTA KETÄÄN KUINKA IHMINEN KOTONA PÄRJÄÄ TUOLLAISEN JÄLKEEN, ketään ei kysy kuinka pärjää.

      • Anonyymi

        Niin se valitettavasti menee, ettei sairaaloilla ole resursseja seurata miten potilas
        pärjää kotona. Potilaan tai läheisen pitää itse ottaa yhteys esimerkiksi kotihoitoon.
        Jos ei liiku tai ei pysty liikkumaan se tietenkin heikentää vatsan toimintaa.
        Ei se ole sairaalaruuan vika, jos ei vatsa toimi.


      • Anonyymi

        Mikset itse kysynyt isäsi vointia ja auttanut häntä?


    • Anonyymi

      Asiantuntijat tutkivat asioita, mutta kiinnostaako ketään miten
      voisi auttaa iäkkäitä saamaan terveellistä ruokaa ?
      Syyt aliravitsemukseen voivat olla ihan käytännöllisiä:
      Kauppareissut alkavat käydä raskaaksi eikä jaksa laittaa ruokaa.

      • Anonyymi

        Kaupoista tuodaan kyllä ruokaa ja muutkin tavarat kotiin. On hyviä valmisruokia, jotka pitää vain lämmittää ja myös puolivalmisteita. On hyvä edes sen verran puuhailla, jos ylipäätään pääsee ylös sängystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupoista tuodaan kyllä ruokaa ja muutkin tavarat kotiin. On hyviä valmisruokia, jotka pitää vain lämmittää ja myös puolivalmisteita. On hyvä edes sen verran puuhailla, jos ylipäätään pääsee ylös sängystä.

        Taitaa se kotiinkuljetuspalvelu toimia toistaiseksi aika rajallisesti. Paikkakunnallani on jopa kaikkien kolmen suurimman kaupan myymälät mutta ei niistä tavaroita kotiin tuoda, joku keräilytoiminta eräässä kaupassa taitaa olla mutta ei kuljetusta.
        Sen sijaan apteekki on nyt korona- aikaan tuonut ainakin ikääntyneille lääkesatsin pyydettäessä kotipihaan järjellistä 5-7 € kuljetuskorvausta vastaan.


    • Anonyymi

      Tietyssä vaiheessa iäkäs on väliinputoaja,
      arvioidaan ettei hän tarvitsekotihoitoa,
      muttei kaikessa yksinkään pärjää.
      Kaikilla ei ole lähellä auttajia.
      Kauppa- ja ruoanlaittoapua ei saa kuin rahalla.
      Kaikilla ei ole rahaa siihen.
      Kaikilla ei ole nettiä eikä taitoja verkkokauppatilauksia varten.
      Sitten on yksinäisyys.
      Se vie monelta ruokahalut ja elämänhalut.

      • Anonyymi

        Sehän on heitteillejättö, jos jätetään kotiin nääntymään nälkään rahan puutteessa. Viime kädessä sosiaalitoimen pitää jokaiselle taata asuminen ja ruoka. Yksinäisyyteen ei aina rahakaan auta. Kyllähän lastenkin pitää auttaa vanhempiaan, voi ottaa luokseen asumaan.


    • Anonyymi

      Vuorokauden aikana yksi kuvauksen mukainen. Lounas.

    • Anonyymi

      En syö, en syö säännöllisesti enkä ravintorikkaita, kun en jaksa laittaa ruokaa enää.
      Syön mitä sattuu, kunhan nälän tunne lähtee. Tänään vetelin paketin kaupan pinaattilettuja. Ei syömisellä ole niin väliä enää.

      • Anonyymi

        Meill on joka päivä 20 lajin brunssi ja 10 lajin illallinen.


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Ravinto on kaikista olemassa olevista lääkkeistä tärkein, numero yksi.


    • Anonyymi

      Söin äsken ½ vuotta pakasteessa olleet lihapiirakat , vielä hengissä :)

      Öitä

      • Anonyymi

        Lihistaikina on pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihistaikina on pahaa.

        Syön valmiita tuotteita, en taikinaa.


    • Anonyymi

      En ole nähnyt tarpeelliseksi ryhtyä laskemaan kaloreja.
      Valmistan vaihtelevia ruokia halvoista perusraaka-aineista jonka lounaan syömme klo 14 tietämissä. Noin 1,5h sitä ennen syömme reilun annoksen tuoresalaattia.
      Jäävuorisalaatti, sipulia, tomaattia, Kastike valkoviinietikkaa tai puristettua sitruunaa, neitsyt oliiviöljyä, salaattijuustokuutioita.
      Itselleni lisään raejuusto, kananmuna, valkosipulin kynsi, tuore inkivääri, dijon sinappi, hunaja mössöä jota on perussalaatin kanssa ilman tilsimistä yhteensä noin 1 litra.
      Aamuisin kahvi ja juoksevalla hunajalla imeytetty vesirinkelin puolikas maitolasillisen kera. Eväspullo salille.
      Myöhemmin iltapäivällä rasvatonta rahkaa noin 0,25 litraa jota olen maustanut hunajalla ja rusinoilla.
      Klo 6:n tietämissä reissari päällä itsesötkötettyä valkosipulivoita.
      Käsipala juustoa. Keitetty kananmuna tai kaksi päällään mätitahnaa tai silliä.
      Väleissä pähkinöitä, täytekeksejä, tummaa suklaata yms.
      Tuosta huolimatta ukko kuihtuu.

      Vastaus etukäteen viisaille. Miksi ei kunnon aamupalaa?
      Tajuan tarpeen mutta kun ei sovi. Olen joskus yrittänyt mm. puuroa tai leikkeleleipää.
      Seurauksena aikataulun muutos joka ei sovi päivärytmiin. Menen salille klo 9:ksi ja aamiaisen jälkeen pitäisi olla pitempi väli, ettei väsyttäisi.

      Purkeista Betolvex strongia, C- ja D-vitskuja, sinkkiä ja Bodyflex Glucosamiin 800.
      Juu. Juu. Olkoon plasebota tai ei. Joka tapauksessa popsin koska en ole havainnut haittaakaan mutta olenhan vasta 79v. Tiedä sitten mikä on tilanne vuoden kuluttua?

      • Anonyymi

        Kai käytössäsi ovat myös hormonit ja anabolit ja sellaiset, et kai selviä niin vähillä syömisillä ja lisäravinteilla kuin kerroit?


      • Anonyymi

        "Vastaus etukäteen viisaille. Miksi ei kunnon aamupalaa?"

        Ei kenenkään tarvitse antaa muitten määritellä mikä on "kunnon aamupala".
        Jokaisella on oma käsityksensä siitä ja lisäksi ravitsemusasiantuntijoilla omansa,
        mutta hehän eivät tunne kenenkään elimistöä, elintapoja ja elämänrytmiä.
        Heidän ohjeensa on kuvitelluille keskivertokansalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai käytössäsi ovat myös hormonit ja anabolit ja sellaiset, et kai selviä niin vähillä syömisillä ja lisäravinteilla kuin kerroit?

        Vähillä syömisillä? Sinun on täytynyt mielikuvitella lounaani perin niukaksi vaikka se on päivän pääateria!
        Tuo 400g - 500g raejuustoa + 2 munaa + muut sörsselöt joista jäi mainitsematta sinihomejuusto, on kahdelle päivälle jaettuna "ylimääräistä".
        Muutenkin tarkastellessa viikkotasoa niin munia kuluu 10 kpl ja maitoa noin 10 litraa.
        Omenat eivät ole ruokaa vaan salilta tullessa palautushiilaria.
        Jos käyttäisin anaboleja niin siinä tapauksessa minun pitäisi moninkertaistaa treenieni kovuus ja kesto sekä varsinkin syöminen.
        Urheilulääkärin määräämää reseptin mukaista testoGEELIÄ olen hölvännyt 14 vuotta. Muutama tauko on ollut ja eräs niistä kesti 9kk.
        Oma tuotanto oli alkuaankin reilusti viitearvon alaraja yli mutta siitä huolimatta saman viikon kyykyt ja maastavedot alkoivat vatimaan pitkät palautumiset.
        Rasitettuna 12 / 8 - 22.

        Geeli ei ole mikään ihmelääke vaan nimen omaan auttaa palautumisessa. Tuskin pystyisin ilman sitä edes vetämään nykyisiä kevennettyjäkään treenejä kuutena päivänä viikossa.
        Anabolista vaikutusta sillä ei ole.
        Osoitan myös kohteliaisuutta vaimolleni.

        Eturauhanen ei ole oikkuillut vaikka S-tasot ovat hyvät.
        22.03.2019 / alla viitealueet
        S-Testo VL 527 / 115 - 800
        S-Testo 37,1 / 8 - 29
        S-SHBG 42 / 22 - 113. Mitä matalampi niin sitä parempi.

        15.06.2022
        S-Testo 45,5. Vastaa vanhaa menetelmää noin 40 - 35.

        Oma tuotanto taukojen jälkeen 22 / alaraja 5. Lukemat johtunevat siitä, että geeli on lisänä omaan tuotantoon.

        Kuukauden geelit maksavat KELAn kompensation jälkeen 32.50€. Siinä vaiheessa kun tuon vuoksi jää yksikin peruna syömättä niin harkitsen jatkoa.

        Olisin hiivatin hölmö jos en uhraisi näitä pennosia hyvän oloni eteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähillä syömisillä? Sinun on täytynyt mielikuvitella lounaani perin niukaksi vaikka se on päivän pääateria!
        Tuo 400g - 500g raejuustoa 2 munaa muut sörsselöt joista jäi mainitsematta sinihomejuusto, on kahdelle päivälle jaettuna "ylimääräistä".
        Muutenkin tarkastellessa viikkotasoa niin munia kuluu 10 kpl ja maitoa noin 10 litraa.
        Omenat eivät ole ruokaa vaan salilta tullessa palautushiilaria.
        Jos käyttäisin anaboleja niin siinä tapauksessa minun pitäisi moninkertaistaa treenieni kovuus ja kesto sekä varsinkin syöminen.
        Urheilulääkärin määräämää reseptin mukaista testoGEELIÄ olen hölvännyt 14 vuotta. Muutama tauko on ollut ja eräs niistä kesti 9kk.
        Oma tuotanto oli alkuaankin reilusti viitearvon alaraja yli mutta siitä huolimatta saman viikon kyykyt ja maastavedot alkoivat vatimaan pitkät palautumiset.
        Rasitettuna 12 / 8 - 22.

        Geeli ei ole mikään ihmelääke vaan nimen omaan auttaa palautumisessa. Tuskin pystyisin ilman sitä edes vetämään nykyisiä kevennettyjäkään treenejä kuutena päivänä viikossa.
        Anabolista vaikutusta sillä ei ole.
        Osoitan myös kohteliaisuutta vaimolleni.

        Eturauhanen ei ole oikkuillut vaikka S-tasot ovat hyvät.
        22.03.2019 / alla viitealueet
        S-Testo VL 527 / 115 - 800
        S-Testo 37,1 / 8 - 29
        S-SHBG 42 / 22 - 113. Mitä matalampi niin sitä parempi.

        15.06.2022
        S-Testo 45,5. Vastaa vanhaa menetelmää noin 40 - 35.

        Oma tuotanto taukojen jälkeen 22 / alaraja 5. Lukemat johtunevat siitä, että geeli on lisänä omaan tuotantoon.

        Kuukauden geelit maksavat KELAn kompensation jälkeen 32.50€. Siinä vaiheessa kun tuon vuoksi jää yksikin peruna syömättä niin harkitsen jatkoa.

        Olisin hiivatin hölmö jos en uhraisi näitä pennosia hyvän oloni eteen!

        Mitä ruokaa syöt ? Etkö ollenkaan syö normaaleja aterioita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ruokaa syöt ? Etkö ollenkaan syö normaaleja aterioita ?

        Hän on 79- vuotias huipulle tähtäävä kehonrakentaja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän on 79- vuotias huipulle tähtäävä kehonrakentaja!

        Ei mikään rakentelija vaan vanhuuden näivettymistä hidastava ( yrittävä ) vanhus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään rakentelija vaan vanhuuden näivettymistä hidastava ( yrittävä ) vanhus.

        Ulkonäkö, jos sitä on, on seurausta yrityksestä hidastaa suorituskykyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ruokaa syöt ? Etkö ollenkaan syö normaaleja aterioita ?

        Eivätkö lounaat ole tavallisia aterioita? Riippuu tietenkin sisällöstä.
        Karussa yksinkertaisuudessani syömme huomenna pakasteesta jääkappiin sulamaan otetun perunalaatikon jämän. Perunaa, munamaitoa sipulia ja mausteita sekä lihana sian ulkofileestä leikkaamani vähärasvaiset siivut. Irroitin pääosan rasvasta ja käytän sen jossakin vaiheessa ruskean kastikkeen pohjana.
        Ylihuomenna saatan valmistaa nakkimunakkaan.
        Perjantaista en vielä tiedä.
        Lauantai on vakio.
        Sunnunnuntaiksi saatan ostaa LIDLestä yli iloisen broilerin josta syömme kolmesti.
        Sunnuntaina raadellen riisin kera ja sen jälkeen kahdesti risottona.
        Noissa on hieman esimakua minun "tavallista" sapuskoistani.
        Et kai kuvitellut minun ja vaimoni elävän pelkällä salaatilla? Vaikkakin mätän siihen itselleni lisuketta.

        Lisää löylyä. Vedin äsken naamaani 500g rasvatonta rahkaa. Mausteena hieman hunajaa ja rusinoita. Hui kamalaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäkö, jos sitä on, on seurausta yrityksestä hidastaa suorituskykyä!

        Siis hidastaa suorituskyvyn heikkenemistä.
        Teho ja tekeminen ovat tärkeimpiä. Hassuja sanoja hauraalta vanhukselta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän on 79- vuotias huipulle tähtäävä kehonrakentaja!

        Onko kehonrakennus olympialaji?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis hidastaa suorituskyvyn heikkenemistä.
        Teho ja tekeminen ovat tärkeimpiä. Hassuja sanoja hauraalta vanhukselta!

        Tuo hassuus on ikävää todellisuutta.
        Esimerkiksi maastaveto on heikentynyt 5:ssä vuodessa noin 20%.
        Muut samassa suhteessa. Leuanveto on poikkeus. Lihaskato on keventänyt vanhusta joten leuat sujuvat aikaisempaan malliin.
        Jos kuka heppu ei ole kokeillut leuanvetoja kulmariipunnassa niin kannattaa ryhtyä tekemään.
        Suoritus.
        Rekkiin riippumaan.
        Jalkojen nosto suorina eteen vaakatasoon tai hieman yli.
        Sitten vaan vetelemään leukoja jalkojen säilyessä suorina vaakatasossa tai hieman yli.
        Se on lahjomatonta. Ei pysty sätkimään vaan on vain vedeltävä.
        Tai vatsaa rockina. En viitsi ryhtyä selittämään mutta löytyy netistä. Kutsutaan myös dragon flagiksi. Teen sitä 10:n toistoina punnerruspenkillä. Olkani ei hyväksy lattiasuoritusta.
        Kumpikaan noista ei ole tehosuoritus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kehonrakennus olympialaji?

        Ettekö ymmärrä olevan mitään muuta lihaskuntoa kehittävää tai säilyttävää menetelmää kuin kehonrakennus?
        Perinteiset painonnoston menetelmät ovat eri maata. Katsokaa crosfitt kisoja tai treenejä niin silmänne saattaisivat aueta!
        Joidenkin kilpailulajien, kuten vaikkapa heittäjien, sprinttereiden, jääkiekkoilijoiden voimaharjoitukset valottavat asiaa.
        Rakentelijat jäykistävät ja hidastavat itsensä. Noihin liittyy myös se, että tehoa on paljon vähemmän kuin asiaa tuntematon olettaisi. Poikkeukset ovat äärimmäisen havinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai käytössäsi ovat myös hormonit ja anabolit ja sellaiset, et kai selviä niin vähillä syömisillä ja lisäravinteilla kuin kerroit?

        Anna hormonien, anabolien ja sellaisten kauppanimet ja myyntipaikat!
        Pelkillä yleisnimityksillä ei luultavasti pysty ostamaan mitään.


    • Anonyymi

      No kun tässä maassa kilpaillaan oikein kunnolla siitä, miten pienellä budjetillä voi tulla toimeen. On kuule tämä köyhydellä ylpeily saamassa isot mittakaavat. Ennen kuin kerromme ravinteenrikkasta ruuasta, pitää maassa olla kunnon hyvinvointi, että ihmisillä olisi edes varaa kunnon ruokaan. Ma oikein säikähdim, kuin luin, miten jotkut pärjävät niin pienellä budjetilla ja ovat vielä oikein tyytyväisiä ja ikionnellisia, että satanen tai pari kuukaudessa riittää. Ei riittää. Ruoka ei ole pelkästään ruoka, vaan elimmistölle elintärkeä rakkennusmaterjaali. Jos elimistö ei saa tarvitsemasi aineita, seuraa sairaukset aiemmin tai myöhemmin. Mutta kun ollaan erilaisia, sitten meillä jokaisella on omat erilaiset tarpeet ruuan nähden. Yhden elimistö kaipaa keittettua porkkanaa, toinen ei voi sitä edes katsoa. Ollaan yksilöitä, ja ruokatottumukset ovat jokaisella yksillölliset. Mutta ei voi nääntyä nälkään. Ruuasta emme voi kuka tinkiä.

      • Anonyymi

        Suomalaiset on "maailman onnellisin kansa". Jotkut uskovat siihen ja hampaat
        irvessä yrittävät kestää, ettei ole varaa monipuoliseen ruokaan tai sitten he ovat
        ihan pirun pihejä ja vähään tyytyväisiä. Saa ruokakin MAISTUA ja olla VAIHTELEVAA.
        Ei sen takia kannata samaa vanhaa ruisvelliä syödä joka päivä, että saisi rahaa
        kirstuunsa mukaan.


    • Anonyymi

      Ruoka on elimmistön rakennusmaterjaali. Siitä se kaikki lähtee- meidän jaksaminen, hyvinvointi, jopa mielialakin.

      • Anonyymi

        "Ruoka" tarkoittaa valitettavasti liian monelle vain mitä tahansa vatsan täytettä. Ravinto on se, joka on "elimistön rakennusmateriaali" numero yksi.


    • Anonyymi

      Riittääkö ihmiselle ravinnoksi vesirinkeli, hunaja, rahka, pillerit ja
      proteiinijauhe ?

      • Anonyymi

        Ruokasi on ravinneköyhää. Lisää ruokavalioosi kasviksia esim. marjoja, juureksia ja erilaisia hedelmiä, näin saat tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja. Lisäksi lihaa tai kalaa jotta saat rautaa eikä hemoglobiini pääse laskemaan. Hyviä hiilareita saat ruisleivästä ja aamulla vaikka kaurapuuro. Kalaruoka on suositeltavaa niin näin talvisaikaan saisi D-vitamiinia, tai sitten apteekista ostaa omega-3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokasi on ravinneköyhää. Lisää ruokavalioosi kasviksia esim. marjoja, juureksia ja erilaisia hedelmiä, näin saat tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja. Lisäksi lihaa tai kalaa jotta saat rautaa eikä hemoglobiini pääse laskemaan. Hyviä hiilareita saat ruisleivästä ja aamulla vaikka kaurapuuro. Kalaruoka on suositeltavaa niin näin talvisaikaan saisi D-vitamiinia, tai sitten apteekista ostaa omega-3.

        Jos syö esim. hunajaa vissiin kilon päivässä kuten sivun olympialaisiin valmistautuva nuorukainen, ei se silloin enää aivan ravinneköyhää ruokaa ole!
        Tottakai hän käyttää myös kasvuhormoneja ja sellaisia mutta ei hienotunteisena näillä sviuilla siitä halua kertoa.


      • Anonyymi

        Noihin hieman lisää niin hyvin pärjää.
        Hauraan vanhuksen tilanne 78 vuotisena.
        Pituus 172cm.
        Paino 79,9kg. InBody antoi lukeman mutta desimaalit ovat hiuksen halkomista.
        Lihasta 38,6kg. Rasva 12,9%. Viskeraali 57,1.
        Labrat 15.11.2019
        B-Hb 159!
        fP-Kol 5,1 / viitemaksimi 5.
        fP-Kol-HDL 2,08 / tavoite yli 1!
        fP-Trigly 0,75 / viitemaksimi 1,7!

        Jne. Maksa ja sokerit ovat kunnossa.
        Ainoa huomautuksen aihe on B-Tromb joka minulla on yhtä tarkistusta lukuun ottamatta ollut aina alle 150. Nyt oli 134.
        Tuosta voi päätellä ruokavaliosi olevan varsin hyvä pienillä lisukkeilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noihin hieman lisää niin hyvin pärjää.
        Hauraan vanhuksen tilanne 78 vuotisena.
        Pituus 172cm.
        Paino 79,9kg. InBody antoi lukeman mutta desimaalit ovat hiuksen halkomista.
        Lihasta 38,6kg. Rasva 12,9%. Viskeraali 57,1.
        Labrat 15.11.2019
        B-Hb 159!
        fP-Kol 5,1 / viitemaksimi 5.
        fP-Kol-HDL 2,08 / tavoite yli 1!
        fP-Trigly 0,75 / viitemaksimi 1,7!

        Jne. Maksa ja sokerit ovat kunnossa.
        Ainoa huomautuksen aihe on B-Tromb joka minulla on yhtä tarkistusta lukuun ottamatta ollut aina alle 150. Nyt oli 134.
        Tuosta voi päätellä ruokavaliosi olevan varsin hyvä pienillä lisukkeilla!

        Sinä oletkin rautaisessa kunnossa, joten ruokavaliosi on taatusti kohdallaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noihin hieman lisää niin hyvin pärjää.
        Hauraan vanhuksen tilanne 78 vuotisena.
        Pituus 172cm.
        Paino 79,9kg. InBody antoi lukeman mutta desimaalit ovat hiuksen halkomista.
        Lihasta 38,6kg. Rasva 12,9%. Viskeraali 57,1.
        Labrat 15.11.2019
        B-Hb 159!
        fP-Kol 5,1 / viitemaksimi 5.
        fP-Kol-HDL 2,08 / tavoite yli 1!
        fP-Trigly 0,75 / viitemaksimi 1,7!

        Jne. Maksa ja sokerit ovat kunnossa.
        Ainoa huomautuksen aihe on B-Tromb joka minulla on yhtä tarkistusta lukuun ottamatta ollut aina alle 150. Nyt oli 134.
        Tuosta voi päätellä ruokavaliosi olevan varsin hyvä pienillä lisukkeilla!

        Minulla on sama "vika" trombosyyttien kanssa. Ne on alle viitearvojen,
        mutta niitä syntyy miljoonia uusia vuorokaudessa, ettei hätää toistaiseksi.
        Jos menee alle 100 pitäisi kai selvittää mistä se johtuu.
        Iäkkäällä sukulaisellani lukema on 300. Tapissa.

        Trombosyytit muodostuvat luuytimessä ja kiertävät verenkierrossa keskimäärin runsaan viikon, jonka jälkeen ne tuhotaan ja ne korvautuvat uusilla.
        Liian pieni trombosyyttien määrä voi johtua tuotantohäiriöstä luuytimessä tai lisääntyneestä hajoamisesta elimistössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on sama "vika" trombosyyttien kanssa. Ne on alle viitearvojen,
        mutta niitä syntyy miljoonia uusia vuorokaudessa, ettei hätää toistaiseksi.
        Jos menee alle 100 pitäisi kai selvittää mistä se johtuu.
        Iäkkäällä sukulaisellani lukema on 300. Tapissa.

        Trombosyytit muodostuvat luuytimessä ja kiertävät verenkierrossa keskimäärin runsaan viikon, jonka jälkeen ne tuhotaan ja ne korvautuvat uusilla.
        Liian pieni trombosyyttien määrä voi johtua tuotantohäiriöstä luuytimessä tai lisääntyneestä hajoamisesta elimistössä.

        Vaimoni yli 20 vuotta kestäneen luuydinsyövän sytostaattilääkityksen kylkiäisenä hänen trombosyyttinsä vaihtelee 60:n kahden puolen.
        Koko revohka alkoi aikanaan hänen mennessä valittamaan kroonista päänsärkyä.
        Hb oli 196. Romanialainen tuontilääkäri kehoitti rentoutuaan.
        Ensimmäisen aivohalvauksen jälkeen asia otettiin vakavasti.
        Nykyään Hb vaihtelee 65 - 90 välillä. 500g punasolutankkaukset 6 - 8 viikon välein.
        Trombot on murheista pienin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on sama "vika" trombosyyttien kanssa. Ne on alle viitearvojen,
        mutta niitä syntyy miljoonia uusia vuorokaudessa, ettei hätää toistaiseksi.
        Jos menee alle 100 pitäisi kai selvittää mistä se johtuu.
        Iäkkäällä sukulaisellani lukema on 300. Tapissa.

        Trombosyytit muodostuvat luuytimessä ja kiertävät verenkierrossa keskimäärin runsaan viikon, jonka jälkeen ne tuhotaan ja ne korvautuvat uusilla.
        Liian pieni trombosyyttien määrä voi johtua tuotantohäiriöstä luuytimessä tai lisääntyneestä hajoamisesta elimistössä.

        Tai muista sairauksista tai hoidoistakin (syöpä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noihin hieman lisää niin hyvin pärjää.
        Hauraan vanhuksen tilanne 78 vuotisena.
        Pituus 172cm.
        Paino 79,9kg. InBody antoi lukeman mutta desimaalit ovat hiuksen halkomista.
        Lihasta 38,6kg. Rasva 12,9%. Viskeraali 57,1.
        Labrat 15.11.2019
        B-Hb 159!
        fP-Kol 5,1 / viitemaksimi 5.
        fP-Kol-HDL 2,08 / tavoite yli 1!
        fP-Trigly 0,75 / viitemaksimi 1,7!

        Jne. Maksa ja sokerit ovat kunnossa.
        Ainoa huomautuksen aihe on B-Tromb joka minulla on yhtä tarkistusta lukuun ottamatta ollut aina alle 150. Nyt oli 134.
        Tuosta voi päätellä ruokavaliosi olevan varsin hyvä pienillä lisukkeilla!

        Entä patogeenit, hyvä jos ei ole paljon.


    • Anonyymi

      Syö välipala jo ennenkuin sinulla on nälkä. Iltapäivän välipala on omiaan ehkäisemään sudennälkää ja iltanapostelua.

      • Anonyymi

        Mainostamani rutka raejuusto + ym. sötkötyksillä täydennetty salaatti annos n. 1,5 tuntia ennen lounasta lienee jonkin sortin välipala. Ainakin on malttia pureskella lämmin ruoka kunnolla ja hitaasti syöden ehtii myös kylläisyyden tunne tulemaan.


    • Anonyymi

      Lääketieteessä painivat tutkijat uskovat että korkeat testosteronitasot osaltaan altistavat haitallisten ja sairauksia aiheuttavien loisien asettumista ihmiseen. Eli erityisesti miehet olisivat tässä eniten kärsijöinä.
      Lois- käsite kattaa myös esim. virukset.
      Tiedetään myös että esim. reilu antibioottikuuri mahdollistaa uusien mahdollisesti haitallistenkin loisien pääsyn ihmiseen. Antibioottikuurin aikana saattaa kuolla taudinaiheuttajan, eli antibiootin varsinaisen kohteen, lisäksi jopa puolet ihmisessä olevasta valtavasta loismäärästä ja se merkitsee että tulee paljon tilaa ja mahdollisuuksia uusille pääsyä kärkkyville ja tarjolle saapuville loisille päästä ja asettua siihen syntyneeseen tyhjään tilaan.

      • Anonyymi

        Korkeat testosteronitasot?
        Miten korkeista tulisi olla huolissaan?
        Mikä on iän vaikutus?
        Mitkä testot?
        S-Testo-VL?
        S-Testo?
        S-SHBG?
        Viitemaksimien ylitys. Paljonko?
        Testotasojen vaikutus verrattuna muihin altisteisiin?

        Miksi näillä palstoilla puhutaan epämääräisyyksistä vaikka asiat olisi esitettävissä numeerisesti?
        Paljon, vähän, korkea, huono, nopea jne,
        Itse kukin voi käsittää asian haluamallaan, itselleen suopealla tai kielteisellä tavalla!
        Siis, lukuja pöytään!


    • Minulle ei nykyisin ruoka maistu.
      En syö terveellisesti kunhan jotain menee alas.
      Pitänee kokeilla vaikka väkisin terveellisempää ruokavaliota.
      Viikonloppuisin teen ruokaa kun kaveri tulee, viikolla syön mitä sattuu.
      Ainakin vielä viimeksi mitatessa kaikki arvot olivat oikein hyvät, on siitä melkein vuosi aikaa.
      Lievää ylipainoa on, en ole laihtunut kun en välitä yhtään kaloreista.
      Lääkäri sanoi että missän nimessä ei pidä laihduttaa, lievä ylipaino on iäkkäämmälle hyväksi.

    • Anonyymi

      Tuo 1500 kcal ei voi olla yleinen tavoite vaan sopineen jonkun kuivettuneen naisenkäppänän tavoitteeksi?
      Olen 172cm ukon käppänä. InBodyn mukaan pelkkä elintoimintojeni ylläpitäminen vaatii 1872kcal/vrk. Jos aion nousta vuoteesta tai edes ryhtyä lukemaan sinä romsua, niin tarve nousee tuosta. Olin analyysin aikaan 78v ikäinen.

      Rajatkaa nyt hieman noita lukemianne koska joku saattaa ottaa ne tosissaan!

      • Anonyymi

        Täällä kommentteja lukevat eivät pidä palstaa Raamattuna, josta uskovaisen on
        uskottavat joka sana. Ei jokainen päälle 80 v jaksa kiinnostua tarkasti asioista,
        jotka eivät heilauta hänen elämäänsä. Hyvä kun päivästä toiseen selviää.

        Syö mitä syö, kuolema korjaa kohta kumminkin.
        Tämän ikäiset ovat tottuneet terveelliseen kotiruokaan,
        en usko, että kenenkään syöminen ihan hunningolla on,
        vaikkei yhtään testo- eikä muuta lukemaa tietäisi.


      • Anonyymi

        Noin on! Minulla on isot älykkään ihmiset aivot ja pelkästään aivoni tarvitsevat energiaa vähintään 3700 kcal vuorokaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kommentteja lukevat eivät pidä palstaa Raamattuna, josta uskovaisen on
        uskottavat joka sana. Ei jokainen päälle 80 v jaksa kiinnostua tarkasti asioista,
        jotka eivät heilauta hänen elämäänsä. Hyvä kun päivästä toiseen selviää.

        Syö mitä syö, kuolema korjaa kohta kumminkin.
        Tämän ikäiset ovat tottuneet terveelliseen kotiruokaan,
        en usko, että kenenkään syöminen ihan hunningolla on,
        vaikkei yhtään testo- eikä muuta lukemaa tietäisi.

        Siis parempi mitään sanomatonta lässytystä kuin konkreettista asiaa josta saattaisi saada joitakin virikkeitä. Edes kiinnostua asioista seikkaperäisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis parempi mitään sanomatonta lässytystä kuin konkreettista asiaa josta saattaisi saada joitakin virikkeitä. Edes kiinnostua asioista seikkaperäisemmin.

        Ethän SINÄ sentään lässytä mitäänsanomattomasti, ethän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän SINÄ sentään lässytä mitäänsanomattomasti, ethän?

        Keskustelun aiheeseen liittyvät numeeriset faktat eivät mielestäni ole mitään sanomatonta lässytystä!
        Ehkä sinun mielestä ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kommentteja lukevat eivät pidä palstaa Raamattuna, josta uskovaisen on
        uskottavat joka sana. Ei jokainen päälle 80 v jaksa kiinnostua tarkasti asioista,
        jotka eivät heilauta hänen elämäänsä. Hyvä kun päivästä toiseen selviää.

        Syö mitä syö, kuolema korjaa kohta kumminkin.
        Tämän ikäiset ovat tottuneet terveelliseen kotiruokaan,
        en usko, että kenenkään syöminen ihan hunningolla on,
        vaikkei yhtään testo- eikä muuta lukemaa tietäisi.

        Minä taas uskon, tai oikeastaan tiedän. No. se terveellinen kotiruoka on ihan mitä sattuu eikä terveellisyydestä ole tietoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas uskon, tai oikeastaan tiedän. No. se terveellinen kotiruoka on ihan mitä sattuu eikä terveellisyydestä ole tietoakaan.

        Puhu omasta puolestasi vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun aiheeseen liittyvät numeeriset faktat eivät mielestäni ole mitään sanomatonta lässytystä!
        Ehkä sinun mielestä ovat?

        Mutta nythän SINÄ taas lässytit silä yhtään numeerista faktaa et esittänyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta nythän SINÄ taas lässytit silä yhtään numeerista faktaa et esittänyt!

        Kurkkaahan 15:20:34! Siinä on hieman aiheeseen liittyvää, numeerista faktaa!
        13;16;32 kohdassa on sitä edeltävään kommenttiin liittyviä analysoituja numerotietoja.
        Olen kuullut lukihäiriöksi kutsutusta ilmiöstä.


    • Anonyymi

      On tärkeää syödä hyvin, ei kuitenkaan liikaa.

    • Anonyymi

      Yli 75-v voi kuulema syödä ihan sitä, mikä maistuu. Ei tarvitse ajatella liikaa onko se ruoka huipputerveellistä vai ei. Kunhan nyt jotain syö.

      • Anonyymi

        Kyllä taas on ihan prkl:en puppua. Juuri ikäihminen tarvitsee hyvää ja kunnollista ravintoa, jotta pysyy mahdollisimman hyvässä kunnossa ja terveenä. Kahvi ja pulla eivät ole hyvää ravintoa. Ravinto on kaikista lääkkeistä tärkein eli numero yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taas on ihan prkl:en puppua. Juuri ikäihminen tarvitsee hyvää ja kunnollista ravintoa, jotta pysyy mahdollisimman hyvässä kunnossa ja terveenä. Kahvi ja pulla eivät ole hyvää ravintoa. Ravinto on kaikista lääkkeistä tärkein eli numero yksi.

        Uskomattoman älyttömiä juttuja. Terveellinen kotiruokakin on muka mitä
        sattuu. Terveellinen kotiruoka On terveellistä kotiruokaa.
        Jos se on jollekin "mitä sattuu" niin kannattaisi korjata käsityksiään
        mitä se oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomattoman älyttömiä juttuja. Terveellinen kotiruokakin on muka mitä
        sattuu. Terveellinen kotiruoka On terveellistä kotiruokaa.
        Jos se on jollekin "mitä sattuu" niin kannattaisi korjata käsityksiään
        mitä se oikeasti on.

        Kotiruuasta kommentissani ei sanottu mitään. Vai ovatko kahvi ja pulla sulle kotiruokia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomattoman älyttömiä juttuja. Terveellinen kotiruokakin on muka mitä
        sattuu. Terveellinen kotiruoka On terveellistä kotiruokaa.
        Jos se on jollekin "mitä sattuu" niin kannattaisi korjata käsityksiään
        mitä se oikeasti on.

        No ok, korjataan. Joillekin terveellinen kotiruoka on mitä sattuu, esim. kahvia ja pullaa ja / tai kaupan prosessoituja valmisruoka-annoksia.


    • Anonyymi

      Tiesittehän että maailman ihmisten ruokana käyttämästä energiasta, voidaan sanoa myös kaloreista tai kilojouleista, 90 % tulee 15 lajilta? Maissi, vehnä ja riisi kattavat tästä kaikesta hieman yli 50 %.
      Jalostuksen ja geenitekniikan omaksumisen seurauksena ihminen on mulkannut useita lajeja, niin kasveja kuin eläimiäkin, niin että ne ovat keskenään sukulaisuuttakin läheisempiä koska ne ovat toistensa klooneja. Tämä on aika kammottva seikak ajatellen sitä että vaikkapa maissipeltoon kulkeutuu haitallinen loinen joka saa otteen ja viihtyy juuri maississa, se valtaa hetkessä koko maissipellon ja seuraavankin ja sitä seuraavan jne.
      Jos maissi olis perinteistä kloonaamatonta, maississa olisi niin valtavasti yksilöiden keskinäisiä eroja ettei se saapuva loinen tuhoaisi kuin ne juuri sitä loista miellyttävät maissiyksilöt, ei kaikkia.

      • Anonyymi

        En ole aikaisemmin kuullutkaan tällaisesta uhasta. USA:ssa viljellään geenimanipuloitua
        viljaa, ilmeisesti ei koske sitä ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3672
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3008
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      59
      2737
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2385
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2182
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1767
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1756
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1737
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      304
      1710
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      60
      1559
    Aihe