Suksen pituus / laskijan koko?

Anonyymi-ap

Kun katsoo suosituksia niin 180 cm laskijalla suositellaan 160-175 cm suksia (XXL) ja Budget Sport ohjeistaa taasen 180cm laskijalle 170-185 cm pitkiä puikkareita.

Toinen mikä tuntuu suksissa, on leveys suksen jonka tuntuu vain kasvavan, tuollainen 11cm (12cm...) on tavallista kun vanhemmissa puikkareissa leveys oli 10cm luokkaa.

Itse lienen poikkeus valtavirrasta sillä hoidetuilla rinteillä lasken mielummin suosituksen nimimitan suksilla (163 cm) ja kun sain käsiini Fischer WC SL sukset 150 cm, todella jäykät ja painavat mutta paljon mukavammat laskea kuin nuo 163 cm Völklit :-) - ei siis hakussa vauhti vaan ilo.

Kokeiltu on muutamaa uutta (ja kallista) suksea näissä rinteiden testitilaisuuksissa mutta noilla uusilla muodin mukaisilla All mountain leveillä lätysköillä ei ollut luontevaa laskea, ehkäpä toimii paremmin hoidettujen rinteiden ulkopuolella sittenkin kuin tälläisen sunnuntailaskijan alla.

6

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suositukset ovat vain suosituksia. Jokainen laskee sellaisilla välineillä, joilla tuntuu mukavalta laskea. Pääsääntö on se, että nopeuden kasvaessa kasvaa myös suksen pituus. Toki suksen jäykkyys vaikuttaa myös asiaan, eikä pelkästään suksen pituus.

Miesten kisapujottelusukset ovat lähinnä 165 cm. Taitaa olla sallittu minimimitta. Suurpujottelussa sitten pidemmät ja Super-G sekä syöksyssä sitten vielä pidemmät. Tuo lähinnä vain tiedoksi.

Kisajäykät sukset eivät välttämättä muutenkaan tarjoa sunnuntailaskijalle kovinkaan paljon iloa, vaan veikkaan että enemmän harmia ja hampaiden kiristämistä. Harrastaja/sunnuntailaskija valitsee sellaiset, mitkä tuntuvat itseltä hyviltä.

• Anonyymi

Suksen leveys kerrotaan yleensä kolmesta kohdasta, kärjestä, siteen alta ja kannasta, esim. 127 / 68 / 103 mm.

Alle 70 mm siteen/jalan alla olevat ovat puhtaasti huollettuihin rinteisiin soveltuvia suksia. Sitä alkavat sitten levenemään muihin käyttökohteisiin soveltuvien suksien osalta. "All mountain" suksella voi olla esim. 133 / 84 / 115 mm mitat ja Off-piste suksella 140 / 106 / 122 mm mitat.

Pituuden ja leveyden lisäksi mainitaan suksen sivuleikkauksen säde (radius). Mitä pienempi sivuleikkaus/radius, niin sen tiukempia ja lyhempiä käännöksiä suksella pystyy tekemään.

• Anonyymi

• Anonyymi

Alle 70 mm levyiset sukset ovat usein melko pitkälle kisasuksia tai kisasuken kaltaisia suksia.

• Anonyymi

Budget sport ja sen nettisivut perseestä.
      Bannerit jo päättyneestä kampanjatarjouksesta viikkoja pilaamassa m,uut sivustot.

• Anonyymi

2023 Men's Frontside Ski Comparison with SkiEssentials.com
      https://youtu.be/wcg_NUKUd8U

Erilaisia ja eri levyisiä suksia käydään läpi tällä Lontoon kielisellä videolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe