Taloussanomat
Julkaistu: 29.1. 8:15 , Päivitetty: 29.1. 8:48
Perehdyttäjä ällistyi: Nuoret työntekijät eivät osaa edes laskea vaihtorahoja kassalla – ”Pasmat menevät täysin sekaisin”
Kassakone näyttää vaihtorahan, mutta sekään ei auta kaikkia uusia työntekijöitä.
Miten yhdeksäsluokkalaisen matematiikkataidot voivat olla kolmosluokkalaisen tasoa?
KAUPPOJEN uusien kassatyöntekijöiden perehdyttäjiä hirvittää.
– Olen työssäni tekemisissä perehdytyksen kanssa, ja siellä on noussut esiin, että nuoret eivät enää osaa laskea edes vaihtorahoja. Huolestuttavinta tässä on se, että kassa vieläpä näyttää, paljonko asiakkaalle annetaan rahaa takaisin. Eli tarvitsee hyvin vähän ajatella itse.
Näin kertoo pääkaupunkiseudulla työskentelevä Reetta. Hän kertoo aiheesta pelkällä etunimellään, ettei leimaisi uusia työntekijöitä tai työnantajaa.
Ostokset maksavat 11,90 euroa ja asiakas antaa 20 euroa. Kassa näyttää, että vaihtoraha on 8,10 euroa, mutta vaikeuksia on poimia oikea vaihtoraha, Reetta kuvaa tyypillistä ongelmaa.
– Olen jopa vähän suivaantunut ja järkyttynyt, että miten olemme voineet ajautua tällaiseen tilanteeseen.
Kassatyötä opettelevat nuoret ovat sinänsä motivoituneita työhön, mutta käteisen käsittely voi tulla jopa hieman yllätyksenä.
Reetan mukaan ”pasmat menevät täysin sekaisin” siinä vaiheessa, jos asiakas kesken toimituksen haluaakin auttaa tai päästä kolikoista eroon ja tarjoaa päälle kahta euroa.
Osa haparoinnista mennee jännityksen piikkiin, ja rahojen laskeminen sujuvoittuu nopeasti työtä tehdessä.
Osin ilmiö on aidosti seurausta sekä käteisestä vieraantumisesta että matematiikan osaamisen romahduksesta, Reetta arvelee. Hänestä tuntuu, että käteisen laskemisen heikentyminen on alkanut näkyä viime vuosina yhä selvemmin.
Ysiluokkalaisten kolmasluokkalaisten tasoa olevan Matematiikan kriisiytymisestä on puhuttu paljon viime vuosina.
Maksoin kolikoilla, laitoin ne tiskille ja pyysin ottamaan pienimmät kokikot ensin
25
174
Vastaukset
- Anonyymi
Käteisellä ei maksa enää kun kääkät. Kortit on valttia ja nopeita.
- Anonyymi
Ne kortin omistajat joilla on valuutta voivat valita maksaako Debit kortillaan vai olutpurkkien palautuskolikoilla. Jotkin kääkät kuten sinä maksavat punalappuiset ostoksensa korttinsa Creditillä.
Huutia sinulle! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne kortin omistajat joilla on valuutta voivat valita maksaako Debit kortillaan vai olutpurkkien palautuskolikoilla. Jotkin kääkät kuten sinä maksavat punalappuiset ostoksensa korttinsa Creditillä.
Huutia sinulle!🍆 tuota sinulle penaaliin.
- Anonyymi
Tunteeko ne teinit enää edes kolikoita tai minkä arvoisia ne ovat? Surutta heittelevät koulujen pihoillekin pikkukolikot taskustaan. Niitä sitten opettajat, siivoojat ja vahtimestarit keräilevät ihan mielellään.
Tyhjiä pulloja ja purkkeja eivät nuoret viitsi palauttaa, kun niistä saa vaan kolikoita. Heittelevät mieluiten tölkkinsä katujen varsille ja joku viitseliäin ehkä vie joskus lähimpään roskikseen, jos kohdalle sattuu. Mutta ootteko nähneet koskaan palautusautomaatilla yhtäkään nuorta?- Anonyymi
Eivät tarvitse palautusrahoja, koska ovat maksaneet kaljansa ja pantin pappa betalar
- Anonyymi
Ei kaupoissa ole mitään Reetta perehdyttäjiä vaan nuoret laitetaan heti kassalle kun ovat seuranneet muutaman tunnin kassatyöskentelyä.
- Anonyymi
Kyllä. On pari kertaa huomannut jonkun nuoren melkein panikoivan kassalla kun jotain ei osaa. Olen yrittänyt olla mahdollisimman rauhoitteleva näissä tilanteissa ja sanonut että ei hätää tai hoppua ainakaan minun puolestani. Miksi rahanahneet kauppiaat tekee tämmöistä. Ei kukaan paniikissa osaa laskea. Ja nykyään kassatyö on melkoista hebreaa esim. Veikkausmyynti. Tuskin edes veikkauksen pääsuunnittelija itse osaa myydä oikeanlaista lappua koneeltaan.
- Anonyymi
Maksan edelleen kaikki seteleillä ja kolikoilla. Ja olen aivan vi**n hidas lappaaja. Ottaa itekin päähän lapata samat tavarat sataan kertaan eka kärryyn siitä hihnalle ja siitä pussiin ja siitä jääkaappiin. Ja todellakin v*****aa ne kaikki s*****nan plussa ja miinuskortit. Joskus etsin puoli minuuttia plussakorttia ihan piruuttani vaikkei mulla edes ole. Sanon sitten että varmaan hukku lumeen. Mua on aina k****nyt se saa***nan Minä olen nopea pakkaaja v***u kaikki kassissa juoksen pakkaamaan juoksen takasin maksamaan eiku ei vielä ehdin pakata vielä sekunnin. Olen oikein nopea nyt. Haistakaa pa**a!!
- Anonyymi
Mistä suljetusta laitoksesta kirjoitat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä suljetusta laitoksesta kirjoitat?
Yhteiskunta.
- Anonyymi
Kerran Tiiriössä maksoin ostokseni 50 euron setelillä. Nuorehko mieskassa antoi sitten takaisin ihan oikein - ja sen päälle vielä 50:n setelin. Luulin, että kauppias oli ohjeistanut korvanappiin kiittää minua näin ties kuinka monennesta käynnistä, joten kiitin ja laitoin senkin massiini.
Mutta nyt alkoi epäilyttää, että hän olikin näitä laskutaidottomia. Jos näin on, mahtoi kaveria harmittaa maksaessaan kassasta puuttuvan viisikymppisen omasta taskustaan! - Anonyymi
Nuorilla ei ole nykyään luku-, kirjoitus- eikä laskutaitoa, vaikka ovat vuosia kouluissa "oleskelleet" - nimenomaan oleskelleet. Kouluunhan mennään vaan kavereitten kanssa hengailemaan - tarkoituskaan mitään oppia.
- Anonyymi
Laskutaidottomuus etenkin päässälaskutaidottomuus on seurausta digitaalisten laskimien, läppäreiden, älypuhelimien invaasiosta koululaisten reppuihin korvaamaan lyijykynän, kumin ja Ojalan laskuopin.
Kolmannen maailmansodan alkaessa, ensimmäisen neutroniydinpommin pamahtaessa suomenkin alueella tietokoneiden, läppäreiden, älypuhelimien käyttö loppuu kuin seinään, kun neutroniydinpommin säteily nyrjättää kaikki pystyssä olevat (1 -bitit) kyljelleen, eli asentoon (0).
Nykynuoriso on sen jälkeen täysin kykenemätön laskemaan päässään edes 1 - 10 kertotaulua, kun vastaus ei enää näy digitaalisen laskimen neutronisäteilyyn kuolleen softan tuottamana laskimen näytöllä.
Neutronisäteily jättää kaiken materian koskemattomaksi, ehjäksi, mutta tappaa kaiken digitaalisen toiminnan, eli bitit 0 ja 1.- Anonyymi
Olet saanut vaarallisen annoksen säteilyä.
- Anonyymi
Räässä Tiiriön liikkeessä kysyin kassalla voinko maksaa osan 27,41€ ostoksistani kortilla ja loput käteisellä?
Sopii sanoi kassaneiti.
Maksoin 11.93€ kortilla ja ladoin tiskiin loppusumman 5, 10, 20, 50 snt ja1,00, 2,00 euron kolikoitaja sanoin, noukipa loput tuosta, mutta ota pienimmistä kolikoista alkaen..., pliis!
Sopii sanoi kassaneiti ja alkoi poimia kolikoita jupisten itsekseen, viis, kymmenen, viistoist jne...
Puolivälissä poiminnan kysyin;
- onnistuuko?
Poiminta keskeytyi ja alkoi alusta viis, kymmenen, viistoist.jne.
Poiminta takelteli.. ja alkoi vielä pari kertaa alusta jonka jälkeen kassaneiti keskeytti lopulta kolikoiden poiminnan ja sanoi mikrofooniin...
- MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖÄ PYYDETÄÄN KASSALLE!- Anonyymi
Heh, hauska juttu vaikka olikin fake
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, hauska juttu vaikka olikin fake
Kopio jatkaa kiertoa.
- Anonyymi
Itse olin aikoinani kassalla kun ei kortit edes olleet vielä yleisiä vaan porukat maksoi käteisellä, niin jo silloin joku eläkeläinen alkoi huutamaan ettei nykynuoriso osaa päässälaskua kun tuskastui jonon hitauteen.Ja nyt olen jo samanikäinen että voisi huutaa mutta en huuda koska se ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Pikkuostokset on helpompi maksaa Käteisellä. Turhaa matkia mitään ruotsin tyyliä, kun taas saksassa käteinen on yleistä. Se vaihtelee kato eri paikoissa ja me voidaan kulkee sitä keskitietä.
- Anonyymi
On tuokin selitys. Kaikki ostokset on nopeinta ja helpointa maksaa kortilla. Saksan käteinen ei liity Suomessa maksamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuokin selitys. Kaikki ostokset on nopeinta ja helpointa maksaa kortilla. Saksan käteinen ei liity Suomessa maksamiseen.
Ei ole nopeinta. Kassalle jonottaessa me päässälaskutaitoiset voimme varata valmiiksi tasarahan ja antaa sen kassalle. Siirtyessämme pakkaamaan ostoksia on viereisellä kassalla korttia käyttävä vielä jumittuneena antamaan päätelaitteeseen PIN-koodiaan. Myös lähimaksussa sitä välillä täytyy näpytellä.
- Anonyymi
Maksakaa millä maksatte mä olen maksavinani pikakassalla ja lähtiessä moikkaan pikakassa-valvojaa.
- Anonyymi
Kassakoneeseen ostosten summa ja maksettu raha niin kone kertoo paljonko takaisin. Ei enää helmitaululla tarvitse laskea !
- Anonyymi
Kortti on vain tahroja paperilla, mielikuvitusrahaa, kuin... kävelevät banaanikärpäset tietokoneen ruudulla.
Mutta aloittajan asiaan: niin, vain 80-vuotiaat osaavat nykyään yhteen- ja vähennyslaskuja tedä päässään.
Kerran olin kaupassa ja maksoin vahingossa kortilla, tarkoitus on reaali-.moneyllä eli seteleillä maksaa, sanoin: En muuten maksanut vielä ostoksiani, miten otan jo?
Myyjä sanoi joo kortilla maksoit, huomaamattani vaikka tarkoitus oli rahalla maksaa, olisi voinut peruuttaa sen jos olisin vaihtanut raha-maksuksii, mutta NOH MENKÖÖN SITTEN SANOIN.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346