Mistä johtuu, että juoksukauden jälkeen hiihto sujuu, mutta hiihtokauden jälkeen juoksu ei?

Anonyymi-ap

Ne jotka väittävät että hiihtäminen kehittää juoksua ovat väärässä.

Ainakin minä olen juoksijana paljon parempi hiihtäjä kuin hiihtäjänä juoksija. Jotenkin se kunto väkisin tippuu, kun siirtyy seisoskelemaan suksilla.

12

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sul on penikat jumissa, fyssarille tai suoraan oikiaan hierontaan, relaxanttia naamariin.

      Ittellä juoksu toimii hiihtokauden jälkeen paremmin, kun jalat on osittain olleet vähemmällä iskutuksella talven. Juostu vain nastalla mettälenkkejä.

    • Anonyymi

      Jos tavoite on 1500 m 3:40 pintaan, silloin pitää juosta myös talvella.

      Jos tavo on 15 min alitus 5000 m, kannattaa talvi viettää hiihtäen perinteistä. Vain hyvissä oloissa juoksua pitävällä pinnalla.

      • Anonyymi

        Talvijuoksu alle 15 asteen pakkasella ei ole mikään ongelma vaan varustekysymys. Nastoilla saa hyvän pidon peilijäälläkin ja pystyy juoksemaan rennosti.

        Esimerkiksi VJ:n Boldit pitää jäällä niin hyvin että pito on kuin kesällä maastokengillä hiekkatiellä.


    • Anonyymi

      täysin sama juttu itellä. Oon likimain 25 vuotta harrastanut aktiivisesti kuntourheilua. Hiihto - juoksu - pyöräily lähinnä. Puolimaraton aikaa aina mietin, että tulevana kesänä - keväänä menee varmasti omaan enkkaan, ehkä 1.35. Noh, hiihtoa tulee monesti talven aikana 1000-2000km väliin, mutta jopas perhana tuntuu hitaalta ja raskaalta aloitella juoksukautta huhtikuussa. Eikä siinä sitten monestikaan edes ehdi kesän aikana juoksussa ennätysvireeseen. Mikä siihen on syynä? Noh, ehdottomasti paino. Ja lisäksi pitäisi juosta myös talvella. Pelkkä hiihtäminen on hyvä, mutta monesti siinä junnaa PK-sykealueella , mukavaa menoa. Pitkiä tai lyhyitä lenkkejä. Pitäisi ottaa mukaan intervalleja ja tosiaan juoksussa mennään lähtökohtaisesti paljon kovemmilla sykkeillä lähes aina. Juoksu on helkutin kova laji , maratonit yms. Hiihto antaa anteeksi , kuten myös maantiepyöräily. Täytys vetää vetoharjoitteita ja juosta talvella, niin ehkä sitten enkkakin paranis ja siirtymät helpompia.

    • Anonyymi

      Juoksussa ei lepää yhtään. Paljon rankempaa juosta jossain kuntoilutapahtumassa ns. kilpaa puolimaraton, kun hiihtää vaikka 50km.

      • Anonyymi

        Kalja pois nii kulukee, juot hillakilijua vainen, sillä kulukee


    • Anonyymi

      Kyllä siitä hiihtämisestä hyvää pohjaa saa juoksulle, mutta jos juoksun jättää talveksi pois, niin toki vauhti pitää sen vahvan pohjan päälle rakentaa sitten keväällä uudelleen. Eiväthän jalat muista miten juostaan, jos olet antanut niiden unohtaa.

      Parasta on pitää juoksu mukana myös hiihtokaudella. Oma sääntöni on, että vähintään 30 km viikossa lenkkareilla, vaikka hiihtokeli suosisi. Ylläpitää tuntumaa. Kokonaisviikkotunnit hiihtokaudella huomattavasti korkeammat kuin kesällä, kun hiihto-juoksuyhdistelmällä jalat kestää sellaisia määriä, että pelkällä juoksulla olisi ekan viikon jälkeen telakalla.

    • Anonyymi

      Juoksu rasittaa enemmän alakropan ja jalkojen niveliä kuin hiihto. Juoksukauden jälkeen hiihto on helppoa kuin heinänteko ja hiihtokauden jälkeen juoksu tuntuu lähinnä tervanjuonnilta.

    • Anonyymi

      AP on oikeassa. Olen tehnyt saman huomion. Juoksukauden jälkeen hiihto helppoa. Talvella teen molempia, ettei keväällä joudu aloittamaan juoksua nollasta.

    • Anonyymi

      jos toukokuussa haluaa olla hyvässä puolimara- maraton kunnossa, niin talvella on hiihdon rinnalla juostava varsin reippaasti vaikka matolla. Muutenkin kannattaa kuntoilupuolella ollla monipuolinen. Varsin monesti hiihtoa junnaa samalla tavalla ja matalalla sykkeellä ja sama homma on myös kuntoilupuolella pyöräilijöillä. Pitäs vaan tehdä erilaista, eri sykealueilla. Pyöräily - hiihto lajeissa jopa aktiiviharrastaja hieman lihookin, kun ruokahalua kasvuu entisestään ja lenkit junnaa samaa mukavuusalueen sykettä. Juoksu taas on niin rankka, että siinä pitää saada kiloja pois ja ittensä mahdollisimman kevyeksi. Jos jossain lajissa niin juoksussa sykkeet myös nousevat aivan toiselle tasolle ja helposti. Juoksu on helkutin rankka ja täysmatkan maraton on kyllä kova. Muutamia kiloja pois, niin johan vaan kummasti helpottaa juoksuakin.

      • Anonyymi

        Itse saan hiihdossa korkeammalle sykkeet kun juoksussa luistelutyylillä,junnuna hiihdin tosin kilpaakin joten sieltä tulee hyvä tekniikka ja lihasten hallinta,hiihto on ns kun mennään isoa kovaa erillaista, ylämäissä voi antaa mennä reilusti punaiselle ja toivoa sitten että alamäissä palautuu ja maitohappoa huuhtoutuu pois mutta juosksussa ei niin voi tehdä koska lepoa ei ole yhtään vaan kokoajan pitää tehdä töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1750
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      75
      1367
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1298
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      189
      1283
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1063
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      886
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe