Mielenkiintoista tietoa koliikista!!!

Nimetön

Koliikin syy saattaa olla jokin raskauden aikana käytetty lääke. Myös pitkittynyt ja raskas synnytys saattaa olla sen aiheuttaja. Kun lapsi tulee pää edellä ulos, kaula rankaan kohdistuu paljon painetta ja niska voi olla kierteinen. On esitetty ajatus, että kaularangan ylä osasta tulee hermoärsytystä Vagus-hermoon, jolla taas tiedetään olevan sisäelimiin liittyviä tehtäviä. Sekä niska että vatsa ovat jumissa! Ja kun tilanne pitkittyy, koko pallean seutu jännittyy ja kramppaa huutamisesta Noidankehä on valmis!!

Hoidon aikana lapsi rentoutuu, ja kun käsitellään vatsaa ja vatsan vyöhykkeitä, suolen toiminta aktivoituu. Niska vaivat helpottuvat.
On sellaisia vauvoja jotka eivät katso toiselle puolelle ollenkaan, koska niska on niin kipeä.

Tänä leike on Fysi 1/2005 Lehdestä ja sen antoi minulle fysioterapeutti jolta sain lähetteen vyöhyketerapeutille.
Meidän 10vk tytöllä on niskassa jotain vikaa, koska pää ei käänny ollenkaa vasemmalle.

2

1341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janna

tosi mielenkiintoista tietoa! synnytin aasiassa vauvani, ja kun naapurin naiset monena iltana kuulivat lapsemme itkevän, he tulivat sanomaan, että he tietävät parannuskeinon: joku heidän tuntemansa fysioterapeutti tms. hoitaisi vauvan niskaa. en uskonut ollenkaan, sanoin vain että syynä itkuun on vatsavaivat. he vain myhäilivät. tarjosivat sitten myöhemmin sitä jotain rypälesiemenuutetta joka kyllä sekin auttoi jonkin verran.

ehkäpä tässä on kyse samasta hoitomuodosta, joka on aasiassa keksitty jo ajat sitten!

• anya

Olen monesti miettinyt, mikä mahtoi olla syynä esikoisemme ja kuopuksemme koliikkiin. Kolme keskimmäistä taas säästyivät siltä. Esikoisen synnytys kesti järkyttävän kauan, 38 tuntia, eli onhan siinä saattanut niska mennä nalkkiin. Kuopus taas syntyi sektiolla, mutta hänen odotusaikanaan jouduin käyttämään kahtakin eri lääkettä. En nyt mene väittämään, että nämä olisivat syynä meidän vauvojemme koliikkiin, mutta kai ne osasyyllisiä voivat olla. Kuitenkin pääasia on, ettei nykyään enää syytetä äitejä siitä, että he tekevät jonkin virheen lapsen hoidossa (eivät syötä tarpeeksi, ovat hermostuneita tai jotain muuta puppua), mistä on seurauksena koliikki. Muita itkuja näistä kyllä voi tulla, mutta ei koliikkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4724
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1712
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      287
      1576
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1534
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      247
      1404
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1160
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1141
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1099
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1054
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1043
    Aihe