Henkilökohtaisena avustajana, melkein kaikki mitä teen on jotenkin väärin

Anonyymi-ap

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana ja tuntuu, etten osaa tehdä paljon mitään oikein. Avustettavan itsensä kanssa asiat sentään sujuvat, hyvin tarkka hänkin on, mutta onhan se ymmärrettävää, varmasti minäkin olisin jos joutuisin päästämään vieraan ihmisen kotiini häärimään. Mutta avustettavan puoliso, hän vaikuttaa melkein inhoavan minua. Työhöni kuuluu paljon kotitöitä, ja aina avustettavan puolisolla on jotakin huomautettavaa siitä mitä olen tehnyt väärin. Tuntuu, etten yksinkertaisesti pysty tekemään asioita tavalla, joka olisi hänen mielestään kunnolla tehty. Hän myös tenttaa minua erilaisista asioista, en voi antaa esimerkkejä koska niistä voisi tunnistaa, mutta aivan kuin hän uskoisi, että tekisin jotain todella pahaa vahinkoa heidän kotonaan.

Olen tietysti vammaisen henkilön avustaja enkä hänen puolisonsa, mutta onhan kyseessä myös puolison koti, joten pakko minun on tämänkin ohjeita kuunnella. Olen miettinyt, että ehkä todella teen asioita huonosti ja annan itsestäni oudon ja epäluotettavan kuvan, en tiedä. Yritän kyllä parhaani. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä ja sanoa, että hän olisi tyytyväinen.

13

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Semmoista se on. On ihania asiakkaita ja sitten niitä, jotka haukkuvat tapasi hengittääkin. Kaikki haukkumasanat, loukkaukset olen kuullut mutta onneksi ei fyysisesti ole tölväisty. Avustettavien puolisot osaavat olla raskaita, toki osa heistäkin voi olla esim. muistisairaita joten outoa käytöstä. Jos olet firman kautta, puhu asiasta sinne. Ja toki voit kysyä, että toimiiko tämä yhtälö nyt lainkaan. Avustajana olo on henkisesti ja fyysisesti raskasta, ei pelkkää sohvalla hengailua. Tsemppiä sulle, yritän itse selvitä päivän kerrallaan. Välillä on ihania asiakkaita, välillä miettii että onko tämä todellista?

      • Anonyymi

        En voi oikein firmallekaan valittaa, koska avustettavan puoliso ei kuitenkaan kohdista minuun mitään henkilökohtaisia solvauksia eikä esitä kritiikkiään millään törkykielellä tms. Eli kyse on vain äärimmäisen kriittisestä ja epäluuloisesta, mutta periaatteessa asiallisesta henkilöstä, jolla on myös oikeus sanella miten hänen kotonaan toimitaan. Tunnen vain itseni täysin kyvyttömäksi kun en tällaistakaan yksinkertaista työtä saa tehtyä oikein.


    • Anonyymi

      idea on siinä että pomotushaluisen puolison on johonkin kohdistettava pomotustarpeensa. On varmaan aikoinansa ahkerasti pompottanut nyt avustettavaa puolisoansa ja teettänyt hänellä kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat työt. Passoittanut itseänsä ja pitänyt toista tossun alla. Nyt kun puoliso on liikuntakyvytön ja dementoitunut niin sinä tulit hänen tilallensa pompoteltavaksi pelinappulaksi.

      • Anonyymi

        juurikin noin. Lisäksi niin että parempikuntoisen puolison elämänlaatu on laskenut kun puoliso on liikuntakyvytön ja dementoitunut. Nyt ei voida tehdä niitä kivoja juttuja yhdessä kuin silloin nuorempana. Ja se on tietenkin avustajan syy ja vika että hänellä menee huonosti. Nurinkurista mutta niin totta.


      • Anonyymi

        Avustettava ei ole dementoitunut, kyse on fyysisesti vammaisesta ihmisestä. Ja ilmeisesti hänellä on vamma ollut aina, joten puolisonkaan tilanne ei ole ainakaan sen vuoksi muuttunut.

        Ap


    • Anonyymi

      Joko siedät työn "lisukkeineen" tai etsit uuden paikan. Ne vaihtoehdot sinulla on.
      Joku voisi yrittää keskustella tai ottaa yhteyttä työsuojeluun, mutta tuskin niistä mitään hyötyä on.

      Olen ollut useammalla iäkkäällä rouvalla ja yhdellä ikäiselläni, mutta äijää ei ole ollut riesana.

      • Anonyymi

        Ei avustajilla mitään työsuojelua ole ja "keskustelemalla" saa oman tilanteensa vieläkin hankalammaksi. Nyt ollaan toisen ihmisen kotona eli hyvin henkilökohtaisella alueella ja avustajan on oltava siellä, näiden ihmisten kanssa koko ajan kun on töissä. Jos ilmapiiri siellä menee entistä painostavammaksi niin itselleen siinä vain haittaa tekee, yrittäessään keskustella omasta oikeassa olemisestaan varman ihmisen kanssa.


    • Anonyymi

      saanen arvata. Avustettava on mies ja puolisonsa on nainen. Avustaja on nainen. Kolmiodraama oireyhtymä.

      • Anonyymi

        Juuri toisin päin. Enempää en halua näistä ihmisistä kertoa ettei kukaan tunnista.

        ap


    • Anonyymi

      Aloittaja tässä vielä, olen siis miettinyt, ettå johtuuko tuo siitä, että olen oikeasti niin huolimaton, mutta en tiedosta sitä itse, vai persoonastani. Olen ajatellut, että ehkä molemmista. Ihan kuin jotenkin ärsyttäisin avustettavan puolisoa hirveästi.

      • Anonyymi

        jospa avustettavan puoliso on konservatiivinen. Kannattaa perinteistä ihmisen ulkonäköä ja olemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jospa avustettavan puoliso on konservatiivinen. Kannattaa perinteistä ihmisen ulkonäköä ja olemusta.

        Mistä ajattelet, että ulkonäköni olisi jotenkin erikoinen?
        En pukeudu mitenkään erikoisesti eikä minulla ole esimerkiksi tatuointeja tai lävistyksiä tai muuta huomiota herättävää.
        En ole kaunis, mutta siisti ja asiallinen ulkonäöltäni kyllä.
        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ajattelet, että ulkonäköni olisi jotenkin erikoinen?
        En pukeudu mitenkään erikoisesti eikä minulla ole esimerkiksi tatuointeja tai lävistyksiä tai muuta huomiota herättävää.
        En ole kaunis, mutta siisti ja asiallinen ulkonäöltäni kyllä.
        Ap

        Lähde siitä, että teet sinulle annetun työn niin hyvin kuin kykenet. Parempaan ei kukaan pysty. Asiallinen ohjeistus pitää ottaa asiallisesti vastaan, muu sivuttaa olan kohautuksella.,toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Tunne arvosi sillä teet tärkeää työtä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe