Väärät paperit

Kassa

Jos tiedän alle 18v henkilön jolla on väärennetyt henkkarit, niin voinko ilmoittaa siitä jonnekin? Esim kun kassalle tulee joku jolla on väärät paperit niin onko minulla oikeutta ottaa papereita pois, leikata niitä kahtia, kutsua poliisia, vai mitä teen? Ja muutenkin tiedän erään henkilön joka on 15v, mutta papereiden mukaan 19v. Voinko ilmoittaa poliisille, ja tekevätkö he mitään asialle?

14

2640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jurristi

Vain poliisi saa takavarikoida todisteita rikoksesta. Mutta sinulla on jokamiehen kiinniotto-oikeus. Eli sinun on otettava väärät paperit ja niiden esittäjä kiinni ja soitettava poliisi paikalle.

Luonnolisestikaan et voi alkaa leikata todistuskappaleita tai toisen omaisuutta kahtia. Et voi ryhtyä tuomariksi siinä, että paperit ovat todella väärennetyt.

Jos tiedät, että joku on väärentänyt henkkarit, voit tehdä asiasta rikosilmoituksen. Poliisi ei välttämättä tee asialle mitään, sillä väärennettyjä henkkareita pitäisi vielä käyttää tai yrittää käyttää.

• hps

Kysymyshän osoittaa, että papereita on selvästikin käytetty.

Lisäksi väärennyksestä voidaan tuomita pelkän väärentämisen perusteella, jos aikoo tuotosta käyttää harhauttavana todisteena. vaihtehtona olisi väärennysaineiston hallussapito, sillä tuskinpa löytyy kovin helpolla hyväksyttävää syytä pitää hallussaan väärennettyjä papereita. Eli vaikuttaisi kyllä mun mielestäni siltä että rikoksen raja on jo ylitetty, joten poliisilla olisi perusteet tehdä asialle jotakin.

• Beagle Boy
        hps kirjoitti:

Kysymyshän osoittaa, että papereita on selvästikin käytetty.

Lisäksi väärennyksestä voidaan tuomita pelkän väärentämisen perusteella, jos aikoo tuotosta käyttää harhauttavana todisteena. vaihtehtona olisi väärennysaineiston hallussapito, sillä tuskinpa löytyy kovin helpolla hyväksyttävää syytä pitää hallussaan väärennettyjä papereita. Eli vaikuttaisi kyllä mun mielestäni siltä että rikoksen raja on jo ylitetty, joten poliisilla olisi perusteet tehdä asialle jotakin.

Ei se kassa mitään takavarikkoa tee. Kassan pi-
        tää ottaa väärennetty asiakirja pois ja soittaa
        sen jälkeen poliisille, joka tekee rikosilmoi-
        tuksen ja takavarikoi väärennyksen.
        Tuskin väärentäjä antaa itseään ottaa kiinni,
        vaan lähtee karkuun, mutta jos nimi on tie-
        dossa, niin tietysti se pitää kertoa paikalle
        kutsutulle poliisipartiolle.

• Kassa

Kuten jo varmaan ymmärsitte, olen 'kassaneiti'. Kassalleni tuli poika, jonka tiedän olevan 15-16 vuotias. (olimme samalla ala-asteella) Hän olisi kaljaa ostanut, joten tietty kysyin paperit. Hän näytti 'ajokorttia' joka ei näyttänyt lainkaan ajokortilta. Noh, en myynyt sitä kaljaa ja poika lähti pois kaupasta. Olisiko minulla ollut lupa pyytää esim poikaa ottamaan paperit pois lompakon taskusta, ja pitää ne itselläni, ja kutsua poliisit. ? Vai teinkö väärin kun hän lähti ja vei paperit mukanaan..?

• Kassa

'ajokortti joka ei näyttänyt ajokortilta' siis luultavasti joku skannattu tms, ei edes ollut vaaleanpunainen vaan enemmän semmonen pinkki..

• Jurristi
        Kassa kirjoitti:

'ajokortti joka ei näyttänyt ajokortilta' siis luultavasti joku skannattu tms, ei edes ollut vaaleanpunainen vaan enemmän semmonen pinkki..

Ehkäpä se poliisin kutusuminen olisi ollut jo liikaa. Henkilöhän yritti vain ostaa kaljaa ilman papereita. Se ei ole rikos. Asiakirjaakaan ei oltu väärennetty. Lievä petos? Riittää kun et myy alaikäiselle.

Asia on erilainen, jos henkilöllä on oikeasti väärennetyt paperit.

• kävi näin...

Alkossa yritin viinipulloa ostaa ja ikääni todistella ajokortilla. Myyjätäti katseli papereita ja minua vuorotellen ja lopulta kysyi, että jätänkö paperit tänne vai soitanko poliisin. Mulla ois ollut hiiman kiire, joten sanoin, että antaa olla, en tartte viiniä, mut anna ajokortti takaisin. Ei olisi millään antanut. Lopulta joku myymäläpäällikkö tai vastaava tuli ihailemaan kans sitä ajokorttia ja päätti lopulta, et myy nyt sitten.

Mun mielestäni olisi erittäin toivottavaa, ettei tarvitsisi kovin usein jäädä mitään poliisia odottelemaan Alkoon, koska muuten en saa ajokorttiani takaisin.

Ja jos jollekin vielä jäi epäselväksi, niin se todellakin oli mun ajokorttini ja ikääkin oli silloin jo varmaan 24 vuotta.

• pirssimies7

Hyvä kun otit esiin tämänkin puolen asiasta. Jos poliisi olisi kutsuttu paikalle ilman syytä, niin olisit ollut oikeutettu korvauksiin. Harva tietää tätä. Siksi kassaneitien pitää olla varma asiasta.

• hps

Jos ihmistä ei voi tunnistaa henkkartin kuvasta helposti, niin sitten se henkkari ei ole voimassa. Se on niin yksinkertaista. Arvailu on turhaa. Kaverin pitää käydä hakemassa uusi ajokortti tms, jos ei kerran näytä samalta kuin kuvassa.

• ...kuka....
        hps kirjoitti:

Jos ihmistä ei voi tunnistaa henkkartin kuvasta helposti, niin sitten se henkkari ei ole voimassa. Se on niin yksinkertaista. Arvailu on turhaa. Kaverin pitää käydä hakemassa uusi ajokortti tms, jos ei kerran näytä samalta kuin kuvassa.

saa päättää, tunnistaako kuvasta, vai ei? Onko ihmisellä oikeus esimerkiksi leikata ja värjätä hiuksensa? Tai laihtua tai lihoa 20 kiloa? Saako silmälaseja käyttää, jos kuvassa niitä ei ole? Entä voiko meikata eri tavalla kuin kuvassa?

• esitetään henkilöllisyyden

todistamiseksi ja ne huomataan väärennökseksi, ne voi ottaa talteen ja kutsutaan poliisi paikalle. Kyseessä on asiakirjaväärennös ja sen hyväksikäyttö. Olen 15 vuotta kapakoissa joutunut syynäämään alaikäisiä ulos, joten tuttua puuhaa.

• niin.

Entäs kun on kaverin paperit??
        Ei se silloin voi olla asiakirjaväärennös, eihän ne väärät ole.

• hps
        niin. kirjoitti:

Entäs kun on kaverin paperit??
        Ei se silloin voi olla asiakirjaväärennös, eihän ne väärät ole.

Jos esität kaverin papereita, niin ne ovat selvästikin siis väärällä ihmisellä ja asiattomassa käytössä, joten totta kai ne otetaan talteen jotta ne voidaan luovuttaa takaisin oikealle omistajalle. Ei kai nyt kukaan voi antaa sulle kaverin papereita mukana hämäysmielessä kanniskeltavaksi. Mutta väärennys se ei ole, se on totta.

• Anni
        hps kirjoitti:

Jos esität kaverin papereita, niin ne ovat selvästikin siis väärällä ihmisellä ja asiattomassa käytössä, joten totta kai ne otetaan talteen jotta ne voidaan luovuttaa takaisin oikealle omistajalle. Ei kai nyt kukaan voi antaa sulle kaverin papereita mukana hämäysmielessä kanniskeltavaksi. Mutta väärennys se ei ole, se on totta.

Eiks yleensä ole käytäntönä, ainakin baareihin kun yritetään kaverin papereilla, et ne otetaan talteen ja annetaan poliisille. Saa sitten oikea omistaja hakea ne laitokselta..? Näin olen ainakin kuullut tehtävän..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe