prahaan

millä kielellä

Ollaan lähdössä syksyllä reissuun ja vähän pelottaa kun ei olla mitään kielineroja.miten pärjää huonolla englannilla?

8

944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Polevka

      Huonolla englannilla pärjää huonosti, kun käytännössä hyvälläkään englannilla ei pärjää erityisen hyvin. Näin siis kärjistetysti. Turistipaikoissa pärjäät varmasti ihan hyvin vaikka miten huonolla kielitaidolla, voihan sitä tarvittaessa turvautua vaikka elekieleen.
      Tshekkien kielitaito, edes nuorempien ihmisten, ei ole mitenkään huimaava, vaikka kai siihenkin on parannusta vähitellen tulossa. Ensimmäisenä kielenä kun vielä usein opiskellaan saksaa, niin monessa paikassa itse asiassa tulisi paremmin toimeen saksalla kuin englannilla. Prahassa on niin paljon turisteja, että eri kielten sekamelskaan on kyllä totuttu. Ei tietenkään ole haitaksi opetella pari yleistä fraasia ja vähän ruokasanastoa tshekiksi. Se on varsin hauska kieli. Mukavaa matkaa joka tapauksessa!

    • S.Ha.

      Kyllä englannillasi pärjäät, ei huolta.
      Eihän matkailijan paljoa edes tarvitse osatakaan. Kaikkialla missä turistin tarvitsee asioida, homma hoituu.

      Ensimmäisenä kielenä Tsekeissä opiskellaan tavallisesti juuri englantia. Mielestäni vieraita kieliä Prahassa ja Tsekeissä puhutaan paremmin kuin Suomessa.

      • roope

        no pitäisi siellä juu mii englannillakin pärjätä mutta olen kyllä vahvasti eri mieltä siitä että siellä puhuttaisiin vieraita kielia suomea paremmin. 10 vuoden prahassa ramppaamisen kokemuksella puhun.


      • kieli.mies
        roope kirjoitti:

        no pitäisi siellä juu mii englannillakin pärjätä mutta olen kyllä vahvasti eri mieltä siitä että siellä puhuttaisiin vieraita kielia suomea paremmin. 10 vuoden prahassa ramppaamisen kokemuksella puhun.

        Kyllähän se suomalaistenkin englanninkielen taitaminen on yhdensortin klisee, jota toistetaan samaan malliin kuin sitä "lottovoitto syntyä Suomeen" -hokemaa.

        Tottakai ne ihmiset, jotka matkustelevat, osaavat englantia (tai muita kieliä) keskimääräistä paremmin, näin siis Suomessa ja muissakin maissa, myös Tsekeissä. Mutta meneppä ulkomaalaisena ei-suomeapuhuvana Suomeen, niin johan yllätyt. Ei ne suut englannin kielellä välttämättä aukeakaan!

        Meillä töissä on talo täynnä akateemisen koulutuksen saaneita ihmisiä, jotka koulunpenkillä ovat pakostakin useita vuosia opiskelleet englantia, mutta... kun taloon tulee ulkomailta puhelu, niin se puhelu lähtee kiertämään taloa puhelimesta toiseen, kun juuri kukaan ei kykene vastaamaan englanniksi. Sama homma, kun tulee englanninkielisiä vieraita taloon, niin ne hyvin englantia puhuvat koulutetut ihmiset yhtäkkiä katoavatkin!

        Ja vaikka suomalainen englantia osaisikin, hänen lausumisensa ja vahva suomalais-aksentti on lähinnä huvittavan kuuloista. Asia erikseen ovat tietenkin henkilöt, jotka ovat vuosia asuneet enlannninkielisissä maissa, ja näin saaneet oman vahvan aksenttinsa vähitellen kitkettyä pois.

        Tsekeissä matkatessani olen kyllä englannilla tullut toimeen varsin hyvin, olkoonkin että pohjoisen ja lännen raja-alueen kaupungeissa on jokunen kerta pitänyt turvautua saksan kieleen.


      • olla totta
        kieli.mies kirjoitti:

        Kyllähän se suomalaistenkin englanninkielen taitaminen on yhdensortin klisee, jota toistetaan samaan malliin kuin sitä "lottovoitto syntyä Suomeen" -hokemaa.

        Tottakai ne ihmiset, jotka matkustelevat, osaavat englantia (tai muita kieliä) keskimääräistä paremmin, näin siis Suomessa ja muissakin maissa, myös Tsekeissä. Mutta meneppä ulkomaalaisena ei-suomeapuhuvana Suomeen, niin johan yllätyt. Ei ne suut englannin kielellä välttämättä aukeakaan!

        Meillä töissä on talo täynnä akateemisen koulutuksen saaneita ihmisiä, jotka koulunpenkillä ovat pakostakin useita vuosia opiskelleet englantia, mutta... kun taloon tulee ulkomailta puhelu, niin se puhelu lähtee kiertämään taloa puhelimesta toiseen, kun juuri kukaan ei kykene vastaamaan englanniksi. Sama homma, kun tulee englanninkielisiä vieraita taloon, niin ne hyvin englantia puhuvat koulutetut ihmiset yhtäkkiä katoavatkin!

        Ja vaikka suomalainen englantia osaisikin, hänen lausumisensa ja vahva suomalais-aksentti on lähinnä huvittavan kuuloista. Asia erikseen ovat tietenkin henkilöt, jotka ovat vuosia asuneet enlannninkielisissä maissa, ja näin saaneet oman vahvan aksenttinsa vähitellen kitkettyä pois.

        Tsekeissä matkatessani olen kyllä englannilla tullut toimeen varsin hyvin, olkoonkin että pohjoisen ja lännen raja-alueen kaupungeissa on jokunen kerta pitänyt turvautua saksan kieleen.

        että Sinua vieläkin häiritsee suomalainen aksentti englantia puhuttaessa. Minä puhun omalla aksentilla maasta riippumatta ja kuuntelen tsekkien englantia ja saksaa ihan mielelläni olipa siinä aksenttia tai ei. Voi pyhä sylvi.

        Saksaakin puhun ihan suomalaisella aksentilla eikä sille kukaan ulkomaalainen ole nauranut tähän mennessä. Töissäkin olen ollut Sakasaas ja puhunut silloinkin suomalaisella aksentilla. Hyvin pärjäsin.


      • kieli.mies
        olla totta kirjoitti:

        että Sinua vieläkin häiritsee suomalainen aksentti englantia puhuttaessa. Minä puhun omalla aksentilla maasta riippumatta ja kuuntelen tsekkien englantia ja saksaa ihan mielelläni olipa siinä aksenttia tai ei. Voi pyhä sylvi.

        Saksaakin puhun ihan suomalaisella aksentilla eikä sille kukaan ulkomaalainen ole nauranut tähän mennessä. Töissäkin olen ollut Sakasaas ja puhunut silloinkin suomalaisella aksentilla. Hyvin pärjäsin.

        Älä nyt hysteeriseksi heittäydy. Ei minua sinun aksenttisi haittaa, eikä kenenkään muunkaan. Ehkä eniten haittaa omani. Minusta on hyvä, että on olemassa kieli, jota jollain lailla osataan niin Suomessa kuin Tsekeissä ja missä tahansa muuallakin. Kannattaa lukea koko vastaus, ja kommentoida vasta sitten.


      • Kukko

        Jos otetaan keskiarvo kielitaidosta täällä tsekeissä ja suomessa niin olen 100% varma, että suomessa puhutaan paremmin esim. englantia ja jopa saksaa.


      • finnglish
        Kukko kirjoitti:

        Jos otetaan keskiarvo kielitaidosta täällä tsekeissä ja suomessa niin olen 100% varma, että suomessa puhutaan paremmin esim. englantia ja jopa saksaa.

        Sinähän varmaan tarkoitat sitä suomalais-DDR:läisen peruskoulun opettamaa finnglishiä? Sitä ei todellakaan puhuta paremmin muualla kun Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      178
      9404
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7228
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3645
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      105
      1428
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1293
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1188
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      931
    Aihe