Nimitysten piilot.

Anonyymi-ap

Täytin hiljan palstan rajan. Haluaisin kuitenkin olla vanha nainen, ikäihminen, seniori tms. Sana "vanhus " on lähellä käsitteitä nahjus, köntys, laahus, lurjus sun muita kielteisiä nimityksiä.

70

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin hiljattain, että yli 68-vuotias on vanhus. Määrittely perustui kyselyjen keskiarvoon. Vanhus omissa mielikuvissani on myöskin "vähän rapistunut". Olisiko lapsuuden aikaiset piirrokset ja valokuvat huivipäisistä, kumaraisista keppiin nojaavista "vanhuksista" jääneet mielikuvaksi.
      Eräässä harrastusryhmässä muuan osallistuja närkästyi ryhmänvetäjän käyttämää "ikääntynyt" -sanaa.
      Ikää tulee, jos elää saa, mikä adjektiivi olisi milloin sopiva määrittämään.
      Itselle sopii myös vanha nainen. Ihan pian vanhus.

      • Anonyymi

        Eiköhön "vanhus" ole jo taakse jäänyt nimitys. Sanan korvaa parempi nimitys "eläkeläinen", tai "seniori-ikäinen".
        Ikääntyneiden asunnotkin ovat nykyisin seniorikoteja, harvoinpa näinä aikoina muutetaan vanhainkotiin, vaikka jossakin kyllä mainitaan vanhustentalo.
        Itseäni en osaa lukea vanhukseksi, vaan odotan edelleen, että sellaiseksi muutun. Taidan kupsahtaa, ennen kuin se päivä koittaa. :) Ei ikä riitä.

        Vanhuksilta ei odoteta, että hän hoitaisi itse pankkiasiansa, terveydenhoitonsa, lääkkeensä ja lääkärinsä, köppäilisi itse kauppaan illan suussa ostamaan punaliputettuja tuotteita, loisi lumet omakotitalonsa pihalta ja osallistuisi eläkeläisten harrastustoimintaan.

        Vanhus harmajapää istuu keinutuolissa lastenlastensa ympäröimänä, kissa polvillaan, kävelykeppi käden ulottuvilla. (Katso tarkemmin Rudolf Koivun kuvituksia.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhön "vanhus" ole jo taakse jäänyt nimitys. Sanan korvaa parempi nimitys "eläkeläinen", tai "seniori-ikäinen".
        Ikääntyneiden asunnotkin ovat nykyisin seniorikoteja, harvoinpa näinä aikoina muutetaan vanhainkotiin, vaikka jossakin kyllä mainitaan vanhustentalo.
        Itseäni en osaa lukea vanhukseksi, vaan odotan edelleen, että sellaiseksi muutun. Taidan kupsahtaa, ennen kuin se päivä koittaa. :) Ei ikä riitä.

        Vanhuksilta ei odoteta, että hän hoitaisi itse pankkiasiansa, terveydenhoitonsa, lääkkeensä ja lääkärinsä, köppäilisi itse kauppaan illan suussa ostamaan punaliputettuja tuotteita, loisi lumet omakotitalonsa pihalta ja osallistuisi eläkeläisten harrastustoimintaan.

        Vanhus harmajapää istuu keinutuolissa lastenlastensa ympäröimänä, kissa polvillaan, kävelykeppi käden ulottuvilla. (Katso tarkemmin Rudolf Koivun kuvituksia.)

        Seniorikansalainen. Ei ole luonteva sana minun suuhuni ;)
        Kyllä lapsuudessani oli muutama oikea vanhus. Äidin isoäiti eli minun isomummoni. Hänellä oli yksi pitkä palmikko vyötärölle asti. Sen kiepautti päivän ajaksi nutturalle. Hyvin vahvat ns. pullonpohjalasit silmillään. Ei silloin osattu vielä linssejä hioa vai olisiko olleet liian kalliit.
        Ketterä, teräväpäinen (niin kuulin sanottavan) oli hän. Ei joutanut kiikkustuolissa istumaan. Jos ei muuta, niin silitti hellalla kuumennetulla raudalla pyykkejä.
        Rudolf Koivun kirjan tytär vei mennessään. Ihan paras kuvitus niissä kirjoissa kyllä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seniorikansalainen. Ei ole luonteva sana minun suuhuni ;)
        Kyllä lapsuudessani oli muutama oikea vanhus. Äidin isoäiti eli minun isomummoni. Hänellä oli yksi pitkä palmikko vyötärölle asti. Sen kiepautti päivän ajaksi nutturalle. Hyvin vahvat ns. pullonpohjalasit silmillään. Ei silloin osattu vielä linssejä hioa vai olisiko olleet liian kalliit.
        Ketterä, teräväpäinen (niin kuulin sanottavan) oli hän. Ei joutanut kiikkustuolissa istumaan. Jos ei muuta, niin silitti hellalla kuumennetulla raudalla pyykkejä.
        Rudolf Koivun kirjan tytär vei mennessään. Ihan paras kuvitus niissä kirjoissa kyllä :)

        Meilläpäin sanotaan ainostaan eläkeläinen , se on minun mielestäni realistinen ilmaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin sanotaan ainostaan eläkeläinen , se on minun mielestäni realistinen ilmaisu.

        Eläkeläinen on ihan hyvä.
        Minulle tui mieleen etten ole vuosikausiin saanut esim. postia missä olisi arvo tai ammatti. Enhän tosin saakaan kuin vuotuisen kirjeen verottajalta. Kuoressa pelkkä nimi. Muuta postia ei tule. Kaikki asiointi on sähköistä. Joskus jossain lomakkeessa kysytään ja siinä rasti ruutuun eläkeläinen.
        Eläkeläinen on siis oikea nimitys.
        Kaikki muut on nimittelyä :))


      • Anonyymi

        Jo parikymmentä vuotta sitten sanottiin, että vanhuus alkaa 80 tuolla puolen, jos ihminen on terve ja toimintakykyinen.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        😋 ­N­­y­­­m­f­­­o­­m­a­­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#177593891

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Tuo vanhus harmajapää -- lauletaan jossain laulussa.

      • Anonyymi

        Minä värjäytän tukkani varmaan kuolemaan asti.


    • Vanhoiksi tulemme kaikki, mutta emme ole vain iän määrittelemiä ihmisiä , vanhuksia. Meissä on vielä oma ainutlaatuinen persoonallisuutemme, koulutuksemme, ammattimme, henkiset kykymme ja monella fysiikkakin melkoisen hyvä. Eläkeläisistä puhutaan ryhmänä, mutta paljon nuoriakin on esimerkiksi sairaseläkkeellä. Vanhuuseläkkeelle pääsee keskimäärin 65-vuotiaana, mutta tuskin monikaan tuntee siinä iässä itseään vanhukseksi.

      Huvittavia ovat kiertoilmaukset, kuten harmaat pantterit, kultaisen iän kerho, iltaruskon ihmiset, teräsvaarit. Jalometalleja voi olla hampaissa ja tekonivelissä hopeahiusten ja kultaisen sydämen lisäksi, ja eikös timantiksikin kehitytä aikojen saatossa.

      Ikääntyvä ihminen on epälooginen ilmaisu, koska kaikki alkavat heti synnyttyään ikääntyä. Vanha on vanha, nuori on nuori, rajat ovat häilyviä, mutta ei niissä sanoina ole mitään loukkaavaa. Keski- ikä tuntuu olevan venyvin käsite. Isovanhemmuutta kuvaavat nimitykset ovat perhekuntien sisäisiä lämpimiä ja läheisiä , mutta mummottelut sen enempää kuin tytöttelyt eivät kuulu asialliseen kielenkäyttöön. Vanha nainen on asiallinen ilmaisu, kuten aloittaja sanoo.

      • Anonyymi

        Sana vanha om useassa asiassa yhdistetty johonkin negatiiviseen . Esim joku sanoo että
        ” sinulla on kaunis leninki” niin jo ollaan itse mitätöimässä sanoilla vanha rättihin tämä on.
        Hedelmät kulhossa hedelmät ovat vanhoja ja rumia , auto joka renkkaa on vanha romu (ilme otettava huomioon joka niin sanoo.)
        Kukissa vanha multa ei edistä kasvamista , suklaalevy maistuu huonolta kun se on vanha .
        Niin että näitä pieniä esimerkkejä on jokapäiväisessä elämässä milloin sana vanha on hyvin negatiinåvinen.
        Joten onko ihmisen vanhuuskin negatiivista toisten silmissä , koska siitä mainitaan usein

        Etelä maissa sanotaan sana vanha kunnioittaen sillä heillä on usein tiiviit välit ikäpolvien välillä.
        Jokainen kyllä tietää ikänsä , ja monen olen kuullut ihmettelevän juuri sitä että että vanhuus on nykypäivänä monelle este normaaliin elämään.
        Esim pankkiasiat hoituu eri tavalla , ja kaikki eivät opi enää käyttämään näitä digitaalisia metoodeita.
        Kun soitellaan asioita niin usein saat keskustella automaattisen äänen kanssa , moni iäkäs ei jaksa yrittääkään , näitä , jos haluat sitä, niin paina yksi , jos haluat tätä , niin paina kaksi jne.

        Yhteiskunnalliset muutokset ovat jotenkin tulleet liian äkkiä ikääntyneiden mielestä , kun on niin paljon asioita mitä pitäisi opetella vielä elämän ehtoolla . Niin että näillä mennään


    • Anonyymi

      Mielipide :

      Vanhus on mielestäni oikein sopiva nimitys ainaki itsestäni olen 80+++
      aikinaan kun sain työ-eläkeen 65 vuotiaana pääsin VANHUUS-ELÄKKEELLE
      minusta se oli oikein sopiva nimitys ikääntyvästä ihmisestä,
      olen suuresti häämästyny kun esm. alottaja kokee sanan VANHUS loukkaavaksi,

      oletan alotuksen tekijä ON ehkä hyvinki nuorekas,
      hyvin voimiensa tunnossa ,
      terve,

      siksi ei ehkä halua kuulla sanaa VANHUS ikäisistään ihmisistä,

      anteeksi alottaja
      mutta mekä pirteä vielä elämässäki kiinni kovastikki olen vanhus ,

      tykkään nimityksestä vanhus omalla kohdallani

      koska se on TOTTA mun kohdalla, olen kohta 84 v vanhus,,

      • Anonyymi

        OLENEN VAHUS
        ENKÄ HÄPEÄ OLLENKAAN VANHUUTTANI,

        OLEN OMATOIMINEN
        HOIDAN KAIKKI ASIANI VIELÄ ITSENÄISESTI ITSE
        tietokoneella
        myös kaikki muutki apteekkiasiat myös lääkärissä olen joutunu aivanitse käymään ilman avustajia,


        VANUS sanaa EI kenekään tervitse hävetä,


        vanhuus ON TOTTA kaikilla yli kahdeksankympisillä
        miksi sitä pitäisi hävetä ???


      • Anonyymi

        Sehän siinä onkin se ” mutta” kaikki vanhenevat eri tavalla joten tietävät kyllä ikänsä jokainen, enkä usko että kukaan nuoruutta tavoittelee, jos on energinen ja jaksaa tehdä asioita niin ikä ei pitäisi olla esteenä.
        Minulla on tuttava 82 vuotias joka ottaa osaa seura toimintaan , käy eri kursseja ja pitää esitelmiä historiallisista asioista , ja on täynnä energiaa , joten ei kai hänen pitäisi jäädä kotiin olemaan ” vanha” koska hän on vielä hyvin vitaali ja touhukas nainen , vapaa ajallaan tekee kuvakirjoja lastenlapsien lapsille digitaalisen ohjelman kanssa jonka on oppinut.
        Siis miksi silloin jonkun pitäisi sanoa että hän tavoittelee nuoruutta, jota ei tee, vaan tuo usein julki että on 82 vuotias.
        Naapurin 84 vuotias leski tekee pihassaan lumityöt ihan itse ja reippaasti heittelee lunta lapiolla , sen jälkeen vielä käy sauvakävelyllä .

        Joten kaikki me vanhennutaan omalla tavallamme, riippuen mitä perinnölliset geenit ollaan saatu. Ja kaikki tietävät myös oman ikänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLENEN VAHUS
        ENKÄ HÄPEÄ OLLENKAAN VANHUUTTANI,

        OLEN OMATOIMINEN
        HOIDAN KAIKKI ASIANI VIELÄ ITSENÄISESTI ITSE
        tietokoneella
        myös kaikki muutki apteekkiasiat myös lääkärissä olen joutunu aivanitse käymään ilman avustajia,


        VANUS sanaa EI kenekään tervitse hävetä,


        vanhuus ON TOTTA kaikilla yli kahdeksankympisillä
        miksi sitä pitäisi hävetä ???

        No ei kai nyt kukaan voi ikäänsä hävetä , mitäs siinä pitäisi olla häpeämistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLENEN VAHUS
        ENKÄ HÄPEÄ OLLENKAAN VANHUUTTANI,

        OLEN OMATOIMINEN
        HOIDAN KAIKKI ASIANI VIELÄ ITSENÄISESTI ITSE
        tietokoneella
        myös kaikki muutki apteekkiasiat myös lääkärissä olen joutunu aivanitse käymään ilman avustajia,


        VANUS sanaa EI kenekään tervitse hävetä,


        vanhuus ON TOTTA kaikilla yli kahdeksankympisillä
        miksi sitä pitäisi hävetä ???

        Ei vanhuus ole häpeällistä. Mistä moinen ajatus kumpuaa?
        Päin vastoin, ollaan hyvillämme, että ikävuosia on jo yli 80 kertynyt.
        Enpä ole koskaan kuullut, että vanhusta nimitetään köntyksiksi tai laahuksiksi ja mitä kaikkia nyt luettelitkaan.
        Emme hyväksy nimittelyä. Olemme osamme tehneet aktiiviaikoinamme.
        Pää pystyyn!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhuus ole häpeällistä. Mistä moinen ajatus kumpuaa?
        Päin vastoin, ollaan hyvillämme, että ikävuosia on jo yli 80 kertynyt.
        Enpä ole koskaan kuullut, että vanhusta nimitetään köntyksiksi tai laahuksiksi ja mitä kaikkia nyt luettelitkaan.
        Emme hyväksy nimittelyä. Olemme osamme tehneet aktiiviaikoinamme.
        Pää pystyyn!

        En minäkää ole ikinä kuullu ketään sanottavan köntykseksi enkä tuossa tekstissä niin sanonukkaa ollenkaan
        kun sanoin, " olen vanhus enkä häpeä ollenkaan, "

        kumma että vanhaa ihmistä ei saisi sanoa vanhukseksi,

        outo alotus,

        onko alottaja jääny jotenki jälkeen
        kun ei hyväksy sanaa vanhus,

        vanhuus kun on totta yli kahdeksankymppisillä,


        kysyn vaan,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkää ole ikinä kuullu ketään sanottavan köntykseksi enkä tuossa tekstissä niin sanonukkaa ollenkaan
        kun sanoin, " olen vanhus enkä häpeä ollenkaan, "

        kumma että vanhaa ihmistä ei saisi sanoa vanhukseksi,

        outo alotus,

        onko alottaja jääny jotenki jälkeen
        kun ei hyväksy sanaa vanhus,

        vanhuus kun on totta yli kahdeksankymppisillä,


        kysyn vaan,,,

        Jokainen näkee sanan vanha eri tavalla, joten se joka haluaa olla vanhus niin olkoon ihan vaan kuten haluaa, toiset taas sanovat eläkeläinen, juuri siksi että eläkeläisiä on monta eri sitttia, toisen ovat hyvinkin aktiivisesti mukana yhteiskunnallisissa asioissa , ja toiset haluavat vaan olla vanhoja
        Niin että kukin tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen näkee sanan vanha eri tavalla, joten se joka haluaa olla vanhus niin olkoon ihan vaan kuten haluaa, toiset taas sanovat eläkeläinen, juuri siksi että eläkeläisiä on monta eri sitttia, toisen ovat hyvinkin aktiivisesti mukana yhteiskunnallisissa asioissa , ja toiset haluavat vaan olla vanhoja
        Niin että kukin tavallaan.

        jaa, minä taas häpeän sanaa eläkeläinen, huh,
        mieluummin olen NORMAALI VANHUS kuin eläkeläinen
        olenhan jo 80 ++++++,,, komeesti yli kahdeksankymppinnen työelämä on kymmeniä vuosia sitten taakse jäänyttä elämää, nyt olen elämäni loppusuoralla,
        voin kuolla mikä päivä tahansa,
        mutt se ei huoleta, elämä on eletty ja kaikki on hyvin,
        toivottavasti loppu tulee äkkiä suorilta jaloilta,
        letkuihin ja sänkyyn en suostu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän siinä onkin se ” mutta” kaikki vanhenevat eri tavalla joten tietävät kyllä ikänsä jokainen, enkä usko että kukaan nuoruutta tavoittelee, jos on energinen ja jaksaa tehdä asioita niin ikä ei pitäisi olla esteenä.
        Minulla on tuttava 82 vuotias joka ottaa osaa seura toimintaan , käy eri kursseja ja pitää esitelmiä historiallisista asioista , ja on täynnä energiaa , joten ei kai hänen pitäisi jäädä kotiin olemaan ” vanha” koska hän on vielä hyvin vitaali ja touhukas nainen , vapaa ajallaan tekee kuvakirjoja lastenlapsien lapsille digitaalisen ohjelman kanssa jonka on oppinut.
        Siis miksi silloin jonkun pitäisi sanoa että hän tavoittelee nuoruutta, jota ei tee, vaan tuo usein julki että on 82 vuotias.
        Naapurin 84 vuotias leski tekee pihassaan lumityöt ihan itse ja reippaasti heittelee lunta lapiolla , sen jälkeen vielä käy sauvakävelyllä .

        Joten kaikki me vanhennutaan omalla tavallamme, riippuen mitä perinnölliset geenit ollaan saatu. Ja kaikki tietävät myös oman ikänsä.

        Meillä on uutisissa elävät esimerkit ihmisistä, joita ei ikä paina.
        USAn presidentiksi ei yii 300- miljoonaisesta kansasta ole löytynyt ehdolle kuin 2 ikätoveriamme joista kansa joutuu valitsemaan sen paremman.


    • En koe itseäni vanhukseksi, vaikka ryhtini on kumara. Se johtuu selkävammastani.
      Lliikkumiseni on vaivalloista, mutta mieleltäni en tunne itseäni vanhaksi kuten en kumppaniakaan joka on minua vanhempi. Odotamme kesää ja mökkielämän alkamista. Aurinkoa ja sulaa maata kävellä, ilman jään ja lumen aiheuttamaa jännitettä.

    • Anonyymi

      En minäkään tunne itseäni vanhukseksi, vaikka yksi vuosi pujahti taas ketjuun.
      Ikä on vain numeroita, ei sen kummempaa.

      Onhan minullakin tuon liukkauden vuoksi kaatuminen ja kyllä se myös kävelyäni hieman haittaa, mutta en niin pitkiä lenkkiä enää välitäkään tehdä ja autollani ajelen pidemmät matkat.
      Keväästä nautin täysin rinnoin, kohta saa D-vitamiinia auringosta, saa pukit jäädä hyllylle.
      Iloa kaikille,
      Neeasa

    • Anonyymi

      Tarkoitin, purkit !

      • Hauska aloitus. Aika varovaisesti noita nimityksiä kai pitää tänä päivänä käyttää, ettei kenenkään mieli pahoitu..))
        Vappu Taipale sanoo olevansa vanha muttei vanhus. Sama minulla: itsestäni kun puhun, käytän sanaa vanharouva tai vanha ihminen, enempi leikilliseen kuin lannistuneeseen sävyyn, koska minäkään en oikein koe itseäni vanhaksi, vaikka kyllä kirjaan muutokset niin fysiikassa kuin kongnitiivisissä taidoissakin.
        Jos puhun muista, käytän noita kietoilmaisuja: ikääntynyt, ikääntyvä. Ja ikääntyviähän me todella olemme kaikki..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hauska aloitus. Aika varovaisesti noita nimityksiä kai pitää tänä päivänä käyttää, ettei kenenkään mieli pahoitu..))
        Vappu Taipale sanoo olevansa vanha muttei vanhus. Sama minulla: itsestäni kun puhun, käytän sanaa vanharouva tai vanha ihminen, enempi leikilliseen kuin lannistuneeseen sävyyn, koska minäkään en oikein koe itseäni vanhaksi, vaikka kyllä kirjaan muutokset niin fysiikassa kuin kongnitiivisissä taidoissakin.
        Jos puhun muista, käytän noita kietoilmaisuja: ikääntynyt, ikääntyvä. Ja ikääntyviähän me todella olemme kaikki..))

        Minä en mielestäni ikinä mainitse kenenkään ikää. Jos on aikamäärä sanottava. niin ehkä sanoin "ikäiseni", tai "minua paljon nuorempi" - vanhempia ei nimittäin olekaan. :)))
        Mkr


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en mielestäni ikinä mainitse kenenkään ikää. Jos on aikamäärä sanottava. niin ehkä sanoin "ikäiseni", tai "minua paljon nuorempi" - vanhempia ei nimittäin olekaan. :)))
        Mkr

        Lehtijutuissa usein mainitaan ikä, vaikka sillä ei olisi mitään merkitystä. Ei ole kauan, kun uutisoitiin "65-vuotias vanhus joutui auton töytäisemäksi suojatiellä, ikäänkuin uhrin ikä olisi aiheuttanut onnettomuuden eikä autoilija. Olen rikosuutisissa nähnyt kerrottavan, miten 34-vuotias puukotti 28-vuotiasta, nimiähän ei voi mainita.

        Jossain sattui silmään englannista lainattu opalsi (< older people with active life style). Eräs näkemäni kiertoilmaus on kolmasikäläinen. Aika usein puhutaan vanhemmista ja iäkkäämistä ihmisistä, mikä ei kuulosta niin sorasukaiselta kuin vanhat ihmiset, saati tuo vanhus. Mutta koulussa opetettiin, ettei saa kayttää komparatiivia ilman kuin-sanaa, vaan pitää sanoa vanhahko. Mieluummin olen kyllä reilusti vanha kuin vanhahko.
        Vanhempi olen tietysti myös, koska minulla on lapsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en mielestäni ikinä mainitse kenenkään ikää. Jos on aikamäärä sanottava. niin ehkä sanoin "ikäiseni", tai "minua paljon nuorempi" - vanhempia ei nimittäin olekaan. :)))
        Mkr

        Onpas, Mkr, vanhempia...)) Serkkuni täytti juuri 92, vanhin veljeni täyttää 91 syksyllä. Eräällä kurssilla kämppäkaverini oli 93, meidän vapaaehtoistyön emäntä oli 92 ja täydessä iskussa...)) Edelleen Vappu Taipaletta siteeratakseni:" korkea ikä on saavutus". Kaikki eivät siihen yllä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Onpas, Mkr, vanhempia...)) Serkkuni täytti juuri 92, vanhin veljeni täyttää 91 syksyllä. Eräällä kurssilla kämppäkaverini oli 93, meidän vapaaehtoistyön emäntä oli 92 ja täydessä iskussa...)) Edelleen Vappu Taipaletta siteeratakseni:" korkea ikä on saavutus". Kaikki eivät siihen yllä.

        Katson, että he kuuluvat ryhmään "ikätoverit" tai " ikäiseni".
        Mkr. 😀😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katson, että he kuuluvat ryhmään "ikätoverit" tai " ikäiseni".
        Mkr. 😀😃

        Asia on myös niin, että tässä iässä ei ole tulevaisuudensuunnitelmia. Kaikki pitää tapahtua nyt heti- Aika on kortilla.
        Seuraan kiinnostuneena Nato-kysymystä, saa nähdä, ehdinkö nähdä lopputuloksen.
        Olkiluodon käynnistyksen kohdalla olen toivoni menettänyt. :))
        Pitää hoitaa asioita, jotka ovat olleet puolivalmiit ja unohduksissa monta vuotta, nyt on aika! Hah, muistanko, mitä ne ovat.
        Ei enää pohdi, koska minulle sopisi lähteä kauan suunnittelemallani reissulle. Nyt tai ei koskaan!
        Monista suunnitelmista olenkin jo luopunut. Kun ei ole sitä kaveriakaan.

        Valtasaarikin on kuollut. ja moni muu, kaikki meikäläistä nuorempia, joka nuorempia kuin oma jälkikasvu.
        Huoh. Eikö niin sanota, että sitten ihminen on valmis tuonilmaisiin, kun saa hoidetuksi lapsensa hyvään vanhainkotiin.
        Mkr.


    • Anonyymi

      >>>"vanhus"<<<

      nykyäänhän käytetään sanaa , ikääntynyt / ikäihminen,
      tarkoittaen , että henkilöllä on paljon elettyjä vuosia, siis ikää > ikäihminen.

    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten oli uutisotsikko, jossa mainittiin, että '57-vuotias vanhus on kateissa'. Toimitus oli saanut uutisen jälkeen melkoisen äksyn palautevyöryn nimitellessään 57-v vanhukseksi. Ehkä jutun oli kirjoittanut hyvin nuori toimittaja :)

      • Anonyymi

        muistan , kun omat vanhempani täytti aikanaan 50 v.
        ajattelin mielessäni , öh, öh, tyyliin, että onko mun äiti ja isä jo noin vanhoja . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        muistan , kun omat vanhempani täytti aikanaan 50 v.
        ajattelin mielessäni , öh, öh, tyyliin, että onko mun äiti ja isä jo noin vanhoja . . .

        niimpä,, ennen oli 50 vuotiaski jo vanhus,,, heh heh,
        nyt ne on vasta nuoria aikuisia, hah hah,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niimpä,, ennen oli 50 vuotiaski jo vanhus,,, heh heh,
        nyt ne on vasta nuoria aikuisia, hah hah,

        Joo ja lapsia aletaan tehdä vasta mummoiässä, kun pitää elää ensin pitkä nuoruus ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        muistan , kun omat vanhempani täytti aikanaan 50 v.
        ajattelin mielessäni , öh, öh, tyyliin, että onko mun äiti ja isä jo noin vanhoja . . .

        50- vuotispäivä on aikaisempina aikoina katsottu suuren juhlan arvoiseksi. Näinä aikoina se halutaan unohtaa. Juhlitaan vasta myöhempiä vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50- vuotispäivä on aikaisempina aikoina katsottu suuren juhlan arvoiseksi. Näinä aikoina se halutaan unohtaa. Juhlitaan vasta myöhempiä vuosikymmeniä.

        Viidenkympin villitys alkaa, ei jouda synttäreitä juhlimaan. Vaihdetaan vaumoa ja tehdään uudet lapset. Siis miehet tekee,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja lapsia aletaan tehdä vasta mummoiässä, kun pitää elää ensin pitkä nuoruus ,

        Kuinka monta kuuskymppistä isää olemmekaan bonganneet viime vuosina!
        Yhdestä on tositv.sarjakin, Renny Harlinista. Presidenttikin on näyttänyt hyvää esimerkkiä siitä, että kyllä sitä eläkeiässäkin voi perhettä perustaa.
        Niin että on ehkä turhaa rajata lasten saanti yksin mummojen harrastukseksi.

        Mutta ainahan pitää pikkuisen olla sovinisti, se niin friskaa mieltä. Ollaan sanvalmiita ja hauskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viidenkympin villitys alkaa, ei jouda synttäreitä juhlimaan. Vaihdetaan vaumoa ja tehdään uudet lapset. Siis miehet tekee,

        Naapurin isäntä valitteli, että häneenkin iski viidenkymmenen villitys, mutta silloin hän sattui olemaan yksin bussipysäkillä, ja se meni ohi siinä kun bussi tuli.
        Kaikilla ei säkä käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja lapsia aletaan tehdä vasta mummoiässä, kun pitää elää ensin pitkä nuoruus ,

        Mummo ikä alkaa silloin vasta kun ei enää lapsia itse saa, ja tulee lapsenlapsia .


    • Pidemmällä aikavälillä tarkastellen huomaa, miten vanhuusiän käsitekin on muuttunut.
      Vuonna 1800 vastasyntyneen eliniän odote oli 35v ja 1900 45vuotta.
      Siitä alkoi eliniänodotteen jyrkähkö nousu.
      2020 se oli naiset 84,6 ja miehet 79vuotta.
      Vanha on tässä iässä ihan hyvä sana. Itse käytän yleisesti puhuessa ikä-ihminen sanaa.
      Vanhus ei oikein istu minun mieleeni ja kieleeni.

    • Anonyymi

      Pimitysten Niilot.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sinun mielestäsi eli kyllä mielleyhtymät jokainen kehittää ihan itse päässään.

      Ole sinä vanha nainen koska sitä olet, olet myös vanhus monien mittarien perusteella, halusitpa tai et.

    • Anonyymi

      Suomessa 65 vuotias saa vanhuus-eläkkeen lainmukaan,
      jos jo haluaa eläkkeelle,
      sana vanhus eläke luki aikoinaan vakuutusyhtiön kirjeessä,

      kun pääsin aikoinaan työ-eläkkeelle
      sen nimitys muuttui 65 vuotiaana vanhus-eläkkeeksi,

      vaikka todellisuudessa se on työ-eläke jonka edeleen makasaa minun työeläke - vakuutusyhiö,
      EI KELA , EIKÄ VALTIO,
      vaan työeläke vakuutusyhtiö,

      65 vuotiaan eläkkeen nimitys muuttuu VANHUUSELÄKKEEKSI ! heh,

      minulla on myös olemassa TYÖELÄKE KORTTI
      jolla saa kaikenlaisia etuuksia jos vain muistaa se esittää
      esm. matkoille lähtiessä tai joitaki lomapaikkoja on joissa saa etua sillä kortilla,

      hassu juttu en koskaan ole muistanu niitä etuuksia käyttää
      enkä muista koko korttia koskaan esittää,
      paitsi nyt joskus noissa kunto-korttia ostaissa olen muistanu sen esittää,
      vasta vanhuksena, höh,

      nyt ihan harmittaa, aina se on lompakossa ollu mukana, mutt ei vaan muista esittää, höh,
      paljon etuuksia on jääny käyttämättä,

      tykkään mua voi jo nimitetään vanhukseksi
      koska se on t o t t a kohdallani,

    • Kelttien tarustossa naisen kolme ikää on määritelty sanoin: maiden (neito), mother (äiti) ja hag(vanha nainen, akka).
      Kaikilla ikäryhmillä on omat meriittinsä ja oma arvostuksensa ja sana "akka" tarkoitti alunperin vain vanhaa ja viisasta naista.
      Meidän kulttuurissamme ja aikanamme vahuuden arvostaminen ei ole normi. Joissakin muissa on ja esim. espanjankielessä on sanonta "Paholainen tietää kaiken, ei siksi että hän on paholainen, vaan siksi että hän on vanha".
      Jos osisimme itse arvostaa itseämme, olla vähättelemättä ja aliarvioimatta itseämme sen takia että jalka ei enää nouse kuin lapsella, olla ihannoimatta nuoruutta ja lähes satavutisia julkkiksia jotka pitävät keinolla millä tahansa ylhäällä nuorekasta ja pirtsakkaa imagoa, uskoa enemmän itseemme ja iän tuomaan kokemukseemme ja viisauteemme, niin ehkä pystyisimme itsekin vaikuttamaan siihen miten muu maailma meidät näkee.
      ***
      Minä en ole vanhus, en edes seniori, enkä varsinkaan ikäihminen. Olen 75-vuotta eilen täyttänyt aikuinen nainen, "Vaha nainen " on ok, sen tunnustan, koska en ole nuori, enkä edes haluaisi olla nuori. Enkä nuorekas enkä edes haluaisi olla nuorekas. Olen itseni näköinen, itseni ikäinen, vielä aktiivi monella elämän alalla. Eletään koko elämä, voimiemme mukaan, vaikka hidastuneella askeleella ja viis siitä mitä muut ajattelevat.

      • Anonyymi

        no mitäs siihen sanot
        kun suomessa 65 vuotias saa VANHUUSELÄKKEEN ihan virallisella kielellä ilmaistuna,

        vaikka kyseessä on TYÖ-ELÄKE esm 40+++ vutta työelämässä olleena,,


      • Viisasta puhetta, Paloma. Ei mitään lisättävää, alleviivattavaa voisi olla paljonkin..))
        Muistelin että syntymäpäiväsi oli näihin aikoihin, onnittelut jälkikäteen. Vaan minäpä ehdin ensin..)) Kun en juhlinut, sain maksaa siitä: vilskettä riitti koko viikoksi ja selittelyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mitäs siihen sanot
        kun suomessa 65 vuotias saa VANHUUSELÄKKEEN ihan virallisella kielellä ilmaistuna,

        vaikka kyseessä on TYÖ-ELÄKE esm 40 vutta työelämässä olleena,,

        63-64 vuotiaana jäädän TYÖ-ELÄKKEELLE, ja jos eläke on pieni , niin
        65 v. saa sitten vanhuuseläkkeen siihen lisäksi.


      • ´´Eletään koko elämä, voimiemme mukaan, vaikka hidastuneella askeleella ja viis siitä mitä muut ajattelevat.´´
        Juurikin näin.
        Koko elämä on, ensimmäisestä hengenvedosta viimeiseen.


      • Anonyymi

        Kyllä sinä olet ikäsi puolesta vanhus. Ja kyllä sen näkee naamasta ja kropasta. Miksi häpeät ikääsi?
        Tietysti jokainen elää niin kauan kuin elinpäiviä riittää. Kaikilla vaan on oma käsityksensä hyvästä elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        63-64 vuotiaana jäädän TYÖ-ELÄKKEELLE, ja jos eläke on pieni , niin
        65 v. saa sitten vanhuuseläkkeen siihen lisäksi.

        TÄH tuo oli uutta,

        mun työeläke EI muuttunu yhtää suuremmaksi eikä pienemmäki
        kun 65 vuotiaana sen nimi muutettiin vanhuuselälleeksi,
        mun eläkeet maksaa VAKUUTUS-YHTIÖT
        EI KELA eikä yhteiskunta
        vaan aivan oma työeläke vakuutusyhtiö,
        jotka ovat suomessa maailman rikkaippia yhtiöitä vieläki,
        siis ME joilla on TYÖ-ELÄKKEET EMME OLE SOSSUN emmekä KELAN varassa eläjiä,


      • Anonyymi

        Aikuisuus saavutetaan juridisesti 18-vuotiaana. On se outoa, jos et 60 vuodessa ole kehittynyt tai muuttunut. Olet vanha nainen js vanhan naisen näköinen. Tietysti eletään voimiemme mukaan jokainen päivä, miksi tulet itsestään selvyyksiä ikätovereillesi paasaamaan?
        Kyllä muitten tunteet ja ajatukset pitää ottaa huomioon, itsekäs muista piittaamaton vanhus on sietämätön ja jää yksin toteuttamaan itsensä näköistä elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aikuisuus saavutetaan juridisesti 18-vuotiaana. On se outoa, jos et 60 vuodessa ole kehittynyt tai muuttunut. Olet vanha nainen js vanhan naisen näköinen. Tietysti eletään voimiemme mukaan jokainen päivä, miksi tulet itsestään selvyyksiä ikätovereillesi paasaamaan?
        Kyllä muitten tunteet ja ajatukset pitää ottaa huomioon, itsekäs muista piittaamaton vanhus on sietämätön ja jää yksin toteuttamaan itsensä näköistä elämää.

        Käsittääkseni tarkoitus oli se, että jokainen eläisi elämäänsä itselleen sopivalla tavalla.
        Jokaisen kun on elettävä oma elämänsä ihan itse.
        Ei nyt kyllä ollut kysymys itsekkyydestä, eikä muista piittaamattomuudesta.
        Niinpä niin, ne ´´muitten tunteet ja ajatukset pitää ottaa huomioon.´´
        Ikävä kyllä, ei millään pahalla, mutta kommenttisi ei tue tuota lausettasi.


    • Anonyymi

      Puhukaa mitä puhutte, mutta minä olen: ukko rähjä, äijän kulu.

    • Anonyymi

      Vanhus tarkoittaa ikävuosia eikä sillä ole mitään tekemistä henkilön yleiskunnon kanssa. Joku vanhus keinuttelee keinutuolissa ja toinen samaa ikäluokkaa oleva kirmaisee aamulenkille. Näin minä olen oppinut.

      Senioreita olemme golfkerhossa ja eläkeläisiä entisen työpaikan muisteloissa.
      Monet jäävät eläkkeelle jo keski-iässä ja jotkut eivät eläköidy koskaan, joten
      eläkeläisten ikähaarukka on varsin laaja.

      Vanhus olen - vauhtia otan keinutuolissa ja sitten kirmaisen lenkille.

      isoäiti_

      • Anonyymi

        Jotkut kirmaisevat lenkille, kun syövät VitaProota. Jotkut ovat ihan luonnostaan liikkuvaisia. Monet tyytyvät keinutuolin liikkeeseen. Kaikki tavat yhtä hyviä.

        Tähän ikään tullessa ei tarvitse miettiä millaisen vaikutelman antaa. Kaikki menee iän piikkiin.
        Mkr.


    • Anonyymi

      Minulle on ihan sama, kutsutaanko minua vanhukseksi vaiko tytöksi.

      Elämässä on tärkeämpiäkin asioita.

    • Anonyymi

      Danny, päälle 80, cruisailee järeällä prätkällä Thaimaassa. Lentelee ympäri maailmaa lapsenlapsenlapsen ikäisen tyttöystävänsä kanssa.
      Ero on entisaikaan pappatunturilla Esson baarille kylätietä köröttelevään Einariin.

      • Anonyymi

        Mutta vanhukselta se näyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vanhukselta se näyttää.

        Ulkopuolisen silmiin kyllä. Itse ei ehkä tunne itseään vanhukseksi efes ulkonäön suhteen. Pullistelija 😊


      • Anonyymi

        Danny on menossa polvileikkaukseen.


    • Anonyymi

      Tänään näin lenkkipolulla pariskunnan
      mies ole selkeästi naista vanhempi ehkä 20 vuotta vanhempi, kuin nainen,
      MUTTA
      kun seurasin heidän kävelyään,
      huomasin valtavan eron
      mies käveli terveen ja erittäin reippan näköisesti ihan normaalisti kävelyä, mutta
      vainen käveli jotenki huonosti kankeasti hitusen ehkä saattoi lonkka nivel vivata, tai jokin muu huono kunto,

      vaikka nainen oli HUOMATTAVASTI NUOREMPI niin naisen kävely on huomattavasti vanhemman ihmsen tylistä kävelyä,
      valtava ero,
      miehen ikä oli ehkä 75-80 erittäin TERVEEN näkönen tyyppi,
      nainen huomattavasti nuorempi kuntonen noin 60 - 65 v näytti,
      mutta huomattavasti huonokuntosempi kävelytyyliltään,
      me ihmiset olemme niin kovin erilailla vanhenevia ,,

      • Anonyymi

        sitä jäin ihmettelemään,
        miten se mies oli säilyttänu niin notkean sujuvan ja terveen tyylisen kävelyly tyylinsä, ei ollu esdes kumaraa ryhtiä
        vaikka oli vanha mies,


    • Anonyymi

      Tervehdys! Äsken koetin hieman lenkkeillä, mutt sitten tuli yhtäkkiä niin kova lumipyry, että tulin sisätiloihin.

      Tässä lueskelin tätä palstaa ja Makriina osasi niin hauskasti kirjoittaa, että sain hyvät naurut! Kiitos !
      Eräs anonyymi kertoi keväthuumauksestaan bussipysäkillä, joka onneksi meni heti ohi, kun bussi tuli! HIHI, hihihii!

      • Anonyymi

        En ehkä ole kovin herkkähipiäinen. Aivan sama miksi nimitetään, onhan
        ketjussa esimerkkejä. Kukin tavallaan. Harvoin tunnen tarvetta toista
        nimetä miksikään. Ikäni lähentelee ysikymppistä. En vielä tarvitse varsinaista
        apua, vaikka olen kyllä hiukan "köppelöitynytkin." Hyvä jatkoa kaikille!


    • Anonyymi

      Täällä' on heitetty tittelit pois. Ei meistä ketään nimitetä miksikään.

    • Anonyymi

      Vain eräillä tietyillä on oikeus nimitellä loukkaavasti muita.
      Jyrääjällä ja sen kavereilla.

    • Anonyymi

      Kun on tarpeeksi vanhus alkaa nimitellä muita käsitteillä nahjus, köntys, laahus,
      lurjus sun muita kielteisillä nimityksiä.

      • Anonyymi

        Viite niihin kommentteihin, joissa näitä sanoja on kohdistettu johonkin henkilöön, kiitos.
        Utelias lukemaan mielipide.
        Nim. Ihmettelevä.


    • Anonyymi

      Outo, että aloittaja haluaa käyttää ikätovereistaan noin outoja nimityksiä.
      Tällä palstalla en ole huomannut niistä yhtäkään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe