24 vuotta vanha profiilipeltikatto vuotaa hiukan sieltä täältä. Ei ole aluskatetta. Aion tehdä uuden katon esim. Weckmanin profiilipellistä. Voinko jättää vanhan pellin uuden alle, kuten tehdään esim. huopakattoisissa taloissa. Toimisi aluskatteena, eikä rakentamisajankohta ja nopeus ole niin ratkaisevaa. Onko kellään kokemusta tai muuta tietoa tällaisesta mahdollisuudesta?
Uusi peltikatto vanhan päälle
37
64370
Vastaukset
- Jocu_
Naapuri laittaa peltikaton Vartti-katteen päälle. Mikä estää laittamasta peltikaton päälle.
- tuuletus
kunhan tuuletus vanhan katon alla sekä uuden ja vanhan katon välissä on järjestetty homma toimii.
Mutta muuten kondensiovesi pilaa molemmat katteet. - 100 mm
tuuletus kirjoitti:
kunhan tuuletus vanhan katon alla sekä uuden ja vanhan katon välissä on järjestetty homma toimii.
Mutta muuten kondensiovesi pilaa molemmat katteet.tuuletuksen takia. Pitäisikö purkaa vanha pois?
- älä laiskottele
Ei sitä vanhaa kattaa sinne jättää. Kun poistat vanhan katteen, niin voit samalla tarkistaa, että ruoteet, alusrakenteet ovat kunnossa. Ei se vanha katto kuitenkaan aluskatteen virkaa kunnolla aja. Ruoteet voit kuitenkin jättää, mikäli ne ovat kunnossa.
- reiska
asiaa! vanha katto pois naapurissa oli tehty silleen että oli jätetty vanha katto alle ja nyt 20 vuoden jälkeen ku otti kaikki pois niin joutuki tekemään kaikki uusiksi kattotuoleista lähtien niin homeessa oli
- aluskatteena
Paljonhan sitä tehdään, koolaus vanhan pellin päälle, laudoitus ja uusi pelti. Helppo tehdä eikä ole niin säistä kiinni. Mutta, mutta...
Aluskatteen tehtävähän on johtaa pellin alapinnalta tippuva kondenssivesi räystäälle. Kondenssivettä syntyy kun pelti on kylmä ja välikatosta fuskaa vähän lämpöä - kosteus tiivistyy kylmään pintaan pellin alapuolelle. Siis kaksi peltiä päällekkäin ja molemmat ovat yhtä kylmiä - mihin luulet kosteuden tiivistyvän?
Siis pelti ei hoida aluskateen virkaa.
Naapurissa on tuommoinen tuplapellitys tehty jotain kymmenen vuotta sitten - ei hän ole mitään ongelmia kertonut kyllä olevan. Paitsi, että valitsi huonon peltilaadun, josta pinnoite irtoilee, mutta sehän onkin toinen juttu. Tiedä sitten, vanhempi mies eikä varmaan hirveästi enää välikatossa viitsi ryömiä tarkastelemassa.
Itselläni on myös profiilipeltikatto ilman aluskatetta ja kunhan remontin tarve tulee eteen, niin kyllä poistan vanhan pellin, laitan aluskatteen ja konesaumatun uuden pellin. Ainoa oikea peltikatto!
Alueen naapureilla on sekä ruuvattuja profiilikattoja että konesaumakattoja ja kyllä täytyy sanoa, että konesaumatuissa ei ole ongelmia. Onhan se kalliimpi, mutta onko köyhällä varaa halpaankaan?- joonass
Kyllä voit jättää vanhan katon alle aivan mainiosti ja toimii aluskatteena hyvin.
Asiasta mitään tietämättömät kirjoittelevat mitä kirjoittelevat.
Jos tuuletus uuden ja vanhan katon välissä on hyvä niin ei ongelmia synny.
Kysy myös tarjous useammalta yrittäjältä esim , voin suositella KOTOPELTI firmaa . mielestäni hyvä ja nopea palvelu. - olenko mitään tietämätön
joonass kirjoitti:
Kyllä voit jättää vanhan katon alle aivan mainiosti ja toimii aluskatteena hyvin.
Asiasta mitään tietämättömät kirjoittelevat mitä kirjoittelevat.
Jos tuuletus uuden ja vanhan katon välissä on hyvä niin ei ongelmia synny.
Kysy myös tarjous useammalta yrittäjältä esim , voin suositella KOTOPELTI firmaa . mielestäni hyvä ja nopea palvelu.todella olet sitä mieltä että vanha peltikatto joka on ilman aluskatetta kannattaa jättää uuden alle niin kerroppa mihin se kondenssivesi menee sieltä ? Ettei vaan tippuisi yläpohjan eristeisiin. Ei se tuuletus uuden ja vanhan pellin välissä poista kondenssiveden muodostumista vanhanpellin alapinnassa eikä muuten uudenkaan, hyvä tuuletus vähentää kyllä kondensoitumista mutta ei estä sitä kaikissa olosuhteissa. Miksi tehdä sutta kun pienellä vaivalla voi tehdä kunnollistakin?
Jos Kotopelti asentaa uuden pelikaton vanhan päälle niin en koskisi kyseiseen firmaan pitkällä tikullakaan.
- aluskatteen
Helpommalla pääset kun laitat aluskatteen. Puutavaraa menee suunnilleen saman verran ja pääset tarkastamaan vanhojen ruoteiden kunnon. Jos ne ovat kunnossa ja saat ne ehjinä irti rakenna aluskate sinne väliin, tai jos haluat päästä helpommalla jätä vanhat ruoteet paikalleen, laita uudet rimat kattotuolien kohdalle, aluskate, toiset rimat ja ruoteet. Vanhat ruodelaudat helpottava kummasti katolla kävelyä.
Älä sitten hukkaa uusien pelitien ostokuittia, Rannila ei ainakaan tee mitään jos kuitti puuttuu.
Minulla oli -85 rakennetussa talossa Rannilan pellit, -94 pelleistä rupesi pinnoitus irtoamaan, otin yhteyttä Rannilaan, ilman kuittia ei takuuta. Kysyin asiaa Rautaruukilta, koska talo oli alle 10 vuotta vanha, sieltä halusivat palan peltiä ja noin viikon kuluttua tuli tarkastaja. Rautaruukki toimitti takuuna uudet Rannilan pellit, nyt 11 vuoden jälkeen peltien reunasta räystäällä joka kuopan pohjalla oleva pinnoite irvistää muutaman neliösentin alalta. Joidenkin vuosien kuluessa tulee pelti ruostumaan pois räystäältä.
Paikkaus saattaisi vielä onnistua, mutta on suuritöinen, korjattavia kohtia on 2-300.- Olli
Mitä pinnoitetta sulla on se pelti? Pvc:tä? Suosittelen sitten seuraavalla kerralla ottamaan polyesteria, pvc:tähän ei kai nykyään saa Suomessa myydäkään. Polyesteri on ollut markkinoilla 25-30 vuotta ilman suurempia ongelmia.
- Markku
Vanhan voi kai jättää mikäli vanha ennestään voi hyvin. Silmäilemällä sitä huomaat oletko arvoitellut oikein. Vanhan katteen alta yleensä löytyy ihmeellisiä vaurioita vaikka kuinka asiasta kiistellään. Säästäminen on yleensä ensimmäinen virhe. Ainakin allekirjoittaneella. Aikaa kutakin sanoi pässi päätä leikattiin, aloita aluksi yhdeltä puolelta ja siirry sitten toiselle puolelle....mikään ei todellakaan suju silmän räpäyksessä. Tai voi asian kuitenkin kuitata näin että, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
- Aaku
Tervehdys!
Pyysit kertomaan voiko peltikaton asentaa suoraan huovan päälle tai pellin päälle,eli käykö huopa aluskatteesta, kyllähän se käy puretaan vanha pelti pois ja korjataan vuotokohdat ettei kondensaaatio vesi pääse lahottamaan kattolaudoitusta yms..., ruoteet niskaan ja kiilaus suoraan. sen jälkeen uudenpellin asennukseen- Somas
Entäpä päreen päälle? Voiko peltikaton laittaa suoraan pärekaton päälle?
Luonnollisesti koolaus ja oikominen ennen pellin asentamista. - Kuntotarkastaja
Somas kirjoitti:
Entäpä päreen päälle? Voiko peltikaton laittaa suoraan pärekaton päälle?
Luonnollisesti koolaus ja oikominen ennen pellin asentamista.Saat tehdä ihan miten vaan. Kun se on tehty nykyisten rakentamismääräysten ja voimassaolevien hyvien rakennustapojen mukaisesti. Jos itse teet, ammattityötä olet vastuussa tekemisistäsi samalla lailla kuin ammattimies.
Älä myy ikinä toiselle taloa tai rakennusta johon on laitettu kaksi vesikattoa päällekkäin. - ei tietoo
Kuntotarkastaja kirjoitti:
Saat tehdä ihan miten vaan. Kun se on tehty nykyisten rakentamismääräysten ja voimassaolevien hyvien rakennustapojen mukaisesti. Jos itse teet, ammattityötä olet vastuussa tekemisistäsi samalla lailla kuin ammattimies.
Älä myy ikinä toiselle taloa tai rakennusta johon on laitettu kaksi vesikattoa päällekkäin.Minulla sama ongelma rintamamiestalossa. Alkuperäinen pärekatto malli -49 ja rivoitus jonka päälle tehty tiilikate-50 luvulla,mikä purettu -60 luvulla ja korvattu pikipoikalevyllä. Pärekatto tuntuisi olevan lähes alkuperäisen kovuinen ja ehjä.
Tarkoitus olisi jättää pärekaton päälle 5-10 cm:n ilmaväli, aluskate ja peltikate.
Teen vinttitilasta lämpimän uretaanilevyllä 150mm joka tulisi kiinni pärekaton alalaudoitukseen.
Mitenkähän höyrysuluton "harva"lauta/päre yhdistelmä hengittänee rakenteessa.
Onko kellään kokemusta/tietoa/mielipiteitä. - 1000 neliötä
ei tietoo kirjoitti:
Minulla sama ongelma rintamamiestalossa. Alkuperäinen pärekatto malli -49 ja rivoitus jonka päälle tehty tiilikate-50 luvulla,mikä purettu -60 luvulla ja korvattu pikipoikalevyllä. Pärekatto tuntuisi olevan lähes alkuperäisen kovuinen ja ehjä.
Tarkoitus olisi jättää pärekaton päälle 5-10 cm:n ilmaväli, aluskate ja peltikate.
Teen vinttitilasta lämpimän uretaanilevyllä 150mm joka tulisi kiinni pärekaton alalaudoitukseen.
Onko kellään kokemusta/tietoa/mielipiteitä.Teet suuren palveluksen talolle itselleen, paloturvallisuudelle sekä seuraaville sukupolville, kun putsaat päreet remontin yhteydessä pois.
Pärekatto on varsin joustava rakenne. Peltikatto pyrkii tuulisella säällä kohoamaan kuin lentokoneen siipi, ja päre on pohjana pehmeä. Pumppaava liike alkaa pikku hiljaa vaikuttaa ja kateruuvit löystyvät. Kohta kattosi rämisee eivätkä ruuvit enää vedä vaikka niitä koettaisi kiristää.
Paloturvallisuuden kannalta rutikuiva satojen neliöiden laajuinen pärekatto on aikamoinen annos tulen ruoaksi, jos sattuisi käymään onnettomasti. Sekin kannattaa ottaa huomioon! - apalia
ei tietoo kirjoitti:
Minulla sama ongelma rintamamiestalossa. Alkuperäinen pärekatto malli -49 ja rivoitus jonka päälle tehty tiilikate-50 luvulla,mikä purettu -60 luvulla ja korvattu pikipoikalevyllä. Pärekatto tuntuisi olevan lähes alkuperäisen kovuinen ja ehjä.
Onko kellään kokemusta/tietoa/mielipiteitä.Minulla on kokemusta pärekaton päälle tehdystä peltikatosta. N.15v sitten laitoimme vanhan kotimökin katon pellistä. Alkujaan siinä oli ollut pärekatto, jonka päälle oli tehty tiilikatto, mutta tiilikatto oli pahasti sammaloitunut ja monia tiiliä rikki, joita ei enää mistään saanut. Purimme tiilet pois, oikaistiin vähän kattoa, laitettiin rimotus pystyyn ja siihen ruoteet ilman mitään aluskatteita. Rakenne on toiminut hyvin ja on vieläkin lähes uudenveroiseessa kunnossa. Tiiliprofiloidun pellin valmistajasta ei ole mitään muistikuvaa, mutta ainakin on ollut laadukasta.
- 1000 neliötä
Muutamassa vietissä näköjään jo varoitellaankin, että vaikka peltikerroksia olisi päällekkäin useampia, puuttuu siltä alkuperäiseltä katteelta aluskate aina vain.
Oletko ajatellut, kuinka paljon katto kasvaa paksuutta? Jos vanhan pellin päälle kiilataan mahdollinen oikaisu ja vetäistään siihen 32 mm ruoteet, alkaa talosi päällä olla aikamoinen paketti tavaraa! Näyttävätkö räystäät enää kauniilta ja onko läpivienneissä (savuhormit, tuuletusputket) varaa?
Jos olisi minun taloni, purkaisin vanhat pellit pois, vaikka se merkitseekin työn ja kuljetuksien kaksinkertaistumista. Olen useammastakin rakennuksesta purkanut ensin tiilikaton rimoituksineen ja sitten alta löytyneen pärekaton, jonka jälkeen katto on oikaistu ja pellitetty Weckmanin katteilla. Tänä kesänä on tarkoitus tehdä taas yksi tällainen projekti vanhaa aittaa uudistettaessa.- ikivanhoihin
Eiköhän tuo kattoprojekti ole jo tehty... Aloittajan viesti kuitenkin jo neljän vuoden takainen...
Tää uusi Suoli-systeemi on ihan prs..tä, ikivanhoja vuosien takaisia topikkeja pompsahtelee esiin häikkäämään uusimpia aiheita. Miksi ihmeessä???? - 1000 neliötä
ikivanhoihin kirjoitti:
Eiköhän tuo kattoprojekti ole jo tehty... Aloittajan viesti kuitenkin jo neljän vuoden takainen...
Tää uusi Suoli-systeemi on ihan prs..tä, ikivanhoja vuosien takaisia topikkeja pompsahtelee esiin häikkäämään uusimpia aiheita. Miksi ihmeessä????Vastaamisessa ei tietenkään ollut mitään järkeä. Ei nimittäin tullut mieleenkään, että ylin otsikkoaihe olisi vuodelta 2005!
Tai mistäs minä tiedän... jos vaikka harkinta on edelleen kesken. Aika kuluu nykyään niin nopeasti. - vilimu
1000 neliötä kirjoitti:
Vastaamisessa ei tietenkään ollut mitään järkeä. Ei nimittäin tullut mieleenkään, että ylin otsikkoaihe olisi vuodelta 2005!
Tai mistäs minä tiedän... jos vaikka harkinta on edelleen kesken. Aika kuluu nykyään niin nopeasti.Ei mennyt vastailunne hukkaan. Guuglettelin aihetta ja tämä pomppasi esiin. Minä alan vasta suunnitella, vaikka alkuperäinen kysyjä lienee jo kattonsa väsännyt.
- katto kuntoon
olen ollut välittömästi ja välillisesti tekemisissä yli tuhannen kattoremontin kanssa ja en jättäisi vanhaa peltiä alle.jotkut vastuuttomasti toimivat yrityksetkin jättävät vanhan peltikatteen alle,se on helppo ja nopea ja saa maksaa vain puolet täydellisestä kattoremontista.parempi on jättää tekemättä kuin tehdä vanhan päälle silmänlumetta.
- kekkomuailma
Vanha profiilipeltikate
1. Paikkaa vanha kate ja jätä se paikoilleen.
2. Naulaa profiilin korkuiset pystyrimat mahdollisimman lähelle kattotuoleja.
3. Kiinnitä uudet ruoteet kattokaltevuuden edellyttämällä jaolla.
4. Lado kattotiilet.
5. Kiinnitä kattotarvikkeet joko ladonnan yhteydessä tai sen jälkeen.
Näin neuvoo rakentajalehden kotisivut ja olen minäkin nähnyt jopa 3 kertaisia kattoja eik'ä ongelmia ole jos tuuletus pelaa, joten turha työ on turhaa. - robert.kardin
kekkomuailma kirjoitti:
Vanha profiilipeltikate
4. Lado kattotiilet.
Näin neuvoo rakentajalehden kotisivut ja olen minäkin nähnyt jopa 3 kertaisia kattoja eik'ä ongelmia ole jos tuuletus pelaa, joten turha työ on turhaa.vois kyllä jättä alle ja pala see muovinen aluskate melkein yhtä hyvin. Olen nähnyt monta 80 v. vanha peltikattoa, mitkä on tehty suoraan pären pääle, ilman mitään ruoteita ja katto on ihan siistin näkönen ja toimiva. Mutta jos laitta 50mm. rimat ja ruoteet, niin kyllä hyvä tule ja henkitää, jos osa harjan tuuletta oikein.
- Anonyymi
kekkomuailma kirjoitti:
Vanha profiilipeltikate
4. Lado kattotiilet.
Näin neuvoo rakentajalehden kotisivut ja olen minäkin nähnyt jopa 3 kertaisia kattoja eik'ä ongelmia ole jos tuuletus pelaa, joten turha työ on turhaa.Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta niin tuntuu kuin turha työ menisi hukkaan.
- Katto10
Katolle Lumiesteet,Kattosillat,Tikkaat. www.vesikourut.fi
- Tiili jäisi alle
Mutta miten olis peltikatto tiilikaton päälle ? Ei se kovin paljon painoa lisää
koska lumet tulee alas heltosti. - Kattislife
Ei kondensoi vanha pelti uuden alla kun poreilee siihen reikiä.
- PoimuprofiiliParas
Hyvä tuuletus päädyissä harjalla ja ilmalla toivat piippuimurit mahdollistavat vanhan profiilipellin jättämisen uuden pellin alle.
Muuten profiilit R 20 hengittävät ...tuulettuvat parhaiten.
Ns. Konesaumakatot eivät tuuletu ollenkaan hyvin, kun ei ole poimuilmarakoja.
Ikävä muotikatto tää ns. Konesaumakatto. - Tuulettuva....peltikatto
Profiili r 20 on monella tapaa paras.
Hengittää jne. Tuulettuu
Sen voi jättää uuden pellin alle, jos on lisäksi aluskate valmiina. - Paras....tuulettavuus
Toivottavasti T 20 profiilikatot tulevat pian taas muotiin.
Helppo asentaa ja kestää siirtelyä. - KuinkaPaksua
Pannaan
Siis peltiä. - SuunnittelijatHuomio
Jiiriä ja kattoikkunoita kannattaa aina välttää.
Rt 20 profiilipelti tuulettaa itseään parhaiten poimujen kautta.
- paisari
vanhaa katetta ei saa jättää alle, on tulipalovaara kesäkuumalla kun pellinlämmöt on pinnassa 80 astetta helteellä. ei näin!
- Jiiri...vuotaa
Jiiri pitää aina uusia ja leveämmät uudet pellit alle.
- todettua
Kyllä nämä toimivat tuuletusasiat ovat tärkeitä koko talossa.Käytiin just katsomassa yhtä taloa ostoaikeissa, jossa yläkerrassa oli tunkkainen haju ullakolla ja alapohjassa. Mietittiin mahdollista syytä niin tulimme siihen tulokseen, että riittävät tuuletusreiät taisivat puuttua sekä yläkerrasta että alakerrasta. Hohhoijaa, vaikutti siltä, että alkuaan hyvät talot pikkuhiljaa pilaantuvat riittävän tuuletuksen puutteessa.Ilma ehkä tulee jostakin ilmaluukusta tai raosta vähän, mutta ei riittävästi eri suunnilta ja ilma ei kierrä , jotta todellista riittävää tuulettumista tapahtuisi ja kosteutta kertyy, jossa erilaiset homeet sitten viihtyvät ja alkavat kasvaa.Sehän ei kuivassa kasva ja kuivana pysyy kun tuulettuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569