Vaasan hovioikeudessa käsitelty elintarvikeliikkeisiin kohdistunut rikossarja sattui eri puolilla Satakuntaa keväällä 2016. Yksittäisiä rikoksia oli parikymmentä. Sisäfileet varastettiin huittislaisesta K-Marketista ja joulukinkut eurajokelaisesta osuuskaupasta.
47-vuotias nainen sai viiden kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen 11 varkaudesta ja muista lievemmistä teoista.
Porilaisnainen sai tuomionsa alun perin Satakunnan käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus piti tekoja varkauksina - ei naisen myöntäminä näpistyksinä - niiden toistuvuuden vuoksi. Käräjäoikeus myös katsoo, että ainakin osa anastetuista lihatuotteista meni jälleenmyyntiin.
Nainen valitti tuomiostaan Vaasan hovioikeuteen. Hänen mukaansa anastusrikoksen kohteena oli vain vähäinen omaisuus eli kyse on näpistyksistä. Teot eivät myöskään olleet suunnitelmallisia eivätkä lihatuotteet olleet tarkoitettuja jälleenmyyntiin vaan omaan käyttöön.
Kinkkuvaras yhdyskuntapalveluun
Hovioikeus käsitteli valituksen, mutta päätyi viime viikolla samalla kannalle kuin käräjäoikeus.
Hovioikeus toteaa, että tekoihin liittyi jonkinlainen etukäteissuunnitelma. Anastetun omaisuuden laatu ja määrä puhuu sen puolesta, että elintarvikkeet on anastettu jälleenmyyntiä varten.
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota.
Sisäfileevarkauteen osallistunut 54-vuotias porilaismies sai 50 päiväsakon rangaistuksen. Hänen tuomionsa luettiin kolmesta varkaudesta.
Kinkkuvarkaudessa mukana ollut toinen nainen sai viidestä varkaudesta puoli vuotta vankeutta. Vankilaan tämä porilainen 53-vuotias nainen ei joudu, sillä oikeus muutti rangaistuksen 180 tunniksi yhdyskuntapalvelua.
Nainen vei hameen alle piilottamalla yhteensä 12 kiloa sisäfileetä - hovioikeus katsoo, etteivät lih
7
133
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt ne asuu Kannuksessa. Ei tarvitse ihmetellä jos kivijalkakaupat vähenee sillä ainakin osasyynä nämä ja toinen ryhmä on narkkarit.
- Anonyymi
Vainot vainot vainot...
- Anonyymi
En ihmettele jos varastetaan onhinnat noussu joka yö.Voisko joku kertoa miksi näin on...Eli rahan ahneus.Kysyin kaupassa asiaa tytöltä lähti karkuun..
- Anonyymi
"Kysyin kaupassa asiaa tytöltä lähti karkuun"
Niin... eihän yksittäiset myyjät päätä kaupan hinnoista.
Syyt hinnankorotuksiin ovat muualla.
Esim. vielä kesällä 2021 24 rullan pakkaus 3-kertaista WC -paperia (Rainbow, Prismassa) maksoi 6,99 €. Helmikuussa 2023 saman tuotteen hinta 12,90 €.
Suurin syy: Myös paperitehtaalle sähkö on kallista. Eli sen lisäksi, että maksat kallista sähkölaskua, kallis sähkön hinta näkyy monen tuotteen hinnassa. Samoin kotimaiset tomaatit ovat kalliita, ja sekin johtuu samasta syystä: Kun tomaatteja viljellään kasvihuoneessa talvella, niin sähköä kuluu paljon. Ja kun sähkö on ennätyskallista, niin tomaatitkin ovat ennätyskalliita.
Jos päättäjät olisivat kansan puolella, asialle pitäisi välittömästi tehdä jotain, että saataisiin sähkön hinnat niin kuluttajille, teollisuudelle kuin maataloudellekin kohtuulliselle tasolle.
Mutta kun päättäjät haluavat ajaa ilmastoagendaa, niin tämä takaa kalliit sähkönhinnat jatkossakin.
Jos haluat saada jatkossa kohtuuhintaista sähköä, niin äänestä puoluetta, joka vastustaa ilmastoagendaa eikä lähde mukaan tekemään ilmastoagendan mukaisia päätöksiä, jotka käytännössä tarkoittavat kallista sähköä. ja sitä myötä myös kalliita hintoja, sillä kallis sähkö nostaa monen tuotteen tuotantokustannuksia huomattavasti !
- Anonyymi
Kannuksessa ei edes oo 12kg sisäfilettä. Voisitko seuraavaksi kirjoittaa KANNUS palstalle vaikka ruotsin huumerikollisuudesta?
- Anonyymi
Ei voi pitää kaupoissa valikoimissa kun nuo varastaa ne ja normaali kuluttaja joutuu ostamaan fileet tuottajilta.
- Anonyymi
Jokainen varkaus nostaa pitkässä juoksussa hintoja, hävikki menot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569