Etelä-Italia ihastuttaa!

Bellissima

Miksi, oi miksi, kaikki suomalaiset (ja muutkin!) turistit haikailevat pohjoisen turistikaupunkeihin? On totta, että Rooma, Venetsia ja ennen kaikkea Firenze ovat näkemisen arvoisia, mutta se todellinen, aito ja oikea Italia löytyy etelästä!

Paikallisetkin karttavat pohjoisen turistirysiä viimeiseen asti ja hakeutuvat etelän kauniille hiekkarannoille lomailemaan; esim. Palinurossa (n. 150 km Napolista etelään) on yksi Italian kauneimmista rannoista ja jos sinne menee alkukesästä tai syksyllä, ei paikallisetkaan vielä ole kansoittaneet rantoja. Bella bellissima!

Ihmiset ovat aidompia, ruoka on aidompaa. Ja kyllä: siellä on köyhempää, likaisempaa, meluisampaa.. mutta eikö matkailun yksi päätarkoitus olekin tutustua mahdollisimman alkuperäiseen kulttuuriin? Tai no, joillekin riittänee aurinko ja yöelämä sekä pakollinen kiertoajelu, mutta minä tahdon muutakin.

Etelän pikkukylät hurmaavine ihmisineen ovat todella kokemisen arvoisia ja löytyyhän sieltäkin ns. "kovia" nähtävyyksiä kuten Pompeiji, Vesuvius, Amalfin rannikko, Sorrento, Capri ym saaria..

Itse lukuisia kertoa Italiassa reissanneena (pohjoisesta Sisiliaan) olen ehdottomasti sitä mieltä, että etelä on suotta jäänyt pohjoisen nimikaupunkien varjoon..

Kannattaa todellakin kokeilla omatoimimatkaa ja vuokrata talo/huoneista vaikkapa Campanian maakunnasta ja lähteä löytöretkelle aitoon oikeaan Italiaan!

Buon viaggio!

5

2234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amore

      Italiaa kierrettyäni olen ehdottomasti sitä mieltä, että Napoli ympäristöineen on Italian parasta ja aidointa aluetta. Tiedän, että ihmiset pelkäävät lähteä ominpäin kiertelemään, mutta se kannattaa.

    • mape

      ...tuota "aito"-sanaa. Aivan liian moniselitteinen adjektiivi tässä(kin) asiayhteydessä...
      (kaunis, mukava = "aito"?!)

      Mitä tarkoittaa "todellinen, aito ja oikea Italia"?
      Pohjois-Italiakin on todellista Italiaa (vilkaisehan karttaa..). Turistien paljous sekä tapojen ja elämänmenon erilaisuus ei tee pohjois-Italiasta yhtään sen vähemmän oikeaa ja "aitoa" (eihän Italiassa edes ole pelkästään ulkomaisille turisteille rakennettuja lomakyliä, kuten monissa muissa suomalaisten suosimissa maissa).

      "eikö matkailun yksi päätarkoitus olekin tutustua mahdollisimman alkuperäiseen kulttuuriin?"
      Miten määrittelet mikä on alkuperäistä? Globalisaation myötä on harvinaista (mahdotonta?) löytää jotain täysin koskematonta kulttuuria (jos sitä tarkoitit alkuperäisellä). Se McDonalds on löytänyt tiensä kaikkialle... Jos jotain täysin koskematonta haluaa, pitää matkustaa Borneon viidakkoon... ;)

      Olet oikeassa siinä, että etelässä esim. rannat (ja se meri!) ovat yleisesti ottaen kauniimpia, mutta minusta on silti typerää väittää jonkin olevan aitoa ja alkuperäistä ja toisen epä-aitoa, koska tämä vastakkainasettelu etelä vs pohjoinen on kuitenkin vain mielipidekysymys ("yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä")! :)

      • Bellissima

        No jos haluat lukea ja tulkita tekstiäni tuolla tavoin, niin tottahan olet oikeassa; kyllä Italia on Italiaa niin etelässä kuin pohjoisessakin.

        Valitettavasti vaan siellä pohjoisessa se italialaisuuden syvin olemus (jota en nyt ala selittää; sen tietää tai ei tiedä) on hiukan vaikeammin havaittavissa ja löydettävissä.

        Ja et voi kai kiistää, että turismi on keskittynyt juuri pohjoiseen - eli jos haluaa löytää ENEMMÄN alkuperäisiä ihmisiä ja elämäntapaa, se löytyy etelästä.

        Mainitsin jo aloituksessani, että pohjoisessakin on puolensa; itsekin olen aivan narahtanut Firenzeen - turisteista huolimatta. Mutta suoraan sanoen en ole monilla matkoillani juurikaan oppinut tuntemaan pohjoisen "alkuperäiskansaa" - sen sijaan etelässä ei voi välttyä pääsemästä kosketuksiin italialaisten kanssa..

        Eli tottakai asialla on puolensa ja näkemyksiäkin on monia.

        Pointtini nyt lähinnä oli, että kannattaisi muistaa, että elämää on muuallakin kuin suosituimmissa turistikohteissa ja kyllä: edelleen olen sitä mieltä, että etelästä se ainakin minun kriteerieni mukainen "aito oikea" elämänmeno löytyy! ;)


    • jklölkj

      Kummallista. ettei kukaan mainitse täällä sanallakaan iki-ihanaa Garda-järveä, joka sentään on yksi noista pohjoisen Italian kauneimmista järvistä, ihanine vuorineen ja vanhoine kapeine katuineen ja taloineen.

      Ilmasto on siellä niin puhdasta ja raikasta vuoristoilmaa sitruunapuineen (Limone) mahtavine ruusupuineen ja putouksineen.

    • sisiliskonen

      Itsekin pidän enemmän eteläisen Italian tunnelmasta, etenkin Sisilia on vuosien saatossa onnistunut valloittamaan sydämeni. Se on jotenkin manner-Italiaa rentouttavampi kohde, jolla on omat perinteensä ja tapansa, ihan ruokalajeista alkaen. Sisiliassa näkyy myös paikoin antiikin kreikkalaisten vaikutteet, joten nähtävyyksiä on monenlaisia. Mainio suomenkielinen sivusto Sisiliasta löytyy osoitteeesta: http://sisilia.net/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe