Työvaatteiden takana piilossa

Anonyymi-ap

Henry Koivisto on ammatiltaan autokorjaamoyrittäjä. Työvaatteisiin pukeutuessaan hän kokee olevansa suojassa ihmisten ennakkoluuloilta.

”Omassa työssäni en ole kokenut, että romanitausta aiheuttaisi ongelmia. Minulla on autokorjaamo, ja kun teen hommia työvaatteet päällä, ihmiset eivät tunnista että olen romani. Kun mulla on suorat teryleenit ja lakerikengät jalassa, se antaa ihmisille huonon kuvan, joka liittyy piilorasismiin.

Jos ihmiset näkevät, että olen romani, sitä autoa ei ehkä tuodakaan enää huoltoon, vaikka on sovittu etukäteen. Jonkun kerran on käynyt näin. En tosin tiedä, onko tämä omaa päättelyäni vai mitä.

Kun asuin Ruotsissa, siellä oli paljon ulkomaalaisia joista monet ovat jo valmiiksi romanien näköisiä. Ruotsissa me sulaudumme helpommin joukkoon, ja kyllä ruotsalaiset ovat suvaitsevaisempia.

Suomesta täytyy sanoa, että jos täällä haluaa kouluttautua, niin romanilla on yhtä hyvät mahdollisuudet kuin muilla. Minun nuoruudessani moni romanivanhempi ei panostanut lasten koulutukseen. Käskettiin mennä kouluun, mutta ei sitä painotettu samalla tavalla kuin tämän päivän romanivanhemmat. Työpaikoista taas olen kuullut, että romani joutuu todistamaan oman ammattitaitonsa.

Yksi tuttavani kävi ammattikoulun ja valmistui putkiasentajaksi huippupapereilla. Hän ei ole päässyt edes oppisopimusharjoitteluun. Tällaisesta kohtelusta nuoret menettävät innostuksensa ja pettyvät yhteiskuntaan, että mitä tämä hyödyttää, kun ei kuitenkaan saa töitä. Monia tarinoita olen kuullut, vaikka omassa elämässäni en ole tällaista kokenut.

Oma tyttäreni taas on parikymppinen ja juuri tullut työelämään. Hän haki itse työpaikkaa ja kysyi haastattelussa suoraan, miten vaikuttaa se että hän käyttää perinteisiä romanivaatteita. Työnantaja sanoi, ettei meille vaatteiden perusteella palkata. Tyttö tekee kotipalveluhommia ja hoitaa vanhuksia. Hän on saanut työstään hyvää palautetta.

Kerran tytöllä meni tosin herne nenään ja hän uhkasi lopettaa hommat. Hän kuuli, kun asiakkaat toisesta huoneesta soittivat työnantajalle, että pitikö teidän nyt mustalainen lähettää. Työnantaja sanoi tytölle, että nyt et kyllä lopeta, koeta vaan kestää, olet saanut niin hyvää palautetta. Pomo ei ole lähettänyt häntä enää vaikeisiin paikkoihin, vaan tyttö on saanut itsekin valita kohteitaan.”

Henry Koivisto, 49, autokorjaamoyrittäjä, Nokia

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/romani-kohtaa-tyoelamassa-edelleen-piilorasismia/

10

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miul on koko suku täynä petskoja ja kaavot, varsinki vanhat, mielellään päästää heijät vierasile tarkistaan ettei ole rosvoja nurkissa tai internetissä!

    • Anonyymi

      Meijän sakeissa ei oo kuultukaan mistään työvaatteista, ja muutenkin serkkujen kans kun jeenoillaan, niin alastihan me aina ollaan. Luonnollistahan se on.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ehkä jotain etätyötä voit tehdä, missä vaatteesi ei näy


    • Anonyymi

      Kyllähän sitä mummoilla tulee hätä kun laupiaat samarialaiset tulee vanhuksia hoitaan. Koko ikänsä kun on karttanu ja kun vanhoilla päivillä pitäis oppia oikeeseen hoitoon <3

      • Anonyymi

        Ei pidä mummoja säikäyttää, heitä on koko ikänsä opetettu pelkäämään tummaa heimoo, niin nyt sitten yht äkkiä ovesta purjehtii mustahameinen, pitsipaitainen lähihoitaja, joka sanoo, nyt muori pesulle ja ei saa tätä vanhusta pestyä kun hameet on tiellä, kansallispuku ei tosiaan sovellu työelämään, eikö niitä voi pitää vain juhlissa kuten valtaväestökin jos heillä semmoinen kansallispuku on


    • Anonyymi

      Hyvä Henkka !

    • Anonyymi

      Ei ole luottamusta herättäviä romanien vaatteet, en palkkaisi romaninaista töihin joka vaatisi saada pitää kansallispukua, eihän sellaiset työhön sovellu, jo hygeniankin kannalta, työvaatteita täytyy pestä usein, eikä semmoisia likaisia vaatteita voi pitää esim sairaalassa, sitten kun asiasta huomauttaa niin on rotusortoa, romani voi työtä hakiessa ilmoittaa pitävänsä työvaatteita ja sitten mieli muuttuu ja et saa irtisanotuksi ja yrityksen maine kärsii, kuten kampaamoissa kävi, parempi ettei palkkaa ollenkaan niin helpommalla pääsee

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe