VENÄJÄN ystävät ovat kaukana ja viholliset lähellä. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov kiersi kuluneella viikolla Afrikassa etsimässä ystäviä.
Afrikassa Venäjää kuunnellaan. Neuvostoliiton perillisenä Venäjä edustaa Afrikassa yhä kolonialismin vastavoimaa.
Tulkinta on päätön. Venäjä on nykymaailman imperialistisin ja kolonialistisin maa. Tämä tulkinta ei kuitenkaan ole Afrikassa vallitseva, sillä Ukrainan tilannetta ja Euroopan turvallisuuspolitiikkaa tunnetaan Afrikassa paljon huonommin kuin Euroopassa.
Virheelliseen tulkintaan vaikuttaa sekin, että Venäjä on suunnannut Afrikkaan propagandaansa ja saanut sille vastakaikua. Rahakin vaikuttaa. Afrikan maiden taloudet eivät ole vahvoja, halvan energian tarve on suuri ja korruptio läpitunkevaa.
Venäjä on myynyt Afrikkaan viljaa ja aseita sekä järjestänyt Wagner-palkkasotilaita eri puolille maanosaa. Yhteistyö on tiivistynyt esimerkiksi Etelä-Afrikan, Malin, Kamerunin ja Sudanin kanssa. Yhteistyön ehtoihin näyttää kuuluvan se, että lännestä – erityisesti Ranskasta – tulleet, jihadisteja vastaan taistelevat joukot häädetään pois.
HS: Venäjä etsii ystäviä Afrikasta
Anonyymi-ap
2
118
Vastaukset
- Anonyymi
Sielähän Lavrov ystävää ehtii,voan turha on työnsä...
- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17724019s
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O402112Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on101922Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn611545Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais1841489Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok741294Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81251Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti201066Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?201044- 111019
- 63964