Riittääkö jos tuomion käräjäoikeudessa langettaa vain yksi henkilö joka on notaari?
Eikö tarvitse enää olla tuomari?
Käräjäoikeus
12
238
Vastaukset
- Anonyymi
Notaari on tuomarititteli...
- Anonyymi
Kyllä vahtimestarikin voi antaa tuomioita selvissä ja yksinkertaisissa pikkurikoksissa, turha tuhlata tuomarin aikaa moiseen.
- Anonyymi
Kyllä vahtimestari on usein käytännön asioissa pätevämpi kun tuomari
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ad044b51-730c-4593-9d2f-446515d2d988
- Anonyymi
Käräjäoikeus käsittelee ja ratkaisee asiat istunnossa ja kansliassa.
Käräjäoikeuden puheenjohtajana toimii laamanni, käräjätuomari tai käräjänotaari.
Käräjäoikeudessa, hovioikeudessa ja hallinto-oikeudessa on tuomioistuinharjoittelua suorittavia käräjänotaareita, jotka osallistuvat lainkäyttöasioiden käsittelyyn ja ratkaisemiseen noudattaen tuomioistuinharjoittelusta annettua lakia (674/2016).
Käräjänotaarin kelpoisuusvaatimuksista ja nimittämisestä säädetään tuomioistuinharjoittelusta annetun lain 3 §:ssä.
Yleisimpiä ratkaisukokoonpanoja ovat:
yhden tuomarin istunto,
lautamieskokoonpano sekä
kolmen tuomarin kokoonpano.
Yhden tuomarin istunto on toimivaltainen esimerkiksi kirjallisessa menettelyssä käsiteltävissä asioissa, rikosjutuissa, joissa laissa sallittu enimmäisrangaistus on neljä vuotta sekä riita-asioiden valmistelevassa käsittelyssä ja välittömästi sen yhteydessä pidettävässä oikeudenkäynnissä.
Tuomariksi voidaan nimittää oikeustieteen muun ylemmän korkeakoulututkinnon kuin kansainvälisen ja vertailevan oikeustieteen maisterin tutkinnon suorittanut oikeamielinen Suomen kansalainen, joka aikaisemmalla toiminnallaan tuomioistuimessa tai muussa tehtävässä on osoittanut, että hänellä on täytettävänä olevan viran menestyksellisen hoitamisen edellyttämä perehtyneisyys viran tehtäväalaan sekä tarvittavat henkilökohtaiset ominaisuudet. Erityisalan asiantuntemusta vaativien tuomarinvirkojen kelpoisuusvaatimuksista voidaan säätää erikseen.
Tuomarin suomen ja ruotsin kielen taitoa koskevista vaatimuksista säädetään 9 §:ssä.- Anonyymi
Voiko pyytää, että oikea tuomari käsittelee asian?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko pyytää, että oikea tuomari käsittelee asian?
Voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Usein juuri laamanni eli päällikkötuomari osoittaa tehtävät ratkaistaviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyytää, mutta siihen ei tarvitse suostua. Usein juuri laamanni eli päällikkötuomari osoittaa tehtävät ratkaistaviksi.
Entä jos käräjätuomari on tehnyt todistettavasti virheen/laiminlyönnin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos käräjätuomari on tehnyt todistettavasti virheen/laiminlyönnin?
Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin tuhat viisasta ehtii vastata.
Esitä jatkossa kysymyksesi äidillesi, jos on kyselyikä. Tai jos sinulla on varaa, kysy juristilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin tuhat viisasta ehtii vastata.
Esitä jatkossa kysymyksesi äidillesi, jos on kyselyikä. Tai jos sinulla on varaa, kysy juristilta."Entä jos käräjätuomari on tehnyt todistettavasti virheen/laiminlyönnin?"
Aha, ed. vastaaja olikin itse notaari?
On siis kysymys käräjänotaarin tekemästä virheestä.
Mutta mikä on seuraamus?
Eikö kukaan tiedä?
Ei ne käräjätuomarit ole "yli-ihmisiä", vaan tekevät virheitä ja laiminlyöntejä, ovat jop puolueellsia arvioinneissaan. (Vaikka eivät saisi).
Miksi ei tulisi seuraamuksia käräjätuomarille tekemästään virheestä (todiste on)? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Entä jos käräjätuomari on tehnyt todistettavasti virheen/laiminlyönnin?"
Aha, ed. vastaaja olikin itse notaari?
On siis kysymys käräjänotaarin tekemästä virheestä.
Mutta mikä on seuraamus?
Eikö kukaan tiedä?
Ei ne käräjätuomarit ole "yli-ihmisiä", vaan tekevät virheitä ja laiminlyöntejä, ovat jop puolueellsia arvioinneissaan. (Vaikka eivät saisi).
Miksi ei tulisi seuraamuksia käräjätuomarille tekemästään virheestä (todiste on)?Ei, kukaan ei tiedä. Ellei äitikään, niin vahtimestarin kautta voi yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, kukaan ei tiedä. Ellei äitikään, niin vahtimestarin kautta voi yrittää.
Jos joku tavallinen tallaaja tekee virheen, niin rapsut tulee.
Mutta jos asianajaja tai notaari tekee virheen, niin se on "huolimattomuusvirhe".
- Anonyymi
käräoikeiuden lakimiesten väkivalta, vaara, pidätysmääräykset valtoinhallinnot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569