Sovelluksen poistaminen

Anonyymi-ap

Koneella on pitkään roikkunut käyttämättömänä tuollainen CDBurnerXP.
Koitin sovelluksista alkaa poistamaan sitä, mutta yllättäen kysyikin järjestelmänvalvojan salasanaa ja jotain, että "sallitko kyseisen ohjelman tehdä muutoksia" koneellesi, järjestelmään tjs.
Mitä tämä on? Ei kai poistettavan ohjelman pitäisi mitään muutoksia tehdä, eikä sellaiseen lupia kysellä?
Monia turhia olen poistanut ilman kyselyitä, mutta tämän poiston nyt vielä peruin, vaikka mielelläni sen poistaisin, ellei se poistovaiheessa tee jotain haittoja?

24

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän ohjelmia voi yleensä poistaa ilman että antaa sille oikeudet

    • Anonyymi

      Tuo on aivan normaali kysymys, eli vastaa myöntävästi.

    • Anonyymi

      Kysymyksestä päätellen, olet ilmeisesti tänä aamuna ostanut ensimmäisen tietokoneesi. Täytyy nyt vain miettiä mitä voidaan käsitellä järjestelmään tehtynä muutoksena, eli onko Windowsin rekisteriin kohdistetut tapahtumat järjestelmään tehtyjä muutoksia, onko kiintolevyltä tiedostojen poistaminen muutos järjestelmään, onko kuvakkeiden poisto muutos järjestelmään ja niin edelleen.

      Veikkaan että ubuttajat yrittävät leimata Windowsin käyttäjän tyhmäksi, keksimällä näitä tyhmiä kysymyksiään.

      • Anonyymi

        "Kysymyksestä päätellen, olet ilmeisesti tänä aamuna ostanut ensimmäisen tietokoneesi."
        Ensimmäisen koneeni ostin vuonna 1990.

        "keksimällä näitä tyhmiä kysymyksiään"
        Kysymyksessä ei ole mitään tyhmää, se vain menee sinulta yli hilseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kysymyksestä päätellen, olet ilmeisesti tänä aamuna ostanut ensimmäisen tietokoneesi."
        Ensimmäisen koneeni ostin vuonna 1990.

        "keksimällä näitä tyhmiä kysymyksiään"
        Kysymyksessä ei ole mitään tyhmää, se vain menee sinulta yli hilseen.

        Niin menee ja rajusti, en vaan kykene näkemään tuossa mitään viista.

        Ja vasta nyt 33 vuotta myöhemmin päätit poistaa ensimmäisen ohjelman Windowsistasi törmäten mielenkiintoiseen kysymykseen.

        No parempi myöhään kuin ei ollenkaan.


    • Anonyymi

      Tuohan on tosi kevyt levyn poltto-ohjelma, ei se nyt hirveästi vie tilaa koneeltasi tai syö resursseja. Eihän noita levyjä tietysti juuri enää poltella, mutta liekö tuosta haittaakaan jos pitää sen varalta.

      • Anonyymi

        Kiitos, aivan järkeväkin vastaus. Siksi se varmaan on koneelle jäänytkin ja kai se voi siellä samasta syystä olla edelleenkin 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, aivan järkeväkin vastaus. Siksi se varmaan on koneelle jäänytkin ja kai se voi siellä samasta syystä olla edelleenkin 🙂

        Mutta alkuperäiseen kysymykseesikin tuli kyllä vastaukset heti alkuun, eli nyky-windowsissa ohjelmaa poistaessa joutuu antamaan sille oikeudet tehdä muutoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta alkuperäiseen kysymykseesikin tuli kyllä vastaukset heti alkuun, eli nyky-windowsissa ohjelmaa poistaessa joutuu antamaan sille oikeudet tehdä muutoksia.

        Oletko nyt ihan varma tuosta asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, aivan järkeväkin vastaus. Siksi se varmaan on koneelle jäänytkin ja kai se voi siellä samasta syystä olla edelleenkin 🙂

        Ei kannata pitää tarpeettomia ohjelmia koneella. Niistä koituu tietoturva-ongelmia jos ei päivitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt ihan varma tuosta asiasta?

        Kyllähän se näin on monen ohjelman kohdalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt ihan varma tuosta asiasta?

        Microsoft ainakin on varma, minun varmuuteni ei siihen vaikuta.


    • Anonyymi

      Itse poistelen helposti ohjelmia:
      Revo uninstaller tai Hi-Bit uninstaller.
      Ilmaisia molemmat.

      • Anonyymi

        Ei tee yhtään mitään moisilla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tee yhtään mitään moisilla..

        Minulla ne moiset ainakin toimii kun osaan käyttää niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ne moiset ainakin toimii kun osaan käyttää niitä.

        Niinhän ne tuppaa meillä osaavilla toimimaan, mutta kaikille ei kauhalla anneta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ne moiset ainakin toimii kun osaan käyttää niitä.

        Windowsissa on itsessään poistotoiminto. Ei noita tarvita..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsissa on itsessään poistotoiminto. Ei noita tarvita..

        Windowsin poistotoiminto on aina ollut puutteellinen, jättää jäljelle poistettavaa.
        "Ei tee yhtään mitään moisilla.."
        Voit opetella tästä videosta mitä voi tehdä moisella:
        https://www.youtube.com/watch?v=-Ll4o5oaYS4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsin poistotoiminto on aina ollut puutteellinen, jättää jäljelle poistettavaa.
        "Ei tee yhtään mitään moisilla.."
        Voit opetella tästä videosta mitä voi tehdä moisella:
        https://www.youtube.com/watch?v=-Ll4o5oaYS4

        Ei ole yhtään puutteellinen nykypäivänä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään puutteellinen nykypäivänä

        Näin on, Linux roskaa mutta roskaako enemmän kuin Windows. Minulla kun ei ole Windowsia jää vastaus ikuiseksi arvoitukseksi.

        Jos jolla kulla on tietoa ohjelmasta, jonka voi asentaa Windowsiin ja Linuxsiin, niin voitaisiin tuota roskaamista testata yksittäisillä ohjelmilla.

        Tämän esteeksi kuitenkin muodostuu se ettei, minun lisäksi ole olemassa toista henkilöä joka kykenee kysymään järjestelmältä olemassa olevien tiedostojen ja kansioiden määrää, ennen asennusta ja asennuksen purkamisen jälkeen uudelleen.

        Esimerkkinä vaikka oman järjestelmäni tiedostojen ja kansioiden määrä ennen Inkscape 1.2.2 asennusta ja välitöntä poistoa on:

        - 18 735 kansiota
        - 330 769 tiedostoa

        Nyt asenna Inkscape 1.2.2 järjestelmän omilla komennoilla. Katsotaan tiedostojen ja kansioiden määrä sen jälkeen uudelleen. Joo, Inkscape asensin näin: pacman -S inkscape, ja tämä oli tilanne sen jälkeen.

        - 19 170 kansiota
        - 338 027 tiedostoa

        Niin ja nyt asennettua ohjelmaa käynnistämättä ja yksinomaan vain Grafiikka valikosta tarkistaen että siellä on uusi kuvake olemassa nimellä "Inkscape Vector Graphics Editor", poistan juuri asentamani ohjelman järjestelmä omalla poisto komennolla:

        pacman -Rsu inkscape

        Ja nyt tarkistetaan jäikö järjestelmään roskaa.

        - 18 906 kansiota
        - 331 325 tiedostoa

        Voimme huomata että jäihän sinne roskaa

        331325 - 330769 = 556 tiedostoa
        19170 - 18735 = 435 kansiota

        Minun tapauksessa tuosta ei ole haittaa, koska olen omatoimisesti luonut Bash Scriptin joka poistaa tämän testin jätökset mutta monelle muulle on pelkkä määrän selvittäminen liian vaikeaa.

        Niin, jos nyt joku osaa suorittaa vastaavan Windowsissa, niin mielelläni seuraan tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, Linux roskaa mutta roskaako enemmän kuin Windows. Minulla kun ei ole Windowsia jää vastaus ikuiseksi arvoitukseksi.

        Jos jolla kulla on tietoa ohjelmasta, jonka voi asentaa Windowsiin ja Linuxsiin, niin voitaisiin tuota roskaamista testata yksittäisillä ohjelmilla.

        Tämän esteeksi kuitenkin muodostuu se ettei, minun lisäksi ole olemassa toista henkilöä joka kykenee kysymään järjestelmältä olemassa olevien tiedostojen ja kansioiden määrää, ennen asennusta ja asennuksen purkamisen jälkeen uudelleen.

        Esimerkkinä vaikka oman järjestelmäni tiedostojen ja kansioiden määrä ennen Inkscape 1.2.2 asennusta ja välitöntä poistoa on:

        - 18 735 kansiota
        - 330 769 tiedostoa

        Nyt asenna Inkscape 1.2.2 järjestelmän omilla komennoilla. Katsotaan tiedostojen ja kansioiden määrä sen jälkeen uudelleen. Joo, Inkscape asensin näin: pacman -S inkscape, ja tämä oli tilanne sen jälkeen.

        - 19 170 kansiota
        - 338 027 tiedostoa

        Niin ja nyt asennettua ohjelmaa käynnistämättä ja yksinomaan vain Grafiikka valikosta tarkistaen että siellä on uusi kuvake olemassa nimellä "Inkscape Vector Graphics Editor", poistan juuri asentamani ohjelman järjestelmä omalla poisto komennolla:

        pacman -Rsu inkscape

        Ja nyt tarkistetaan jäikö järjestelmään roskaa.

        - 18 906 kansiota
        - 331 325 tiedostoa

        Voimme huomata että jäihän sinne roskaa

        331325 - 330769 = 556 tiedostoa
        19170 - 18735 = 435 kansiota

        Minun tapauksessa tuosta ei ole haittaa, koska olen omatoimisesti luonut Bash Scriptin joka poistaa tämän testin jätökset mutta monelle muulle on pelkkä määrän selvittäminen liian vaikeaa.

        Niin, jos nyt joku osaa suorittaa vastaavan Windowsissa, niin mielelläni seuraan tilannetta.

        Lisätäänpä vielä yksi näkemys asiaan. Kaveria joka päivittää järjestelmänsä raahaa vanhat roskat mukanaan jarruttamaan uutta versiota. Joten ainut järkevä vaihtoehto on uusi puhdas järjestelmän asennus, näin ainakin hetken voi nauttia pirteästä järjestelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, Linux roskaa mutta roskaako enemmän kuin Windows. Minulla kun ei ole Windowsia jää vastaus ikuiseksi arvoitukseksi.

        Jos jolla kulla on tietoa ohjelmasta, jonka voi asentaa Windowsiin ja Linuxsiin, niin voitaisiin tuota roskaamista testata yksittäisillä ohjelmilla.

        Tämän esteeksi kuitenkin muodostuu se ettei, minun lisäksi ole olemassa toista henkilöä joka kykenee kysymään järjestelmältä olemassa olevien tiedostojen ja kansioiden määrää, ennen asennusta ja asennuksen purkamisen jälkeen uudelleen.

        Esimerkkinä vaikka oman järjestelmäni tiedostojen ja kansioiden määrä ennen Inkscape 1.2.2 asennusta ja välitöntä poistoa on:

        - 18 735 kansiota
        - 330 769 tiedostoa

        Nyt asenna Inkscape 1.2.2 järjestelmän omilla komennoilla. Katsotaan tiedostojen ja kansioiden määrä sen jälkeen uudelleen. Joo, Inkscape asensin näin: pacman -S inkscape, ja tämä oli tilanne sen jälkeen.

        - 19 170 kansiota
        - 338 027 tiedostoa

        Niin ja nyt asennettua ohjelmaa käynnistämättä ja yksinomaan vain Grafiikka valikosta tarkistaen että siellä on uusi kuvake olemassa nimellä "Inkscape Vector Graphics Editor", poistan juuri asentamani ohjelman järjestelmä omalla poisto komennolla:

        pacman -Rsu inkscape

        Ja nyt tarkistetaan jäikö järjestelmään roskaa.

        - 18 906 kansiota
        - 331 325 tiedostoa

        Voimme huomata että jäihän sinne roskaa

        331325 - 330769 = 556 tiedostoa
        19170 - 18735 = 435 kansiota

        Minun tapauksessa tuosta ei ole haittaa, koska olen omatoimisesti luonut Bash Scriptin joka poistaa tämän testin jätökset mutta monelle muulle on pelkkä määrän selvittäminen liian vaikeaa.

        Niin, jos nyt joku osaa suorittaa vastaavan Windowsissa, niin mielelläni seuraan tilannetta.

        Lisätäänpäs vielä, yksi katsantokulma, kun käytössä on niin sanottu "rolling distribution" järjestelmä, ei auta muu kuin itse kehitellä sovellusta joka pitää järjestelmän puhtaana, no eipä tuo niin ihmeitä vaadi etteikö se jokaiselta onnistuisi jos niin tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätäänpäs vielä, yksi katsantokulma, kun käytössä on niin sanottu "rolling distribution" järjestelmä, ei auta muu kuin itse kehitellä sovellusta joka pitää järjestelmän puhtaana, no eipä tuo niin ihmeitä vaadi etteikö se jokaiselta onnistuisi jos niin tahtoo.

        Aika varmana voi pitää ettei tuollainen onnistu tälle sivustolle kirjoittajien keskuudessa kenelläkään. Olen pannut merkille että oikein kirjoitus on useammalle ylitsepääsemätön vaikeaa, joten komentojen kirjoittaminen tuottaa niin paljon virheitä ettei sitä jaksa opetella, Ubuntun käyttäjät pelkäävät komentotulkin käyttöä ja siksipä nämä jauhat iskulausetta "Ubuntu toimii täysin graafisesti", jolla yritetään antaa vaikutelma vapaasta valinnasta olla käyttämättä komentotulkkia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe