XAMK Game design kokemuksia ?

Anonyymi-ap

Hei!

Olen miettinyt että vaihtaisin yliopistosta alaa tähän Game design kouluun, mutta en tiedä että kannattaako lähteä sille alalle.

Onko kellään kokemuksia / tietoa lähipiiristä miten ihmiset ovat työllistyneet kyseisellä koulutuksella? Onko kokemuksia kyseisestä koulusta / opetuksen laadusta?

Olen kuullut että luovat alat on hyvin kilpailtuja. Tästä koulusta löytyi vain yksi viisi vuotta vanha reddit-keskustelu englanniksi ja siitä ei tullut ainakaan hirveän hyvää kuvaa työllisyysnäkymistä.

Olen aina ollut luova ihminen ja haaveillut luovasta koulusta, mutta nykyisin opiskelemani tutkinnolla saisi kyllä töitä varmasti ja palkkakaan ei olisi ihan huono. Tietysti pystyn tekemään luovia harrastuksia vapaa-ajallakin, mutta kiinnostaisi tietää kokemuksia jos jollakin olis... Jos saisi jonkunlaista selkeyttä ajatuksiin tätä kautta...

2

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heips!

      Pohdin itse ihan samaa ja varmaan haen tälle linjalle seuraavassa haussa. Luin tuon saman englanninkielisen Reddit ketjun ja siitä jäi vähän ikävä fiilis, mutta toisaalta kuten sanoit ketju on viisi vuotta vanha, ja mieluummin kuulisin kokemuksia suoraan koulussa opiskelleilta ja miten he ovat opintojen jälkeen työllistyneet.

      Mulla on tuttuja pelialalla ja ainakin kun heille olen puhunut tästä suunnitelmasta niin ennemminkin kannustivat eivätkä sanoneet että olisi hyödytön juttu. En usko että näistä opinnoista ainakaan haittaa olisi. Olen harkinnut myös Metropolian 3D visualisoinnin opintoja sekä Taitotalon Peligraafikko opintoja.

      Mitä tulee työllistymiseen, niin uskon että tulevaisuudessa kaikenlaisesta pelialan osaamisesta tulee olemaan hyötyä. Voimakkaasti kasvava ala ja pelillistymistä tapahtuu muillakin aloilla. Opintoihin kuuluu myös pari työharjoittelua, joten sitäkin kautta voi saada monoa oven väliin :)

      Sanoisin että kannattaa mennä sitä kohti mikä kiinnostaa ja mikä motivoi. Jos sulla ei ole enää kovin montaa vuotta jäljellä nykyisistä opinnoistasi niin sähän voit suorittaa ne ensin loppuun ja sitten hakea pelialan opintoihin. Sitten sulla olisi tutkinto myös nykyisistä opinnoistasi ja voit työllistyä sitä kautta jos pelialalla on vaikea löytää töitä.

      • Anonyymi

        Itse olen tämän kyseisen koulutuksen loppumetreillä, ja yritän nyt auttaa ja antaa teille mahd. rehellistä kuvaa tästä koulusta, jos tää auttaisi.

        Jos oikeasti on intohimoa tällä alalla niin miksi ei. Kannattaa katsoa myös opinto-opas läpi, sillä sieltä huomaatte, että tämä sisältää paljon 3d mallinnuskursseja, että jos se kiinnostaa niin se on yksi tän koulutuksen painotuksista. Meille sanottiin heti alussa, että kannattaa miettiä mikä se oma juttu olisi, 2d / 3d, writing, tuotanto yms... pelialalla voi tehdä niin monia juttuja, mutta sitten tässä itse koulutuksessa ei ole ns. erikoistumislinjaa ollenkaan, joka on mielestäni vähän outoa. Eli jos kiinnostut esim pelituotannosta, ei siitä oikeastaan tarjota opetusta, vaan sun pitää itsenäisesti opetella sitä, esim. osallistumalla eri peliprojekteihin tms.

        Koulutuksen laadusta taas voidaan olla montaa mieltä. Heti kun koulu alkoi, pieniä ja isompia ongelmia alkoi huomata niin itse, kuin vanhempien samaa alaa opiskelevien keskusteluista. Yksi ongelma on, että opettajia on selkeästi liian vähän. Ja siksi osa meistä ei ole vieläkään saanut esim. joistakin ensimmäiseltä vuodelta suoritetuista kursseista arvosanoja tai ajoissa tehdyistä tehtävistä kritiikkiä.

        Toinen ongelma (en tiedä onko tämä vain xamkin yleinen ongelma) on ettei viestintä toimi. Jos opettaja on kipeänä tai tunti pidetäänkin etänä tai luokka vaihtuu, on ollut tapauksia, millon asiasta ei olla edes ilmoitettu ja meille oppilaille on valitettu kun ei olla oltu oikeassa paikassa.

        Jos pidät luovasta alasta, kurssit ovat varmasti sinua kiinnostavia, mutta kurssien laatu on usein ollut vähän pettymys. On ollut kursseja, joissa opetuksen sijasta osa asioista on opetettu niin, että opetusalustalle on sysätty vain youtube videoita joista opetellaan itse. Sitten on kursseja, joilla opetetaan vain puolet asioista, ja sitten sysätään yhtäkkiä meille tehtäväksi lopputyö, johon ei olla edes saatu kunnollista opetusta, vaan loput pitää ns. 'itseopiskella'. Itselle ekan vuoden opinnot tuntui jotenkin tosi perustasolta, enkä kokenut oppivani paljoa. Toki itsellä oli vähän aiempaa kokemusta graafisista ohjelmista ja taiteista, joka vaikutti varmasti vähän asiaan. Lisäksi olin tottunut yliopiston tasoiseen ja tahtiseen opetukseen.

        Lisäksi itsestä ainakin on välillä tuntunut, että meille ei anneta tarpeeksi tehtäviä kotiin. Itsellä olisi mielessä vaikka mitä mielenkiintoisia tehtäviä, mitä voisi antaa kotitehtäväksi, esim eri teemoihin liittyvien grafiikoiden luomista, mutta on monia kertoja, kun emme ole saaneet kotitehtäviä, vaikka olisin ehkä toivonut jotakin luovia ongelmia purtavaksi. Tässäkin kannattaa itseopiskella.

        Sitten taas jotkut asiat on tuntuneet niin turhilta, esim yksi pelikehityskurssi, jossa opeteltiin käyttämään nettipohjaista pelinteko-ohjelmaa. Hyödyllisempää olisi ollut opetella vaikka jotain oikeaa koodauskieltä sen sijaan.

        Game design on myös käsitteenä niin laaja, että kyseinen koulutus ei millään pysty opettamaan kaikkea, vaan moni asia jää vain pintaraapaisuksi. Jotkut ovat olleet harkkapaikassa ja todenneet, etteivät osaa mitään, vaikka ovat olleet koulussa kolme vuotta. Itsekin olen opiskellut yliopistossa aiemmin, ja tahti täällä on tuntunut jotenkin liian hitaalta siihen verrattuna. Joidenkin mielestä kannattaisi mieluummin hankkia joko kunnon ohjelmointikoulutus tai kunnollinen taidekoulutus, kuin game design koulutus. Niistä ainakin oppisi paljon ja syventyisi kunnolla yhteen asiaan, kuin ripotellen vähän kaikkea.

        Paras puoli tässä koulussa on yhteisö ja ihmiset. Pieni yhteisö, jossa on hyvä, kaikki hyväksyvä ilmapiiri on mahtava. Täältä saa varmasti hyviä yhteyksiä pelialalle ja löytää paljon samanhenkisiä ihmisiä. Mutta mielestäni sen ei pitäisi olla minkään koulutuksen pääpointti, vaan sen itse koulutuksen tason pitäisi olla se pääasia, sillä tänne ollaan tultu oppimaan ja kehittymään, ja saamaan hyvät eväät työelämään. Yhteyksiä voi kyllä löytää muualtakin ilman tätä koulua, esim osallistumalla game jameihin, igda tapahtumiin, pelikonferensseihin ja tapahtumiin...

        Työllistyminen on vaikeaa, se nyt on jokaisella luovalla alalla fakta. Koulun aikana luodut kontaktit voi toki auttaa asiaa, mutta näin sisäpiiriläisenä suosittelen oikeasti käymään sen yliopiston eka loppuun. Sitten sulla on ainakin ns. backup työllistymiselle, jos oikeasti haluat tämän koulutuksen käydä myöhemmin.

        Muistutan vielä, että pelialalle voi päästä mitä ihmeellisimpiä reittejä pitkin, niinkuin monelle muullekin alalle. Tämä koulutus ei ole siis mikään kultainen lippu pelialalle, vaan pelialalla tarvitaan monenlaisia taitajia eri aloilta, muitakin kun niintä ohjelmoijia ja graafikoita. Esim. markkinointi, viestintä, kauppis voi hyvin olla väyliä tälle alalle jos itse sitä haluaa.

        Toivottavasti tästä oli jotain apua, tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe