Röyhkeät isovanhemmat!

Lumikin äitipuoli

Miten Te tulette toimeen lastenne isovanhempien, ja erityisesti appivanhempienne kanssa? Pystyttekö puhumaan avoimesti lastenne hoidosta, kasvatuksesta ja muista asioista heidän kanssaan?

Onkohan muilla samanlaista kun meillä:

Anoppi ja appi ovat todella röyhkeitä! Lupaavat lapsille kaikenlaista, kysymättä ensin lupaa meiltä vanhemmilta. Eivät kunnioita vanhempien kasvatusperiaatteita lastenhoidossa. Sekaantuvat myös parisuhteemme asioihin. Jakavat neuvoja kysymättä tyyliin: "Me emme ole siten koskaan riidelleet". Ei varmaan kun toinen määrää ja pomottaa, ja toinen antaa aina periksi ja alistuu! Mistäs siinä sitten riitelet?

Annatteko isovanhempien hoitaa lapsianne, miten heitä huvittaa? Vai vaaditteko mummuilta ja vaareilta omien sääntöjenne noudattamista lastenhoidossa?

21

2326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konsti

      suomennat niille niin että ymmärtävät jos ei sekään riitä niin seuraavan kerran kun tulevat kylään sanot mitä siellä pihalla/rapussa seisotte menkää kotiinne.

    • Xyz

      Oma kokemus appivanhemmista ei ole kovin imarteleva. Siinä tapauksessa anoppi oli se dominoiva, appiukko myötäilijä. Jouduimme opiskelumme vuoksi käyttämään anopin palveluita. Tilanteet oli välillä niin vaikeita, että avioero ei ollut kaukana. Kiilaa lyötiin niin vaimoni ja minun, sekä meidän ja minun vanhempien väliin. Lopulta muutimme toiselle paikkakunnalle, ja yhteydenpito harveni. Avioliittomme on kestänyt, ja nyt kun itse olen jo isovanhempana, olen todella onnellinen siitä että suhteemme lapsiemme perheisiin sekä heidän puolisoittensa vanhempiin ovat täysin kunnossa.
      Välillä tuntui aikoinaan siltä, että toisten asioissä sählääminen pitäisi kriminalisoida...
      Jos pystytte ottamaan etäisyyttä, se lienee ainoa keino vaikuttaa asioihin. Vanhat koirat harvoin enää oppivat...

    • Pasi

      Anoppilassa anopin tapaan jne. Tuon asian kanssa on ollut vaikeuksia sekä omien vanhempien että anopin kanssa varsinkin kun lapset ovat pieniä se korostuu mm karkki-, syömä- ja nukkumisasoissa.
      Sinunkin kuuluu suvaita että mummolassa ja anoppilassa ollaan erilailla kuin kotona. Näin tulee aina olemaan ja lapset saattavat olla aika sekaisin kun palaavat arkeen. Ei kannata riitaantua isovanhempien kanssa vaan hyväksyä eri tavat olla, pidä kuitenkin kiinni siitä että teillä noudatetaan teidän sääntöjä ja isovanhempien luona joustettakoon enemmän periaatteista. Näköjään eivät kovin usein käy kylässä joten tuskin kannattaa hernettä nenään vetää ne harvat kerrat kun käyvät kylässä muutaman tunnin.

    • älä vie sinne

      Eikö lapsilla ole hoitopaikkaa? Lakikin jo sen lupaa jokaiselle. Illat järjestätte niin että lapset saavat olla kotona. Kyllä jokaisen pitää voida huolehtia omat jälkikasvunsa ilman isovanhempia.
      JOS sitten isovanhempien apua hyödynnetään, niin muistutukseksi kaikille, että ei ole lahjahevosen suuhun tapana kurkata. Jos apu kelpaa, ei purnata.
      Ei ole muuten ollenkannpaha tapa opettaa lapset olemaan riitelemättä. Tietävät sitten, kun menevät mummulan, että asiat pitää sopia riitelemättä.
      Ei se ole vahingoksi kenellekään.
      Pääsevät sitten taas kotiin riitelemään, mikä teillä on tapana ja suotavaa.
      Isovanhemmat eivät opi teidän sääntöjänne, vaan pitävät niitä ihan yhtä outoina kuin te isovanhempien sääntöjä.
      Lapsiraukat.

      • äiti myös

        No eihän siinä ollut mistään päivähoidosta kysymys. Mutta kyllä - totta tosiaan - vanhemmilla voi olla ihan oikeasti menoa joka ei liity harrastuksiin tai huvitteluun muulloinkin kuin viikolla "toimistoaikaan", siis sellaista johon ei lapsia voi ottaa mukaan.
        Tiedän kyllä minkälaista on kun isovanhemmat antavat kaikenlaista lapselle ilman lupaa. En tosiaankaan yhdy edellä jonkun näkemykseen että "anoppilassa anoppilan tavalla" ja kotona toisin.
        Se on harmi jos ei isovanhemmista ole syystä tai toisesta avuksi koska se parhaimmillaan on jokaiselle etu.
        Jos se riitely on niin pahasta niin teillä varmaan opitaan hautomaan asiat sisällä...siitä se hyvä tulee...!


      • aikanaan oppinut
        äiti myös kirjoitti:

        No eihän siinä ollut mistään päivähoidosta kysymys. Mutta kyllä - totta tosiaan - vanhemmilla voi olla ihan oikeasti menoa joka ei liity harrastuksiin tai huvitteluun muulloinkin kuin viikolla "toimistoaikaan", siis sellaista johon ei lapsia voi ottaa mukaan.
        Tiedän kyllä minkälaista on kun isovanhemmat antavat kaikenlaista lapselle ilman lupaa. En tosiaankaan yhdy edellä jonkun näkemykseen että "anoppilassa anoppilan tavalla" ja kotona toisin.
        Se on harmi jos ei isovanhemmista ole syystä tai toisesta avuksi koska se parhaimmillaan on jokaiselle etu.
        Jos se riitely on niin pahasta niin teillä varmaan opitaan hautomaan asiat sisällä...siitä se hyvä tulee...!

        Minulla oli 2 lasta, joita en kertaak, koskaan saanut muiden hoitoon.
        Olin kotiäiti ja vein lpset mukanani jos piti mennä, tai en mennyt ollenkaan.
        Isä ei lasten kanssa yksinään viihtynyt.
        Isovanhempia ei ollut, ei sisaruksia.
        Olisi joskus kelvannut mikä tahansa hoito.


    • mama

      Meillä ei isovanhempia lapset kiinnosta. Elossa on enää vain mummut. Oma äitini sanoi 12 vuotta sitten, kun sain esikoiseni, että häntä ei sitten mummuksi kutsuta. Eikä ole kutsuttu. Ikinä ei ole lapsia kylään kutsunut. Eikä ole heitä tullut katsomaankaan.
      Miehen äiti on itse 4 lapsen äiti. Hänellä on meidän lasten lisäksi 2 lastenlasta, miehen isoveljen lapset, joista toinen on 3 kk vanhempi kuin meidän esikoinen ja toinen 5- vuotias (meillä siis 11,9,6 ja 1,5 vuotiaat lapset). Vanhin lapsen lapsi on säännöllisesti mummulassa lomilla. Yksin. Meidän lapset eivät ole mummulassa olleet kertaakaan ilman vanhempia (miestä siis). Koskaan ei mummu soita ja kysy kuulumisia, ei muista jouluna eikä syntymäpäivinä.

      Mieluummin antaisin mummujen hemmotella lapsenlapset pilalle, tätä tilannetta en kestä!

      • siperia opettaa

        en alkuunkaan hyväksy joustamatonta MINULLA ON OIKEUS PÄÄTTÄÄ asennetta.

        elämä on pelkkää joustamista ja jos alkaa vaatimaan maailmaa oman mielenmukaiseksi, niin äkkiä huomaa, että röyhkeiden isovanhempien lisäksi on ilkeitä opettajia ja paskamaisia kavereita vanhempineen, jotka kaikki elävät eri tavalla kuin MINÄ HALUAN.

        jos ei kertakaikkiaan siedä miehen vanhempia tai omia vanhempiaan, niin pitää panna välit poikki. tylysti.

        mutta ei pidä sitten ihmetellä miksi ei muisteta tai kutsuta kulään.

        tässäkin alussa kyllä apu kelpaa ja hoitopaikka ilmaiseksi, mutta sitten pitäisikin jo olla kuin maksettu palkkalainen joka toteuttaa työnantajan sääntöjä ja ohjeita.

        tavoittenako on hiirimäinen nöyristelevä vanhuspari, joka antaa rahaa tilille säännöllisesti, ostaa määrätyt lahjat vaadittaessa ja tottelee kaikessa miniän mieltä????


    • yksin

      Antakaa isovanhempienne paapoa lapsianne, kyllä lapsi erottaa tavat joita vanhemmat käyttävät ja joita muiden kanssa käytetään. Olkaa onnellisia, että teillä on isovanhemmat, jotka hoitaa. Antaisin mitä vain kun meidänkin lapsilla olisi mummu ja pappa tai edes toinen, joka haluaisi ja ehtisi viettää aikaa heidän kanssaan. Kyllä te ihmiset jaksatte valittaa turhista asioista. Pitäisihän niitä vanhempien kasvatustapoja kunnioittaa, mutta voi sitä kai itsekin antaa välillä vähän periksi.

    • Ida isoäiti

      Totta toki syntyy kahnausta, jos miniän ja anopin kasvatusperiaatteet ja luonteet ovat perin erilaiset.
      Meillä on kaikessa hiljaisuudessa ajan myötä erilaisuudet tasoittuneet: kun menen miniälään, niin en arvostele, en puutu ( en kyllä koskaan ole tehnytkään sitä ) eli miniän kotona eletään niin kuin hän sanoo.
      Kun lapsenlapset tulevat meille, vaikkapa yökylään, noudatetaan pääperiaatteissa miniän kasvatussääntöjä.
      Se mikä liittyy minun kotini toimintoihin, on minun määrättävissä.
      Siis olohuoneessa syöminen esimerkiksi!
      Miniälässä ei syödä TV:tä katsellessa. Hyvä on, ei syödä, se ei minulle kuulu ja lapset tottelevat vanhempiaan.
      Mutta kun lapset tulevat mummolaan, majoittaudutaan telkkarin ääreen, minä ja lapset ja makostellaan hyvää, pop-corneja, sämpylää ja jätskiä.
      Miniä ensin purnasi, komensi lapsia, mutta sanoin, että tämä on minun kotini ja täällä saa tehdä näin. Syönhän itse myös TV:tä katsellessa.
      Lapset ovat oppineet sen, että mummo on löysempi (löyhäpäisempi) persoona.
      Ja toisekseen säälin miniäparkaani, hänkin on joutui sen oppimaan.
      Ihailen miniän kykyä pitää koti tyylikkään siistinä ja järjestyksessä. Itse en jaksaisi. Olen liian laiska siihen.
      Lapset ovat tajunneet sen, että talossa talon tavalla. Mummolla saa melskata. Kotona on toinen juttu.

      • omassa anopissani

        Meillä keskusteltiin ja keskustellaan anopin kanssa juuri tuosta asiasta. Kyseessä oli lähinnä karkin syöttäminen päivittäin ja kun lapsen hampaat kirjaimellisesti alkoivat mädäntyä suuhun ja oli pakko puuttua asiaan, niin anoppi totesi juuri niinkuin sanoit "tämä on minun taloni ja täällä on minun säännöt". Se, että muummi on "löyhempi" ja antaa periksi jne. on mielestäni sellaista rakkauden kerjäämistä lapselta, tyyliin "katsos nyt kun mummi on mukava ja äiti on tuollainen tiukkis. Kyllä MINÄ antaisin, mutta kun äiti nyt kerran kieltää..." Pahimmillaan sitä voisi tulkita yritykseksi kääntää lapsi vanhempiaan vastaan.

        Olemme 15 vuotta vääntäneet tästä sillä seurauksella, että anoppi tekee nyt asioita salaa ja sanoo lapsille etteivät saa kertoa äidille. Välillä oli jo lasten terevyden takia kiellettävä heitä menemästä anoppilaan.

        Niin, ja keksihän hän keinon olla jäämättä kiinni karkin syöttämisestä -pesi lapsen hampaat joka syönnin jälkeen, jolloin h.lekuri ihmetteli miten pienen lapsen hammaskiille on voinut mennä niin huonoksi...argh!


      • Ida isoäiti
        omassa anopissani kirjoitti:

        Meillä keskusteltiin ja keskustellaan anopin kanssa juuri tuosta asiasta. Kyseessä oli lähinnä karkin syöttäminen päivittäin ja kun lapsen hampaat kirjaimellisesti alkoivat mädäntyä suuhun ja oli pakko puuttua asiaan, niin anoppi totesi juuri niinkuin sanoit "tämä on minun taloni ja täällä on minun säännöt". Se, että muummi on "löyhempi" ja antaa periksi jne. on mielestäni sellaista rakkauden kerjäämistä lapselta, tyyliin "katsos nyt kun mummi on mukava ja äiti on tuollainen tiukkis. Kyllä MINÄ antaisin, mutta kun äiti nyt kerran kieltää..." Pahimmillaan sitä voisi tulkita yritykseksi kääntää lapsi vanhempiaan vastaan.

        Olemme 15 vuotta vääntäneet tästä sillä seurauksella, että anoppi tekee nyt asioita salaa ja sanoo lapsille etteivät saa kertoa äidille. Välillä oli jo lasten terevyden takia kiellettävä heitä menemästä anoppilaan.

        Niin, ja keksihän hän keinon olla jäämättä kiinni karkin syöttämisestä -pesi lapsen hampaat joka syönnin jälkeen, jolloin h.lekuri ihmetteli miten pienen lapsen hammaskiille on voinut mennä niin huonoksi...argh!

        En syötä lapselle karamellejä!
        Ne tosiaan ovat isoäidin vapaa-ajanhemmotteluhetkiä poppareiden ja jätksin seurassa.
        MINÄ, Ida isoäiti SAAN syödä illalla kotonani TV:n jäätelöä ja mikropoppareita.
        MINÄ, Ida isoäiti saan istua kotonani lattialla matolla ja nauraa ja olla välittämättä muruista, jotka siivoan omakätisesti myöhemmin!
        Kun lapsenlapsimussukkani ovat luonani yökylässä, vietämme juhlaa.
        Minä SAAN kotonani tehdä niin. SAAN viettää juhlaa vaikka joka päivä kysymättä miniältä, mitä saan tehdä.
        Siis MINIÄ tehköön oman kotinsa ja omien lastensa suhteen mitä hyvänsä. Minä kunnioitan häntä, enkä siihen puutu.
        MUTTA omaa persoonaani ja elintapojani en ala muuttamaan hänen käskemällään tavalla. Olen aikuinen siinä missä hänkin, emme ole kumpikaan alisteisessa suhteessa toisiimme.
        Lasten mummolasa olo menee näin:
        Menemme nukkumaan viimeistään klo 21.30.
        Minä, Iidukka, saan läiskiä mustapekka korteilla, ja kauhoa suuria kimpaleita lakujäätelöä, saan puhua hassuja pienien viisaiden vieraiden kanssa.
        Miten sinä vietät vapaailtasi hauskat hetket? Murjotat nurkassa?
        Minä en tupakoi, en juo, harrastan lisäksi aerobiciä ja käyn kuntosalilla.Harrastan myös juoksua, olen ollut jopa maratoneilla. Elän terveellisesti, haluan opettaa sen lapsenlapsillekin.
        Ja sinä onneton siinä nikottelet, että minä olen samanlainen kuin anoppisi. En tunne häntä. Etkä sinä tunne miniääni. Etkä minua.


      • Ida isoäiti
        Ida isoäiti kirjoitti:

        En syötä lapselle karamellejä!
        Ne tosiaan ovat isoäidin vapaa-ajanhemmotteluhetkiä poppareiden ja jätksin seurassa.
        MINÄ, Ida isoäiti SAAN syödä illalla kotonani TV:n jäätelöä ja mikropoppareita.
        MINÄ, Ida isoäiti saan istua kotonani lattialla matolla ja nauraa ja olla välittämättä muruista, jotka siivoan omakätisesti myöhemmin!
        Kun lapsenlapsimussukkani ovat luonani yökylässä, vietämme juhlaa.
        Minä SAAN kotonani tehdä niin. SAAN viettää juhlaa vaikka joka päivä kysymättä miniältä, mitä saan tehdä.
        Siis MINIÄ tehköön oman kotinsa ja omien lastensa suhteen mitä hyvänsä. Minä kunnioitan häntä, enkä siihen puutu.
        MUTTA omaa persoonaani ja elintapojani en ala muuttamaan hänen käskemällään tavalla. Olen aikuinen siinä missä hänkin, emme ole kumpikaan alisteisessa suhteessa toisiimme.
        Lasten mummolasa olo menee näin:
        Menemme nukkumaan viimeistään klo 21.30.
        Minä, Iidukka, saan läiskiä mustapekka korteilla, ja kauhoa suuria kimpaleita lakujäätelöä, saan puhua hassuja pienien viisaiden vieraiden kanssa.
        Miten sinä vietät vapaailtasi hauskat hetket? Murjotat nurkassa?
        Minä en tupakoi, en juo, harrastan lisäksi aerobiciä ja käyn kuntosalilla.Harrastan myös juoksua, olen ollut jopa maratoneilla. Elän terveellisesti, haluan opettaa sen lapsenlapsillekin.
        Ja sinä onneton siinä nikottelet, että minä olen samanlainen kuin anoppisi. En tunne häntä. Etkä sinä tunne miniääni. Etkä minua.

        Virhe viestissä. Tietenkin syön TV:n ÄÄRELLÄ niitä herkkujani. Siis jäi yksi sana pois.


      • miniä myös
        Ida isoäiti kirjoitti:

        En syötä lapselle karamellejä!
        Ne tosiaan ovat isoäidin vapaa-ajanhemmotteluhetkiä poppareiden ja jätksin seurassa.
        MINÄ, Ida isoäiti SAAN syödä illalla kotonani TV:n jäätelöä ja mikropoppareita.
        MINÄ, Ida isoäiti saan istua kotonani lattialla matolla ja nauraa ja olla välittämättä muruista, jotka siivoan omakätisesti myöhemmin!
        Kun lapsenlapsimussukkani ovat luonani yökylässä, vietämme juhlaa.
        Minä SAAN kotonani tehdä niin. SAAN viettää juhlaa vaikka joka päivä kysymättä miniältä, mitä saan tehdä.
        Siis MINIÄ tehköön oman kotinsa ja omien lastensa suhteen mitä hyvänsä. Minä kunnioitan häntä, enkä siihen puutu.
        MUTTA omaa persoonaani ja elintapojani en ala muuttamaan hänen käskemällään tavalla. Olen aikuinen siinä missä hänkin, emme ole kumpikaan alisteisessa suhteessa toisiimme.
        Lasten mummolasa olo menee näin:
        Menemme nukkumaan viimeistään klo 21.30.
        Minä, Iidukka, saan läiskiä mustapekka korteilla, ja kauhoa suuria kimpaleita lakujäätelöä, saan puhua hassuja pienien viisaiden vieraiden kanssa.
        Miten sinä vietät vapaailtasi hauskat hetket? Murjotat nurkassa?
        Minä en tupakoi, en juo, harrastan lisäksi aerobiciä ja käyn kuntosalilla.Harrastan myös juoksua, olen ollut jopa maratoneilla. Elän terveellisesti, haluan opettaa sen lapsenlapsillekin.
        Ja sinä onneton siinä nikottelet, että minä olen samanlainen kuin anoppisi. En tunne häntä. Etkä sinä tunne miniääni. Etkä minua.

        tais mummelilla iskeä agressiot? miten se sanonta menikään "se koira ärähtää johon kalikka kolahtaa", otan koko sydämestäni osaa pikkusieluisuuteesi ja kyvyttömyyteesi nähdä yhtään itseäsi pidemmälle. Kyllä siinä kuulkaas vain on perää, että paras anoppi on kuollut anoppi.


      • "omassa anopissani"
        Ida isoäiti kirjoitti:

        En syötä lapselle karamellejä!
        Ne tosiaan ovat isoäidin vapaa-ajanhemmotteluhetkiä poppareiden ja jätksin seurassa.
        MINÄ, Ida isoäiti SAAN syödä illalla kotonani TV:n jäätelöä ja mikropoppareita.
        MINÄ, Ida isoäiti saan istua kotonani lattialla matolla ja nauraa ja olla välittämättä muruista, jotka siivoan omakätisesti myöhemmin!
        Kun lapsenlapsimussukkani ovat luonani yökylässä, vietämme juhlaa.
        Minä SAAN kotonani tehdä niin. SAAN viettää juhlaa vaikka joka päivä kysymättä miniältä, mitä saan tehdä.
        Siis MINIÄ tehköön oman kotinsa ja omien lastensa suhteen mitä hyvänsä. Minä kunnioitan häntä, enkä siihen puutu.
        MUTTA omaa persoonaani ja elintapojani en ala muuttamaan hänen käskemällään tavalla. Olen aikuinen siinä missä hänkin, emme ole kumpikaan alisteisessa suhteessa toisiimme.
        Lasten mummolasa olo menee näin:
        Menemme nukkumaan viimeistään klo 21.30.
        Minä, Iidukka, saan läiskiä mustapekka korteilla, ja kauhoa suuria kimpaleita lakujäätelöä, saan puhua hassuja pienien viisaiden vieraiden kanssa.
        Miten sinä vietät vapaailtasi hauskat hetket? Murjotat nurkassa?
        Minä en tupakoi, en juo, harrastan lisäksi aerobiciä ja käyn kuntosalilla.Harrastan myös juoksua, olen ollut jopa maratoneilla. Elän terveellisesti, haluan opettaa sen lapsenlapsillekin.
        Ja sinä onneton siinä nikottelet, että minä olen samanlainen kuin anoppisi. En tunne häntä. Etkä sinä tunne miniääni. Etkä minua.

        MINÄ en vastannut tai kommentoinut sinun tekemisiäsi. MINÄ kommentoin kirjoituksesi herättämiä ajatuksia OMASTA anopistani.Tiedoksesi, MINÄ en myöskään vietä vapaa-aikaani mököttäen nurkassa vaan MINÄ teen väitöskirjaa vanhuudesta Suomessa (joka on kyllä erittäin paljon tylsempää kuin maraton ja aerobic, mutta hyödyttää toivon mukaan monia tulevaisuudessa-myös anoppiani ja sinua, sitten kun et enää juokse).

        MINÄ en nikottele, vaan yksinkertaisesti pidän sinun reagointitapaasi sivistymättömänä ja säälittävänä. Kaikki asiat eivät liity sinuun ja jos et kestä palautetta, niin ehkäpä ei kannattaisi niin ylimielisesti olla kommenttejaan jakamassakaan.


      • Lumikin äitipuoli

        Kas kummaa, kun Sinulla on juuri sama asenne, joka minua ärsyttää suunnattomasti omassa anopissani ja apessani. Heidän mielestään isovanhemmilla on oikeus hoitaa lapsenlapsiaan ihan miten huvittaa!

        "Kun lapsenlapset tulevat meille, vaikkapa yökylään, noudatetaan pääperiaatteissa miniän kasvatussääntöjä.
        Se mikä liittyy minun kotini toimintoihin, on minun määrättävissä."

        Oletkos ajatellut, millaisen asenteen opetat lapsenlapsillesi? Kun yksi aikuinen kieltää, niin toinen antaa periksi? Koska et varmaan elä arkea lastenlastesi kanssa, et voi ymmärtääkään äidin ja isän arkea lapsen kanssa.

        Lue: Koska miniäsi ja poikasi hoitavat arjen velvollisuudet, niin onko Sinulla oikeus kuoria kermat päältä lapsenlapsistasi? Kysytkö koskaan lapsen vanhemmilta, mitä he ajattelevat Sinun touhuiluistasi?

        "Mutta kun lapset tulevat mummolaan, majoittaudutaan telkkarin ääreen, minä ja lapset ja makostellaan hyvää, pop-corneja, sämpylää ja jätskiä.
        Miniä ensin purnasi, komensi lapsia, mutta sanoin, että tämä on minun kotini ja täällä saa tehdä näin. Syönhän itse myös TV:tä katsellessa.
        Lapset ovat oppineet sen, että mummo on löysempi (löyhäpäisempi) persoona."

        Kuinka voit mummona kävellä näin röyhkeästi lapsen äidin yli? Ja koetko koskaan huonoa omaatuntoa omasta käytöksestäsi? Haukutko mahdolisesti lapsille heidän omaa äitiään?

        "Ja toisekseen säälin miniäparkaani, hänkin on joutui sen oppimaan. Lapset ovat tajunneet sen, että talossa talon tavalla. Mummolla saa melskata. Kotona on toinen juttu."

        Arvostatko miniääsi ollenkaan lasten äitinä? Oletkos mielestäsi parempi lapsenkasvattajakin kaikkine lepsuiluinesi, kuin miniä on? Miniäsi ja poikasi varmaan huolehtivat oman kodin säännöillään lastensa arjesta?

        Tunnut olevan aivan samanlainen kuin oma anoppini! Äidin, siis miniän toiveista viis! Kun lapsen äiti ja isä toimivat näin, niin anoppi ja appi antavat kiusallaankin lapsille samat asiat periksi! Ja saatetaan vielä sanoa lapsen kuullen: "No kyllähän me antaisimme, mutta kun äitisi ja isäsi kieltävät". Arvaapa, onko se meistä vanhemmista mukavaa?

        Oletkos muuten vielä puheväleissä miniäsi kanssa? Ja mitä mahtaa poikasi ajatella touhuiluistasi lastenlasten kanssa?


      • Ida isoäiti
        Lumikin äitipuoli kirjoitti:

        Kas kummaa, kun Sinulla on juuri sama asenne, joka minua ärsyttää suunnattomasti omassa anopissani ja apessani. Heidän mielestään isovanhemmilla on oikeus hoitaa lapsenlapsiaan ihan miten huvittaa!

        "Kun lapsenlapset tulevat meille, vaikkapa yökylään, noudatetaan pääperiaatteissa miniän kasvatussääntöjä.
        Se mikä liittyy minun kotini toimintoihin, on minun määrättävissä."

        Oletkos ajatellut, millaisen asenteen opetat lapsenlapsillesi? Kun yksi aikuinen kieltää, niin toinen antaa periksi? Koska et varmaan elä arkea lastenlastesi kanssa, et voi ymmärtääkään äidin ja isän arkea lapsen kanssa.

        Lue: Koska miniäsi ja poikasi hoitavat arjen velvollisuudet, niin onko Sinulla oikeus kuoria kermat päältä lapsenlapsistasi? Kysytkö koskaan lapsen vanhemmilta, mitä he ajattelevat Sinun touhuiluistasi?

        "Mutta kun lapset tulevat mummolaan, majoittaudutaan telkkarin ääreen, minä ja lapset ja makostellaan hyvää, pop-corneja, sämpylää ja jätskiä.
        Miniä ensin purnasi, komensi lapsia, mutta sanoin, että tämä on minun kotini ja täällä saa tehdä näin. Syönhän itse myös TV:tä katsellessa.
        Lapset ovat oppineet sen, että mummo on löysempi (löyhäpäisempi) persoona."

        Kuinka voit mummona kävellä näin röyhkeästi lapsen äidin yli? Ja koetko koskaan huonoa omaatuntoa omasta käytöksestäsi? Haukutko mahdolisesti lapsille heidän omaa äitiään?

        "Ja toisekseen säälin miniäparkaani, hänkin on joutui sen oppimaan. Lapset ovat tajunneet sen, että talossa talon tavalla. Mummolla saa melskata. Kotona on toinen juttu."

        Arvostatko miniääsi ollenkaan lasten äitinä? Oletkos mielestäsi parempi lapsenkasvattajakin kaikkine lepsuiluinesi, kuin miniä on? Miniäsi ja poikasi varmaan huolehtivat oman kodin säännöillään lastensa arjesta?

        Tunnut olevan aivan samanlainen kuin oma anoppini! Äidin, siis miniän toiveista viis! Kun lapsen äiti ja isä toimivat näin, niin anoppi ja appi antavat kiusallaankin lapsille samat asiat periksi! Ja saatetaan vielä sanoa lapsen kuullen: "No kyllähän me antaisimme, mutta kun äitisi ja isäsi kieltävät". Arvaapa, onko se meistä vanhemmista mukavaa?

        Oletkos muuten vielä puheväleissä miniäsi kanssa? Ja mitä mahtaa poikasi ajatella touhuiluistasi lastenlasten kanssa?

        No taisihan Idalta putkahtaa näköjään äkäinen ämmätauti esille.
        Anteeksi, taisin loukata, nuo kommentit ei olleet oikeastaan yksilöityneet kellekään erityisesti, tarkoitettu pikemmin yleiseksi kommentiksi.
        Arvostan miniöitäni suuresti!
        Vaikka heitä arvostan, katson olevani oikeutettu elämääni kodissani niin kuin muutkin, ilman että kukaan sanoo, miten minun on elettävä.
        Tietenkin mummona saan kuoria kermat päältä, ei minulla ole samanlaista vastuuta.
        Ja mitä pahaa on lastenlasten kanssa katsoa TV:tä.
        Miniä purnasi sitä, että ajatteli minun loukkaantuvat lasten murustelusta. Silti minulla on siistiä.
        En kävele miniäni yli.
        Olen totisesti auttanut häntä monesta pulasta lasten sairastaessa. Olen ottanut joskus töistä vapaata lasten sairastaessa. Enkä koe että miniäni on siitä velkaa, olen vain halunnut auttaa nuorta perhettä.
        Vai en ymmärrä arkea lasten kanssa, niin kuin väitit!
        Kuules, minä olen neljän lapsen nuorena yksinhuoltajana 70-luvulla ollut varsin mainosti selvillä, mikä on arki lasten kanssa!
        Senpä tähden Ida Siperian Korkeakoulun käyneenä joskus kuoraisee makoista kermat.


      • mummu itsekin
        omassa anopissani kirjoitti:

        Meillä keskusteltiin ja keskustellaan anopin kanssa juuri tuosta asiasta. Kyseessä oli lähinnä karkin syöttäminen päivittäin ja kun lapsen hampaat kirjaimellisesti alkoivat mädäntyä suuhun ja oli pakko puuttua asiaan, niin anoppi totesi juuri niinkuin sanoit "tämä on minun taloni ja täällä on minun säännöt". Se, että muummi on "löyhempi" ja antaa periksi jne. on mielestäni sellaista rakkauden kerjäämistä lapselta, tyyliin "katsos nyt kun mummi on mukava ja äiti on tuollainen tiukkis. Kyllä MINÄ antaisin, mutta kun äiti nyt kerran kieltää..." Pahimmillaan sitä voisi tulkita yritykseksi kääntää lapsi vanhempiaan vastaan.

        Olemme 15 vuotta vääntäneet tästä sillä seurauksella, että anoppi tekee nyt asioita salaa ja sanoo lapsille etteivät saa kertoa äidille. Välillä oli jo lasten terevyden takia kiellettävä heitä menemästä anoppilaan.

        Niin, ja keksihän hän keinon olla jäämättä kiinni karkin syöttämisestä -pesi lapsen hampaat joka syönnin jälkeen, jolloin h.lekuri ihmetteli miten pienen lapsen hammaskiille on voinut mennä niin huonoksi...argh!

        Jo on aikoihin eletty kun mummu syöttää karkkia niin että hampaat mätänevät. Jos hampaita sitten pestiin kuitenkin koko ajan, niin kuinka ne kuitenkin pääsivät mätänemään? Vai ensin kiille pois ja sitten mätäneminen vauhtiin? Ja itse et huomannut mitään?
        Miten lapsen elimistö otti vastaan niin suuren määrän sokeria? Johan hän oli paksukin kuin hylje!
        Ja te senkun keskustelette asiasta vuodesta toiseen.
        Kyllä on syytä sysissä jos sepissäkin.


      • suvikka
        mummu itsekin kirjoitti:

        Jo on aikoihin eletty kun mummu syöttää karkkia niin että hampaat mätänevät. Jos hampaita sitten pestiin kuitenkin koko ajan, niin kuinka ne kuitenkin pääsivät mätänemään? Vai ensin kiille pois ja sitten mätäneminen vauhtiin? Ja itse et huomannut mitään?
        Miten lapsen elimistö otti vastaan niin suuren määrän sokeria? Johan hän oli paksukin kuin hylje!
        Ja te senkun keskustelette asiasta vuodesta toiseen.
        Kyllä on syytä sysissä jos sepissäkin.

        Tuttavaperheessä pikkutytön vanhemmat antavat lapselleen jatkuvasti karkkirahaa, mitkä lapsi käyttää, eli makeisia on joka päivä mielin määrin.
        Sitten samaisen tytön vanhemmat menvät anoppilaan ja anoppi tarjoaa Fazerin parhaita, niin hirveän mekkalan kanssa tullaan kyläreissulta pois. Saarnataan risoista hampaista, kun mummo ei muka ajattele yhtään lapsenlastaan. Että kyllä on kamala ämmä!
        En ole kehdannut sanoa, mutta joskus vielä sanon, että miten voi olla, että vain anopin karkeista hampaat tippuu.


      • äiti
        Ida isoäiti kirjoitti:

        No taisihan Idalta putkahtaa näköjään äkäinen ämmätauti esille.
        Anteeksi, taisin loukata, nuo kommentit ei olleet oikeastaan yksilöityneet kellekään erityisesti, tarkoitettu pikemmin yleiseksi kommentiksi.
        Arvostan miniöitäni suuresti!
        Vaikka heitä arvostan, katson olevani oikeutettu elämääni kodissani niin kuin muutkin, ilman että kukaan sanoo, miten minun on elettävä.
        Tietenkin mummona saan kuoria kermat päältä, ei minulla ole samanlaista vastuuta.
        Ja mitä pahaa on lastenlasten kanssa katsoa TV:tä.
        Miniä purnasi sitä, että ajatteli minun loukkaantuvat lasten murustelusta. Silti minulla on siistiä.
        En kävele miniäni yli.
        Olen totisesti auttanut häntä monesta pulasta lasten sairastaessa. Olen ottanut joskus töistä vapaata lasten sairastaessa. Enkä koe että miniäni on siitä velkaa, olen vain halunnut auttaa nuorta perhettä.
        Vai en ymmärrä arkea lasten kanssa, niin kuin väitit!
        Kuules, minä olen neljän lapsen nuorena yksinhuoltajana 70-luvulla ollut varsin mainosti selvillä, mikä on arki lasten kanssa!
        Senpä tähden Ida Siperian Korkeakoulun käyneenä joskus kuoraisee makoista kermat.

        Minusta sinä kuulostat todella mukavalta mummolta!
        Lapset tarvitsevat joskus hemmotteluakin, ei se elämä heilläkään aina niin herkkua ole ja miksi sitä ei saisi antaa isovanhemmat?

        Jotenkin näin kolmen lapsen äitinä ja oman äitini (ja anoppini)menettäneenä tuntuisi ihanalta jos lapsillani olisi mummola, jossa voisi hassutella, kokeilla erilaisia sääntöjä kuin kotona (uskon nimittäin vakaasti, että lapsille on tärkeää oppia ettei kaikkialla ole samanlaisia sääntöjä vaan "tilanteessa ja paikassa paikan tavalla).

        Eihän siinä voi olla mitään pahaa jos lapsi saa mummolassa tehdä asioita, jotka mummon kodissa on sallittuja...ettei vain kyseessä olisi äitien osalta pieni kateuden poikanen -haluaisimme itse olla lapsillemme ne ihanimmat ja mukavimmat emmekä haluaisi että kukaan himmentäisi tätä kuvaamme lapsiemme silmissä. Tässä on vain on se ongelma, että tämä ajattelu perustuu omaan itsekkyyteemme eikä lapsen parhaan ajatteluun.

        Ida isoäiti, ottaisin sinut tai jonkun sinunkaltaisesi milloin tahansa anopikseni ja lasteni mummiksi...tosin miestäni en tässä kaupassa vaihtaisi ;-)


      • Anonyymi
        Lumikin äitipuoli kirjoitti:

        Kas kummaa, kun Sinulla on juuri sama asenne, joka minua ärsyttää suunnattomasti omassa anopissani ja apessani. Heidän mielestään isovanhemmilla on oikeus hoitaa lapsenlapsiaan ihan miten huvittaa!

        "Kun lapsenlapset tulevat meille, vaikkapa yökylään, noudatetaan pääperiaatteissa miniän kasvatussääntöjä.
        Se mikä liittyy minun kotini toimintoihin, on minun määrättävissä."

        Oletkos ajatellut, millaisen asenteen opetat lapsenlapsillesi? Kun yksi aikuinen kieltää, niin toinen antaa periksi? Koska et varmaan elä arkea lastenlastesi kanssa, et voi ymmärtääkään äidin ja isän arkea lapsen kanssa.

        Lue: Koska miniäsi ja poikasi hoitavat arjen velvollisuudet, niin onko Sinulla oikeus kuoria kermat päältä lapsenlapsistasi? Kysytkö koskaan lapsen vanhemmilta, mitä he ajattelevat Sinun touhuiluistasi?

        "Mutta kun lapset tulevat mummolaan, majoittaudutaan telkkarin ääreen, minä ja lapset ja makostellaan hyvää, pop-corneja, sämpylää ja jätskiä.
        Miniä ensin purnasi, komensi lapsia, mutta sanoin, että tämä on minun kotini ja täällä saa tehdä näin. Syönhän itse myös TV:tä katsellessa.
        Lapset ovat oppineet sen, että mummo on löysempi (löyhäpäisempi) persoona."

        Kuinka voit mummona kävellä näin röyhkeästi lapsen äidin yli? Ja koetko koskaan huonoa omaatuntoa omasta käytöksestäsi? Haukutko mahdolisesti lapsille heidän omaa äitiään?

        "Ja toisekseen säälin miniäparkaani, hänkin on joutui sen oppimaan. Lapset ovat tajunneet sen, että talossa talon tavalla. Mummolla saa melskata. Kotona on toinen juttu."

        Arvostatko miniääsi ollenkaan lasten äitinä? Oletkos mielestäsi parempi lapsenkasvattajakin kaikkine lepsuiluinesi, kuin miniä on? Miniäsi ja poikasi varmaan huolehtivat oman kodin säännöillään lastensa arjesta?

        Tunnut olevan aivan samanlainen kuin oma anoppini! Äidin, siis miniän toiveista viis! Kun lapsen äiti ja isä toimivat näin, niin anoppi ja appi antavat kiusallaankin lapsille samat asiat periksi! Ja saatetaan vielä sanoa lapsen kuullen: "No kyllähän me antaisimme, mutta kun äitisi ja isäsi kieltävät". Arvaapa, onko se meistä vanhemmista mukavaa?

        Oletkos muuten vielä puheväleissä miniäsi kanssa? Ja mitä mahtaa poikasi ajatella touhuiluistasi lastenlasten kanssa?

        Juuri näin, täsmälleen samaa mieltä. Meillä on omat vanhempani jo koirien kohdalla antaneet piut paut meidän ohjeillemme koirien suhteen. "Mummolassa saa haukkua ja kävellä pöydillä" ja herkkuja tuputetaan ja annetaan liikaa ruokaa. Kun sitten olemme koirien lihomisesta sanoneet, loukkaantuvat verisesti. Saapa nähdä mitä lapsen kanssa kun vähän vielä kasvaa ja mahdollisesti mummon ja papan kanssa on ehkä enemmän, niin alkaako herkkujen työntö. Jos oma lapseni antaisi minulle ohjeet, tietenkin noudattaisin niitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe