Paula Blomerus on lähihoitaja ja opiskelee lasten ja nuorten erityisohjaajaksi. Vapaa-aikanaan hän tekee muiden romaniaktivistien kanssa avustusmatkoja Latviaan.
”En ole juuri saanut eriarvoista kohtelua osakseni työelämässä. Jos olen tehnyt lähihoitajan keikkoja hoitopaikkoihin, jotkut ihmiset eivät ole tajunneet, että tulen työasioissa. Mielenkiintoisin tapaus sattui eräässä vanhustenhoitolaitoksessa. Tulin aamuvuoroon, mutta minulle sanottiin, ettei vierailuaika ole vielä alkanut. Työssäni olen tuntenut tarvetta näyttää aluksi, mitä osaan ja rikkomaan ennakkoluulot. Siitä se on lähtenyt, ja olen saanut hyvää palautetta.
Nuoren polven romanit Suomessa ovat koulutetumpia. Kun on tutkinto suoritettuna, paperi puhuu ja avaa ovia. Nuorempi sukupolvi on myös kokonaisuutena ennakkoluulottomampi.
Suomen romanit ovat etulyöntiasemassa muuhun Eurooppaan verrattuna. Meiltä ei löydy samanlaista eriarvoisuutta kuin esimerkiksi Bosniasta, jossa sain kipinän romanityöhön.
Olin kolmen kuukauden työharjoittelussa Banja Lukassa, joka on serbienemmistöistä ja ortodoksista aluetta. Siellä ei ole yhtä paljon romaneita kuin muslimienemmistöisessä Sarajevossa. Kun törmäsin paikallisiin romaneihin, joista monet olivat kerjäläisiä, se kosketti minua valtavasti. Ajattelin, että olen etuoikeutettu synnyttyäni Suomeen, ihan hyvin olisin voinut syntyä Bosniaan ja olla kerjäämässä kadulla.
Olin ajatellut, että haluan lähetystyöhön Afrikkaan, mutta siinä päätin, että miksi lähteä merta edemmäs kalaan. On niin paljon työtä lähempänäkin, kuten Latviassa. Siellä kun menee maaseudulle, se on kuin ajaisi aikakoneella taaksepäin.”
Paula Blomerus, 29, lähihoitaja ja opiskelija, Helsinki
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/romani-kohtaa-tyoelamassa-edelleen-piilorasismia/
Bosnia avasi silmät Itä-Euroopan romanien ahdingolle
1
174
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.40415897Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352486- 941916
- 831768
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461347- 981265
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811168Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341160Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831149Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211113