Kun työssäkäyviä 2023 jo alle 400

Anonyymi-ap

Kuhmoisten väkiluku 2021 oli 2158. Näistä 15-64 -vuotiaiden osuus oli 1014 henkeä. Työssäkäyviä 405. Loput = työttömät työnhakijat, lomautetut, työvoiman ulkopuolella olevat, koulutuksessa, työllistymisen edistävässä toiminnassa olevat ym, ym.
Kuinka kauan tällainen kunta voi pysyä pystyssä?

6

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri mietin samaa. Seuraavat kuntavaalit "järjestettäneen 13. huhtikuuta 2025, samaan aikaan vuoden 2025 aluevaalien kanssa."

      On kyllä ullatus jos sinne asti selvitään.

      • Anonyymi

        Tyhmyydestä sakotetaan ... .


    • Anonyymi

      On keski-ikä noussut kunnassa. Näkyy jo katukuvassa.

    • Anonyymi

      Kuhmositen kohtalon olisi voinut tajuta jo monta kymmentä vuotta sitten. Suuntaa olisi voinut vaihtaa 80-luvulla, mutta siihen ei kyetty tai oikeastaan ei edes yritetty.

      Ja ilmasiks ei tuu mikään, kun katsoo karttaa. Sijainti on huonompi kuin yhdelläkään toiselle kunnalla Etelä-Suomessa. Yhteen suuntaan on pitkä järvi, lähimpään isohkoon kaupunkiin on 75km. Ja oma asukuasluku 2 000, niin ei voi odottaa parempaa.

      Kuhmoinen on Etelä-Suomen Lappi - ilman tuntureita.

      • Anonyymi

        Lisätään se, että osittain liittyen tuohon Päijänteesen, niin kulkuyhteydet ovat todella vaatimattomat.

        Yhteen suuntaan on siis se järvi.

        Länteen on kapea tie, jossa 60 rajoituksia jatkuvasti.

        24-tie on tietenkin alihoidettu
        4-tien siirtyminen Päijänteen itäpuolelle oli yksi kuolinisku Kuhmoisille

        Ei ole rautatietä. Lähimmälle rautatieasemalle on 40km. Eikä siltäkään pääse nopeasti Helsinkiin.

        Lähin oikea lentokenttä on 100km:n päässä.

        Tämä kaikki tarkoittaa, että muualta ei tule apua. Kunnan pitäisi itse kehittyä ja profiloitua. Eli, jos noilla vallitsevilla olosuhteilla jäädään ajelehtiin, niin tulos on tämä. Mutta jos olisi tehty tai tehtäisiin viimeistään nyt jotain, joka saisi asukasluvun nousuun, niin totta kai tässäkin voitaisiin pärjätä.

        Mutta annan 2% mahdollisuuden sille, että Kuhmoisten asukasluku olisi 2040 nykyisellä tasolla tai korkeammalla ja 4% mahdollisuuden sille, että elinvoima ja palvelut olisivat silloin nykyisellä tasolla tai korkeammalla. Peli on käytännössä menetetty.

        Vain hölmö tai kotiseuturakas rakentaa uuden talon Kuhmoisiin. Rakentamiskustannukset ovat samat kuin muuallakin, mutta talon arvo romahtaa valmistuessaan kuin uuden auton ajettaessa liikkeestä ulos.


      • Anonyymi

        "Suuntaa olisi voinut vaihtaa 80-luvulla, mutta siihen ei kyetty tai oikeastaan ei edes yritetty."

        90- luvulla kunta yritti vaihtaa suuntaa ryhtymällä yrittäjäksi.

        Etelä- Suomen sanomat uutisoi kunnan yrittäjyydestä vuonna 2001, jolloin yksi kunnan päättäjä kommentoi: " Hirmuinen riski on otettu, koska tämä on väestötappiokunta, mutta kirvestä ei ole heitetty kaivoon"

        Kyllä nyt vahvasti näyttää siltä, että kunnan kehityksen kirves on heitetty kaivoon ja siellä se edelleen on.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe