tilinumero kutsussa...törkeää!

marjatta

Sain jokin aika sitten postissa kutsun sukulaispoikani häihin, ja kutsussa oli kohta jossa kerrottiin parin toivovan rahaa lahjaksi ja perässä oli tilinumero. Olin jopa aivan loukkaantunut asiasta! Minusta on törkeää pyytää vieraita laittamaan rahaa tilille. Jos pelkkää rahaa on pakko saada niin mieluummin sitten vie shekkejä tai käteistä kuoressa. Ymmärrän kyllä, että pari joka on asunut yhdessä ei välttämättä tarvitse esineitä tai tavaroita, mutta että tilinumero!

28

10279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän on

      ihan yleinen käytäntö. Ei kukaan pakota pistämään rahaa sinne tilille! Jtkut sen kuitenkin kokevat helpoksi.

    • piip

      Mietippä sitä jos melkein jokainen vieras toisi käteistä rahaa tai shekkejä. Ala siinä sitten häiden jälkeen arkena viemään rahoja pankkiin ja säätämään niiden kanssa! Paljon helpompaa kaikille on jos rahat laitetaan tilille ja annetaan vaikkapa kaunis lahjakortti jossa lukee "tilille laitettu 100 euroa".

      • Minttu

        Ei musta se ole kauhea vaiva. Vaikka nykyaikana ihmiset ei jaksa jonottaa pankissa. Mutta jos ei jaksa sen verran niin hö...

        Itse vein rahaa pankkiin ja ei mennyt 10 minuuttia (jos sitäkään) ja ei tarvinnut kauheasti "säätää". Rahat tiskille ja tilinumero ja pankkineiti hoiti asian. Shekkiä en ole lunastanut kun kerran, mutta ei sekään vaikeata/työlästä ollut. Tosin oli vain yksi.


      • lehti
        Minttu kirjoitti:

        Ei musta se ole kauhea vaiva. Vaikka nykyaikana ihmiset ei jaksa jonottaa pankissa. Mutta jos ei jaksa sen verran niin hö...

        Itse vein rahaa pankkiin ja ei mennyt 10 minuuttia (jos sitäkään) ja ei tarvinnut kauheasti "säätää". Rahat tiskille ja tilinumero ja pankkineiti hoiti asian. Shekkiä en ole lunastanut kun kerran, mutta ei sekään vaikeata/työlästä ollut. Tosin oli vain yksi.

        Jos kaikki tuovat rahaa, voi olla aika todennäköistä että rahat hukkuvat jonnekin. Siis kuka vartioi semmoisia summia. Häissä kuitenkin on myös ulkopuolisia kuten bändi, tarjoiluväki jne. On paljon helpompi jos rahat tulevat suoraan tilille.


      • Minttu
        lehti kirjoitti:

        Jos kaikki tuovat rahaa, voi olla aika todennäköistä että rahat hukkuvat jonnekin. Siis kuka vartioi semmoisia summia. Häissä kuitenkin on myös ulkopuolisia kuten bändi, tarjoiluväki jne. On paljon helpompi jos rahat tulevat suoraan tilille.

        Niin no tuo on kyllä totta. Kaikki valitettavasti eivät ole rehellisiä. Ja ei nyt ehkä viitsi hommata kassakaappiakaan...


      • Minttu
        lehti kirjoitti:

        Jos kaikki tuovat rahaa, voi olla aika todennäköistä että rahat hukkuvat jonnekin. Siis kuka vartioi semmoisia summia. Häissä kuitenkin on myös ulkopuolisia kuten bändi, tarjoiluväki jne. On paljon helpompi jos rahat tulevat suoraan tilille.

        Niin no tuo on kyllä totta. Kaikki ei valitettavasti ole rehellisiä. Eikä viitsi hommata kassakaappia tai "kirstunvartijaa" häihin!

        Yksissä synttärijuhlissa missä olin, (vieraita ehkä 60-70?) oli laatikko mihin sai tipauttaa rahaa. Muistaakseni keräsi rahaa johonkin matkaan. En tiedä miten niille rahoille kävi. Ja tuliko sitä paljon, en muista oliko kutsussa mainittu asiasta ja oliko ihmisillä rahaa mukana. Mutta ehkä tosiaan käteinen raha ei ole tuossa katoamis mielessä hyvä.

        Shekkiä lunastaessa pitää todistaa henkilöllisyytensä, se olisi ehkä turvallisempi. Mutta ei sekään aukoton.


      • ei omaa kokemusta

        Omaa kokemusta tuollaisista asioista ei ole, mutta äitini jossain yhteydessä taivasteli miten paljon työläänpää shekkejen tms. järkkääminen on lahjan antajalle. Tilinumero kuulostaa omaankin korvaan hieman tympeältä, mutta mieluummin napsauttelisin koneella pari minuuttia nettitunnuksineni ja käyttäisin aikaa kauniin kortin järjestämisen, kuin alkaisin - hölmö kun olen - ottaa selvää noista ihmeen shekkisysteemeistä.

        Nimim. Ei koskaan shekkiä nähnyt


    • Nardidei

      Niin maailma muuttuu.
      Ennen tämänkaltaista yleissivistystä annettiin kotona. Kuten muitakin käytös-ohjeita.
      Ajatteles, että kutsun mukana ei kuitenkaan ollut valmista pankkisiirtolomaketta.
      Sehän olisi ollut vielä kätevämpää kun häävieraiden ei tarvitsisi miettiä itse sopivaa summaakaan.

    • veitikka

      oon ikäihmisten mielestä vielä varmasti pahanen kakara, mutta tuommosta menetelmää en kyllä hyväksy, olkoon kuinka modernia tahansa. Eheiehei! Ei mene mun piänuppiin tuollanen säätäminen tilinumeroineen päivineen.

    • kukka

      Parasta mun mielestä, kun yksi tuttavapariskunta suunnitteli jo pari kuukautta ennen häitä mihin rahat tuhlaa ja jätti laskutkin roikkumaan, ku kohta tulee rahaa. Niin miten kävikään: kaikki tiesi sen ahneuden, niin rahaa ei tullutkaan kuin 800mk! Ja sekin meni sit niihin laskurästeihin.HAH!

      Itse ollaan monesti viety shekki lahjaksi, mutta niillä kerroilla kun on tilinumero liitetty kutsuun, on lahjaksi viety jotain muuta kuin rahaa. Minusta se vaan on tosi torkeää..

    • Minttu

      Tästä on monia mielipiteitä.

      Mun mielestä lahjakortit, shekit tai joku "säästöpossu" on parempi kun tilinumero.

      Ehkä jotkut rahanahneet ovat pilanneet rahan pyytämisen maineen ja ihmiset sen takia suhtautuu negatiivisesti. Ja kaikki ei edes halua/kehtaa pyytää rahaa, ei se vain ole sitä että ei haluta antaa.

      Joku kattoo, että hö toikin pihi ukko laitto vaan 10 euroo ja kappas "Tuire" täti laitto 500 euroa. Aika harva kai menee naimisiin rahan toivossa, mutta tuntuu, että joku menee. Ei raski pitää kunnon juhlia, mutta sitten vieraiden pitäisi raskia antaa kalliita lahjoja (toivelistassa ei ole muita) tai (paljon) rahaa.

      Asian voi myös muotoilla kauniisti kutsuun (jossain oli jopa joku hauska runo) tai pyytää tiettyyn kohteeseen.

    • synttärilahjaksi?

      Synttärit tms. ei ole ihan sama asia, mutta kuitenkin... Antaisitteko esim. hyvälle ystävällenne rahaa lahjaksi. Raha käteen tai vaikka kuoressa tai kysyisitte tilinumeron mihkä laittasitte?

      Lahjakortti jonnekkin on mun mielestä parempi. Tiettyyn matkayhtiöön (esim. häämatkaa varten), kylpylään tms. Jos parilla on jo kaikkea tavaraa. Onko monella tosiaan kaikki mitä tarvii? Jollakin tietysti on. Kyllä mulla löytyy ainakin aina jotain mitä tarvitsen...

      Vaihtoehtona raha on ok ja vaikka se tilinumero. Mutta että ei ole mitään muita vaihtoehtoja...

      • häävieras...

        Todella...ymmärrän kyllä tilinumeroasian. Mutta kun tässä nyt kavereiden häitä aletaan vietellä harvase kesä niin mielummin annan lahjakortin johon on kerätty rahaa isommalta porukalta esim. viimeksi kerättiin matkalahjakortti ja saatiin kasaan 700 euroa...jos ei sillä kokonaista matkaa saa niin ainakin suurimman osan sillä saa maksettua.

        Jotenkin kavereille pelkän rahan antaminen on vastoin kaikkia periaatteitani, sukulaiset kyllä ymmärrän. JOs joku itseäni nuoremipi sukulainen menisi naimisiin voisin ihan mielelläni laittaa tilille rahaa.

        En tiedä...kai tämäkin on jotenkin omituista mutta näin minä ratkaisen hää-raha ongelmat.


    • minna

      Saimme kutsun häihin jossa toivottiin pelkästään rahalahjaa lahjashekin muodossa. Ymmärrän tämän täysin sillä hääpari on asunut yhdessä jo 15 vuotta. Mitä he enää kotiin tarvitsevat? Häiden järjestäminenkin maksaa. Mitä olen monen parin häistä kuullut. Lahjat ja rahat eivät korvaa koskaan koko häihin menevää rahaa. Tuskin kukaan naimisiin rahan takia menee.

    • Tane_k

      Minä olen yleensä käytännöllinen ihminen. Sen vuoksi tilinumero kutsussa on minusta ihan hyvä juttu. Jos ei keksi lahjaa, voi pistää rahaa tilille, ja ongelma on ratkaistu.

      Minulla on parempaakin tekemistä kuin koko ajan miettiä, että mikä on sopivaa ja mikä ei. Jos jollain hommalla säästetään aikaa ja vaivaa, niin hyvä niin. Tilinumero kutsussa ei pakota ketään mihinkään. Jos kutsuttava siitä suuttuu, niin voi olla parasta jäädä pois häistä.

    • kaisa

      on heinäkuussa häät ja me laitoimme kutsuun tilinumeron.eikä kukaan ole valittanut ennemminkin on tullut hyvää palautetta siitä.

    • Juu

      En minä kuitenkaan ihan siihen kutsuun viitsisi laittaa tilinumeroa :/ Lahjatoivelistaan sitten voisin laittaa että käteinen käy lahjaksi vallan mainiosti. On jotenkin noloa heittää se siihen kutsuun, itse en kehtaisi. Jokainen tyylillään.

    • must be funny

      Olemme jokin aika sitten menneet naimisiin emmekä kutsussa esittäneet minkäänlaisia lahjatoiveita. Tästä johtuen useat kyselivät, että miksi ei ole mitään lahjalistaa tms. toiveita esitetty kutsussa. Meille oli ihan sama mitä lahjaksi saamme vai saammeko mitään. Kuitenkaan kukaan ei häihimme varmaan ilman lahjaa tullut, ja suurin osa antoi lahjaksi rahaa. Kaaso keräsi pöydältä shekit ja käteisen rahan ettei niitä ainakaan kukaan päässyt varastamaan.

      • kutsuttu

        Olin jokin aika sitten häissä ja kutsussa ei ollut lahjatoiveita. (harvoin ne kutsuun mahtuukaan, jos toiveita on useampi) Mutta kutsussa mainittiin, että kenen puoleen voi kääntyä lahjatoiveissa. Sain sähköpostitse listan kaasolta. Joka oli siis se henkilö. Mutta jos toive rahasta on jo kutsussa niin niiden jotka haluaa jäädä häistä pois ei tarvitse perua osallistumistaan kun kuulee että lahjaksi pyydetään rahaa... heheh.

        Mutta tietenkään ei ole pakko pyytää mitään. Jos on sama miä saa lahjaksi.


    • kutsuvieras

      Sanoisin, että tilinumero kutsussa on todella fiksusti ajateltu. Kartuttaa häämatkarahastoa eikä tartte erikseen raahata kattiloita tms. turhaa krääsää juhlapaikalle. Hääpari saa just sitä mitä itse haluaa, ja on vieraidenkin kannalta helppo ja näppärä tapa. Ongelmana ehkä vaan on se, että mitä kukakin kehtaa antaa, eli mikä olis sitten asiallinen summa.

    • Minnu

      Oma mielipiteeni on se, että tilinumeron tai minkäänlaisen lahjatoiveen laittaminen itse kutsuun antaa hääparista melkoisen "halvan" vaikutelman ja kertoo hienotunteisuuden puutteesta. Kun kerran lahjatoiveiden painaminen kutsuun jakaa näin selvästi mielipiteitä, eivätkä monet sitä hyväksy, niin miksi pitää ehdoin tahdoin loukata hyvinkin huomattavaa osaa vieraista ja pahoittaa heidän mielensä. Rahapyyntöjen esittäminen lapsellisten riimirunojen muodossa tai korulauseisiin verhoiltuina ei tee niistä yhtään hyväksyttävämpiä.

      Mielestäni hienotunteisuutta pitää voida vaatia molemmilta osapuolilta, sekä kutsujen järjestäjiltä että kutsutuilta. Omissa häissäni tullaan noudattamaan kompromissia: jos kutsutut ilmoittautumisen yhteydessä kysyvät lahjatoiveista, heidät voidaan halutessaan ohjata katsomaan lahjalistaa, jolta löytyy sopivaa ostettavaa erikokoisille kukkaroille. Myös yllätykset tulevat olemaan tervetulleita. Emmehän tule itse aina edes ajatelleeksi, kaikkia niitä hauskoja tai käytännöllisiä asioita, joita ihmiset keksivät meille antaa.

      • Tane_k

        Sinunkin viestissäsi tuli ilmi nöyristely, joka on vielä aika tyypillistä suomalaisille. Eli ajatellaan, mitä muut ajattelevat, ja sen mukaan ei tehdäkään niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Jos kyseessä on sinun hääsi, mikset tekisi niistä sinun häitäsi? Miksi sinun pitää tehdä omista häistäsi johonkin muottiin sopivat häät, jotka eivät kuitenkaan ole sitä, mitä haluat?

        Jos joku asia tuntuu minusta hyvältä ja asialliselta, miksi minun pitäisi miettiä, loukkaantuuko siitä joku muu? Jos joku kutsuttavista loukkaantuu lahja- tai rahatoiveesta, niin eikö hän voi jäädä pois häistä? Miksi pitää tinkiä omista toiveistaan siksi, ettei joku serkun kummi loukkaantuisi?


      • -------

        Loukkantujien ei ole pakko tulla häihin. Niin yksinkertaista. Ihmiset kun osaavat vaan valittaa. Toiset kiittävät tilinumeroa asian helppoudesta ja toiset loukkaantuvat. En halua edes tämmöisiä ihmisiä häihini. He ovat semmoisia jotka jokatapauksessa loukkaantuisivat häissäni varmasti jostakin tai olisivat tyytymättömiä. Jääkää ihmeessä tulematta sitten jos on niin loukkaavaa. Kiitos


      • Minnu
        Tane_k kirjoitti:

        Sinunkin viestissäsi tuli ilmi nöyristely, joka on vielä aika tyypillistä suomalaisille. Eli ajatellaan, mitä muut ajattelevat, ja sen mukaan ei tehdäkään niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Jos kyseessä on sinun hääsi, mikset tekisi niistä sinun häitäsi? Miksi sinun pitää tehdä omista häistäsi johonkin muottiin sopivat häät, jotka eivät kuitenkaan ole sitä, mitä haluat?

        Jos joku asia tuntuu minusta hyvältä ja asialliselta, miksi minun pitäisi miettiä, loukkaantuuko siitä joku muu? Jos joku kutsuttavista loukkaantuu lahja- tai rahatoiveesta, niin eikö hän voi jäädä pois häistä? Miksi pitää tinkiä omista toiveistaan siksi, ettei joku serkun kummi loukkaantuisi?

        Tane k, asiat voi aina nähdä useasta näkökulmasta, joten voisitko sinäkin nähdä, ettei toimintatapani ole nöyristelyä, vaan toisten huomioon ottamista, sekä tapa, joka tuntuu parhaalta sekä miehestäni että itsestäni. Ei vieraiden mielipiteiden huomioon ottaminen edellytä automaattisesti omien toiveiden täyttämättä jättämistä. Meidän toiveemme on, että vieraat voivat tulla juhliimme hyvillä mielin ja halukkaasti. Kyse ei siis ole siitä, että olisimme mahduttamassa häitämme toisten ihmisten muottiin, vaan siitä, että meidän muottiimme mahtuvat myös toiset ihmiset.

        Monien mielestä heidän oma huono käytöksensä tuntuu aivan hyvältä ja asialliselta. Se ei kuitenkaan välttämättä tee käytöksestä hyväksyttävämpää.

        Serkun kummin mahdollinen pahastuminen ei ehkä tunnu niin pahalta kuin läheisen loukkaantuminen. Voiko kuitenkaan olla varma, ettei rahankerjuu loukkaa juuri näitä läheisimpiä?


      • Testannut

        Ajattelin itse samoin enkä laittanut kutsukuoreen mitään vihjettäkään lahjoista. Ajattelin, että kai sitten kyselevät ilmoittautuessa lahjatoiveita, jos haluavat. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa:

        Jos ilmoittautuu hääparille, ei välttämättä halua puhua asiasta heidän kanssaan (mieluummin kyselisi vaikka appivanhemmilta)

        Varsin monet eivät hyvissä ajoin ilmoittautuessaan ja iloisesti yllättyneinä ? onnitellessaan tule vielä ajatelleeksi sellaistakin asiaa kuin lahjaa, joka tulee mieleen vasta viikkoa ennen lähtöä suunnitellessa. Tällöin voi olla ikävä soitella perään: ai niin haluatteko jonkin lahjankin?

        JOtkut ilmoittautuvat tekstiviestillä, sähköpostilla tai jopa lähettävät kortin.

        Jos nyt päättäisin, laittaisin kyllä jonkinlaisen maininnan kutsuun siitä, mistä lahjavinkkejä voisi tiedustella tai etsiä. Jouduimme lopulta laittamaan myös kauppaan lahjalistan (koordinointi on helpompaa)

        Puolensa joka asialla. kyllä käytännöllisyyttäkin kannattaa ajatella, jonkin lajin huomaavaisuutta sekin.


    • cfox

      Mielestäni kutsuun ei tarvitse laittaa mitään mainintaa lahjoista!!! ne on todella mauttomia. Useimmiten kuitenkin pyydetään ilmoittamaan osallistumisestaan esim kaasolle. Jokainen järkevä ihminen osaa kyllä kysyä siinä vaiheessa hääparin lahjatoiveita, jos ei itsellä ole lahjaideaa. Ja jos joku haluaa antaa rahaa, antakoon rahana tai sekkinä (niiden lunastus on muuten helppoa, eikä pankissa tarvitse jonottaa, jos valitsee oikean ajankohdan)

    • Kärsivä

      Joo!! Hyvä tapa saada kalliita tavaroita kun tekee lahjalistan, siihenhän voi laittaa toiveeksi vaikka sen puuttuvan auton!!! Häävieraat eivät kehtaa tulla häihin elleivät ole ostaneet jotain listalla olevaa. Yhtä älytöntä laittaa kutsuun mukaan tilinumero! Nykyään on paljon pariskuntia jotka ovat asuneet yhdessä jo vuosikausia. Häiden järjestäminen taitaakin olla vain keino saada uusia tavaroita ja rahaa.

      • lehti

        Mieti vaan kuinka paljon häiden järjestäminen vie rahaa. Silloin tajuat että kyse ei ole rahastuksesta. Mutta voit ajatella kuinka haluat ja olla menemättä häihin. Sitä minä toivoisin jos minulla olisi häät ja sinä olisit minun kutsuvieraani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe