pesänselvitys

Anonyymi-ap

Jatko perintöriitaan
Äidin perunkirjan toisena allekirjoittajana Eetu on vaatinut pesänselvittäjältä valtakirjaa elinaikaisten tilitietojen selvittämistä varten. Pesän selvittäjä AA. S-M on antanut valtakirjan.
Valtakirjalla Eetu sai äidin elinaikaiset tilitapahtumat haltuun ja kaikki tilisiirrot, jossa ei ollut tarkkaa tietoa käytöstä, Eetu vaati ne ennakkoperintönä. Pesänselvittäjä päätöksessään, toteaa, äidin olleen oikeustoimikelpoinen ja itse hallinneen tiliä, antaen Tapanille lahjoja ja totea ne ennakkoperinnöksi. Ennakkoperinnöt tulivat minun maksettavaksi, kun olin lunastanut Tapanin pesäosuuden. Eetulle piti maksaa puolet isompi osuus, kuin Leenalle. Perittävän henkilökohtainen omaisuus tulee jakaa perillisten kesken tasan.
Dementoitunut äiti on ollut 8 vuotta palvelutalossa ja viimeiset 4 vuotta sairaalan pitkäaikaissairaiden osastolla. Vaikeasti dementoitunut äiti nukkui pois 23.02.2013. 98 vuoden ikäisenä. Olin jo hyväksynyt jakokirjan, kun sain haltuuni äidin terveys tiedot vuodesta 2005, niistä selviää vaikeasti dementoitunut 98-vuotias vanhus.

Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööri J.K ja Eetu ovat tehneet jakosuunnitelman, ottamatta huomioon mitään minun esityksistäni. Jaossa minulle tarjotaan 3 metsäpalstaa 2 siasta, 83 % joutomaasta ja hehtaarin arvo on 35 % pienempi, kuin Leenan ha-arvo. Näin minun kohdallani on halkomisessa käytetty +-30 % toleranssia osuuteni arvoa alentavaan suuntaan. Eetulle ja Leenalle on käytetty yli +-30 % toleranssia, osuuden arvoa korottavaan suuntaan. Näin Eetu osuuden ha-arvo 2 596,06 € on 116 % yli minun ha-arvoni. Leenan osuuden ha-arvo 1 638,09 € on 35 % yli minun osuuteni ha-arvon, joka on 1 207,03 €. Tilan keskiarvo 1 484,80 € / ha

15

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos tästä tärkeästä tiedosta.

      • kerro mikä oli se tärkeä tieto


      • Anonyymi
        kumpulan.matin kirjoitti:

        kerro mikä oli se tärkeä tieto

        Miten niin? Kaikki oli tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Kaikki oli tärkeää.

        Kiitos


      • Anonyymi

        Tärkeä tieto ilmeisesti vaikutti plikkoja J. K. päätöksiin, kun sain peräti 4 palstaa. Sisko ja veli eivät saaneet, kuin yhden palstan kumpikin. Neljäs palsta tuli siitä, että palsta jonka halusin kokonaan, siitä J-K lohkaisi siskolle palstan. Eikä veljellä ole ollut mitään osuutta tehtyyn päätökseen. Näin mukava ja tasapuolinen oli toimitus insinööri J. K.


    • Anonyymi

      Eli mokasit, kun et hankkinut ajoissa sellaiset todisteet, jolla juttu olisi päättynyt toisella lailla. Harmillista, mutta näitä juttuja tapahtuu.

    • Anonyymi

      Yritä nyt jo tajuta, ettei ole olemassa perunkirjaa, se on PERUKIRJA.

      • Anonyymi

        Kiitti. niin on PERUKIRJA , kirjoitusvirheitä sattuu,


      • Anonyymi

        Mutta silti tilaisuus on perunkirjoitus.

        Suomen kieli on monessa asiassa täysin järjetön, jopa todella huono. Pitäisi Agricolan jäljiltä moni asia räjäyttää taivaan tuuliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti tilaisuus on perunkirjoitus.

        Suomen kieli on monessa asiassa täysin järjetön, jopa todella huono. Pitäisi Agricolan jäljiltä moni asia räjäyttää taivaan tuuliin.

        Kiitän asiallisesta viestistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti tilaisuus on perunkirjoitus.

        Suomen kieli on monessa asiassa täysin järjetön, jopa todella huono. Pitäisi Agricolan jäljiltä moni asia räjäyttää taivaan tuuliin.

        Sinun järkesi on todella huono. Perunkirjoitus - perukirja on täysin looginen sanapari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti tilaisuus on perunkirjoitus.

        Suomen kieli on monessa asiassa täysin järjetön, jopa todella huono. Pitäisi Agricolan jäljiltä moni asia räjäyttää taivaan tuuliin.

        Suomi on typerä kieli.

        Peru on tasavalta.
        Perua, peruuttaa, peru, perä ja peräyttää.
        Peruna on juures.
        Minä perun perunan.
        Peruaukko, perukuoppa, perunakuoppa.
        Peräsin on veneessä, peräisin on kotoisin muualta.
        Peru voi olla perintö. Perintökirja ja perinnönkirjoitus, peräkirja tai peränkirjoitus, omaisuuden ylöskirjoitus.

        Sain taulun tätini peruina, taulu on hänen isoäitinsä peruja. Jakkara oli täällä jo, ja on aikaisemmin muuttaneen peruja.

        Perukirjan ja perunkirjoituksen "peru" tarkoittaa perintöä, jäämistöä. Peru pohjautuu perä-sanaan, mikä tulee hyvin esille sanonnassa "olla jotakin perua", olla jotakin alkuperää. Peru on siis jotakin, joka on "peräisin" - perukirjan ja perunkirjoituksen tapauksessa vainajalta.

        Ruotsin valtakunnan vuoden 1734 lain ensimmäisen suomennoksen (1759) perintökaari ei vielä tunne sanaa "perunkirjoitus". Sen sijaan käännöksestä vastannut Eerik Johan Paleen puhuu "omaisuuden ylöskirjoituksesta". Lakikielemme merkittäviin kehittäjiin kuuluvan Gustaf Cannelinin uudessa suomennoksessa, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1865, Paleenin "ylöskirjoittamisen edun" asemesta käytetään jo ilmausta "perunkirjoitus-etu".

        Lähteet:
        Kielitoimiston sanakirja. 2, L-R
        Nykysuomen sanakirja. 4, O-R
        Suomen kielen etymologinen sanakirja. III
        Koponen, Juha, Kuolinpesän osakkaan opas
        Pajula, Paavo, Suomalaisen lakikielen historia pääpiirteittäin


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe