Sukupolvien välinen kaksisuuntainen liikenne.

Me vanhempi polvi mielellämme siirrämme tietojamme ja arvojamme seuraaville sukupolville.
Kuuntelemalla nuorempia sukupolvia, voimme myös itse saada käyttökelpoisia asioita.
Esimerkkinä tästä: Eilen, kun kysyin labrassa, jossa oli kaksi nuorta naista töissä, että voinko saada tekstiviestinä vastauksen.
Se ei onnistunut, mutta kertoivat, että kun lataan labran sovelluksen, voin nähdä tuloksen jo illalla, ei tarvitse soitella. Totta, oli vaivatonta.
Huomionarvoista sukupolvien jatkumossa on mielestäni se, että uusi rakentuu aina vanhan päälle. Kehittyen eteenpäin.
Niin henkisesti, kuin aineellisestikin, vaikka näemme ja kohtaamme taantumuksellisiakin asioita, kokonaisuus kuitenkin etenee.

25

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erinomaista. Ja jatko menee näin
      Eilen, kun kysyin labrassa, jossa oli kaksi nuorta henkilöä

      töissä, että voinko saada diagnoosin.
      Se ei onnistunut, mutta kertoivat, että kun otan labran nurkassa olevan pahvilaatikon, voin tehdä tuloksen kotona itse omin käsin, ei tarvitse meitä vaivata. Totta, oli vaivatonta

      Välineet voi heittää mäkeen ovat itsetuhoavia

      • En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi.


    • Anonyymi

      Perhe oli kylässä, harvoin saan heidät kasaan. Siinä sitä sukupolvien välistä liikennettä oli. Yksi lapsenlapsi kertoi hakeneensa kesätyöpaikkaa yliopistollisesta keskussairaalasta ja pääsi. Olin kiinnostunut mitä haastattelussa kysyttiin. Ei kuulemma ollut tarvinnut kysyä mitään, kun oli ollut niin selkeä hakupaperi ja CV.
      Toinen ottaisi niin paljon kiinnostavia aineita koulusssa, ettei tunnit riitä, ei saa kuulemma ylittää tuntien märää. Saanut kuitenkin ranskankielen. Siinä kuuntelin työelämän kuulumisia tänä päivänä, urheiluvalmennuksen sujumisesta kun sitäkin harrastetaan. Nyt siirtyi tietoa minulle päin, olipa virkistävää. Kukaan ei puhunut sairauksista, tulevaisuusasioita vaan pukkasi. Laitoin ruokia mukaan, ottavat mielellään.

      • Luin kommenttisi ihan toiseen kertaan.
        Minä olen ulkoistanut miniälle tuon porukan kasaan saamisen, se käy häneltä.
        Mukavia uutisia saitkin, Tuli ihan fiilinki, että elämää oli ympärilläsi, ei ihme, että koit virkistäväksi,


    • Anonyymi

      Labratulokset voi nähdä yhtä nopeasti myös omakannasta.

      • Mulla on siellä vain käyntipäivämäärä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Mulla on siellä vain käyntipäivämäärä.

        Labratulokset näkyvät kyllä, joskus lähetteen yhteydessä, mitkä kokeet on määrätty,
        siihen kohtaan tulee vastaus. Omakantaa joutuu vähän "opiskelemaan",
        ja joskus en minäkään ole löytänyt tutkimusten lausuntoja.


    • Anonyymi

      Näinhän se on jokaisella yksityisellä terveysasemalla. että itse luet ne "apista".
      Samoin sieltä voi lukea lääkärin kommentit.

      Me elämme "appien" aikaa. :)

    • Käytetäänkö enää tarpeeksi vanhempien sukupolvien kokemusta työelämässä ja yhteiskunnan toiminnoissa, kun tekninen kehitys ottaa huimia harppauksia ja kiire tai ainakin kiireen tuntu kuluttavat ihmisiä loppuun. Tämä tuli mieleen, kun tuskaillaan huonontuneiden oppimistulosten kanssa. Jo peruskoulutus nähdään liian paljon vastauksena yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin, opettajia ei kuunnella, lasten tarpeita ja perusolemusta ei kuunnella. Käytetään erilaisia mittareita, teetetään tutkimuksia, joihin nojaudutaan, kaikkea raportoidaan, kirjataan, tilastoidaan. Opetussuunnitelmat muuttuvat ennenkuin niitä on ehditty kunnolla edes sisäänajaa. Varmasti moni opettaja ja vanhempi on tajunnut intuitiivisesti, että tämä muutosvauhti ei ole hyväksi.

      Isovanhempana olen seurannut pienten lastenlasten ja nyt jo teinien ja nuorten aikuisten kasvua ja koulunkäyntiä, mutta ennenkaikkea olemme viettäneet lastenlasten kanssa kiireetöntä aikaa, on kuunneltu ja keskusteltu, puuhailtu. Kaarnavene tuohipurjein takan otsalla on yksi muisto, hyvin paljon arvoja sisältävä.
      Sen veistäjä vietti juuri penkkaripäivää riehakkaalla ajelulla, vaarinsa vanha karvalakki päässään, olikin tarpeen tuimassa tuulessa kuorma-auton lavalla ja sopi hyvin "lookiin". Juttelimme niistä iskulausista, joita lakanoihin oli maalattu. Niissä oli kaiken riehan ohella hyvinkin syvällisiä ja kantaaottavia lauseita esimerkiksi ympäristönsuojelusta, energiaongelmista ja maailmanrauhasta. Abit jäivät lukulomalle. Onneksi koronan rauhoittuminen on mahdollistanut taas nämä koulutien kohokohdat, kuten vanhojen tanssit, penkkarit ja lakkiaiset tai muut koulunpäättäjäiset.

      • Anonyymi

        "Käytetäänkö enää tarpeeksi vanhempien sukupolvien kokemusta työelämässä ja yhteiskunnan toiminnoissa"

        Mihin sitä voisi käyttää ? Aika on ajanut vanhempien sukupolvien ohi.
        Onneksi useimmat vanhempien sukupolvien ovat sen hoksanneetkin,
        eivätkä tyrkytä naurispaistikas-aikaisia neuvojaan.


      • Katselin, kun telkussa näytettiin noita vanhojen tansseja, voi kuinka kauniita ja innostuneita nuoria.
        Mainitsit tuosta kaiken mittaamisesta ja tilastoinnista, Siitä johtui mieleeni, että mahtaako lapsi/nuori jäädä siinä touhussa vähemmälle huomiolle.
        Pari päivää sitten luin pitkähkön jutun tästä lasten pärjäämisestä.
        Yhdeksi syyksi tulosten laskuun listattiin tämä, kun erityisopetus lopetettiin, eli kaikki samaan luokkaan tasosta riippumatta.
        Kuitenkin on lapsia, jotka tarvitsisivat erityistukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Käytetäänkö enää tarpeeksi vanhempien sukupolvien kokemusta työelämässä ja yhteiskunnan toiminnoissa"

        Mihin sitä voisi käyttää ? Aika on ajanut vanhempien sukupolvien ohi.
        Onneksi useimmat vanhempien sukupolvien ovat sen hoksanneetkin,
        eivätkä tyrkytä naurispaistikas-aikaisia neuvojaan.

        Vaikka kenties tässä teknisessä ja työelämän suorittamisessa aika olisikin ajanut ohi meistä vanhemmista, silti on mielestäni jotain korvaamatonta, josta löytyy antia.
        Se on elämänkokemus, sitä ei voi oppia kirjoista.
        Eräässä koulussa toimii ns. kouluvaari.
        Kouluvaari on sellainen, jolla on aikaa keskustella nuorten kanssa, jota muilla toimioilla ei välttämättä ole, kuin rajallisesti.


    • Anonyymi

      Kuuntelitteko paljon vanhempianne tai isovanhempianne vai sen mikä oli pakko ?

      • Itselläni ei ollut elossa isovanhempia. Taisin olla noin 5-vuotias, kun viimeinenkin kuoli.
        Kulttuurikaan ei ollut kovin avoimen keskusteleva. Aika oli sellainen sodan jälkeen, työtä oli niin paljon.
        Tiedän sanoa vain omista nuorista ja niiden ystävistä, heidän kanssaan on ihan luontevaa keskustella monista asioista.
        Pojantyttäreni on tuonut täytettävän kirjan, ``Isoäiti kerro minulle.`` Kysymyksiä, vaapata kerrontaa kuvia, siis menneisyydestä.
        Eihän asiat tarvitse olla välttämättä isoja. Jo sillä, miten itse suhtautuu toisten kohtaamiseen, voi välittää asennetta muihin ihmisiin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1944
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      252
      1640
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1557
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1494
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1209
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      921
    Aihe