Termi vaikeille kuukautisille

Anonyymi-ap

Hei. Olen nuori jolla on hyvin vaikeat menkat. Tunnen asiat muutenkin todella voimakkaasti, ja ennen kuukautisia menenkin aivan maihin.
Eräänä päivänä tilanne oli se, että pidin käsiäni selkäni takana, koska ne näyttivät pelottavilta, enkä halunnut niitä siksi nähdä vahingossa. Toisena päivänä puolestaan puristin kynsisaksia niin, että jäljet näkyivät seuraavana päivänä, sillä en halunnut dissosioida yhtään enempää kuin sillä hetkellä dissosioin. Tällä tavoin pidin itseäni hereillä todellisuudessa.
Välillä olen aidosti pelännyt vaipuvani psykoosiin vain kuukautisten takia.
Tämä on luultavasti vain tavallista voimakkaamman kokemusmaailman, teini-iän ja hormonien yhteisvaikutusta, mutta tietääkö kukaan termiä tälle, ja kuinka etsiä keinoja sietää näitä oireita?

12

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      PMS

      • Anonyymi

        Täytyy tutkia tuosta lisää.


    • Anonyymi

      Se ettei halua nähdä käsiään ei kuulu PMS oireisiin.Terve ihminen ei pelkää käsiään.

      • Anonyymi

        Tuota vähän olen miettinytkin, kun ei oikein löydy että mikä voisi olla noin vakavaa oireilua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota vähän olen miettinytkin, kun ei oikein löydy että mikä voisi olla noin vakavaa oireilua

        Myöskään saksein puristminen ei kuulu PMS oireisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöskään saksein puristminen ei kuulu PMS oireisiin.

        No juuri tämä. Saksien puristaminen ei kuulu tuohon. Lääkärissäkin on käyty, mutta siitä ei ollut mitään apua. Siksipä mietinkin, mistä voisi jatkaa aiheen tutkimista, jotta oireita sietäisi paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juuri tämä. Saksien puristaminen ei kuulu tuohon. Lääkärissäkin on käyty, mutta siitä ei ollut mitään apua. Siksipä mietinkin, mistä voisi jatkaa aiheen tutkimista, jotta oireita sietäisi paremmin

        Joten unohda PMS oireet.Niitä on myös aikuisella ja kukaan terve nainen ei pelkää käsiään ja purista saksia kun menkat lähestyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten unohda PMS oireet.Niitä on myös aikuisella ja kukaan terve nainen ei pelkää käsiään ja purista saksia kun menkat lähestyy.

        En vain tiedä, mihin suuntaan lähteä tuon kanssa. Lääkärissä mainittuani myös vaikeuksista nukkua lääkäri tarttui vain siihen ja määräsi ottamaan melatoniinia, eikä siihen sitä edeltävään ahdistukseen ja poissaolevuuteen, mikä sen aiheuttaa. Lisäksi kuitenkin saan 4-5h unta yössä ennen menkkoja noista oireista huolimatta, ja oireilu alkaa jo ennen uniongelmia (koska aiheuttaa ne). Nyt olen selvinnyt jo pidemmän aikaa ystävän tuella (muistuttaa koko ajan olemassaolollaan siitä, miksi mun on pakko selvitä niistä muutamasta päivästä, ja on siinä vaikkei kumpikaan tajua mistä nuo oireet johtuvat, tekee välillä ruokaa jne). Eihän tuo tervettä ole, mutta selkeästi ainakaan lääkäri ei osannut auttaa. Pystyykö joku sanomaan, mistä suunnasta edes pitäisi etsiä tuosta tietoa, jotta pystyisi nuo muutaman päivän saamaan vähän helpommiksi.

        Niin ja se melatoniini; kokeilin parin jakson ajan, tekee olosta vielä poissaolevamman ja aiheuttaa lisää ahdistusta. Univaje korjaantuu aina pian menkkojen alun jälkeen, joten en näe mitään syytä tuota käyttää.

        Ja siitä PMS:stä koitin etsiä, kuinka pahaksi voi mennä, mutta kun ei taaskaan löytynyt mitään tuollaiseen viittaavaa niin ei taas ole mitään suuntaa mistä etsiä tietoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vain tiedä, mihin suuntaan lähteä tuon kanssa. Lääkärissä mainittuani myös vaikeuksista nukkua lääkäri tarttui vain siihen ja määräsi ottamaan melatoniinia, eikä siihen sitä edeltävään ahdistukseen ja poissaolevuuteen, mikä sen aiheuttaa. Lisäksi kuitenkin saan 4-5h unta yössä ennen menkkoja noista oireista huolimatta, ja oireilu alkaa jo ennen uniongelmia (koska aiheuttaa ne). Nyt olen selvinnyt jo pidemmän aikaa ystävän tuella (muistuttaa koko ajan olemassaolollaan siitä, miksi mun on pakko selvitä niistä muutamasta päivästä, ja on siinä vaikkei kumpikaan tajua mistä nuo oireet johtuvat, tekee välillä ruokaa jne). Eihän tuo tervettä ole, mutta selkeästi ainakaan lääkäri ei osannut auttaa. Pystyykö joku sanomaan, mistä suunnasta edes pitäisi etsiä tuosta tietoa, jotta pystyisi nuo muutaman päivän saamaan vähän helpommiksi.

        Niin ja se melatoniini; kokeilin parin jakson ajan, tekee olosta vielä poissaolevamman ja aiheuttaa lisää ahdistusta. Univaje korjaantuu aina pian menkkojen alun jälkeen, joten en näe mitään syytä tuota käyttää.

        Ja siitä PMS:stä koitin etsiä, kuinka pahaksi voi mennä, mutta kun ei taaskaan löytynyt mitään tuollaiseen viittaavaa niin ei taas ole mitään suuntaa mistä etsiä tietoa

        Et löydä pms oireista koska terve ihminen ei pelkää käsiää ja puristele saksia.Ymmärrät varmaan tämän.Jos sä pelkäät käsiä niin miten sä vaihdat kuukautissuojan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et löydä pms oireista koska terve ihminen ei pelkää käsiää ja puristele saksia.Ymmärrät varmaan tämän.Jos sä pelkäät käsiä niin miten sä vaihdat kuukautissuojan?

        1. Se ei ole jokakertaista, että pelkää omia käsiään. Tuo oli yksi esimerkki.
        2. Tuo huono aika kestää lähinnä ajan ennen menkkoja, tosiaan voi olla 1-2 pvää menkkojen alun jälkeen. Ei oo vielä käynyt niin että ois samaan aikaan pitänyt vaihtaa kuukautissuoja kun pelkää kädiään
        3. Kyllähän mä käsien pelkäämisen huomasin sillä että katsoin niitä. Pääosan ajasta pidin niitä toki selkäni takana, mutta ei niiden näkeminen silti mitään katastrofaalista aiheuttanut. Ne vain näyttivät jotenkin kummallisilta ja aiheuttivat erittäin pahaa pelkoa, kun niihin kiinnitti yhtään huomiota. Silti tiesin ettei pelko ole aiheellinen, mutta se vaan tuli.

        Ja siis en mä tiedä olenko terve vai en näiden oireideni kanssa. Ainoo minkä tiedän on se, että mulla niitä on ja kenelläkään jolle asiasta olen puhunut ei ole. Luultavasti joo, tuo ei ole tervettä, mutta siihen nyt on aivan turha tarttua koska se ei sellaisenaan anna mitään tietoa.

        Mut siis pahempaa kuin omien käsien pelkääminen on voinut olla esim se kun joka puolelta tulvii mieleen tapoja tappaa itseni (vaikken sellaista todellakaan halua tehdä) tai tunne siitä että mikään raajoistani ei tavallaan ole mun oma. Pointti tässä ei ole se, että olen puristanut saksia tai pelännyt käsiäni, vaan se, että haluan jonkun suunnan mistä jatkan tiedonetsintää aiheesta. Jos lääkäri tarttuu noista asioista vaan pari tuntia liian lyhyisiin yöuniin, niin se selvin suunta (lääkäri) ei ainakaan selvästi toimi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Se ei ole jokakertaista, että pelkää omia käsiään. Tuo oli yksi esimerkki.
        2. Tuo huono aika kestää lähinnä ajan ennen menkkoja, tosiaan voi olla 1-2 pvää menkkojen alun jälkeen. Ei oo vielä käynyt niin että ois samaan aikaan pitänyt vaihtaa kuukautissuoja kun pelkää kädiään
        3. Kyllähän mä käsien pelkäämisen huomasin sillä että katsoin niitä. Pääosan ajasta pidin niitä toki selkäni takana, mutta ei niiden näkeminen silti mitään katastrofaalista aiheuttanut. Ne vain näyttivät jotenkin kummallisilta ja aiheuttivat erittäin pahaa pelkoa, kun niihin kiinnitti yhtään huomiota. Silti tiesin ettei pelko ole aiheellinen, mutta se vaan tuli.

        Ja siis en mä tiedä olenko terve vai en näiden oireideni kanssa. Ainoo minkä tiedän on se, että mulla niitä on ja kenelläkään jolle asiasta olen puhunut ei ole. Luultavasti joo, tuo ei ole tervettä, mutta siihen nyt on aivan turha tarttua koska se ei sellaisenaan anna mitään tietoa.

        Mut siis pahempaa kuin omien käsien pelkääminen on voinut olla esim se kun joka puolelta tulvii mieleen tapoja tappaa itseni (vaikken sellaista todellakaan halua tehdä) tai tunne siitä että mikään raajoistani ei tavallaan ole mun oma. Pointti tässä ei ole se, että olen puristanut saksia tai pelännyt käsiäni, vaan se, että haluan jonkun suunnan mistä jatkan tiedonetsintää aiheesta. Jos lääkäri tarttuu noista asioista vaan pari tuntia liian lyhyisiin yöuniin, niin se selvin suunta (lääkäri) ei ainakaan selvästi toimi

        Ajattelu tappaa itsensä ei ole normaalia ja tervettä Terve ihminen ei ajattele tollasta.kannattaisko pyytää lähete psykiatrian poliklinikalle koska itsensä tappamisen ajattelu ei ole menkka oire.Jos tollanen liittyis menkkoihin niin aika moni nainen haluis tappaa itsensä menkkojen aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelu tappaa itsensä ei ole normaalia ja tervettä Terve ihminen ei ajattele tollasta.kannattaisko pyytää lähete psykiatrian poliklinikalle koska itsensä tappamisen ajattelu ei ole menkka oire.Jos tollanen liittyis menkkoihin niin aika moni nainen haluis tappaa itsensä menkkojen aikaan.

        Täytyy varmaan tuo lähete yrittää saada. Mutta edelleen tuokin on vaan ajatus, se ei ole halu. Pitää käydä jollakin toisella lääkärillä. Mutta edelleen, jos jollakulla olisi osoittaa suuntaa, mistä etsiä tietoa, niin olisi mukavaa. Koska käsittääkseni psykiatrian poliklinikkakin hyvin täynnä ja pitkät jonot, eikä tämä tilanne edes kovin akuutti ole


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe