Ateistinen viitekehys

Anonyymi-ap

Eräs suurimmista ristiriidoista, joka ateismissa on koskee sen luonnetta. Suurin osa ihmistä pitää ateismia aatteena, jota harjoittavat ihmiset ja järjestöt eri tavoin. Sitten on olemassa ateistinen joukko, joka ei pidä ateismia ihmisten ajatuksen asiana vaan ajattelevat, että ateismi on jonkinlainen entiteetti.

Miksi ja millaisessa viitekehyksessä on syntynyt ateistinen aatesuunta joka ajattelee, että ateismi ei ole ihmisten ajatus?

Yksi ateismin monimuotoisuutta ilmentävä seikka on ateismia harjoittavien suhtautuminen ateistisiin järjestelmiin ja järjestöihin. Monissa eri maissa ja kulttuureissa on aivan normaalia järjestää ateistisia meetuppeja, käyttää aatepaitaa tai aate-esineistöä. Ja osa ateisteja kuitenkin kieltää, että tämä osa ateismia on olemassa.

Miksi ja millaisessa viitekehyksessä on syntynyt ateistinen aatesuunta, jossa kielletään toisenlaisen ateismissa olemassaolon todellisuus?

Kolmas ateismissa ihmisiä hämmästyttävä seikka on se, että kun suurin osa ihmisistä on sitä mieltä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, joka on ilmennyt historian aikana eritavoin erilaisissa yhteiskunnissa.

Esim. ei kait kukaan väitä, että esim. Indusjoen alueen muinaiset ateistiset koulukunnat harjoittivat ateismiaan samoilla tavoilla kuin Marxilais-Leninistisen tai uusateistisen koulukunnan kannattajat? Niin silti on kuitenkin olemassa osa ateismia, joka kiistää ateismin historiallisen ulottuvuuden.

Miksi ja millaisessa viitekehyksessä on syntynyt ateistinen aatesuunta, jossa kielletään ateismin historiallinen ulottuvuus?

119

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ateismi ei ole aate vaan terveen harhauttamattoman ihmisen perusasetus.

      • Anonyymi

        Minkälainen entiteetti ateismi on, jos ei ihmisten ajatus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen entiteetti ateismi on, jos ei ihmisten ajatus?

        "Minkälainen entiteetti ateismi on, jos ei ihmisten ajatus?"

        Se on vain entiteetin- tai ajatuksen puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen entiteetti ateismi on, jos ei ihmisten ajatus?

        Ei sitä tarvitse ajatella sen enempää kuin ettei usko mörköihin.


    • Anonyymi

      Ateismi seuraa tieteellistä maailmaa ja ihmiskunnan kollektiivistä kasvamista
      tieteen tulosten valossa. Siis rinnalla ja samanaikaisesti tieteen kanssa.
      Mitään läpilyöntiä ja hetkittäistä valtavaa steppiä hengelliseen maailmaan
      ei pidetä todennäköisenä.

      Ateismi on kuin savusaunaa lämmitettäessä syntyvä savuverho. Sen alla voi
      vaikka torkahtaa lauteilla, ilman pelkoa. Vaikka päällä on sakea savuverho.
      Taivas on kokonaan eri ulottuvuus tässä mittakaavassa, missä ateismi nukkuu
      lauteilla savuverhon alla ja odottaa tieteellisiä sekä tuloksia taivaasta, että
      tonttujen kommentteja omassa konteksissaan. Jumissa käytännöllisesti.

      Muurahaiset tietävät taivaasta, eli valosta huomattavasti esim. pesän rakennuksessa.
      Kasvit kääntyvät valoon.

      Vaikka vertaus onkin aivan iian suuri, ateismi nukkuu oman savuverhonsa alla.

      • Anonyymi

        Yksi parhaiten muotoiltuja, lähes runollisesti muodostettu määritelmä ateismista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi parhaiten muotoiltuja, lähes runollisesti muodostettu määritelmä ateismista.

        Kiitos, Teismi on sitä että menet savusaunaan liian aikaisin ja hengität häkää. Tietysti tämäkin on muiden vika -aloitetaankos sota !


      • Anonyymi

        En tiedä, mikä saa osan ihmisistä etsimään totuutta, kuka nuorempana, kuka vanhempana. Toinen porukka, enemmistö varmaan, taas etsii vapautusta totuudesta. Saatana houkutteli jo Eevaa tottelemattomuuteen Jumalan sanaa vastaan luvaten hänelle syvemmän ymmärryksen hyvästä ja pahasta. Samaa satanismia on harjoitettu jo kuusituhatta vuotta. Se on saanut eri muotoja. Illuminaatit, katoliset, vapaamuurarit ja muut salaseurat ja pakanauskonnot ovat kaikki osa samaa satanistiseen maailmanjärjestykseen pyrkivää eksytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mikä saa osan ihmisistä etsimään totuutta, kuka nuorempana, kuka vanhempana. Toinen porukka, enemmistö varmaan, taas etsii vapautusta totuudesta. Saatana houkutteli jo Eevaa tottelemattomuuteen Jumalan sanaa vastaan luvaten hänelle syvemmän ymmärryksen hyvästä ja pahasta. Samaa satanismia on harjoitettu jo kuusituhatta vuotta. Se on saanut eri muotoja. Illuminaatit, katoliset, vapaamuurarit ja muut salaseurat ja pakanauskonnot ovat kaikki osa samaa satanistiseen maailmanjärjestykseen pyrkivää eksytystä.

        Totuus tekee vapaaksi. 'Vapaus' totuudesta vie ikuiseen kärsimykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, Teismi on sitä että menet savusaunaan liian aikaisin ja hengität häkää. Tietysti tämäkin on muiden vika -aloitetaankos sota !

        Siis jokin saunatonttu allegoria? Siksihän saunatontulla oli oma toimialansa, että sitä lepyttämällä sauna-asiat hoituisivat mutkattomasti. Lisäksi lasten oleskelua aluilla voitiin kontrolloida kertomalla hahmojen toiminnasta. Ei ollut nykyajan kännyköitä ja niiden seurantaohjelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jokin saunatonttu allegoria? Siksihän saunatontulla oli oma toimialansa, että sitä lepyttämällä sauna-asiat hoituisivat mutkattomasti. Lisäksi lasten oleskelua aluilla voitiin kontrolloida kertomalla hahmojen toiminnasta. Ei ollut nykyajan kännyköitä ja niiden seurantaohjelmia.

        Jo on vauhdikasta itselleen vastailua.
        Kannattaisi pitää pidempiä taukoja ennen kuin vastaa itselleen, kiinnijäämisen riski pienenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jokin saunatonttu allegoria? Siksihän saunatontulla oli oma toimialansa, että sitä lepyttämällä sauna-asiat hoituisivat mutkattomasti. Lisäksi lasten oleskelua aluilla voitiin kontrolloida kertomalla hahmojen toiminnasta. Ei ollut nykyajan kännyköitä ja niiden seurantaohjelmia.

        Jätin viime lauantaina saunan eteiseen tontulle olutta ja leipää, mutta ei ollut käynyt nauttimassa niitä.

        Mikä neuvoksi?

        Kesällä jätin särvintä ja olutta kesämökin rantasaunan kuistille. Särvin oli kadonnut, mutta oluttuoppi oli koskematon.

        Onko Saunatonttu absolutisti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus tekee vapaaksi. 'Vapaus' totuudesta vie ikuiseen kärsimykseen.

        Mikä on tarjoamasi "totuus" ja millä perusteella?


    • Eikö tämä Wikipedian määritys riitä ?
      Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa käsitystä, jonka mukaan jumalia tai Jumalaa ei ole olemassa. Ateismin vastakohta on jumalausko eli teismi.

      Tätä on näillä sivuilla jauhettu vuosikausia. Jos ei usko jumalia olevan olemassa on ateisti.
      Tieteellinen maailmankuva ei pidä todennäköisenä jumalien olemassaoloa, evidenssi puuttuu.
      Toisaalta pidetään todennäköisenä että universumissa on muutakin elämää kuin täällä maapallolla, siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.

      Tiede on etsinyt todistuksia jumalista, ei ole löytynyt. Joskus on järkevää luovuttaa ja lopettaa jumalien etsiminen.

      • Anonyymi

        "Eikö tämä Wikipedian määritys riitä ?"

        Tämähän se ero juuri on? Tuo määritelmä saa riittää, jos ihminen itse niin päättää.
        Mutta, jos on kiinnostunut aatteesta syvällisemmin, sen historiasta, järjestöjen rakenteista ja eroavaisuuksista tulkinnoissa. Niin myös sen tulisi olla mahdollista ilman, että ateismin fariseukset ovat heti tuputtamassa omaa näkemystään.
        Kaikkien tulisi saada olla ateismissa omalla tavallaan, kunhan vain lakia ja asetuksia noudatetaan.


      • ”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.

        Kuinka ateisti voi tietää avaruuden tai maapallon niiden tuntemattomien osien totuuden, jota muutkaan eivät tiedä? Yhtä suuri mahdollisuus on, että on olemassa jotain muutakin kuin sillä, että ihminen on.
        Eräissä ateistisissa teorioissa on tuotu esiin vaihtoehto, että älykkäät olennot olisivat tuoneet ja istuttaneet elämän maahan. Jolloin kysymys kuuluu noiden älykkäiden osalta, onko heillä teismiä vai ei (joskaan se ei ole kovin konkreettinen asia)? Vai ovatko he peräti kykypotentiaaliltaan toisenlaisia, jolloin ihmiselle luonnoton voi olla heille luonnollista?

        Miksi spekulaatio rajoittuu siihen, minkä itse näkee parhaaksi vaihtoehdoksi? Eikö pahin mahdollinen skenaario ja ne, jotka ovat sillä välillä tule myös pohdittaviksi? Tietenkin sillä edellytyksellä, että ne haluaa pohtia. Mutta se, että jos ei sitä itse tee, ei tulisi olla myöskään oikeutus sille, että muilta se vaihtoehto kiellettäisiin.


      • friendly-atheist kirjoitti:

        ”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.

        Kerro mitä tutkimusta tarkoitat jossa tieteellinen tutkimus on löytänyt elämää maapallon ulkopuolelta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka ateisti voi tietää avaruuden tai maapallon niiden tuntemattomien osien totuuden, jota muutkaan eivät tiedä? Yhtä suuri mahdollisuus on, että on olemassa jotain muutakin kuin sillä, että ihminen on.
        Eräissä ateistisissa teorioissa on tuotu esiin vaihtoehto, että älykkäät olennot olisivat tuoneet ja istuttaneet elämän maahan. Jolloin kysymys kuuluu noiden älykkäiden osalta, onko heillä teismiä vai ei (joskaan se ei ole kovin konkreettinen asia)? Vai ovatko he peräti kykypotentiaaliltaan toisenlaisia, jolloin ihmiselle luonnoton voi olla heille luonnollista?

        Miksi spekulaatio rajoittuu siihen, minkä itse näkee parhaaksi vaihtoehdoksi? Eikö pahin mahdollinen skenaario ja ne, jotka ovat sillä välillä tule myös pohdittaviksi? Tietenkin sillä edellytyksellä, että ne haluaa pohtia. Mutta se, että jos ei sitä itse tee, ei tulisi olla myöskään oikeutus sille, että muilta se vaihtoehto kiellettäisiin.

        Ei teorioita missään ole kielletty. Tiede kuten tiedeyhteisöt sen ymmärtävät eivät voi pelkkiä teorioita yleensä käyttää tieteelliseen tutkimukseen.


      • Varma-Tieto kirjoitti:

        Kerro mitä tutkimusta tarkoitat jossa tieteellinen tutkimus on löytänyt elämää maapallon ulkopuolelta ?

        Olenko väittänyt näin?

        Totesin, että universumissa on varmuudella elämää, mutta jumalista ei yhtään ainoaa todistetta. Tällä perusteella elämän löytyminen maapallon ulkopuoleltakin on ihan rationaalisesti tarkasteltuna todennäköisempää kuin joku jumaldeluusion osoittautuminen todeksi.


      • friendly-atheist kirjoitti:

        Olenko väittänyt näin?

        Totesin, että universumissa on varmuudella elämää, mutta jumalista ei yhtään ainoaa todistetta. Tällä perusteella elämän löytyminen maapallon ulkopuoleltakin on ihan rationaalisesti tarkasteltuna todennäköisempää kuin joku jumaldeluusion osoittautuminen todeksi.

        Kyllä olet väittänyt todisteita löytyneen


      • Varma-Tieto kirjoitti:

        Kyllä olet väittänyt todisteita löytyneen

        Laitatko lainauksen väitteestäni?


      • Anonyymi
        Varma-Tieto kirjoitti:

        Kerro mitä tutkimusta tarkoitat jossa tieteellinen tutkimus on löytänyt elämää maapallon ulkopuolelta ?

        Kyse on siitä, mitä tieteellinen tutkimus ei ole löytänyt. Onko sitä, voiko sellaista olla ja mitä tieteellisen tutkimuksen ja siitä saadun tiedon pohjalta voidaan "ennustaa" siitä mitä ei vielä tiedetä?
        Ateistisessa genressä, sen tietyissä suuntauksissa on esitetty, että voi olla, että elämä on tullut maapallolle sen ulkopuolelta älykkäiden olentojen juurruttamana tai istuttamana.
        Maapallo, Tellus on pala universumia.


      • Anonyymi
        Varma-Tieto kirjoitti:

        Ei teorioita missään ole kielletty. Tiede kuten tiedeyhteisöt sen ymmärtävät eivät voi pelkkiä teorioita yleensä käyttää tieteelliseen tutkimukseen.

        Asiat riippuvat asioista, esim. luonnontieteissä asioiden olemuksen testaaminen auttaa ymmärtämään koejärjestelyyn vaikuttavien muuttujien ja vakioiden luonnetta.
        Sitten on muut tieteet, joissa on kehitetty omat metodiikkansa, että asialla olisi jotain "yhteismitallisuutta" joltain näkökannalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, mitä tieteellinen tutkimus ei ole löytänyt. Onko sitä, voiko sellaista olla ja mitä tieteellisen tutkimuksen ja siitä saadun tiedon pohjalta voidaan "ennustaa" siitä mitä ei vielä tiedetä?
        Ateistisessa genressä, sen tietyissä suuntauksissa on esitetty, että voi olla, että elämä on tullut maapallolle sen ulkopuolelta älykkäiden olentojen juurruttamana tai istuttamana.
        Maapallo, Tellus on pala universumia.

        Toki kaikki voi olla mahdollista. Älkäämme unohtako Sotkan munaa


      • friendly-atheist kirjoitti:

        Laitatko lainauksen väitteestäni?

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.

        Tässähän tämä


      • Varma-Tieto kirjoitti:

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.

        Tässähän tämä

        Ja mitä virheellistä tuossa on?


      • friendly-atheist kirjoitti:

        Ja mitä virheellistä tuossa on?

        Universumista ei ole löydetty elämää.


      • Varma-Tieto kirjoitti:

        Universumista ei ole löydetty elämää.

        Luomisuskosi vuoksi pidät maapallon elämää niin ainutlaatuisena, että kompastelet tällaiseen itsestäänselvyyteen. Maapallon biosfääri on todiste siitä, että universumissa on elämää.

        Jumaluskosi vuoksi pidät jumalaasi niin itsestään selvänä, että lauot tuollaista idioottimaisuuksia kuten: ”ateistit eivät usko Jumalaan mutta uskovat maapallon ulkopuoliseen elämään.” Elämän synty ilman jumalia on tosiasia. Jumalista ei yhtään todistetta. Tämä vammailusi paljasti sinut jälleen kerran lattialla sätkiväksi hihhuliksi.


      • friendly-atheist kirjoitti:

        Luomisuskosi vuoksi pidät maapallon elämää niin ainutlaatuisena, että kompastelet tällaiseen itsestäänselvyyteen. Maapallon biosfääri on todiste siitä, että universumissa on elämää.

        Jumaluskosi vuoksi pidät jumalaasi niin itsestään selvänä, että lauot tuollaista idioottimaisuuksia kuten: ”ateistit eivät usko Jumalaan mutta uskovat maapallon ulkopuoliseen elämään.” Elämän synty ilman jumalia on tosiasia. Jumalista ei yhtään todistetta. Tämä vammailusi paljasti sinut jälleen kerran lattialla sätkiväksi hihhuliksi.

        Odottelen kun käväiset hakemassa sitä elämää maapallon ulkopuolelta. En vielä usko vaikka onkin todennäköistä että elämää löytyy. Musk ehkä järjestää matkoja, pyri mukaan.


      • Anonyymi
        Varma-Tieto kirjoitti:

        Universumista ei ole löydetty elämää.

        Ja missä kuvittelit Maan olevan, jos ei avaruudessa?
        Voi vittu että teidän tyhmyyttänne saa hävetä.


      • Anonyymi

        Tiede ei ole etsinyt todisteita jumalista.

        Et ole oikea ateisti, jos pidät jumaluuksia mahdollisena.

        Tosi ateisti pitää ne täysin mahdottomina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiede ei ole etsinyt todisteita jumalista.

        Et ole oikea ateisti, jos pidät jumaluuksia mahdollisena.

        Tosi ateisti pitää ne täysin mahdottomina.

        Sijoitan itseni tähän lokeroon

        Joitakin yleisiä tai erityisiä perusteita puolesta, silti epätodennäköinen Skeptikko, agnostikko laajassa merkityksessä, vaikka pitää jumalan olemassaoloa epätodennäköisenä, pitää sitä mahdollisena.

        Onhan jumalia yritetty löytää ilman tuloksia.
        Tiede on palsta-ateistille täysin mahdotonta ymmärtää.

        Mikä tiede on ?
        Kuka päättää mikä on tiedettä ?
        Tuleeko tiede jostain tiedeyhteisön ulkopuolelta ?
        Ketä voidaan pitää tiedemiehenä tai naisena ?


      • Anonyymi
        Varma-Tieto kirjoitti:

        Sijoitan itseni tähän lokeroon

        Joitakin yleisiä tai erityisiä perusteita puolesta, silti epätodennäköinen Skeptikko, agnostikko laajassa merkityksessä, vaikka pitää jumalan olemassaoloa epätodennäköisenä, pitää sitä mahdollisena.

        Onhan jumalia yritetty löytää ilman tuloksia.
        Tiede on palsta-ateistille täysin mahdotonta ymmärtää.

        Mikä tiede on ?
        Kuka päättää mikä on tiedettä ?
        Tuleeko tiede jostain tiedeyhteisön ulkopuolelta ?
        Ketä voidaan pitää tiedemiehenä tai naisena ?

        Tiedettä ovat luonnontieteet, mutta ei psykologia, historia tai kirjallisuuden tutkimus.

        Uskontotieteitä ei ole oikeasti olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja missä kuvittelit Maan olevan, jos ei avaruudessa?
        Voi vittu että teidän tyhmyyttänne saa hävetä.

        Nyt tapahtui harvinainen virhe Varma-Tiedolle. Piti kirjoittaa universumista muualta kuin maapallolta ei toistaiseksi ole löydetty elämää kuten maapallolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedettä ovat luonnontieteet, mutta ei psykologia, historia tai kirjallisuuden tutkimus.

        Uskontotieteitä ei ole oikeasti olemassa.

        Näin olen itsekin ymmärtänyt. Puhutaan pseudo tieteista kun tarkoitetaan esim. psykologiaa.

        Monet palsta-ateistit tuntuvat ajattelevan että tiede on jotain yliluonnollista joka vain jostain tulee ja antaa jumalallisen ilmoituksen Jumalaa ei ole olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiede ei ole etsinyt todisteita jumalista.

        Et ole oikea ateisti, jos pidät jumaluuksia mahdollisena.

        Tosi ateisti pitää ne täysin mahdottomina.

        Tiede ei ole löytynyt Jumalaa siksi ei voi tutkia. Ei ole mitään tutkittavaa
        Psykologia pystyy Jumalaa tutkimaan mutta tieteenä pidetään vain luonnontieteitä.

        Mitä tiede on ateistin mielestä?
        Kuka päättää mikä on tiedettä?

        Onko kaikki mitä ateisti sanoo tai kirjoittaa tiedettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedettä ovat luonnontieteet, mutta ei psykologia, historia tai kirjallisuuden tutkimus.

        Uskontotieteitä ei ole oikeasti olemassa.

        Jokaista asiaa voi tutkia joillain tieteellisillä menetelmillä. Paitsi ehkä uskon asioita ei.


      • Anonyymi
        Varma-Tieto kirjoitti:

        Nyt tapahtui harvinainen virhe Varma-Tiedolle. Piti kirjoittaa universumista muualta kuin maapallolta ei toistaiseksi ole löydetty elämää kuten maapallolla.

        Entäs orbitilla vierailu ja kuu expeditio? Mars mönkijöihin edusti elollisen tekemää asiaa jne.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        Laitatko lainauksen väitteestäni?

        Varma-Tieto:
        »Toisaalta pidetään todennäköisenä että universumissa on muutakin elämää kuin täällä maapallolla, siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.«

        friendly-atheist:
        »”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.«


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varma-Tieto:
        »Toisaalta pidetään todennäköisenä että universumissa on muutakin elämää kuin täällä maapallolla, siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.«

        friendly-atheist:
        »”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.«

        Ja pointti tässä on mikä?

        Maapallon elämän tutkimus on lisännyt ymmärrystä abiogeneesistä ja siitä, ettei elämän syntyminen tarvitse jumalia. Maapallon elämä on todiste sen puolesta, että maapallon ulkopuolelta muualta universumista löytyy todennäköisesti elämää. Siksi on jopa tieteellisiä ohjelmia tämän elämän etsimiseksi vaikkapa SETI -ohjelma. Lisäksi tämä on synnyttänyt uskomukset ufomiehiin. Jumalat ovat kuolleet, mutta maapallon ulkopuolinen, jopa älykäs elämä on mahdollista.

        Varma-tiedon kaltainen argumentointi on 100% varma osoitus siitä, että henkilö on kehitysvammainen (koska ei ymmärrä edellä kuvaamaani argumentointia) tai lattialla sätkivä hihhuli, joka ei pidä maapallon biosfääriä todisteena abiogeneesistä vaan jumalista ja luomisesta.

        Kumpaa Varma-Tieto on? Huonoja vaihtoehtoja molemmat. Itse pidän häntä 100% lattialla sätkivänä hihhulina, jolla on älyllinen kehitysvamma 😂😂😂


      • friendly-atheist kirjoitti:

        Ja pointti tässä on mikä?

        Maapallon elämän tutkimus on lisännyt ymmärrystä abiogeneesistä ja siitä, ettei elämän syntyminen tarvitse jumalia. Maapallon elämä on todiste sen puolesta, että maapallon ulkopuolelta muualta universumista löytyy todennäköisesti elämää. Siksi on jopa tieteellisiä ohjelmia tämän elämän etsimiseksi vaikkapa SETI -ohjelma. Lisäksi tämä on synnyttänyt uskomukset ufomiehiin. Jumalat ovat kuolleet, mutta maapallon ulkopuolinen, jopa älykäs elämä on mahdollista.

        Varma-tiedon kaltainen argumentointi on 100% varma osoitus siitä, että henkilö on kehitysvammainen (koska ei ymmärrä edellä kuvaamaani argumentointia) tai lattialla sätkivä hihhuli, joka ei pidä maapallon biosfääriä todisteena abiogeneesistä vaan jumalista ja luomisesta.

        Kumpaa Varma-Tieto on? Huonoja vaihtoehtoja molemmat. Itse pidän häntä 100% lattialla sätkivänä hihhulina, jolla on älyllinen kehitysvamma 😂😂😂

        Selviää kun kyselet Varma Tiedon tuntevilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varma-Tieto:
        »Toisaalta pidetään todennäköisenä että universumissa on muutakin elämää kuin täällä maapallolla, siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.«

        friendly-atheist:
        »”…siitäkään ei ole todisteita mutta se tuntuu todennäköisemmältä kuin jumalat.”

        Höpsistä, elämästä universumissa on todisteita, mutta jumalista ei ole yhtään ainoaa todistetta.«

        Olemmehan me maalaiset myös universumissa, maapallon ulkopuolelta ei vielä ole löytynyt elämää kuten me sen ymmärrämme.

        Ihmisen maailmankuvasta riippuu pitääkö hän todennäköisenä maapallon ulkopuolella olevaa elämää ja Jumalaa.

        Tieteellinen maailmankuva pitää enemmän todennäköisenä elämää maapallon ulkopuolella kuin jumalia jotka jossain avaruudessa säätelisivät planeettojen liikkeitä ja ihmisten elämää.
        Pitää epätodennäköisenä noita jumalia.


    • Anonyymi

      Itse vanha Väinämöinen!
      Tule saunahan salaa,
      Ilman uksen kuulemata,
      Saranan narahtamata;
      Liikuta lihanen portti,
      Luinen portti longahuta;
      Päästä maalle matkamiestä,
      Pieni-sormista sovita;
      Hame piloiksi hajota,
      Vittu ilman ikkunaksi…


      Oma pyhyytensä on myös saunomisessa.
      Ei ole lauteille levinnyt
      vaan oma auvoisuus säilynyt.
      Yritysmaailmassa johtajat lauteilla
      keskenään ovat silloin ilman käsikirjoitusta,
      kuin leiritulilla.
      Sauna on hyvä paikka ottaa rennommin ja
      hoitaa henkilökohtaisia suhteita, ilman
      kravattia, tiukkaa hametta, eli työn ilmettä.
      Voi puhua vaikka tontuista.

    • Ateismi on jumalhahmojen olemassa olemiseen uskomisen puuttumista.

      Ei muuta.

      • Anonyymi

        Ateismi on ne syyt, miksi päätelmät ovat tehty ja miten niiden päätelmien ajatellaan vaikuttavan ateismia harjoittavien tai muiden elämään.

        Historian aikana ateismi on esiintynyt monimuotoisena erilaisissa yhteiskunnissa, mm. ateististen järjestöjen lausumina ja yksittäisten ateistien elämässä jne. Jota heijastelee myös kollimaattorin antama lausunto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ateismi on ne syyt, miksi päätelmät ovat tehty ja miten niiden päätelmien ajatellaan vaikuttavan ateismia harjoittavien tai muiden elämään.

        Historian aikana ateismi on esiintynyt monimuotoisena erilaisissa yhteiskunnissa, mm. ateististen järjestöjen lausumina ja yksittäisten ateistien elämässä jne. Jota heijastelee myös kollimaattorin antama lausunto.

        Vuosituhansien ajan ovat teistit ja filosofit sönköttäneet selvästä asiasta.

        Ei filosofi eikä etenkään teisti pystyisikään ikinä ymmärtämään, kuinka yksinkertainen asia ateismi on. Filosofinen teisti vielä vähemmän. ; )


      • Anonyymi

        Tätä laajennettua määritelmää kollimattori rakastaa. Eikä siinä mitään, rakkaus on avoin kaikille!

        Filosofisesti siinä on ongelmia joka kohdassa:

        1. Jumalhahmot ovat yleensäkin vaikeasti määriteltäviä, eli jumalakuva ei ole täsmällisesti määritelty. Koska täsmällistä jumalakuvaa ei ole, koko väite jumalien osalta on kuin tyhjää posken soittoa.

        2. Olemassa oleminen on osoittautunut erittäin vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi. Minkään ei-olemassa olemista ei voida todistaa. Voidaan myös kysyä, mitä tarkoitettaisiin jonkin jumalhahmon olemassaolemisella? Määritelyjen heikkous tekee tältäkin osalta asian posken soittmiseksi.

        3. Uskominen on sitten asia, jonka osalta voidaan loputtomiin kiistellä, mitä se on. Pitääkö uskoakseen johonkin, olla joitakin perusteluja sen puolesta tai vastaan, vaiko riittääkö vain vakuuttuneisuus itsessään tai kenties tunteenomaisesti?

        Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä laajennettua määritelmää kollimattori rakastaa. Eikä siinä mitään, rakkaus on avoin kaikille!

        Filosofisesti siinä on ongelmia joka kohdassa:

        1. Jumalhahmot ovat yleensäkin vaikeasti määriteltäviä, eli jumalakuva ei ole täsmällisesti määritelty. Koska täsmällistä jumalakuvaa ei ole, koko väite jumalien osalta on kuin tyhjää posken soittoa.

        2. Olemassa oleminen on osoittautunut erittäin vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi. Minkään ei-olemassa olemista ei voida todistaa. Voidaan myös kysyä, mitä tarkoitettaisiin jonkin jumalhahmon olemassaolemisella? Määritelyjen heikkous tekee tältäkin osalta asian posken soittmiseksi.

        3. Uskominen on sitten asia, jonka osalta voidaan loputtomiin kiistellä, mitä se on. Pitääkö uskoakseen johonkin, olla joitakin perusteluja sen puolesta tai vastaan, vaiko riittääkö vain vakuuttuneisuus itsessään tai kenties tunteenomaisesti?

        Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.

        Ateismin yksi ongelma on se, että kun jumaluuksien ominaisuuksista kysytään voi vastaukset käsitellä, joko sitä, että kaikkien jumaluuksien kaikki ominaisuudet ovat olemattomat. Tai mainitaan jokin yksittäinen ominaisuus tai jumaluuksien manifestaatio, josta jumaluuden voisi tunnistaa.

        Hyvin yksinkertaisilla ajattelulla voidaan muodostaa esim. jumaluus, joka osaa syödä. Ja syönnin jumaluutena se manifestoi itseään syömällä. Muita ominaisuuksia jumaluudella ei ole. Ja esittää kysymys onko sellainen mahdollista.

        Ilman pohdintaa esitettyjen asioiden luonteesta tai niistä tiedettyjen ominaisuuksien esittämistä ennen keskustelua ateismista niin kuin teismistäkin on aika turhaa, koska yhteistä pohjaa erilaisten ihmisten ajatuksille ei ole.


      • Anonyymi

        Teismi on uskoa kaikkialla vallitsevaan rakkauteen ja Jumalaa pidetään Rakkautena.
        Alkulähdettä. Ateismi kieltää tämän, vaan rakkautta pidetään evoluution kehityksen
        tuloksena, alkaen sieltä alkuörkeistä.

        Rakkaus ei ole siis Ultimate pysyvä ja vallitseva tila, vaan siihen kehitytään ja kysymys
        on ihmiskunnassa kemiallisesta prosessista. Tähän syyksi kuvitellaan huru-ukkoa joka
        kaiken keksi.

        Häntä pidetään sitten saunatonttuna tai jossain spagettipaketissa ja on selvä ettei
        tämä logiikka toimi, vaan siitä halutaan tehdä ainoastaan pilaa. Ja juuri siksi, että

        uskovia pidetään huomattavasti ÄO-tasoltaan alempana. Kuten allekirjoittanutta
        joka on opiskellut sekä keskiasteisen- että yliopisto tutkinnon.

        En mielestäni kuulu tähän alimpaan kevyyeeseen keskisarjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateismin yksi ongelma on se, että kun jumaluuksien ominaisuuksista kysytään voi vastaukset käsitellä, joko sitä, että kaikkien jumaluuksien kaikki ominaisuudet ovat olemattomat. Tai mainitaan jokin yksittäinen ominaisuus tai jumaluuksien manifestaatio, josta jumaluuden voisi tunnistaa.

        Hyvin yksinkertaisilla ajattelulla voidaan muodostaa esim. jumaluus, joka osaa syödä. Ja syönnin jumaluutena se manifestoi itseään syömällä. Muita ominaisuuksia jumaluudella ei ole. Ja esittää kysymys onko sellainen mahdollista.

        Ilman pohdintaa esitettyjen asioiden luonteesta tai niistä tiedettyjen ominaisuuksien esittämistä ennen keskustelua ateismista niin kuin teismistäkin on aika turhaa, koska yhteistä pohjaa erilaisten ihmisten ajatuksille ei ole.

        "Ateismin yksi ongelma on se, että kun jumaluuksien ominaisuuksista kysytään voi vastaukset käsitellä"

        Niin, koko jumaluuskysymyksen käsittelemisen ongelma on, ettei tiedetä mistä puhutaan. Se koskee sekä ateismia että teismiä yhtä lailla. Molemmat ovat posken soittoa.

        Ainoa filosofisesti järkevä suhtaustumistapa "jumaliin" on niitä koskevan pohdinnan ja diskurssin nonsense-luonteen tunnustaminen. Tällöin voitaisiin ehkä puhua nonteismista, jos jokin nimilappu tällaiselle ajattelulle on annettava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä laajennettua määritelmää kollimattori rakastaa. Eikä siinä mitään, rakkaus on avoin kaikille!

        Filosofisesti siinä on ongelmia joka kohdassa:

        1. Jumalhahmot ovat yleensäkin vaikeasti määriteltäviä, eli jumalakuva ei ole täsmällisesti määritelty. Koska täsmällistä jumalakuvaa ei ole, koko väite jumalien osalta on kuin tyhjää posken soittoa.

        2. Olemassa oleminen on osoittautunut erittäin vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi. Minkään ei-olemassa olemista ei voida todistaa. Voidaan myös kysyä, mitä tarkoitettaisiin jonkin jumalhahmon olemassaolemisella? Määritelyjen heikkous tekee tältäkin osalta asian posken soittmiseksi.

        3. Uskominen on sitten asia, jonka osalta voidaan loputtomiin kiistellä, mitä se on. Pitääkö uskoakseen johonkin, olla joitakin perusteluja sen puolesta tai vastaan, vaiko riittääkö vain vakuuttuneisuus itsessään tai kenties tunteenomaisesti?

        Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.

        ”Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.”

        Mutta jotta ihan kaikki ihmisten välinen kommunikaatio ei olisi kaltaisesi idiootin tyhjää länkyttämistä niin olemme kehittäneet erilaisia työkaluja selventämään kommunikaaltiota. Pari työkalua on Onus probandi ja Occamin partaveitsi.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

        Näiden kahden perusteella teismi ei ole pelkästään tyhjää posken soittoa vaan patologista deluusiota eli kansanomaisesti mielisairautta.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.”

        Mutta jotta ihan kaikki ihmisten välinen kommunikaatio ei olisi kaltaisesi idiootin tyhjää länkyttämistä niin olemme kehittäneet erilaisia työkaluja selventämään kommunikaaltiota. Pari työkalua on Onus probandi ja Occamin partaveitsi.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor

        Näiden kahden perusteella teismi ei ole pelkästään tyhjää posken soittoa vaan patologista deluusiota eli kansanomaisesti mielisairautta.

        patologista deluusiota harjoitetaan tietämättä,

        siis ei edes ymmärretä miksi valehdellaan, vaan tämä ominaisuus tulee
        automaattisesti läsnä olevaksi. Sillä ei ole mitään tarkoitusta, vaan se on häiriö

        Nyt ateismissa pitäisi loogisesti perustella että Jumalan olemassa olo
        ihmisten sydämessä aiheuttaa tämänkaltaisen häiriön.

        Jos olette lukeneet käyttäytymistieteitä, psykologiaa, edes puistossa
        niin tiedätte että kyse on vainoharhaisuudesta paranoid.


      • Anonyymi kirjoitti:

        patologista deluusiota harjoitetaan tietämättä,

        siis ei edes ymmärretä miksi valehdellaan, vaan tämä ominaisuus tulee
        automaattisesti läsnä olevaksi. Sillä ei ole mitään tarkoitusta, vaan se on häiriö

        Nyt ateismissa pitäisi loogisesti perustella että Jumalan olemassa olo
        ihmisten sydämessä aiheuttaa tämänkaltaisen häiriön.

        Jos olette lukeneet käyttäytymistieteitä, psykologiaa, edes puistossa
        niin tiedätte että kyse on vainoharhaisuudesta paranoid.

        ”Nyt ateismissa pitäisi loogisesti perustella että Jumalan olemassa olo
        ihmisten sydämessä aiheuttaa tämänkaltaisen häiriön.”

        Älä nyt saatanan riemuidiootti käännä todistustaakkaa päälaelleen. Teistin väite on aina ensin: ”Jumala on olemassa.” Teistin pitää kyetä todistamaan tämä väitteensä. Jos hän ei kykene todistamaan, on tämä uskomus perusteetonta ja siten patologista deluusiota.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”Nyt ateismissa pitäisi loogisesti perustella että Jumalan olemassa olo
        ihmisten sydämessä aiheuttaa tämänkaltaisen häiriön.”

        Älä nyt saatanan riemuidiootti käännä todistustaakkaa päälaelleen. Teistin väite on aina ensin: ”Jumala on olemassa.” Teistin pitää kyetä todistamaan tämä väitteensä. Jos hän ei kykene todistamaan, on tämä uskomus perusteetonta ja siten patologista deluusiota.

        Kuka todistaa ei ole niin merkityksellistä. Molemmat sekä teismi, että ateismi vaativat omat todistuksensa.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”Nyt ateismissa pitäisi loogisesti perustella että Jumalan olemassa olo
        ihmisten sydämessä aiheuttaa tämänkaltaisen häiriön.”

        Älä nyt saatanan riemuidiootti käännä todistustaakkaa päälaelleen. Teistin väite on aina ensin: ”Jumala on olemassa.” Teistin pitää kyetä todistamaan tämä väitteensä. Jos hän ei kykene todistamaan, on tämä uskomus perusteetonta ja siten patologista deluusiota.

        Olen opiskellut kuules kaveri ja en ole mikään hörhö.
        Tässä on kaksi eri kontekstia keskenään ja lisäksi on tieto siitä

        ettei luonnollinen ihminen voi ymmärtää Jumalaa koska ei ole Henkeytetty
        ja siitä on Raamatussa teksiä. Otetaan populistinen todistus upseerilta.

        https://www.terve.fi/artikkelit/sami-saikkonen?utm_content=buffer1d26e&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=voi hyvin&fbclid=IwAR2YDF8lsNxJwWqDR4Ev_dX0vz4EWtSE7fQ1v6qreF3ENGxnQPQAydCcQks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka todistaa ei ole niin merkityksellistä. Molemmat sekä teismi, että ateismi vaativat omat todistuksensa.

        Täällähän idiootit kommentoivat innokkaasti toistensa typeryyksiä. :D

        Jumalia tai niiden olemattomuutta ei tarvitse todistaa (ei voi todistaa), koska koko kysymyksessä jumalhahmojen olemisesta ei ole järjen häivääkään. Juttunne on pelkkää posken soittoa, mikä täydellisille imbelsilleille onkin tavanomaista ja erittäin tyypillistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka todistaa ei ole niin merkityksellistä. Molemmat sekä teismi, että ateismi vaativat omat todistuksensa.

        Höpsistä. Occamin periaatteen mukaan vain teismi tarvitsee todistuksen. Muista, että ateismi on laajimmillaan sitä, ettei edes väitä mitään. Ateismiin riittää se, että toteaa teistin jumalväitteille ”Höpsistä”.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen opiskellut kuules kaveri ja en ole mikään hörhö.
        Tässä on kaksi eri kontekstia keskenään ja lisäksi on tieto siitä

        ettei luonnollinen ihminen voi ymmärtää Jumalaa koska ei ole Henkeytetty
        ja siitä on Raamatussa teksiä. Otetaan populistinen todistus upseerilta.

        https://www.terve.fi/artikkelit/sami-saikkonen?utm_content=buffer1d26e&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=voi hyvin&fbclid=IwAR2YDF8lsNxJwWqDR4Ev_dX0vz4EWtSE7fQ1v6qreF3ENGxnQPQAydCcQks

        ”Olen opiskellut kuules kaveri ja en ole mikään hörhö.”

        Valitettavasti opintosi eivät konkretisoidu kommentteihisi.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        Höpsistä. Occamin periaatteen mukaan vain teismi tarvitsee todistuksen. Muista, että ateismi on laajimmillaan sitä, ettei edes väitä mitään. Ateismiin riittää se, että toteaa teistin jumalväitteille ”Höpsistä”.

        Mihin tahansa voi sanoa "höpsistä".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tahansa voi sanoa "höpsistä".

        No ei tietenkään voi. ”Höpsistä” on Hitchensin partaveitsen ilmentymä. Sen mukaan perustelemattoman väitteen voi ohittaa samalla tavalla perustelematta.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hitchens's_razor


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        No ei tietenkään voi. ”Höpsistä” on Hitchensin partaveitsen ilmentymä. Sen mukaan perustelemattoman väitteen voi ohittaa samalla tavalla perustelematta.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hitchens's_razor

        Höpsistä. Kyllä jokaisella on mielipiteenvapaus vastata kuten haluaa, paitsi oikeudessa tietyissä rooleissa.
        On sitten eriasia alkaa trollaamaan ja määrittelemään toisten asiaa perusteettomaksi. Yleensäkään ihmisiä ei tulisi asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, etnisyyden, uskonnon, aatteen tai vakaumuksen tähden. Ateismissa näyttää olevan tendenssi laittaa teistisesti ajattelevia eri asemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä laajennettua määritelmää kollimattori rakastaa. Eikä siinä mitään, rakkaus on avoin kaikille!

        Filosofisesti siinä on ongelmia joka kohdassa:

        1. Jumalhahmot ovat yleensäkin vaikeasti määriteltäviä, eli jumalakuva ei ole täsmällisesti määritelty. Koska täsmällistä jumalakuvaa ei ole, koko väite jumalien osalta on kuin tyhjää posken soittoa.

        2. Olemassa oleminen on osoittautunut erittäin vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi. Minkään ei-olemassa olemista ei voida todistaa. Voidaan myös kysyä, mitä tarkoitettaisiin jonkin jumalhahmon olemassaolemisella? Määritelyjen heikkous tekee tältäkin osalta asian posken soittmiseksi.

        3. Uskominen on sitten asia, jonka osalta voidaan loputtomiin kiistellä, mitä se on. Pitääkö uskoakseen johonkin, olla joitakin perusteluja sen puolesta tai vastaan, vaiko riittääkö vain vakuuttuneisuus itsessään tai kenties tunteenomaisesti?

        Kun edelliset kohdat jäävät epäselviksi, koko ateismi on posken soittoa.

        Kerroit juuri, miten epämääräisiä jumalat ovat. Jos sen perusteella pitäisi uskoa, on parempi olla uskomatta.

        Tyhjää posken soittoa on jumaluuksista saarnaaminen.


    • Anonyymi

      Ateismissa kaikki on materiaa. Mentaaliset tieteet on humpuukia, kuten matematiikka on ideaoppia. Matematiikkaa käsitteitä, ei voi materiaalisesti mitata. Onko yksi suuri tai pieni, vai iso pesusieni.

    • Kuten yllä olemme voinet todeta, ei teistillä ole mitään työkaluja ymmärtämään ateismia.

      Ateismi on okkultismia ja henkimaailmoja itsestään selvänä pitävälle teistille aivan liian yksinkertaista ymmärrettäväksi.

      • Anonyymi

        <<työkaluja ymmärtämään ateismia.<<<

        Teisteillä on Jeesuksen loppumattomat ja äärettömät luovuuden ja elämän veden virrat käytössä, jolla ei ole loppu eikä alkua. Tällainen käyttöjärjestelmän Luoja on antanut käytettäväksi rauhan ja rakkauden rakentamiseen.


      • Anonyymi

        Jos asia on yksinkertainen, voi siitä esittää todisteet. Ateistit itse tekevät asiasta monimuotoisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos asia on yksinkertainen, voi siitä esittää todisteet. Ateistit itse tekevät asiasta monimuotoisen.

        Todistustaakkahan on jumalien olemassa olemisen esittäjillä.

        Olkaa hyvä!


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Todistustaakkahan on jumalien olemassa olemisen esittäjillä.

        Olkaa hyvä!

        Et siis usko, että ihmiset uskovat erilaisiin jumaluuksiin? Sitähän teismi on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et siis usko, että ihmiset uskovat erilaisiin jumaluuksiin? Sitähän teismi on.

        Tiedän teistien uskovan jumaluuksiin, tuhansiin erilaisiin. Monoteistin ja ateistin ero on vain siinä, että ateisti ei usko yhteen jumalaan vähemmän.

        Ei se ole uskon asia. ; )


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Todistustaakkahan on jumalien olemassa olemisen esittäjillä.

        Olkaa hyvä!

        Ei ole mitään todistustaakkaa ennen kuin kysymys on selvinnyt, mitä pitäisi todistaa. Kukaan ei ole kertaakaan maailmanhistoeriassa yennet esittämään yhtään selvää ja täsmällistä määritelmää jumalhamoille. Lopettakaa nonsense!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään todistustaakkaa ennen kuin kysymys on selvinnyt, mitä pitäisi todistaa. Kukaan ei ole kertaakaan maailmanhistoeriassa yennet esittämään yhtään selvää ja täsmällistä määritelmää jumalhamoille. Lopettakaa nonsense!

        Kannattaa tosiaan lakata uskomasta sellaiseen, jota ei edes voi selittää, saati osoittaa olemassa olevaksi. Eihän sellaisessa käytöksessä ole järjen häivää.



        Tiesittekö että monet meistä ateisteista pitää teitä teistejä aika höppänöinä? ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<työkaluja ymmärtämään ateismia.<<<

        Teisteillä on Jeesuksen loppumattomat ja äärettömät luovuuden ja elämän veden virrat käytössä, jolla ei ole loppu eikä alkua. Tällainen käyttöjärjestelmän Luoja on antanut käytettäväksi rauhan ja rakkauden rakentamiseen.

        Teistillä on rakkauden avaimet ja olen juuri siksi henkeytetty. Toimin kokonaan toisessa kontekstissa. Ehkä olin lapsena ateisti ja vielä murkkuikänä, mutta sen jälkeen alkoi

        jonkinasteinen valaistumisprosessi. Tässä leikkasi sekä tieteellinen maailmankatsomus että hengellinen samalla routella keskenään risteyksessä siis. Ihmettelen miksi esim. Engkvist ei päädy samaan lopputulokseen. Henkisyydessä on korkeat mitat muttei tapahtu sen jälkeen.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Tiedän teistien uskovan jumaluuksiin, tuhansiin erilaisiin. Monoteistin ja ateistin ero on vain siinä, että ateisti ei usko yhteen jumalaan vähemmän.

        Ei se ole uskon asia. ; )

        Teismi on vain uskoa jumaluuksiin.

        Ei muuta.


      • Anonyymi

        Teistiksi kasvetaan ateismin kautta, joten se on enemmän kuin tuttua koko ateismi.
        On kyse kasvusta, jossa on itseohjautuvuuttaa pois ateismista. Pyhä Henki on ateismissa
        samalainen pilkankohde kuin Jeesus Kristus/Jumala. Onko tässä kontekstissa kehitystä.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan lakata uskomasta sellaiseen, jota ei edes voi selittää, saati osoittaa olemassa olevaksi. Eihän sellaisessa käytöksessä ole järjen häivää.



        Tiesittekö että monet meistä ateisteista pitää teitä teistejä aika höppänöinä? ; )

        "Tiesittekö että monet meistä ateisteista pitää teitä teistejä aika höppänöinä?"

        Siis mitä hvettiä?

        Nonsense on järjetöntä, joten olen nonteisti, tai jotakin sinnepäin. Mitään uskomista ei voi olla olemassa rationaalisesti ajatellen ennen kuin on määritelty mihin uskostaan. Myös jumaluuksien kiistäminen on yhtä järjetöntä, jollei tiedetä, mistä puhutaan.

        Te ateistit ja teistit olette täysin hulluja. Kuvitelmanne jumaluuksista tai niiden puuttesta on mielipuolista nonsenseä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tiesittekö että monet meistä ateisteista pitää teitä teistejä aika höppänöinä?"

        Siis mitä hvettiä?

        Nonsense on järjetöntä, joten olen nonteisti, tai jotakin sinnepäin. Mitään uskomista ei voi olla olemassa rationaalisesti ajatellen ennen kuin on määritelty mihin uskostaan. Myös jumaluuksien kiistäminen on yhtä järjetöntä, jollei tiedetä, mistä puhutaan.

        Te ateistit ja teistit olette täysin hulluja. Kuvitelmanne jumaluuksista tai niiden puuttesta on mielipuolista nonsenseä.

        "Nuori kapinallinen" 🤣


    • Anonyymi

      Minä uskon pierun taikaan. Kun kunnolla rusauttaa kaasua ulos, jumalatkin uskovat minuun.

      Varma-Nakki

      • Anonyymi

        Pyhä Henki ohjaa uskovia ja pierut ateisteja. Eli fysikaalinen suoliston kaasuuntuminen. jolla on purkautuessaan yhtä suuri iso ääni kuin ateismissa, koska keskustellaan erihuulilla eli elimillä.

        Ihmisen ohutsuoli sisältää jatkuvasti noin 30–200 cm³ kaasuja. Ihminen tuottaa tunnissa peräsuolen kautta purkautuvaa kaasua enintään noin 100 cm³ ja vuorokaudessa kaasuntuotanto on tilavuudeltaan keskimäärin 400–1200 cm³. Levittin tutkimuksissa seitsemän kontrollihenkilön ryhmä tuotti keskimäärin 13,6 pierua vuorokaudessa, keskihajonnan ollessa 5,6. Laktoosi-intolerantikolla määrä saattoi nousta jopa 34:ään pieruun vuorokaudessa.

        Teisti rukoilee kerran päivässä ja balansoi elimistöään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki ohjaa uskovia ja pierut ateisteja. Eli fysikaalinen suoliston kaasuuntuminen. jolla on purkautuessaan yhtä suuri iso ääni kuin ateismissa, koska keskustellaan erihuulilla eli elimillä.

        Ihmisen ohutsuoli sisältää jatkuvasti noin 30–200 cm³ kaasuja. Ihminen tuottaa tunnissa peräsuolen kautta purkautuvaa kaasua enintään noin 100 cm³ ja vuorokaudessa kaasuntuotanto on tilavuudeltaan keskimäärin 400–1200 cm³. Levittin tutkimuksissa seitsemän kontrollihenkilön ryhmä tuotti keskimäärin 13,6 pierua vuorokaudessa, keskihajonnan ollessa 5,6. Laktoosi-intolerantikolla määrä saattoi nousta jopa 34:ään pieruun vuorokaudessa.

        Teisti rukoilee kerran päivässä ja balansoi elimistöään.

        Historiallisia pieruja
        Maailmanhistoria tuntee pierun aiheuttamia tapahtumia. Esimerkiksi 1500-luvun Englannissa Edward de Vere, Oxfordin jaarli, pieraisi vahingossa vannoessaan uskollisuutta kuningatar Elisabet I:lle, minkä jälkeen hän lähti omatoimisesti maanpakoon seitsemäksi vuodeksi. Hänen palattuaan kuningatar totesi, että oli jo melkein unohtanut pieraisun.


        Pieruviihde
        Pilailu
        Pierun ääntä yritetään matkia suulla, kainalolla tai yhteen puristetuilla kämmenillä, ja siten saattaa toinen ihminen "syylliseksi" pieruun. Syynä voi olla esimerkiksi kaveriporukan keskinäinen pila. Pilailutarvikeliikkeistä voi löytää myös teollisesti valmistettuja pierumaisia ääniä tuottavia laitteita kuten pierutyynyjä.

        Pieruhuumori
        Kurt Vonnegut kuvaa pierun suhdetta ihmisyyteen ja ihmisen ryhmäkäyttäytymiseen kirjassaan Galápagos. Tarinassa joukko nykyihmisiä loikoilee rannalla. Yksi pieraisee ja kaikki nauravat. Sitten evoluutio kääntyy takaperin ja kuluu miljoona vuotta. Jälleen joukko ihmisiä loikoilee rannalla, nyt lähes kaloiksi taantuneina. Yksi pieraisee. Kaikki nauravat.

        Pieru on hyvin suosittu huumorin lähde. Esimerkkejä pieruhuumorista ovat televisiosarja South Park sekä elokuvat American Pie ja Austin Powers. Suomessa pieruhuumoria edustaa esimerkiksi Peräsmies-sarjakuva.

        Pierutaide

        Le Pétomane
        Oma pieruviihteen lajityyppinsä on pierutaide. Sen esittäjien ohjelmanumerona on piereskely. Esimerkiksi Englannin kuningas Henrik II:n hovin narri Roland le Peteur, joka tunnettiin myös nimellä Roland the Farter, oli tunnettu juhlapäivien ohjelmanumerostaan, jossa hän osasi hypätä ilmaan, viheltää ja pieraista yhtaikaa.[9]

        Ranskalainen Joseph Pujol alias Le Pétomane muistetaan edelleenkin yhtenä genrensä eturivin edustajista. Hänen taiteilijanimestään juontuvat termit petomaani (kirjailija Arto Kytöhongan suomennos: pierikkö), jolla nykyään tarkoitetaan yleisesti pierutaiteilijaa, ja petomania, joka vastaavasti tarkoittaa pierutaidetta. Nykyajan tunnetuin pierutaiteilija lienee brittiläinen Mr. Methane.


    • Anonyymi

      Ateismi tuottaa omaa sisältöään pieraisemalla.
      Voi myös liimautua saunan ikkunaan ja tuijottaa tonttua
      jos säätila sallii tai laittaa siivilän päähän jos sataa.

      • Anonyymi

        Olkoon Jumala eli pieru kaverinasi tänäänkin.


    • Anonyymi

      Ensimmäiset ihmiset jotka kehittyivät merestä, halusivat takaisin .
      Vittuako me täällä tehdään. Sama luomisteoriassa Adam ja Edam.
      Mitäs hittoa tämä homma on.

      Tosiasia on niin. Elämää on synnytetty hyvin laajasti eri universumeissa.
      Jälkipolvet 10.000 vuotta eteenpäin eivät puhu savoa Kuopion torilla
      vaan muodostavat galaksien välisiä avioliittoja koska matkustaminen
      on todella helppoa. Ateismi on hävitetty lopullisesti ja kaikki tietävät
      ja tuntevat Jumalan olemassaolon. Maapallolla on kehittynyt elämää
      tarkoituksellisesti ja juuri samoin kuin muuallakin universumissa.

    • Anonyymi

      Ihminen on syntynyt ahvenesta ja kehittynyt apinaksi, mutta miksi ahven vielä ahven ja apina on vielä apina, eikä ahven-apina?

      Apina-ihmisiä on vaikka kuinka paljon.

      • Anonyymi

        Ihmisen sukulaisia on särkikaloissa ja esim. Made joka on limainen paholainen ja niin maukas
        on selvästi ihmiseksi tullessaan liukas. Rikollinen sanaseppo joka kuvittelee itsestään liikoja.
        Tämä on evoluution aikaansaamaa kehitystä. Pyydystymättömät kalat muuttuvat ihmisiksi
        ja sukuun tulee lisää eviä ja kiduspintaa monesta rodusta.


    • Anonyymi

      Se on syntynyt palsta-ateistien idioottimaisessa päässä.

      • Anonyymi

        Sinun päässäsi syntyy vain pieru. Se johtuu sonnasta siellä.


    • Anonyymi

      "Suurin osa ihmistä pitää ateismia aatteena, jota harjoittavat ihmiset ja järjestöt eri tavoin."
      Ei. Suomalaisista teistejä on häviävän pieni osuus, lähes kaikki muut ovat ateisteja, sitä sen kummemmin ajattelematta.

      • Anonyymi

        Suurin osa ihmisistä ei ole Suomesta.


    • Anonyymi

      Ateismi ei ole aate. Mikä aate perustuisi siihen, että jotakin ei ole olemassa?

      Monet uskovaiset eivät vain voi käsittää, että heidän jumalaansa ei olisi olemassa. Siksi heidän lähtökohtansa ateismin suhteen on kieroutunut (= järjetön).

      • Anonyymi

        Mikä ateismi on, jos se ei ajatus tai näkemys asioista?

        Wikipedia lainauksia:
        "Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen näkemys", "Toisessa yleiskielen merkityksessä aate on yleisesti ajatus".

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aate#:~:text=Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai,välittömistä tarpeista riippumaton, mahdollisesti olemalla niille myös vastakkainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ateismi on, jos se ei ajatus tai näkemys asioista?

        Wikipedia lainauksia:
        "Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen näkemys", "Toisessa yleiskielen merkityksessä aate on yleisesti ajatus".

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aate#:~:text=Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai,välittömistä tarpeista riippumaton, mahdollisesti olemalla niille myös vastakkainen.

        Niin, aate on yleiskielessä joskus sama kuin ajatus, mutta kyseessä ei silloin siis ole "ismi" kuten marksismi, kommunismi, fasismi tai liberalismi. Mutta on olemassa myös ismejä, jotka eivät ole aatteita kuten mekanismi, rhotasismi, kretinismi tai ateismi.

        Wikipedia lainauksessa: "Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen näkemys".

        Mutta kun ateismi ei ole edes ateistin maailmankatsomusta hallitseva asia. Se voi kuulua osana henkilön maailmankatsomukseen, mutta ei se (ainakaan yleensä) ole mitenkään hallitseva tekijä. Tietysti joku voi seota myös ateismista kuten jotkut uskonnosta...

        Minun maailmankatsomukseni ateistina perustuu tieteelliseen maailmankuvaan ja siihen kuuluu myös ateismi, mutta en tietenkään perusta elämääni ateismiin. (Miksi joku perustaisi elämänsä siihen, että jotain ei ole olemassa?)

        Uskovaiset voivat perustaa elämänsä uskonnolle, joten he kuvittelevat, että ateisti perustaa elämänsä ateismille. Näin ei tietenkään ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, aate on yleiskielessä joskus sama kuin ajatus, mutta kyseessä ei silloin siis ole "ismi" kuten marksismi, kommunismi, fasismi tai liberalismi. Mutta on olemassa myös ismejä, jotka eivät ole aatteita kuten mekanismi, rhotasismi, kretinismi tai ateismi.

        Wikipedia lainauksessa: "Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen näkemys".

        Mutta kun ateismi ei ole edes ateistin maailmankatsomusta hallitseva asia. Se voi kuulua osana henkilön maailmankatsomukseen, mutta ei se (ainakaan yleensä) ole mitenkään hallitseva tekijä. Tietysti joku voi seota myös ateismista kuten jotkut uskonnosta...

        Minun maailmankatsomukseni ateistina perustuu tieteelliseen maailmankuvaan ja siihen kuuluu myös ateismi, mutta en tietenkään perusta elämääni ateismiin. (Miksi joku perustaisi elämänsä siihen, että jotain ei ole olemassa?)

        Uskovaiset voivat perustaa elämänsä uskonnolle, joten he kuvittelevat, että ateisti perustaa elämänsä ateismille. Näin ei tietenkään ole!

        Unohdin mainita, että myös kreationismi on aate!

        Ja lisään myös, että ateismi on siis käsitys ja liittyy kysymykseen jumalien olemassaolosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, aate on yleiskielessä joskus sama kuin ajatus, mutta kyseessä ei silloin siis ole "ismi" kuten marksismi, kommunismi, fasismi tai liberalismi. Mutta on olemassa myös ismejä, jotka eivät ole aatteita kuten mekanismi, rhotasismi, kretinismi tai ateismi.

        Wikipedia lainauksessa: "Aate on yksilön tai toimijan maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen näkemys".

        Mutta kun ateismi ei ole edes ateistin maailmankatsomusta hallitseva asia. Se voi kuulua osana henkilön maailmankatsomukseen, mutta ei se (ainakaan yleensä) ole mitenkään hallitseva tekijä. Tietysti joku voi seota myös ateismista kuten jotkut uskonnosta...

        Minun maailmankatsomukseni ateistina perustuu tieteelliseen maailmankuvaan ja siihen kuuluu myös ateismi, mutta en tietenkään perusta elämääni ateismiin. (Miksi joku perustaisi elämänsä siihen, että jotain ei ole olemassa?)

        Uskovaiset voivat perustaa elämänsä uskonnolle, joten he kuvittelevat, että ateisti perustaa elämänsä ateismille. Näin ei tietenkään ole!

        Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ateismi. Eikä tietenkään teismi.

        Tiede ei ota kantaa älyttömyyksiin, mitä kaikki uskontojen jumaluuden ovat. Siten tieteelliseen maailmankuvaankaan ei voi kuulua mikään kannanotto noihin typeryyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ateismi. Eikä tietenkään teismi.

        Tiede ei ota kantaa älyttömyyksiin, mitä kaikki uskontojen jumaluuden ovat. Siten tieteelliseen maailmankuvaankaan ei voi kuulua mikään kannanotto noihin typeryyksiin.

        Ei kuulukaan enkä ole näin väittänyt.

        Omaan maailmankatsomukseeni kuuluu tieteellinen maailmankuva JA ateismi, ja eräitä muitakin asioita mutta ne eivät kuulu tähän.

        Toisaalta "tieteellinen maailmankuva" auttaa huomattavasti ymmärtämään, että jumalia ei ole olemassa... :)


      • friendly-atheist
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ateismi. Eikä tietenkään teismi.

        Tiede ei ota kantaa älyttömyyksiin, mitä kaikki uskontojen jumaluuden ovat. Siten tieteelliseen maailmankuvaankaan ei voi kuulua mikään kannanotto noihin typeryyksiin.

        ”Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ateismi. Eikä tietenkään teismi.”

        Miksi ei voi kuulua teismi? Onhan esimerkkejä tieteilijöistä, jotka ovat teistejä, mutta heidän jumalansa piileskelee tiedon aukoissa. Viime vuosisadan eräs tunnetuimmista biologeista Theodosius Dobzhansky uskoi Jumalaan ja samalla totesi, ettei biologiassa ole mitään järkeä ilman evoluutiota.

        Tiede on kuitenkin jumalatonta eli ateistista koska mikään havainto ei tarvitse jumalia selitykseksi eikä niitä ole tarpeen lisätä teorioihin tuomaan lisää monimutkaisuutta (Occamin periaate). Jos asioita halutaan nimetä binäärisesti teismi-ateismi nimillä niin tiede on jompaa kumpaa ja modernin ajan tiede on ehdottomasti enemmin ateistista kuin teististä.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ateismi. Eikä tietenkään teismi.”

        Miksi ei voi kuulua teismi? Onhan esimerkkejä tieteilijöistä, jotka ovat teistejä, mutta heidän jumalansa piileskelee tiedon aukoissa. Viime vuosisadan eräs tunnetuimmista biologeista Theodosius Dobzhansky uskoi Jumalaan ja samalla totesi, ettei biologiassa ole mitään järkeä ilman evoluutiota.

        Tiede on kuitenkin jumalatonta eli ateistista koska mikään havainto ei tarvitse jumalia selitykseksi eikä niitä ole tarpeen lisätä teorioihin tuomaan lisää monimutkaisuutta (Occamin periaate). Jos asioita halutaan nimetä binäärisesti teismi-ateismi nimillä niin tiede on jompaa kumpaa ja modernin ajan tiede on ehdottomasti enemmin ateistista kuin teististä.

        Tieteeseen ei kuulu ottaa kantaa mielttömiin väitteisiin. Tiede ei ole jumalatonta eikä ateistista, vaan tiedonhankintamenetelmä, joka tutkii mahdollisia asioita.

        Se, että jotkut tieteen tekijät ovat teistejä on heidän henkilökohtainen maailmankatsomuksensa, jonka ei pidä vaikuttaa tutkimustuloksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tieteeseen ei kuulu ottaa kantaa mielttömiin väitteisiin. Tiede ei ole jumalatonta eikä ateistista, vaan tiedonhankintamenetelmä, joka tutkii mahdollisia asioita.

        Se, että jotkut tieteen tekijät ovat teistejä on heidän henkilökohtainen maailmankatsomuksensa, jonka ei pidä vaikuttaa tutkimustuloksiin.

        ”Tiede ei ole jumalatonta eikä ateistista, vaan tiedonhankintamenetelmä, joka tutkii mahdollisia asioita.”

        Jos halutaan käyttää binääristä teismi-ateismi muuttujaa niin sittenhän se on jompaa kumpaa. Eikö vain? Jos teisti haluaa heilutella leimakirvestä niin miksi se ei lyö leimaa myös tieteeseen? Ai niin, se osoittaisi, että teismi on kehitysvammatason idiotismia koska tiedekin on ateistista.

        ”Se, että jotkut tieteen tekijät ovat teistejä on heidän henkilökohtainen maailmankatsomuksensa, jonka ei pidä vaikuttaa tutkimustuloksiin.”

        Niin, nyt oli puhe maailmankuvasta, johon vaikuttaa tieteelliset tulokset mutta siihen kuuluu myös uskon varaisia asioita. Nyt ei puhuttu tieteenalojen paradigmoista, joissa ei sitten ole noita uskon varaisia asioita.


      • friendly-atheist kirjoitti:

        ”Tiede ei ole jumalatonta eikä ateistista, vaan tiedonhankintamenetelmä, joka tutkii mahdollisia asioita.”

        Jos halutaan käyttää binääristä teismi-ateismi muuttujaa niin sittenhän se on jompaa kumpaa. Eikö vain? Jos teisti haluaa heilutella leimakirvestä niin miksi se ei lyö leimaa myös tieteeseen? Ai niin, se osoittaisi, että teismi on kehitysvammatason idiotismia koska tiedekin on ateistista.

        ”Se, että jotkut tieteen tekijät ovat teistejä on heidän henkilökohtainen maailmankatsomuksensa, jonka ei pidä vaikuttaa tutkimustuloksiin.”

        Niin, nyt oli puhe maailmankuvasta, johon vaikuttaa tieteelliset tulokset mutta siihen kuuluu myös uskon varaisia asioita. Nyt ei puhuttu tieteenalojen paradigmoista, joissa ei sitten ole noita uskon varaisia asioita.

        ”Tieteeseen ei kuulu ottaa kantaa mielttömiin väitteisiin.”

        Juuri näin ja se tekee asiasta ateistista. Muista, että laajimmassa merkityksessä ateismi on olemattomuutta, ei aktiivista kannanottoa. Koska monet tieteenalat eivät edes pohdi jumaliin liittyviä kysymyksiä, ne ovat ateistisia. Kivet, kärpäset ja vauvatkin ovat ateisteja, koska ne eivät edes tiedä mitään jumalista, saati ota kantaa niihin.


      • Anonyymi
        friendly-atheist kirjoitti:

        ”Tiede ei ole jumalatonta eikä ateistista, vaan tiedonhankintamenetelmä, joka tutkii mahdollisia asioita.”

        Jos halutaan käyttää binääristä teismi-ateismi muuttujaa niin sittenhän se on jompaa kumpaa. Eikö vain? Jos teisti haluaa heilutella leimakirvestä niin miksi se ei lyö leimaa myös tieteeseen? Ai niin, se osoittaisi, että teismi on kehitysvammatason idiotismia koska tiedekin on ateistista.

        ”Se, että jotkut tieteen tekijät ovat teistejä on heidän henkilökohtainen maailmankatsomuksensa, jonka ei pidä vaikuttaa tutkimustuloksiin.”

        Niin, nyt oli puhe maailmankuvasta, johon vaikuttaa tieteelliset tulokset mutta siihen kuuluu myös uskon varaisia asioita. Nyt ei puhuttu tieteenalojen paradigmoista, joissa ei sitten ole noita uskon varaisia asioita.

        On täysin idioottimaista käyttää mitään binäärisiä käsitteitä. Ne eivät kuvaa todellisuutta. Varsinkaan maailmankuvista puhuttaessa tuollainen ajattelutapa on mieletöntä.

        Tiede on koko kysymyksen jumaluuksista ulkopuolella. Sillä ei ole tällaisiin puhetapoihin mitään kantaa. Lukekaa Wittgensteinia niin ymmärätte edes alkeita tieteestä.

        Tietellinen maailmankuva perustuu tieteelle, jollei sitten tarkoita "tieteellisellä maailmankuvalla" jotakin ihan muuta hömppää. Kaikissa maailmankuvissa on "uskonvaraisia" asioita, mutta ei sentään mitään jumalhömppää, mitä ei voi kutsua miksikään muuksi kuin mielettömäksi sekasotkuksi. Mitään uskonvaraista suhtautumista jumaliin ei voi olla ennenkuin määritellään, mitä jumalissa on kysymys.

        Ateistit ovat täysin yhtä idioottimaisia jumalhömpässään kuin teistitkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On täysin idioottimaista käyttää mitään binäärisiä käsitteitä. Ne eivät kuvaa todellisuutta. Varsinkaan maailmankuvista puhuttaessa tuollainen ajattelutapa on mieletöntä.

        Tiede on koko kysymyksen jumaluuksista ulkopuolella. Sillä ei ole tällaisiin puhetapoihin mitään kantaa. Lukekaa Wittgensteinia niin ymmärätte edes alkeita tieteestä.

        Tietellinen maailmankuva perustuu tieteelle, jollei sitten tarkoita "tieteellisellä maailmankuvalla" jotakin ihan muuta hömppää. Kaikissa maailmankuvissa on "uskonvaraisia" asioita, mutta ei sentään mitään jumalhömppää, mitä ei voi kutsua miksikään muuksi kuin mielettömäksi sekasotkuksi. Mitään uskonvaraista suhtautumista jumaliin ei voi olla ennenkuin määritellään, mitä jumalissa on kysymys.

        Ateistit ovat täysin yhtä idioottimaisia jumalhömpässään kuin teistitkin.

        "Varsinkaan maailmankuvista puhuttaessa tuollainen ajattelutapa on mieletöntä."

        Binäärinen teismi-ateismi sopii oikein hyvin maailmankuvan määrittelyyn. Maailmankuvaan joko kuuluu jumalat tai sitten ei kuulu.

        "Kaikissa maailmankuvissa on "uskonvaraisia" asioita..."

        Mutta äsken sanoit, että tieteellinen maailmankuva perustuu tieteeseen. Kerropa esimerkiksi, minkä tieteenalan paradigmaan kuuluu 'ihmisoikeudet'? Linkkaatko samalla pari tieteellistä tutkimusta, jossa on todistettu ihmisoikeudet? Ai eikö onnistu? No sitähän minäkin. Ihmisoikeudet on esimerkki uskon varaisesta asiasta, joka ei perustu tieteeseen perustuvaan järjestelmään, paradigmaan, mutta se kuuluu useimmilla tieteellisorientoituneeseen maailmankuvaan. Sinä taidat nyt sekoittaa paradigman ja maailmankuvan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paradigma

        "Ateistit ovat täysin yhtä idioottimaisia jumalhömpässään kuin teistitkin."

        Ateismi ei ole mitään jumalhömpää vaan se on jumaluskon olemattomuutta. Kaikki ihmiset ovat syntyessään ateisteja. Ateismi on ihmisten normaali olotila.


    • Anonyymi

      Ateistinen viitekehys tarkoittaa sitä, että ateisti seisoo kehykset kaulassa, jolloin ateisti/ateismi on kehysten sisällä/keskiössä, eikä kehysten ulkopuolella ole mitään, koska ateistilla ei ole siitä omakohtaista tai tieteen vahvistamaan havaintoa.

      • Anonyymi

        Teistin pään kuoret ovat vain kehykset tyhjyydelle.


    • Ateismi on Jumaluuteen uskon puuttumista ei muuta. Kuvainnollisesti se on vain mosaikiin palanen johon saa paljon asioita ympärille. Kuvainnollisesti se että Marxilais-Leninismi mosaikiissa on ateismin laatta ei tarkoita että kaikki mosaikiit joissa on ateismin laatta näyttäisivät etäisestikään Marxilais-Leninismiltä. Ateismi voi olla yksityistä siinä missä mikä tahansa ajatus. Tai sitä voi levittää kuin mitä tahansa meemiä. Ateismi ei itsessään ei märittele kuinka henkilön tulisi ilmentää sitä eikä se itsessää sisällä mitään muitakaan velvoitteita. Henkilö voi jopa suorittaa henkisiä palveluksia kutensaarnoja tai Jumalan palveluksia ja silti sisimmässään olla uskomatta siihen. Ateisteilla voi olla hyvinkin erilaiset maailmankuvat. Ateismilla ei välttämättä edes ole tarkoistus olla historiallisesti mitenkään jatkuva vaan voi olla että jotkut yksilöt kautta aikoin ovat löytäneet sen itse syystä tai toisesta vaikka tämä lienee harvinaista tosin mahdollista.

      Hieman muunneltuna: Tältä pohjalta en tosin tunne ateismia sisältävää aatetta, joka kieltäisi ateismin historiallisen ilmentyvyyden, vaikka sekin lienee mahdollista.

      • Lisäyksenä vielä edes yksilön maailmankuvan ei tarvitse olla tieteellinen, jotta tämä voidaan määritellä ateistiksi.


      • portimoinen kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä edes yksilön maailmankuvan ei tarvitse olla tieteellinen, jotta tämä voidaan määritellä ateistiksi.

        Ei tarvitse edes olla ihminen, että olla ateisti. Eläimet, puut ja kivet on myös ateisteja.


      • Trexnonar kirjoitti:

        Ei tarvitse edes olla ihminen, että olla ateisti. Eläimet, puut ja kivet on myös ateisteja.

        En ole ajatellut noin mutta kait se määritelmän laajassa merkityksessä saattaa noin olla ja seuranee tuo myös antamastani määritelmästä. Elottomalta luonnolta kun ilmeisesti puuttuu mikään muukaan luulo tai usko. Jos ateismin kuitenkin määrittelee aktiiviseksi toiminnaksi kuten jumaluuden olemassa olon kieltämiseksi, niin silloin kivet sunmuut putonevat pois, sillä eivät ne kaiketi kieltää kuin myötäilläkkään voi. Itse pidättäydyn ensimmäisessä.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atheism

        Toisaalta jos täsmentäisi, että ateistisen olion tulisi kyetä uskomaan niin silloinkin kivet ja kumppanit jäävät pois. Tekoälyissä varmaan asia toinen. Mitä uskominen tai aktiivinen toiminta sitten laajimmassa merkityksessä on en ala nyt ottamaan kantaa.


      • Anonyymi
        Trexnonar kirjoitti:

        Ei tarvitse edes olla ihminen, että olla ateisti. Eläimet, puut ja kivet on myös ateisteja.

        Tämä on varmaan järjettömin koskaan esitetty määritelmä ateistille. Koko Universumi on ilmeisesti ateistinen, koska eihän nyt muuten ateisteja olisi tarpeeksi paljon, jotta omaa egoaan voisi röyhistää.

        Teistit tosin ovat vähintäänkin yhtä hulluja esittäessään jumaliaan koskevia määritelmiä, jos suinkin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on varmaan järjettömin koskaan esitetty määritelmä ateistille. Koko Universumi on ilmeisesti ateistinen, koska eihän nyt muuten ateisteja olisi tarpeeksi paljon, jotta omaa egoaan voisi röyhistää.

        Teistit tosin ovat vähintäänkin yhtä hulluja esittäessään jumaliaan koskevia määritelmiä, jos suinkin mahdollista.

        On vaikea määritellä miljardeja ihmisiä hulluiksi. Maailmassa on miljardeja teistejä.
        Lisäksi ateismissa on ns. uskovaisuushahmo, jota on hieman vaikea määrittää, koska siitä ei oikein ole selvyyttä, että missä viitekehyksessä sellainen operoi. Mutta voisi olettaa, että ateismin parissa on jokin lokero, jonka se täyttää?


      • Anonyymi
        Trexnonar kirjoitti:

        Ei tarvitse edes olla ihminen, että olla ateisti. Eläimet, puut ja kivet on myös ateisteja.

        Onko muualla kuin ihmiskunnassa teismiä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko muualla kuin ihmiskunnassa teismiä?

        Ei tiettävästi ole, mutta jos avaruusolentoja joskus löytyy, niistä voi löytyä teistejä.

        Teismi vaatii, että olennolla on suhteellisen kehittyneet aivot. Ateismi ei vaadi aivoja lainkaan, siksi kivetkin on ateisteja.


    • Anonyymi

      " Suurin osa ihmistä pitää ateismia aatteena, jota harjoittavat ihmiset ja järjestöt eri tavoin."
      Eivät pidä. Suurin osa ihmisistä tietää, mitä sana ateisti tarkoittaa. Poikkeuksen saattaa tehdä joukko teistejä, jotka yrittävät epätoivoisesti etsiä perustetta uskomuksilleen.

      • Anonyymi

        Ateisti ja ja ateismi ovat eriasiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateisti ja ja ateismi ovat eriasiat.

        Avaaja lisää: Siis uskovainen vetää uskontoa ja uskonto, vedättää uskovaista
        aha, tajuan nyt eron


    • Anonyymi

      Kukaan ei tiedä, mitä ateismi tarkoittaa yhtä vähän kuin teismikään. Koskaan ei ole missään kukaan filosofi eikä teologi esittänyt yhtään järkevää väitettä, mikä koskisi jumalia tai niiden puutetta.

      Olen huvittuneena seurannut keskusteluja teismiin tai ateismiin liityen, vaikka niissä ei ole päätä eikä häntää. Johtopäätös, että sekä teistit että ateisti ovat täysin hulluja puhuessaan/kirjoittaessaan jumalista tai niiden puutteesta.

      Mikä sitten aiheuttaa tällaisen kuvatun sekoilun? Ensimmäisenä tulee mieleen kuolemanpelko ainakin teistien kohdalla. Ateisteilla lienee kysymys elämän pelosta, koska muuta järkevää syytä ei liene olemassa, miksi he lotkauttaisivat korvaa uskomuksille, joissa ei ole tolkkua ensinkään. Elämää rakastava ihminen tekisi ihan muuta.

      • Anonyymi

        Yksinkertainen määrittely ateismille on se, että se on monimuotoinen ilmiö, joka on ilmennyt historian aikana eritavoin erilaissa yhteiskunnissa. Lisäksi jokaisella on oma henkilökohtainen ateisminsa.
        Lisäksi ateismi liittyy jumalattoman elämän viitekehykseen.


    • Anonyymi

      Väitän, että kukaan, joka on kokenut Absoluuttista todellisuutta, ei voi olla ateisti.

      Absoluutti on määrittelemätön, ikuinen tietoisuus. Evoluutio tarkoittaa oikeasti sitä, että olennoissa oleva Absoluutin aste vaihtelee. Vitsikkäästi ilmaistuna montako prosenttia puhdasta Absoluuttia ilmenee eliössä, ateistissa ja teistissä?

      Tämä meidän fyysinen kehomme vaimentaa ja laimentaa "liuosta". Jos olisimme 100 % Absoluuttia, niin olisimme tietoisia kaikesta, jokaisessa paikassa ja ulottuvuudessa samaan aikaan.

      Kun ihminen virittäytyy, hiljentyen esim. henkisten harjoitteiden avulla, niin hän voi saada kokemuksen, jossa hän on esim. 80 % (arvio) Absoluuttia. Psykedeeleillä voidaan päästä vielä ylemmäs. Kunnes palaataan taas tähän todellisuutta vaimentavaan kehoon.

      Tältä pohjalta ateismi ja evoluutioteorian satunnaiset mutaatiot joutaa tunkiolle.

      • Anonyymi

        Ihmiset voivat kyllä virittäytyä samoihin sfääreihin ilam mitään psykedeelejä.
        Avaamalla 3 rd eye. ei tarvii mitää boosteja ja ne jäävätkin sen jälkeen pois


    • Anonyymi

      Aloitus on hieman sekava.
      Ateismin vastakohta on uskomus jostain, josta ei ole tietoa. Uskomus tässä tarkoittaa jotain (jumal)olentoa ja jota palvomalla menestyy hyvin. Joissain uskonnoissa esitetään jumaluuden viha häntä palvomattomia kohtaan ja siitä saa maksaa kärsimyksellä kuoleman jälkeen.

      Ateismin perustana on uskomus materiaalisen maailman olemassaoloon ja materiaosasten ikuiseen itseliikuntaan eli jatkuvaan olevaisen muutostilaan. Ketään ei rangaista kuoltuaan. Luonnossa on vilske, jatkuva eliöiden ja olioiden syntymis- ja kuoleutumisprosessi. Tätäkään ei voi todistaa tieteellisesti. Kokemus tunnetun universumin tapahtumista tukee ateismia. Ilmiöiden olemuksesta syntyy syysuhde; yksi seikka vaikuttaa muutokseen.

      Toinen seikka, jossa päähenkilö on ihminen.
      Miten muutos syntyy!
      Ateisti ja uskova istuvat kedolla. Uskova rukoilee, että tee jumala näin tai noin. Heinikossa liikahtaa. Uskova huutaa jumalansa puolesta. mutta ateisti menee ja tutkii mikä siellä liikahti, etsii syytä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3341
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1818
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1303
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1123
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1004
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      936
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe