Kysymys....

Sishaw

Haluaisin tietää miten yksin elävät wiccat pitävät uskontoaan yllä.... Auttaako jos käy esim. luonnossa?

7

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

      En tiedä mitä tarkoitat uskonnon "yllä pitämisellä".

      Uskonnon harjoittaminen edellyttää uskoa, usko taas edellyttää näkemysten yhteensopivuutta. Harvemmin näkemykset muuttuvat niin radikaalisti, että niiden takia pitäisi vaihtaa uskontoa.

    • May.May

      "Haluaisin tietää miten yksin elävät wiccat pitävät uskontoaan yllä"

      En ole koskaan ollut tekemisissä yhdenkään wiccan kanssa (paitsi näin netin välityksellä), enkä hirveästi tiedä yksin elävien wiccojen tavoista "pitää uskontoaan yllä".
      Mutta voin ehkä hieman kertoa omasta puolestani jotain.
      Uskon siihen, että usko riittää hyvin pitämään "uskontoa yllä". Rituaalien merkitys minulle on kovin vähäinen, koska tunnen henkien läsnäolon lähes kaikkialla. Asun luonnon keskellä ja saan siitä huomattavan osan energiastani ja sille osani. Olen kuitenkin vuosien varrella pyrkinyt muutamia kertoja pitämään vähän suuremman kiitosrituaali-hetken (minulle on jo juhlavaa sytyttää muutamia kynttilöitä huoneeseeni ja tuoda erilaisia esineitä ja asioita kuvaamaan elementtien merkitystä). Mietiskelyä pidän täkeimpänä osana yhteyden yllä pitämisessä.
      Joka päiväisessä elämässäni wiccalaisuuteni tuskin näkyy ulkopuolisen silmään(tai ehkä en itse osaa ajatella sitä käyttäytymisessäni).

      Kunnioitus elämää kohtaan täytyy muistaa.

      • Sishaw

        Niin, siis uskon kyllä, mutta eräs ystäväni sanoi, että wiccojen pitää tehdä rituaaleja tietyin väliajoin. En kyllä uskonut, koska mielestäni usko riittää...


      • May.May
        Sishaw kirjoitti:

        Niin, siis uskon kyllä, mutta eräs ystäväni sanoi, että wiccojen pitää tehdä rituaaleja tietyin väliajoin. En kyllä uskonut, koska mielestäni usko riittää...

        Luulenpa, että jokaisella wiccan yksinharjoittajalla on omat tapansa harjoittaa uskontoaan. Eihän wiccalaisuudessa ole mitään tietynlaista kaavaa, mitä noudattaa parin ohjeistuksen lisäksi. Rituaalien teko on ihan itsestä kiinni, kuinka tärkeänä osana niitä pitää uskossaan. Rituaalit eivät ole ainoa tapa harjoittaa sitä, kunhan ymmärtää wiccan syvemmän merkityksen.


      • Sulwen
        Sishaw kirjoitti:

        Niin, siis uskon kyllä, mutta eräs ystäväni sanoi, että wiccojen pitää tehdä rituaaleja tietyin väliajoin. En kyllä uskonut, koska mielestäni usko riittää...

        Kenestäkään ei tule wiccaa, jos hän tekee rituaaleja. Eikä rituaalien tekeminen ole olennaisin osa wiccaa.
        Kyllä uskonnossa täytyy olla aina se usko, (tai itse sanon mieluummin, että minulla on wiccalainen maailmankatsomus).

        Sinänsä wiccaan liittyy rituaalit, ja niiden (siis näiden sapattien eli vuoden kierron juhlien) kautta sekä juhlistetaan elämää, harjoitetaan uskontoa, mutta kyllä niihin liittyy myös syvempää merkitystä wiccoille (eli pyörän kääntäminen "turning the wheel").

        Wicca on mahdollista olla ilman rituaaleja, mutta wiccalaisuus ei silti ole pelkkä filosofia. Voi toki omata pakanallisen elämänkatsomuksen, ihan "filosofisessa mielessä".
        Omasta mielestäni tietty konkreettinen harjoittaminen liittyy wiccaan. On se sitten seremoniallisia rituaaleja tai ihan vain sapattien huomioimista vaikka päiväpiknikillä.

        -Sulwen


      • Dawn
        Sulwen kirjoitti:

        Kenestäkään ei tule wiccaa, jos hän tekee rituaaleja. Eikä rituaalien tekeminen ole olennaisin osa wiccaa.
        Kyllä uskonnossa täytyy olla aina se usko, (tai itse sanon mieluummin, että minulla on wiccalainen maailmankatsomus).

        Sinänsä wiccaan liittyy rituaalit, ja niiden (siis näiden sapattien eli vuoden kierron juhlien) kautta sekä juhlistetaan elämää, harjoitetaan uskontoa, mutta kyllä niihin liittyy myös syvempää merkitystä wiccoille (eli pyörän kääntäminen "turning the wheel").

        Wicca on mahdollista olla ilman rituaaleja, mutta wiccalaisuus ei silti ole pelkkä filosofia. Voi toki omata pakanallisen elämänkatsomuksen, ihan "filosofisessa mielessä".
        Omasta mielestäni tietty konkreettinen harjoittaminen liittyy wiccaan. On se sitten seremoniallisia rituaaleja tai ihan vain sapattien huomioimista vaikka päiväpiknikillä.

        -Sulwen

        siis sulwen tarkoitti tässä sitä, että kenestäkään ei tule wicca jos hän tekee VAIN rituaaleja. anteeksi, muta oli pakko selventää.


      • Sulwen
        Dawn kirjoitti:

        siis sulwen tarkoitti tässä sitä, että kenestäkään ei tule wicca jos hän tekee VAIN rituaaleja. anteeksi, muta oli pakko selventää.

        Juurikin niin. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe