varaton kuolinpesä

Anonyymi-ap

Kun kauan hoitokodissa asunut vanhus kuolee, on perunkirjan teko nopeaa, koska hänellä ei enää ole muuta omaisuutta kuin eläkkeensä. Tilillä on juuri sen verran, että maksut saadaan maksetuksi.
Jälkikasvu ei ole koskaan tehnyt perunkirjaa, joten siinä tarvittaisiin neuvoja. Mistä?
Tuntuu oudolta mennä asiantuntijan luo teettämään perunkirja, jonka laskuun menisi koko perintö.

17

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perukirja kuuluu tehdä 3 kk kuluessa kuolemasta,ja neljän kk kuluessa verottajalle toimitettava.
      Sen voi tehdä itsekin,ja kunhan paikalla on kaksi uskottua 'miestä', ja pesän ilmoittaja. Eli jopa 2 ihmistä,toinen voi toimia ilmoittajana.
      Uskottujen miesten ja ilmoittajan on alkekirjoitettava perukirja.
      Jos perukirja myöhästyy,verottaja lätkäisee lisämaksun.
      Helpoimmalla pääsee kun ajoissa hoitaa.

      • Anonyymi

        "ja neljän kk kuluessa verottajalle toimitettava."

        Väärin!

        Toimitettavalle verottajalle yhden kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ja neljän kk kuluessa verottajalle toimitettava."

        Väärin!

        Toimitettavalle verottajalle yhden kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.

        Kuolemasta vimeistään neljän kk kulessa, jollei verottaja ole myöntänyt lisäaikaa ennen kuin 3kk on umpeutunut, eli mahdollista on toimittaa kuuden kuukauden aikana KUOLEMASTA.

        Aika vissi ero perukirjoituspäivästä ja kuolemispäivästä, eikö vain?


    • Anonyymi

      Mulla oli tuollainen tilanne pari vuotta sitten. Kuolinpesässä 2 osakasta ja sovussa ollaan. Minä sitten perehdyin asiaan ja tein tuon perukirjan. Olin kolmessa roolissa eli perukirjoittaja, pesän ilmoittaja ja pesän osakas. Jonkin verran "tienattiin" sillä kun tein perukirjan itse, ei ollut vaikeaa kun netistä löytyy tietoa. Kelpasi verottajalle ja pankillekin hyvin.
      Linkkejä
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L20
      https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja_perukirj/
      Huonojakin neuvoja täältä saa
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14552016/pankki-vaatii

    • Anonyymi

      Ei vainajan omaisilla ole mikään pakko puuttua koko asiaan. Kuolemasta voi ilmoittaa vainajan asuinkunnan sosiaalitoimeen, ettei kukaan hautaa, eikä tee perunkirjoitusta. Silloin kunta hautaa asukkaansa ja tekee perunkirjoituksen, mutta laskuttaa sen vainajan tililtä. Jos vainajan tilillä olevat varat riittävät, niin kunta kuittaa niistä hautauksen ja perunkirjoituksen. Jos jää ylimääräistä, niin ne omaiset perivät, jos tilillä olevat varat eivät riitä, niin loput maksaa kunnan veronmaksajat.

    • Anonyymi

      Entä jos vanhus on ennen kuolemaansa joutunut toisen vanhuksen kuolinpesän osakkaaksi (sukulainen). Siinä sitä ”riemua” riittää vaikka muille jakaa!

      • Anonyymi

        Halutaan tehdä itse perunkirja, koska ammattiapuun ei vainajan tilin varat riitä.
        Onko siihen kaava tai lomakemalli olemassa.
        Voidaanko mennä kysymään neuvoa esim, verovirastosta?
        Leskellä on omissa nimissään vanhemmiltaan perimä saunamökki.
        Miten se merkitään perunkirjaan?


      • Anonyymi

        Nuo monet kuolemat köyhdyttävät vähävaraisia ihmisiä.
        Sitten kun tulee oma vuoro lähteä, niin ei olekaan rahaa edes omiin hautajaisiin.
        Tätä asiaa pitäisi alkaa helpottamaan lain kanssa.
        Sillä paljon on lapsettomia vanhuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo monet kuolemat köyhdyttävät vähävaraisia ihmisiä.
        Sitten kun tulee oma vuoro lähteä, niin ei olekaan rahaa edes omiin hautajaisiin.
        Tätä asiaa pitäisi alkaa helpottamaan lain kanssa.
        Sillä paljon on lapsettomia vanhuksia.

        Nyt hyvinvointialueella ko. hakemus hautaus kuluihin on "kuolinpesän toimeentulotuen hakemus". Paikan päällä kannattaa neuvotella, jos onnistuu. Hakemukseen tulee valmiit laskut.


    • Anonyymi

      Tätini kuoli ja pankki hoiti perun kirjoituksen ja muut menot,lasku yli 13 000€ tästä summasta perunkirjoituksen kulut oli yli 6 000€.eli yli puolet.En tiedä riittikö edes säästöt köyhällä yksinäisellä ihmisellä kaikkeen,mutta eipähän nuista perinnoistä ainakaan ole kukaan puhunu mitään.Oli hänellä vielä 3 sisarusta elossa mutta kukaan ei mennyt perunkirjoitustilaisuuteen velkojen pelossa,epäilivät että jäi hoitovelkoja ja näitä pankin hoitamia perunkirjoitusmaksuja.Jos ihmisellä ei ole velkaa elävänä niin kun kuolee niin sitten kyllä on.

      • Anonyymi

        Luin artikkelin perunkirjoitusongelmista.
        Kuolema on niin uusi ja outo asia monille ihmisille, että kaikki tehtävät tuntuvat ylivoimaisilta.
        Artikkelista huomasin senkin ongelman, että kun rintaperillinen oli eronnut parikymmentä vuotta sitten, tarvittiin ositustiedot perunkirjaan.
        Entä jos sitä ei löydy. Varattomat ihmiset, vuokralla eläneet ja työttömyyden kanssa kamppailleet, eroavat, kuinka välttämätön ositus on, kuka muistaa miten siinä meneteltiin! Kummallakaan ei ollut omaisuutta,.
        Toisen isä kuoli myöhemmin ja äidillä on hallintatestamentti omistusasuntoon. Pesä on jakamaton edelleen, mutta kun äidistä aika jättää, perunkirjan teko tulee eteen.
        Pitääkö sitä ositusta nyt ruveta valmiiksi metsästämään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin artikkelin perunkirjoitusongelmista.
        Kuolema on niin uusi ja outo asia monille ihmisille, että kaikki tehtävät tuntuvat ylivoimaisilta.
        Artikkelista huomasin senkin ongelman, että kun rintaperillinen oli eronnut parikymmentä vuotta sitten, tarvittiin ositustiedot perunkirjaan.
        Entä jos sitä ei löydy. Varattomat ihmiset, vuokralla eläneet ja työttömyyden kanssa kamppailleet, eroavat, kuinka välttämätön ositus on, kuka muistaa miten siinä meneteltiin! Kummallakaan ei ollut omaisuutta,.
        Toisen isä kuoli myöhemmin ja äidillä on hallintatestamentti omistusasuntoon. Pesä on jakamaton edelleen, mutta kun äidistä aika jättää, perunkirjan teko tulee eteen.
        Pitääkö sitä ositusta nyt ruveta valmiiksi metsästämään!

        Ei perukirjaan tule kuin henkilötunnus ja osoite perillisestä. Sekoitat rintaperillisen itse vainajaan.
        Vainaja on jo kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei perukirjaan tule kuin henkilötunnus ja osoite perillisestä. Sekoitat rintaperillisen itse vainajaan.
        Vainaja on jo kuollut.

        Paljonko sinulla on hoitovelkaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sinulla on hoitovelkaa ?

        "Paljonko sinulla on hoitovelkaa ?"
        Paljonko voit tallentaa tai tallettaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paljonko sinulla on hoitovelkaa ?"
        Paljonko voit tallentaa tai tallettaa?

        Tyhmä kysymys, kun vainaja on jo kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin artikkelin perunkirjoitusongelmista.
        Kuolema on niin uusi ja outo asia monille ihmisille, että kaikki tehtävät tuntuvat ylivoimaisilta.
        Artikkelista huomasin senkin ongelman, että kun rintaperillinen oli eronnut parikymmentä vuotta sitten, tarvittiin ositustiedot perunkirjaan.
        Entä jos sitä ei löydy. Varattomat ihmiset, vuokralla eläneet ja työttömyyden kanssa kamppailleet, eroavat, kuinka välttämätön ositus on, kuka muistaa miten siinä meneteltiin! Kummallakaan ei ollut omaisuutta,.
        Toisen isä kuoli myöhemmin ja äidillä on hallintatestamentti omistusasuntoon. Pesä on jakamaton edelleen, mutta kun äidistä aika jättää, perunkirjan teko tulee eteen.
        Pitääkö sitä ositusta nyt ruveta valmiiksi metsästämään!

        Ositus on tosi tärkeä tehdä virallisesti, paperilla. Varsinkin, jos ei ole avioehtoa. SItä saatetaan tarvita todella pitkänkin ajan kuluttua.

        Oma äitini kuoli juuri, ja vielä kysyttiin isä-vainajani (kuollut 70-luvulla) ja hänen exän (kuollut jo myös) osituskirjaa.....Kaikki kolme siis jo kuolleita.

        Jos sitä ei olisi löytynyt, olisivat isän ja ex-vaimon lapset (nyt jo 70+) tai lapsenlapset voineet tulla vaatimaan ositusta......Yhä näinkin pitkän ajan jälkeen :-o


    • Anonyymi

      Kyllä ne omaiset löytää jos on perintörahoja on tilillä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1241
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      835
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      567
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe