HS: Putin sammuttaa tiedon valot!

Anonyymi-ap

KUN Venäjän johtaja Vladimir Putin aloitti lähes vuosi sitten laittoman suurhyökkäyksen Ukrainaan, hän teki samalla Venäjästä entistäkin itsevaltaisemman. Venäjä oli hänen valtakaudellaan muuttunut koko ajan autoritaarisemmaksi, mutta nyt maan voi laskea monella mittarilla totalitaariseksi.

Yksi tuore esimerkki on pääsyyttäjänviraston päätös julistaa uutissivusto Meduza ”ei-toivotuksi organisaatioksi”. Tietojen antaminen Meduzan toimittajille, Meduzan artikkelien jakaminen sosiaalisessa mediassa ja kaikenlainen muukin ”yhteistyö” Meduzan kanssa on vastaisuudessa laitonta.

Venäläistoimittajien vuonna 2014 perustama Meduza on ollut aiemminkin vallanpitäjien hampaissa. Meduza on kerännyt Venäjällä miljoonayleisön toimimalla normaalin uutissivuston tavoin eli kertomalla epäkohdista ja Venäjän raakuuksista Ukrainassa. Helsingin Sanomatkin on julkaissut Meduzan artikkeleita. Viranomaiset ovat jo aiemmin julistaneet sen ”ulkovaltojen agentiksi”.

MEDUZA ei ole viime päivien ainoa uhri. Moskovassa tuomioistuin hajotti jo neuvostoaikana ensimmäisen kerran perustetun Moskovan Helsinki-ryhmän. Ihmisoikeusjärjestö perustettiin ensimmäisen kerran Helsingin vuoden 1975 Ety-kokouksen seurauksena pitämään silmällä sitä, että Neuvostoliitto noudattaa kokouksessa päätettyjä ihmisoikeuspykäliä. Neuvostoviranomaiset vainosivat ryhmän aktivisteja ja kielsivät sen toiminnan vuonna 1982, mutta järjestö perustettiin uudelleen perestroikan aikana.

Lisäksi Moskovan kaupunki ilmoitti häätävänsä rauhannobelistin ja tunnetun toisinajattelijan Andrei Saharovin nimikkokeskuksen, joka sekin on keskittynyt ihmisoikeuksiin.

Hermostunut Putin sulkee nyt kiireellä viimeisiä vapaan ja riippumattoman ajattelun alustoja. Samalla Venäjä vajoaa entistäkin syvemmälle pimeyteen.

4

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jäljelle jää vain yksi totuus: Putleristishnaja Pravda!

Sillä mennään!

• Anonyymi

HS (Suomen pravda) osoittaa kerta toisensa jälkeen olevansa älyllisesti ala-arvoinen lehti.

Takana on ne ajat, kun Kari Suomalaisen oivaltavia, poliittisia pilapiirroksia julkaistiin sensuroimatta. Silloin HS ei ollut pravda vaan laatulehti.

• Anonyymi

Helsingin Sanomissa on päivittäin jopa 15 sivua Venäjään ja Ukrainaan liittyvää juttua. Lehti voisi vaihtaa nimekseen "Venäjän ja Ukrainan Sanomat".

• Anonyymi

On Helsingin Sanomissa tänään muutenkin kovaa asiaa. Lehdessä kirjoitetaan että "Jäniksistä pehmein on angorakani".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      139
      2593
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1957
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1657
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1503
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1350
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      109
      913
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe