Rippikouluja markkinoidaan yli-innokkaasti uskonnottomien kotien lapsille
Viime vuonna kirkko tyytyväisenä tiedotti saaneensa (muistaakseni) noin 700 uutta jäsentä liittymään rippikoulujensa kautta. Yleisestä jäsenmääränsä vähentymisen trendistä poiketen ev.-lut. kirkko saa uusia jäseniä juuri 14-vuotiaista, jotka on ensin saatu houkuteltua rippikouluun ja siellä sitten lähetystyön tuloksena innostumaan kirkon jäsenyydestä (liittyminen toki vasta huoltajien myötävaikutuksella).
Tämä "tulos" on saatu totaalisella, jopa aggressiivisella rippikoulumarkkinoinnilla, jota kirkko on saanut toteuttaa peruskouluissa, uskonnonopettajien ja rehtorien avustuksella. Toisena markkinointikanavana on kohderyhmän ikää vuotta vanhempien, tulevan kesän ns. isosten innokas face-to-face-markkinointi. Tähän liittyy vielä ikätoverienkin kautta syntyvä imu rippikoululeireille.
Kyse on kuitenkin alaikäisiin nuoriin kohdistuvasta markkinoinnista, jossa on havaittavissa epäeettisen manipuloinnin makua. Ainakin koulujen tulisi vetäytyä osallisuudesta toimia kirkon markkinointialustana. Niiden toiminnanhan tulee säädösten mukaan olla uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta.
Monilla paikkakunnilla ”rippikoulun imu” on kuitenkin höllentymässä.
Rippikoulun käyneiden osuus koko ikäluokasta on laskenut, mutta se on yhä korkeampi (noin 75 %) kuin kirkon jäsenosuus koko väestössä (65 %).
Uskonnollisesti sitoutumattomien Protu-leirien järjestäminen tarjoaa vaihtoehdon rippileireille. Protun toiminta on erittäin merkittävää nuorisotyötä, joka nojaa nuorten ja aikuisten vapaaehtoistoimintaan. Protun suosittujen, kysyttyjen leiripaikkojen määrä on kuitenkin yhä vain noin 1/10 ikäluokkansa uskontokuntiin kuulumattomista nuorista.
Yhä useammat nuoren vanhemmat, isovanhemmat, sedät, enot ja tädit kunnioittavat ja tukevat nuoren valintaa torjua pyynnöt lähteä rippileirille. Niinpä uskonnottomien kotien nuorille on suositeltavaa järjestää aikuistumisaskelten merkeissä perhejuhlia, joihin sukulaiset ja ystävät voivat tuoda lahjoja huomionosoituksena. Myös matkat ja retket nuoren, juuri hänen kanssaan, on hyvä idea, sekä kesällä että muinakin vuodenaikoihin.
Perhejuhlia voi järjestää niin 14-vuotiaille kuin 15-vuotiaillekin. Eikä peruskoulun päättämisen juhlistaminenkaan ole huono idea.
Rippikoulumarkkinoinnin yli-innokkuudesta ja lähetystyötä
Anonyymi-ap
1
242
Vastaukset
- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17761142t
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2504526Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1242961Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412722Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741700Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051543Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn171437- 521285
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2021067- 471055