Muistelua Aunuksen retkeltä keväällä 1919

"Ensiksi otettiin käsille 19-vuotias tyttö. Pojat olivat jo aikaa sitten riidelleet siitä, kuka saa sormuksen tytön sormessa. Uhria vietäessä käytti vänrikki Kohonen pientä viekkautta, sanoi tälle, että lähdetään hiukan kävelemään, mennään kylään. Tyttö yritti hiukan vastustella ja varmasti aavisti jotain pahempaa, sillä tie kulki metsään eikä kylään, vallan vastakkaiseen suuntaan. Kohonen sai tytön kuitenkin seuraamaan ja kulki tämän rinnalla. Kaksi pojistamme kulki huomaamattomasti takana kiväärit valmiina.
Äkkiä hypähti Kohonen ketterästi sivuun ja antoi merkin. Kaksi laukausta pamahti, tyttönen ehti kääntymään vaistomaisesti ympäri ja lysähti maahan. Henki oli paennut. Toinen ampujista hyökkäsi vielä lämpimän ruumiin kimppuun ja irroitti itselleen sormuksen."

Ote Lapualta syntyisin olevan Yrjö Vihantolan päiväkirjasta keväältä 1919 Aunuksen retken ajoilta, Viteleestä jossa Vihantola kuului teloituskomennuskuntaan.

Urhea suomalainen valloitusarmeija Aunusta valloittamassa.

32

1695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vandaali

      Voi olla myös vasemmistolaiseksi kääntyneen potaskaa. Muistammehan Sakari Lappi-Seppälän "Haudat Dneprin varrella" esimerkiksi. Muistelmissa on aina tietty epävarmuustekijä. Miksihän Jouko Vahtola ei ollut kelpuuttanut noita? Ei taida löytyä vahvistajaa porukasta tai vihjailujesi perusteella muista yksiköistä, että yleinen käytäntö olisi ollut. Karjalan kansannoususta 1921/22 on muuten myös olemassa kommarikirja mukanaolleen kirjoittamana.

      • Bönö-Rame

        Juu.

        Vaikuttaa aika lailla "Paska puheelta".

        Tosin ei se mahdotontakaan ole.

        "Pohjan Pojat" mneivät vapauttamaan Balttianmaita kommunisminsorrosta.


      • vielä
        Bönö-Rame kirjoitti:

        Juu.

        Vaikuttaa aika lailla "Paska puheelta".

        Tosin ei se mahdotontakaan ole.

        "Pohjan Pojat" mneivät vapauttamaan Balttianmaita kommunisminsorrosta.

        ollut kommunistisortoa kun he sinne menivät.


      • Vandaali
        vielä kirjoitti:

        ollut kommunistisortoa kun he sinne menivät.

        Niin, kun virolaiset eivät kukistuneet. Suomessahan meillä oli jo kokemusta kommunistisorrosta ja joukkomurhista vuodelta 1918. Virossa sama tapatui vasta 1940.


      • Bönö-Rame
        vielä kirjoitti:

        ollut kommunistisortoa kun he sinne menivät.

        Virossa oli punakaartilaisia ellet tiennyt.
        Siis jo ennen 40-lukua.


      • Kirjoitat " Miksihän Jouko Vahtola ei ollut kelpuuttanut noita?"

        Liite oli nimenomaan Jouko Vahtolan kirjasta "Nuorukaisten sota". Tuolla alempana nimimerkki Lueskelija sen huomasi.

        Tuo aloitukseni yksi pieni esimerkki kuvaa mielestäni hyvin Aunuksen retken luonnetta. Pieni hurmahenkinen sotajoukko hyökkää vahvimpana aseenaan sokea "oikeassa olemisen" tieto. Kirjassa on useita anekdootteja retken johtajan Hertzenin yliolkaisesta suhtautumisesta "ryssiin" joista puhuu kuin karjalaumoina joiden karkoittamiseen ei edes luotia tarvita. Hänen suhtautumisessaan tietyllä tavalla tiivistyy pariakymmentä vuotta myöhemmin yleinen usko suomalaisen sotilaan ylivoimaisuudesta yksilönä verrattuna venäläiseen sotilaaseen.


      • Kirjoitat "Karjalan kansannoususta 1921/22 on muuten myös olemassa kommarikirja mukanaolleen kirjoittamana. " Muistatko kirjan nimeä. Kiinnostaa, kuten kaikki muukin suomalaiseen 1800-1900 aikojen historiaan liittyvät kirjat.


      • Vandaali
        aito-arska kirjoitti:

        Kirjoitat "Karjalan kansannoususta 1921/22 on muuten myös olemassa kommarikirja mukanaolleen kirjoittamana. " Muistatko kirjan nimeä. Kiinnostaa, kuten kaikki muukin suomalaiseen 1800-1900 aikojen historiaan liittyvät kirjat.

        Valitettavasti en muista muuta kuin että huomasin maininnan sosialistipainotteisesta kirjasta jostain kirjasta ja se sitten kaiveli, kun muistaakseni Martti Ahti päätteli senn perusteella, että sota on ollut varmaankin todella erittäin raakaa.

        Vahtola on voinut käyttää muistelusta muiden lähteiden puutteessa. Käyttihän Jokipiikin aivan liiankin paljon Lappi-Seppälän kommarikirjaa Panttipataljoonassa. Ei ollut juuri muuta mahdollisuutta kuin lueteltella eri muistelusten kuvauksia putkeen oloista Saksassa koulutusaikana. Kyllähän Jokipii aina sano, että näin kertoo tämä ja tämä ja siitä voi päätellä jotain. Jos Vahtola on ottanut kertomuksen liitteeksi, se voinee ola pelkkä aikalaiskuvaus ja aika poliittisesti korrekti, vaikka teos muuten on aika fiksu. Miksi hän ei kelpuuttanut sitä muuhun?


    • Lueskelija

      http://agricola.utu.fi/nyt/arvos/tekstit/33.html

      Vahtola, Jouko: Nuorukaisten sota.Suomen sotaretki Aunukseen 1919. Otava: Helsinki 1997. 637 s.

      Apulaisprofessori Jouko Vahtolan teos kuvaa Aunuksen retkeksi kutsuttua
      itsenäistymisen jälkeen käytyä valloitussotaa.

      Lue loput linkistä. Mielenkiintoinen kirja.

      • joku.

        itseni sukulainen kaatui elokuussa 1919 sodassa.
        olen täysin suomalainen, nin mikä muu sota se voi olla kuin tämä Aunuksn retki?


      • ..jutun. Odotinkin jonkun huomaavan mistä teoksesta lähde on peräisin. Olet kirjan lukenut.


      • joku.

      • Vandaali
        aito-arska kirjoitti:

        ..jutun. Odotinkin jonkun huomaavan mistä teoksesta lähde on peräisin. Olet kirjan lukenut.

        Kerropa tarkka sivu, missä tuo on tuo pätkä, kun nyt hain lapsuudenkodistani kirjan Nuorukaisten sota tänne kotiini.

        Muuten se kirja, jota tarkoitin taisi olla jo kädessänikin. Se oli työväenyhdistyksen painama ja suljin sen muutaman sivun jälkeen. Miksihän sellaiseen voidaan viitata. No se on tietysti toinen tarina.


      • Vandaali kirjoitti:

        Kerropa tarkka sivu, missä tuo on tuo pätkä, kun nyt hain lapsuudenkodistani kirjan Nuorukaisten sota tänne kotiini.

        Muuten se kirja, jota tarkoitin taisi olla jo kädessänikin. Se oli työväenyhdistyksen painama ja suljin sen muutaman sivun jälkeen. Miksihän sellaiseen voidaan viitata. No se on tietysti toinen tarina.

        ..löytämällä koit ahaa-elämyksen.


    • ...

      Näkyy täällä joillekin olevan ongelmallista uskoa ei niin kunniakkaita vaiheita maamme historiasta. Miksi tuollaista murhaa ei olisi voinut tapahtua?

      Eikö sinne Vienaan ja Aunukseen tehty muutamakin retki? Muistaakseni 19-vuotias lukiolainen Urho Kekkonen kuulutteli Kajaanin sanomalehdessä vapaaehtoisia. UKK:han oli hieman aiemmin kunnostautunut punaisten teloittajana kotimaassa - kerran, mutta kuitenkin.

      Suomalaisuusideologeja ymmärtääkseni harmitti kun Vienan ja Aunuksen ihmiset eivät aina oikein ottaneetkaan heitä vapauttajina vastaan. Sen lisäksi vapauttajilla ei ollut suvaitsevaisuutta ortodoksisuutta kohtaan, mikä synnytti ongelmia. Jossain päin Karjalaa (Repojärvi?) kuitenkin noustiin suomalaisten rinnalla bolshevikkeja vastaan, jonka seurauksena Suomeen tuli yli 100 000 pakolaista.

      Puna-armeijahan laittoi suomalaisia kommunisteja ottamaan "valkorosvot" vastaan, missä sitten Toivo Antikainen sai mainetta ja kunniaa niin että leimattiin Suomessa murhapolttajaksi.

      Kun kotimaassa ei enää saanut tappaa toisinajattelijoita, piti lähteä rajan taa. Myös Viron vapaussotaan lähti seikkailijoita.

      • Vandaali

        Pakolaisia oli 10 000.

        Miistä päättelet teon murhaksi? Kuri oli kovanoilla retkillä. Veikkaan tyttöä vakoojaksi tai taistelijaksi. Vakoojat teloitettiin myös 1939-45 sodassa useimmiten sukupuoleen katsomatta.

        Hella Wuolijoen teloittamatta jättäminen ei esimerkiksi ollut kovin kunniakasta. Sormuksen vienti oli varmasti hieman kunniatonta.


      • ...
        Vandaali kirjoitti:

        Pakolaisia oli 10 000.

        Miistä päättelet teon murhaksi? Kuri oli kovanoilla retkillä. Veikkaan tyttöä vakoojaksi tai taistelijaksi. Vakoojat teloitettiin myös 1939-45 sodassa useimmiten sukupuoleen katsomatta.

        Hella Wuolijoen teloittamatta jättäminen ei esimerkiksi ollut kovin kunniakasta. Sormuksen vienti oli varmasti hieman kunniatonta.

        "Pakolaisia oli 10 000. "

        - En voi väittää ilman lähdettä vastaan, tietoni oli muistikuva.

        "Miistä päättelet teon murhaksi? Kuri oli kovanoilla retkillä. Veikkaan tyttöä vakoojaksi tai taistelijaksi. Vakoojat teloitettiin myös 1939-45 sodassa useimmiten sukupuoleen katsomatta. "

        - Kuvaus oli murhan kuvaus. Siinä ei kerrottu mitään josta voisi muuta ajatella. Selitähän miksi vakoilijan tai taistelijan saa murhata tuolla lailla. Vielä tärkeämpää, miksi ihmeessä se olisi vakoilija? Suomalaiset meni "heimokansan" kyliin tappamaan ja tuhoamaan, "vapauttamaan" kysymättä kaipaako kukaan niitä. Jos siellä joku laittoikin vastaan, sitä ei oikein voi verrata 1939-1944 sotien desantteihin. Se ei ollut sota lainkaan edes Suomen valtion mukaan.

        Se, että veikkaat tuollaisia kertoo yksinomaan puolueellisesta ja tunneperäisestä suhteestasi: isänmaallisuus oikeutta sinulle minkä vain? Olenko oikeassa?

        "Hella Wuolijoen teloittamatta jättäminen ei esimerkiksi ollut kovin kunniakasta. Sormuksen vienti oli varmasti hieman kunniatonta."

        - Vaikka Suomessa teloitettiin sen oikeankin sodan aikana joitakuita heppoisin perustein, ei tilanne onneksi ollut sellainen, että virallisesti olisi voinut HW:n kaltaisia suomalaisia (eikö HW ollut jo kansalainen?) toisinajattelijoita heppoisin perustein teloittaa. Isänmaallisuutesi kilpi saa tahran jos väität toisin - yleensä Suomen tekemistä tuollaisista teloituksista puhutaan kommunistisessa propagandassa. Oletko kommunnistiprovokaattori ;-) ?


      • Vandaali
        ... kirjoitti:

        "Pakolaisia oli 10 000. "

        - En voi väittää ilman lähdettä vastaan, tietoni oli muistikuva.

        "Miistä päättelet teon murhaksi? Kuri oli kovanoilla retkillä. Veikkaan tyttöä vakoojaksi tai taistelijaksi. Vakoojat teloitettiin myös 1939-45 sodassa useimmiten sukupuoleen katsomatta. "

        - Kuvaus oli murhan kuvaus. Siinä ei kerrottu mitään josta voisi muuta ajatella. Selitähän miksi vakoilijan tai taistelijan saa murhata tuolla lailla. Vielä tärkeämpää, miksi ihmeessä se olisi vakoilija? Suomalaiset meni "heimokansan" kyliin tappamaan ja tuhoamaan, "vapauttamaan" kysymättä kaipaako kukaan niitä. Jos siellä joku laittoikin vastaan, sitä ei oikein voi verrata 1939-1944 sotien desantteihin. Se ei ollut sota lainkaan edes Suomen valtion mukaan.

        Se, että veikkaat tuollaisia kertoo yksinomaan puolueellisesta ja tunneperäisestä suhteestasi: isänmaallisuus oikeutta sinulle minkä vain? Olenko oikeassa?

        "Hella Wuolijoen teloittamatta jättäminen ei esimerkiksi ollut kovin kunniakasta. Sormuksen vienti oli varmasti hieman kunniatonta."

        - Vaikka Suomessa teloitettiin sen oikeankin sodan aikana joitakuita heppoisin perustein, ei tilanne onneksi ollut sellainen, että virallisesti olisi voinut HW:n kaltaisia suomalaisia (eikö HW ollut jo kansalainen?) toisinajattelijoita heppoisin perustein teloittaa. Isänmaallisuutesi kilpi saa tahran jos väität toisin - yleensä Suomen tekemistä tuollaisista teloituksista puhutaan kommunistisessa propagandassa. Oletko kommunnistiprovokaattori ;-) ?

        Wuolijokea ei vangittu heppoisin perustein, vaan todella syystä. Ilmeisesti Tanner tai joku muu pöhkö pelasti tämän arkkiroiston.

        Mistä tiedät, että kyseessä yleensä oli karjalaistyttö eikä punakaartilainen? Miten sitten ennen olisi pitänyt teloittaa muuten kuin ampumalla? Jos kääntäisimme toisen posken, ei isänmaata olisi eikä varmaankaan kulttuuriakaan. Olen lukenut Vahtolan kirjan. Siinä ei todellakaan kerrota suomalaisten menneen sinne tappamaan ja tuhoamaan. Vielä en ole edes löytänyt kyseistä kohtaa enkä muista sitä lukeneenikaan. Tosin luin kirjan muistaakseni 1998. Ilmeisesti sitä on siten käytetty vain lähteenä. Onkohan lähteenä käytetty juuri tuota kohtaa kirjasta/tekstistä?


      • ...
        Vandaali kirjoitti:

        Wuolijokea ei vangittu heppoisin perustein, vaan todella syystä. Ilmeisesti Tanner tai joku muu pöhkö pelasti tämän arkkiroiston.

        Mistä tiedät, että kyseessä yleensä oli karjalaistyttö eikä punakaartilainen? Miten sitten ennen olisi pitänyt teloittaa muuten kuin ampumalla? Jos kääntäisimme toisen posken, ei isänmaata olisi eikä varmaankaan kulttuuriakaan. Olen lukenut Vahtolan kirjan. Siinä ei todellakaan kerrota suomalaisten menneen sinne tappamaan ja tuhoamaan. Vielä en ole edes löytänyt kyseistä kohtaa enkä muista sitä lukeneenikaan. Tosin luin kirjan muistaakseni 1998. Ilmeisesti sitä on siten käytetty vain lähteenä. Onkohan lähteenä käytetty juuri tuota kohtaa kirjasta/tekstistä?

        "Mistä tiedät, että kyseessä yleensä oli karjalaistyttö eikä punakaartilainen? Miten sitten ennen olisi pitänyt teloittaa muuten kuin ampumalla? "

        - En tiedäkään. Luin vain sitä alkuperäistä otetta, jossa kerrottiin murhan järjestämisestä sormuksen ryöstämiseksi. Oli uhri karjalainen tai suomalainen, kyläläinen tai sotilas, murha on murha. Jotain kertoo sekin, että tyttö piti huijata metsään ammuttavaksi. Vakoojan teloitus olisi todnäk ollut julkinen spektaakkeli.

        Ei suomalaiset tietenkään varsinaisesti menneet sinne tappamaan ja tuhoamaan, se oli vähän provokatiivinen lausahdus. Aatteen vuoksi sinne mentiin, tai seikkailemaankin. Aatteen vuoksi vaan kovin usein sattuu ylilyöntejä: vuoden 1918 tapahtumat Suomessa hyvänä esimerkkinä (puolin ja toisin). Ja kun "vapautettavat" ei otakaan riemumielin vastaan, fanaatikot saattaa vetää herneen nenään. Vaikka rivimiehet saattoi olla idealisteja (mitä ei tuosta katkelmasta kyllä näe), retki oli vihamielinen hyökkäys vieraaseen maahan. Samanlaista vastaimperialismia kuin Neuvosto-Venäjän hyökkäys Puolaan heti oman sisällissodan jälkeen, samalla aikakaudella.


      • Vandaali
        ... kirjoitti:

        "Mistä tiedät, että kyseessä yleensä oli karjalaistyttö eikä punakaartilainen? Miten sitten ennen olisi pitänyt teloittaa muuten kuin ampumalla? "

        - En tiedäkään. Luin vain sitä alkuperäistä otetta, jossa kerrottiin murhan järjestämisestä sormuksen ryöstämiseksi. Oli uhri karjalainen tai suomalainen, kyläläinen tai sotilas, murha on murha. Jotain kertoo sekin, että tyttö piti huijata metsään ammuttavaksi. Vakoojan teloitus olisi todnäk ollut julkinen spektaakkeli.

        Ei suomalaiset tietenkään varsinaisesti menneet sinne tappamaan ja tuhoamaan, se oli vähän provokatiivinen lausahdus. Aatteen vuoksi sinne mentiin, tai seikkailemaankin. Aatteen vuoksi vaan kovin usein sattuu ylilyöntejä: vuoden 1918 tapahtumat Suomessa hyvänä esimerkkinä (puolin ja toisin). Ja kun "vapautettavat" ei otakaan riemumielin vastaan, fanaatikot saattaa vetää herneen nenään. Vaikka rivimiehet saattoi olla idealisteja (mitä ei tuosta katkelmasta kyllä näe), retki oli vihamielinen hyökkäys vieraaseen maahan. Samanlaista vastaimperialismia kuin Neuvosto-Venäjän hyökkäys Puolaan heti oman sisällissodan jälkeen, samalla aikakaudella.

        Lue itse se kirja. Aunukselaiset eivät uskoneet suomalaisten voittoon, mutta eivät he vihamielisiäkään olleet. En usko, että kertomus löytyy Vahtolan kirjasta.


      • Vandaali
        ... kirjoitti:

        "Mistä tiedät, että kyseessä yleensä oli karjalaistyttö eikä punakaartilainen? Miten sitten ennen olisi pitänyt teloittaa muuten kuin ampumalla? "

        - En tiedäkään. Luin vain sitä alkuperäistä otetta, jossa kerrottiin murhan järjestämisestä sormuksen ryöstämiseksi. Oli uhri karjalainen tai suomalainen, kyläläinen tai sotilas, murha on murha. Jotain kertoo sekin, että tyttö piti huijata metsään ammuttavaksi. Vakoojan teloitus olisi todnäk ollut julkinen spektaakkeli.

        Ei suomalaiset tietenkään varsinaisesti menneet sinne tappamaan ja tuhoamaan, se oli vähän provokatiivinen lausahdus. Aatteen vuoksi sinne mentiin, tai seikkailemaankin. Aatteen vuoksi vaan kovin usein sattuu ylilyöntejä: vuoden 1918 tapahtumat Suomessa hyvänä esimerkkinä (puolin ja toisin). Ja kun "vapautettavat" ei otakaan riemumielin vastaan, fanaatikot saattaa vetää herneen nenään. Vaikka rivimiehet saattoi olla idealisteja (mitä ei tuosta katkelmasta kyllä näe), retki oli vihamielinen hyökkäys vieraaseen maahan. Samanlaista vastaimperialismia kuin Neuvosto-Venäjän hyökkäys Puolaan heti oman sisällissodan jälkeen, samalla aikakaudella.

        Tyttö voidaan narrata myös siksi, että teloitus sujuisi helpommin ilman mitään kirkumisia ym. Teloitus on voitu käskeä suorittaa metsässä ehkä juuri siksi, että se ei saisi herättää huomiota. Katkelma on aika lyhyt ja epäselvä.


      • ...
        Vandaali kirjoitti:

        Tyttö voidaan narrata myös siksi, että teloitus sujuisi helpommin ilman mitään kirkumisia ym. Teloitus on voitu käskeä suorittaa metsässä ehkä juuri siksi, että se ei saisi herättää huomiota. Katkelma on aika lyhyt ja epäselvä.

        Et usko tuohon itsekään!


      • Anonyymi
        Vandaali kirjoitti:

        Pakolaisia oli 10 000.

        Miistä päättelet teon murhaksi? Kuri oli kovanoilla retkillä. Veikkaan tyttöä vakoojaksi tai taistelijaksi. Vakoojat teloitettiin myös 1939-45 sodassa useimmiten sukupuoleen katsomatta.

        Hella Wuolijoen teloittamatta jättäminen ei esimerkiksi ollut kovin kunniakasta. Sormuksen vienti oli varmasti hieman kunniatonta.

        Tappaminen oli oikein mutta sormus olisi pitänyt jättää käteen sanoo 'Vapaussoturien ohjesääntö'.


      • Anonyymi

        Itäkarjalaiset tajusivat vasta v. 1920-1921 mikä oli kommunistihallinnon luonne. Tilanne oli muuttunut v. 1918 ja 1919 ja nyt oltiin suomalaisten valkoisten kanssa samalla puolella. Ylivoimainen venäläisten armeija jyräsi kuitenkin voiton ja Suomeen siirtyi 12 000 pakolaista.


    • Anonyymi

      Tätähän se oli, ryöstöä, raiskauksia ja murhia. Aivan kuten toukokuussa 1918 Viipurin linnan vieressä. Lahtari ampui yhteen läjään väkijoukkoon summittaisesti tulittaen pari sataa ulkomaalaista ja verivirtojen yöllä jäädyttyä ryntäsi aamulla ruumiita ryöstämään.

      • Anonyymi

        Teurastaja eli lahtari ei muutu vaikka voissa paistais.


    • Anonyymi

      Verinen sota
      24.11.1997 | Timo Toivonen
      Jaa:
      Apulaisprofessori Jouko Vahtolan teos kuvaa Aunuksen retkeksi kutsuttua itsenäistymisen jälkeen käytyä valloitussotaa. Tarkkaa kuvaa ei tämän sodan kulusta varmaan monellakaan ole, mutta jonkinlainen surkuhupaisa näkemys siitä lienee muodostunut. Vahtolan tarkka tutkimus kuitenkin paljastaa, että kaikki hupaisuus oli sodasta kaukana. Vahtolaa on kiitettävä myös kirjan kylmän suorasukaisesta jopa inhorealistisesta tyylistä.

      Vahtola, Jouko: Nuorukaisten sota.Suomen sotaretki Aunukseen 1919. Otava, 1997. 637 sivua. ISBN 951-1-14850-8.



      https://agricolaverkko.fi/review/verinen-sota/

      Arvostelun kirjoittaja

      Timo Toivonen, Professori, Sosiologia, Turun yliopisto.

    • Anonyymi

      <<Ote Lapualta syntyisin olevan Yrjö Vihantolan päiväkirjasta keväältä 1919 Aunuksen retken ajoilta, Viteleestä jossa Vihantola kuului teloituskomennuskuntaan.>>

      Vahtola Jouko: Nuorukaisten sota, sivu 308 on kerronnan lähteenä.

      "Viteleen arkeen kuuluivat myös vankien teloitukset. Lyseolainen Yrjö Vihantola Lapualta kertoo Vitelestä vangeiksi otetun kolmen, vakoilusyytteen saaneen vangin kohtalosta päiväkirjassaan: (110)

      "Olen kertonut niistä kolmesta vangista, joita syytetään vakoilusta. Yksi niistä on jo viety pois, joko vapautettu tai ammuttu. Tänään langetettiin tuomia kahdelle jäljelle jääneelle. He tulivat ammuttaviksi.

      Ensiksi otettiin 19-vuotias tyttö...

      Uhreista toinen, noin 30-50 vuotias pitkäpartainen ryssä, oli viekas...

      - seuraa pitkä kuvaus kuinka ryssä yritti karkuun ja ammuttiin lopulta rantaan-

      "Sinne Laatokan rantaan, sortui äijäparka lopulta veriinsä. Ravila kaivoi haudan tytölle, Piikkilä ryssälle.
      Siellä he makaavat, matalassa hiekkaisessa haudassaan kankaalla, ei mikään risti eikä kumpu osoita heidän hautapaikkaansa, vaan Laatokan laineet laulavat ikuista kehtolauluaan ja ulapan tuuli suhiseen."

      Lähde 110 mainitaan sivulla 607 eli Yrjö Vihantolan pvk. 16.6. EA 23. HSA. SArk. SAark.

      -

      Vihantolaa siterataan kirjassa sivuilla 270, 308, 333-335, 417-419.

      S. 270 "Tietysti teki hyvin masentavan vaikutuksen rintamalle menossa oleviin nuorukaisiin, kun jouduttiin seuraamaan Hannulan miesten vastaanmarssia. Lapualainen Yrjö Vihantola seisoi 13.5. toisten kanssa tien sivussa, kun karanneita miehiä marssi ohi. Miehet pelottelivat ja haukkuivat rintamaoloja ja vertasivat niitä oloihin Virossa. Viron retkellä heitä oli pidetty herkuilla: "Siellä saatiin juoda ja naida", miehet kerskuivat. Vihantola pettyi ja alkoi jo katua lähtöään."

      Onpas kummaa etteivät raiskanneet ensiksi tätä nuorta naista ennen ampumista.

      • Anonyymi

        Varmasti raiskasivat porukalla ja moneen kertaan mutta kaikkea ei kerrota. Puhdas miekka täytyy pitää kiiltävänä, siis "puhtain asein puhtaan asian puolesta".


    • Anonyymi

      Aunuksen, Vienan ja Viron retkillä kaikki vangit jotka eivät osanneet sanoa yksi vaan sanoivat juksi ammuttiin. Punakaarti Venäjältä ei tullut rajan yli tappamaan pois etniset suomalaiset mutta valkokaarti teki niin itärajan takana kiinnisaamilleen etnisille venäläisille.

      • Anonyymi

        Ensin maahantunkeutujat tappoivat suomalaiset punaiset. Etkö tajua? Isot pojat kertoivat jutun mutta se oli Tampereen verilöylystä.


    • Anonyymi

      Neuvostoarmeijan partisaanit tappoivat jatkosodassa vajaat 200 siviiliä. Suomalaiset partisaanit tappoivat 1918-1920 parituhatta. Se oli kunniakasta toimintaa, kenenkään ei pidä sitä arvostella.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1709
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1449
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1318
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1209
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1103
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe