Olen suunnittelemassa työttömäksi, ja eläkeputkeen jäämistä. Millaisia kokemuksia teillä on, miten työvoimaviranomaiset kohtelevat putkessa olijaa? Joutuuko tekemään lumehakemuksia, kuten aktiivi-ikäiset työttömät? Mitä vinkkejä teillä on, kannattaako esittää työvoimatoimistossa todellista työnhakijaa, vai olla rehellinen ja kertoa pärjäävänsä hyvin ansiosidonnaisella ja luovuttavansa mielellään työtilaisuudet niitä tarvitseville? Miten kolmen kuukauden karenssi heti alkuun? Onko jo sen aikana velvollinen keksimään neljä hakemusta kuukaudessa, vaikka siitä ei saa mitään rahallista korvausta?
Kokemuksia eläkeputkesta?
10
272
Vastaukset
- Anonyymi
"Olen suunnittelemassa työttömäksi, ja eläkeputkeen jäämistä. Millaisia kokemuksia teillä on, miten työvoimaviranomaiset kohtelevat putkessa olijaa?"
Putkessa ollessa sinua koskevat samat velvoitteet kuin muitakin työttömyyskorvauksia saavat.
"Joutuuko tekemään lumehakemuksia, kuten aktiivi-ikäiset työttömät?"
Kyllä
"Mitä vinkkejä teillä on, kannattaako esittää työvoimatoimistossa todellista työnhakijaa, vai olla rehellinen ja kertoa pärjäävänsä hyvin ansiosidonnaisella ja luovuttavansa mielellään työtilaisuudet niitä tarvitseville?"
Lähetä kuukausittain neljä avointa työhakemusta, niin selviät helpoimmalla.
"Miten kolmen kuukauden karenssi heti alkuun? Onko jo sen aikana velvollinen keksimään neljä hakemusta kuukaudessa, vaikka siitä ei saa mitään rahallista korvausta?"
Karenssi (jos irtisanot itsesi) on nykyisin 45 päivää. Muutaman avoimen työhakemuksen lähettämisen ei pitäisi olla hankalaa. Aluksihan on tiiviistettyyn tahtiin haastatteluja. - Anonyymi
Mulla sama, ilmoittauduin työkkäriin viime kuun lopussa ja kävin just eilen työkkärissä ekassa suunnittelussa, lopputulemana pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa eikäpä juuri muuta. Kehoitti toki hakemaan niihin työkkärin työ-, ja urasuunnittelu kursseille joista kyllä saisi sen 9e/pv ja ne olis etänä. Pitää miettiä tuota...samahan se periaatteessa istuksia kotosalla koneen ääressä ja "suunnitella" uraa.
Olen päälle 50 joten vielä joutuu "rehkimään", takana 20v vaiktuista työtä, itse irtisanouduin viime kesänä ja se 45pv karenssi ehti kulua siellä, sunnuntain lähetän eka anssihakemuksen ja siinä kai se 5 päivän omavastuu...anssi on joku 2000e/kk ja säästöjä löytyy, ihan sama vaikka välillä karenssi iskisi...tai vaikka koko anss katkeaisi (työnhakuvelvoite)
Pitää tässä siis elämässä hiimailla joku aika, tekiskö jotain työhommia, kurssia vai ei..lähtiskö aasiaan jne - Anonyymi
Mulla meni vakityö +10v sitten ja luovuin kassa jäsenyydestä, kun putosin tmtuelle. Uskoin etten enää koskaan täytä työssäoloehtoa uusiksi. Nyt opiskelijana olenkin täyttänyt sen, usko tai älä.
Kun lopetan opiskelut, mun pitäis saada kelan pvrahaa, joka kai on saman suuruinen kuin tmtuki. Hakeminen 4 on ongelmallista. Ei oikein ole hakemista, paikat on jotain mihin vaaditaan pätevyys. Toisaalta en jaksa raskaita hommia, johin olen kai pätevä. No, kai sitä karenssin tai pari voi kärsiä. Mieluummin otan sen pvrahan, ettei ennen tienatut kulu!- Anonyymi
yhtä satuilua, haetaan paikkoja mihin ei satavarmasti mennä, niin kyllästynyt te toimintoihin, nykyajan hullujen huone
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
yhtä satuilua, haetaan paikkoja mihin ei satavarmasti mennä, niin kyllästynyt te toimintoihin, nykyajan hullujen huone
Miten niihin "menet", kun sua ei niihin ta valitse?
Haluaako ta hakemuksia, joita ei ota tosissaan? Vai yhden kunnollisen hakemuksen, jonka lähettäjä haluaa tosissaan kyseiseen paikkaan? - Anonyymi
"Nyt opiskelijana olenkin täyttänyt sen"
Täyttyykö työssäolovelvoite opiskelijana, ehkäpä täysipäiväisenä sellaisena? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nyt opiskelijana olenkin täyttänyt sen"
Täyttyykö työssäolovelvoite opiskelijana, ehkäpä täysipäiväisenä sellaisena?Täyttyy, jos olet töissä vähintään 18h/vk. Ja opiskelun vuoksi aikaa pidennetään jopa 7 vuoteen. Siinä sivussa voi opiskella. Jos ei saa opintopinnoja suoritettua, opintotukea ei makseta.
- Anonyymi
"Hakeminen 4 on ongelmallista. Ei oikein ole hakemista, paikat on jotain mihin vaaditaan pätevyys."
Homma hoituu lähettämällä avoimia työhakemuksia.
- Anonyymi
Kokeile päästä vuorottekuvapaalle tai pidä ainakin opintovapaa, ennen kun irtisanot itsesi, niin saat lisää tukipäiviä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha4102729Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo5932212Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1032132Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom401945etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!651473- 981344
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu1321201Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee1521167- 1681162
- 531125