Jarille tarjottiin hyväpalkkaista työpaikkaa. Kun pomo istui minua vastapäätä, hän oli kuin haamun

Anonyymi-ap

10

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jari Hedman on kokenut, kuinka jo tarjottu työpaikka perutaan, kun on huomattu, että hän on romani.

      Jari Hedman on opiskellut monia eri aloja, mutta hän on kokenut työnsaannin joskus vaikeaksi, koska hän on romani.
      Hedman on joutunut hengenvaaraan työskennellessään vartijana.
      Jari Hedman kokee, että hän on vihdoin löytänyt oman alansa, josta hän todella nauttii.

      Jari Hedman, 37, on opiskellut montaa eri alaa.

      Ensimmäiseksi hän lähti opiskelemaan koulunkäyntiavustajaksi. Tämän jälkeen Hedmanilla oli vuorossa vartijan koulutus. Sitä seuraava askel oli, kun hän opiskeli linja-autonkuljettajaksi.

      Tällä hetkelläkin Jari Hedman opiskelee. Hän on pian valmistumassa nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi.

    • Anonyymi

      ”Tärkeää kouluttaa itseni”

      Hedman kertoo, että siihen aikaan, kun hän kävi ala- ja yläastetta, romanilapset laitettiin helposti erityisluokalle.

      Jari Hedman ei yläasteen jälkeen päässyt yhteishaussa sinne, minne halusi.

      Hän pääsi suorittamaan logistiikan perustutkintoa.

      – Olin ollut yhdeksän vuotta esy-luokalla eli erityisluokalla. Jouduin heti isoon luokkaan ja niin sanotusti isojen poikien maailmaan. Se oli minulle vähän erilaisempi maailma, ja minulla loppui se siihen, Hedman kertoo.

      – Minulle oli kuitenkin tärkeää kouluttaa itseni, ja isäni esimerkistä tajusin, että työn tekeminen on tärkeää.

    • Anonyymi

      Tarjottiin parempaa paikkaa

      – Karu totuus iski minulle sen jälkeen, kun olin kouluttautunut. Puhelimessa tuntui, että olin hyvä hakija. Yleensä hakeminen kariutui siihen, kun työnantaja näki minut.

      Yksi tällainen tilanne tuli vastaan, kun Hedman oli valmistunut linja-autonkuljettajaksi.

      Hän haki linja-autonkuljettajaksi yksityiseen yritykseen, jossa oli avoin työpaikka.

      – Pomo sanoi: ”Sinulla on aika paljon kokemusta, ja kuulostat tosi järjestelmälliseltä ihmiseltä. Kiinnostaisiko sinua, että jakaisit lähteviä autoja.”

      Pomon mukaan linja-autonkuljettajia löytyi paljon, mutta vaativampaan ajomestarin kaltaiseen työhön oli vaikeaa löytää pätevää henkilöä.

      Jari Hedman kertoi, että häntä voisi kiinnostaa kyseinen työ. Siinä oli myös korkeampi palkka kuin kuljettajalla.

      Pomo kysyi jo tässä vaiheessa, milloin Hedman voisi aloittaa. Hedman ehdotti ensin tapaamista, jotta he voisivat keskustella työstä ja tehdä sopimus sitten.

    • Anonyymi

      "Et ole edes kysynyt”

      Jari Hedman tapasi linja-autoyrityksen pomon S-marketin kahviossa.

      – Kun hän istui minua vastapäätä, hän oli kuin olisi nähnyt haamun, Hedman muistelee.

      Hedman kertoo, että hän oli pukeutunut siististi romanivaatetukseen, joka muistuttaa bussikuskin vaatetusta.

      – Hän sanoi, että tässä on käynyt hirveä väärinkäsitys ja että työpaikka on jo täytetty. Myöskään linja-autonkuljettajan hommia ei enää hänen mukaansa ollut, Hedman kertoo.

      – Sanoin, että sehän kävi nopeasti. Ethän sinä voi olla tosissasi. Tämä sinun toimintasi on aika läpinäkyvää. Voinko oikeasti joutua tällaiseen tilanteeseen sen takia, että edustan erilaista kulttuuria? Et jutellut kanssani viittä minuuttia pitempään, etkä ole kysynyt minulta mitään henkilökohtaista, Hedman kertoo.

      Pomo väitti, ettei asia liity mitenkään siihen, että Hedman on romani, vaikka oli jo tarjonnut tälle puhelimessa työpaikkaa.

      Parin viikon päästä Hedman tarkisti tilanteen, ja työpaikka oli edelleen avoinna.

    • Anonyymi

      Ei muuta itseään

      Hedmanin mukaan on todella vaikea selittää, miltä torjutuksi tuleminen tuntuu.

      – Se tuntuu ehkä sellaiselta, että sinua syytetään semmoisesta asiasta, mihin et ole syyllinen. Ja silti joudut ottamaan asian kantaaksesi. Joudut syyttömänä istumaan tuomion.

      Hedman on aina pitänyt kiinni yhdestä asiasta, ja hän on myös terävöittänyt sitä ystävilleen.

      – Kun menen vaikka työhaastatteluun ja tapaan arvovaltaisia ihmisiä, en muuta itseäni, koska edustan sitä, mitä minä olen. Jos muuttaisin itsessäni jotain, heittäisin esivanhempieni kulttuurin roskiin ja löisin identiteettini alas, Hedman sanoo.

      Näiden asioiden takia Hedman tietää välillä joutuvansa tilanteisiin, joissa hän joutuu kärsivään osaan.

      – Joudut tilanteeseen, jossa olet kuin peura ajovaloissa. Miksi minä? Mitä pahaa minä olen tehnyt?

    • Anonyymi

      Töitäkin on ollut

      Karuista kokemuksista huolimatta Hedmanilla on myös riittänyt töitä.

      Hän kertoo, että on ollut tilanteita, joissa pomo on tullut antamaan positiivista palautetta sanomalla näin: ”Olen yllättynyt sinusta. Olet sittenkin tehnyt töitä, niin kuin muutkin, vaikka alussa vähän pelkäsin.”

      Pomo on kertonut tarkemminkin epäilyistään.

      – Positiivinen palaute on tuntunut siltä kuin olisi lyöty nyrkillä silmään. On tullut isku vasten kasvoja. Minut on otettu töihin, ja on puristettu kättä ja hymyilty. Silti taka-ajatuksena on, että voi kun tämä ei pettäisi, Hedman sanoo.

      Jari Hedman vetoaa heihin, jotka ottavat ihmisiä töihin.

      – Älä kohtaa kulttuuria, vaan kohtaa ihminen. Jokaisen kulttuurin takana on ihminen.

    • Anonyymi

      Vihdoin oikea ala

      Kun Hedman valmistui aikanaan koulunkäyntiavustajaksi, valmistuneissa oli neljätoista romania. Vain yksi heistä pääsi töihin.

      Vartijan töitä Hedman teki jonkin aikaa, ja hän ehti kokea vartijan työn vaarallisuuden ja tilanteiden arvaamattomuuden.

      – Yhden kerran, jos minulla ei olisi ollut luotiliiviä, minulla olisi ollut ruuvimeisseli rintakehässä pystyssä, hän kertoo.

      Tapaus sattui Helsingissä.

      – Totesin, että tähän minusta ei ole. Linja-autohommat jatkuivat niin pitkään, kunnes tuli uniapnea, ja pääsin uudelleen kouluttautumaan.

      Hedman tietää, että hän on vihdoin oikealla alalla, kun hän valmistuu nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi.

      Hän toimii lastensuojeluyksikössä ohjaajana oppisopimuksella.

      – Tämä on juuri sitä, mitä olen aina halunnut tehdä. Ensimmäistä kertaa elämässäni nautin työnteosta. Ennen se on ollut vaan työtä.

      – Tässä pystyy käyttämään omia vahvuuksiaan, kuten ihmistuntemus ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen, Jari Hedman sanoo.

    • Anonyymi

      Jarille tarjottiin hyväpalkkaista työpaikkaa: ”Kun pomo istui minua vastapäätä, hän oli kuin haamun nähnyt”

    • Anonyymi

      Johtuiko se uniapnea ja ruuvimeisselistä saaminen myös romanitaustasta?

      • Anonyymi

        Missä muka niin väitettiin?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe